Dijital Oyun Tasarımı
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: FCA101
Ders İsmi: Sanat ve Tasarım Tarihi I
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 0 0 4
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. ŞENAY ALSAN
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi HÜLYA KALYONCU
Doç. Dr. ŞENAY ALSAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Sanat, tasarım ve mimarlık tarihinin gelişim sürecine dair genel bilgiler vermek; bu bilgileri toplumsal tarih içerisinde konumlandığı yer ve ilişkileri ve olayların neden-sonuç ilişkisini aktarmak.
Dersin İçeriği: Ders Mezopotamya, Mısır, Anadolu, Antik Yunan, Roma ve Bizans kültürlerini kapsayan tarih çizgisi ile başlayıp İslam kültürü ve Uzakdoğu kültürleri ile devam etmekte ve Rönesans, Barok, Rokoko, neo-klasizm, romantizm, viktoryen dönemle sonlanmaktadır. Belirtilen dönemlerin sanat ve kültürlerini tanıtmaktadır. Sanat eserleri ve görsel kültür nesneleri, toplumsal ve tarihsel bağlamlara dikkat çekerek karşılaştırmalı kültür çalışmaları yoluyla ayrıntılı olarak ele alınmaktadır. Bu ders, konu anlatımı ve tartışmalar, ayrıntılı okumalar ve eğitim gezileriyle desteklenmektedir. Bu ders kapsamında mimarî terminoloji de tanıtılmaktadır. Ayrıca bu derste öğrencilere Batı dışındaki önemli kültürler de tanıtılmaktadır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sanat, tasarım ve mimarlık tarihinin gelişim sürecine ait temel terminoloji oluşur.
2) Tarihsel perspektif içinde sanat ve tasarımın önemini anlar.
3) Sanatın tanımı ve sanat türleri hakkında bilgi sahibi olur.
4) Sanat ve tasarımın farkını anlar.
5) Sanatsal yapıtları ve antik uygarlıkları öğrenir.
6) Tarihsel süreç içerisinde ortaya çıkan sanat ve tasarım akımları hakkında bilgi sahibi olur.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Genel sanat kuramları ve sanat tarihi hakkında farkındalık kazanır.
2) Sanatın tanımını, türlerini ve sanat akımlarını öğrenerek bilgi birikimini güçlendirir.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Çevremizdeki tarihsel dokunun farkına varır ve mimari mekan okumaları yapar.
2) Görsel tasarımlar oluştururken, sanat ve tasarım tarihinde öğrendikleriyle bağlantı kurar, farklı sanatsal akımların fikirlerinden kendisine fayda sağlar.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma. Ders hakkında bilgilendirme. Sanat Tarihinin başlangıcı. İlk örnekler. Sanat nedir? İletişim olarak ortaya çıkışı itibariyle bu eserleri inceleme. Kavramlar, tarih öncesi sanat. -Gombrich, E. H. (1997), Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul. -Wölfflin, H. (2015), Sanat Tarihinin Temel Kavramları, Hayalperest Yayınevi, İstanbul.
2) Tarihöncesi ilkel topluluklar, İlk Çağ Uygarlıkları: Mezopotamya- Sümer Sanatı, Akadlar ve Asurlar. İlk sanat örnekleri ve yorumlanması. -Gombrich, E. H. (1997), Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul. -Turani, A. (2015); Dünya Sanat Tarihi, Remzi Kitapevi, İstanbul. -Gezgin, İ. (2008), Sanatın Mitolojisi, Sel Yayıncılık, İstanbul.
3) Mısır Sanatı -Gombrich, E. H. (1997), Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul. -Turani, A. (2015); Dünya Sanat Tarihi, Remzi Kitapevi, İstanbul.
4) Antik Yunan Sanatı ve mimarisi. -Gombrich, E. H. (1997), Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul. -Turani, A. (2015); Dünya Sanat Tarihi, Remzi Kitapevi, İstanbul.
5) Antik Yunan Sanatı ve Mimarisi. -Gombrich, E. H. (1997), Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul. -Turani, A. (2015); Dünya Sanat Tarihi, Remzi Kitapevi, İstanbul.
6) Antik Roma sanatı ve mimarisi. -Gombrich, E. H. (1997), Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul. -Turani, A. (2015); Dünya Sanat Tarihi, Remzi Kitapevi, İstanbul.
7) Antik Roma Sanatı ve Mimarisi -Gombrich, E. H. (1997), Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul. -Turani, A. (2015); Dünya Sanat Tarihi, Remzi Kitapevi, İstanbul.
8) Vize Haftası
9) Bizans Sanatı ve mimarisi -Gombrich, E. H. (1997), Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul. -Turani, A. (2015); Dünya Sanat Tarihi, Remzi Kitapevi, İstanbul.
10) Romanesk -Gombrich, E. H. (1997), Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul. -Turani, A. (2015); Dünya Sanat Tarihi, Remzi Kitapevi, İstanbul.
11) Erken Gotik ve Gotik Dönem -Gombrich, E. H. (1997), Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul. -Turani, A. (2015); Dünya Sanat Tarihi, Remzi Kitapevi, İstanbul.
12) Rönesans -Gombrich, E. H. (1997), Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul. -Turani, A. (2015); Dünya Sanat Tarihi, Remzi Kitapevi, İstanbul.
13) Rönesans -Gombrich, E. H. (1997), Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul. -Turani, A. (2015); Dünya Sanat Tarihi, Remzi Kitapevi, İstanbul.
14) -Maniyerizm. -Barok dönem, Rokoko -Gombrich, E. H. (1997), Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul. -Turani, A. (2015); Dünya Sanat Tarihi, Remzi Kitapevi, İstanbul.
15) Final haftası
16) Final Haftası

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Artun, A.(Der.), Örge, N.(Der.) (2017), Çağdaş Sanat Nedir?: Modernlik Sonrasında Sanat, İletişim Yayınları, İstanbul.
• Bazin, G. (2015), Sanat Tarihi: Sanatın İlk Örneklerinden Günümüze, Kabalcı Yayınevi, İstanbul.
• Cragoe, C.D., Binalar Nasıl Okunur?, YEM Yayın, İstanbul, 2011
• Gezgin, İ. (2008), Sanatın Mitolojisi, Sel Yayıncılık, İstanbul.
• Gibson, C., Semboller Nasıl Okunur?, YEM Yayın, İstanbul, 2012
• Gombrich, E. H. (1997), Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul.
• Kolektif, Mimarlık, NTV Yayınları, İstanbul, 2009
• Kolektif, Sanat, NTV Yayınları, İstanbul, 2007
• Kuban, D. (2016), Çağlar Boyunca Türkiye Sanatının Anahtarları, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul
Diğer Kaynaklar: -• Lynton, N. (2015), Modern Sanatın Öyküsü, Remzi Kitapevi, İstanbul.
• Melick, T., Fortenberry, D. (2015). Tarih Boyunca Sanat: Dünya Sanat Tarihinde Üsluplar ve Akımlar, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
• Tanyeli, U., Sözen, M., (2011), Sanat Kavramı ve Terimleri Sözlüğü, Remzi Kitabevi, İstanbul.
• Turani, A. (2015); Dünya Sanat Tarihi, Remzi Kitapevi, İstanbul.
• Wölfflin, H. (2015), Sanat Tarihinin Temel Kavramları, Hayalperest Yayınevi, İstanbul.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

5

6

7

8

3

10

4

9

Program Kazanımları
1) Dijital Oyun Tasarımı alanına yönelik temel kavramlar arasında bağlantı kurar ve alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşim konusunda bilgi sahibidir.
2) Dijital Oyun Tasarımı tarihsel gelişimini sanatsal ve teknolojik boyutlarıyla değerlendirebilme bilgisine ve uzmanlık alanıyla ilgili kuramsal altyapıya sahiptir.
3) Dijital Oyun Tasarımına yönelik edindiği teorik bilgileri pratikle bağdaştırabilme yetisini kazanarak, üretim süreçlerine hakim olarak yenilikçi, yaratıcı ve özgün projeler üretir.
4) Alanıyla ilgili gelişmeleri takip eder, Dijital Oyun Tasarımı alanında mevcut ve olası problemlere yönelik çözümleyici ve eleştirel düşünerek, bilimsel bir yaklaşımla akılcı fikirler üretir.
5) Dijital Oyun Tasarımı alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, kuram ve uygulama bütünlüğü sağlayarak belli bir alanda uzmanlaşacak şekilde kullanabilme becerisine sahip olur.
6) Dijital Oyun Tasarımının üretim süreçlerinin farklı aşamalarında bireysel olarak veya ekip çalışması içinde aktif rol ve sorumluluk alabilecek yetkinliğe sahip olur.
7) Dijital Oyun Tasarımı alanında edindiği bilgilerle sahip olduğu yetkinliği eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla bütünleştirerek yeni fikirler üretmek için değerlendirir ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır.
8) Ulusal ve uluslararası sorunları yakından izleyerek, toplumsal sorunlara karşı farkındalık yaratma bilincine sahip olur ve bu yetkinliğini alanıyla ilgili sanatsal çalışmalar için kullanır.
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, uluslararası anlamda tasarım alanındaki bilgileri edinir, araştırmaları takip eder ve meslektaşları ile paylaşımlarda bulunur.
10) Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyi ile tasarım alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
11) Dijital Oyun Tasarlama sürecinde soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, estetik, yenilikçi ve özgün projelere dönüştürür.
12) Alanıyla ilgili yenilikleri takip eder, mesleki sorumluluk bilincine sahip olur ve etik kavramını içselleştirerek, etik kavramını bilimsel, mesleki ve kültürel bağlamda eleştirel bir gözle açıklayabilme becerisi kazanır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Dijital Oyun Tasarımı alanına yönelik temel kavramlar arasında bağlantı kurar ve alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşim konusunda bilgi sahibidir.
2) Dijital Oyun Tasarımı tarihsel gelişimini sanatsal ve teknolojik boyutlarıyla değerlendirebilme bilgisine ve uzmanlık alanıyla ilgili kuramsal altyapıya sahiptir.
3) Dijital Oyun Tasarımına yönelik edindiği teorik bilgileri pratikle bağdaştırabilme yetisini kazanarak, üretim süreçlerine hakim olarak yenilikçi, yaratıcı ve özgün projeler üretir.
4) Alanıyla ilgili gelişmeleri takip eder, Dijital Oyun Tasarımı alanında mevcut ve olası problemlere yönelik çözümleyici ve eleştirel düşünerek, bilimsel bir yaklaşımla akılcı fikirler üretir.
5) Dijital Oyun Tasarımı alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, kuram ve uygulama bütünlüğü sağlayarak belli bir alanda uzmanlaşacak şekilde kullanabilme becerisine sahip olur.
6) Dijital Oyun Tasarımının üretim süreçlerinin farklı aşamalarında bireysel olarak veya ekip çalışması içinde aktif rol ve sorumluluk alabilecek yetkinliğe sahip olur.
7) Dijital Oyun Tasarımı alanında edindiği bilgilerle sahip olduğu yetkinliği eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla bütünleştirerek yeni fikirler üretmek için değerlendirir ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır.
8) Ulusal ve uluslararası sorunları yakından izleyerek, toplumsal sorunlara karşı farkındalık yaratma bilincine sahip olur ve bu yetkinliğini alanıyla ilgili sanatsal çalışmalar için kullanır.
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, uluslararası anlamda tasarım alanındaki bilgileri edinir, araştırmaları takip eder ve meslektaşları ile paylaşımlarda bulunur.
10) Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyi ile tasarım alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
11) Dijital Oyun Tasarlama sürecinde soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, estetik, yenilikçi ve özgün projelere dönüştürür.
12) Alanıyla ilgili yenilikleri takip eder, mesleki sorumluluk bilincine sahip olur ve etik kavramını içselleştirerek, etik kavramını bilimsel, mesleki ve kültürel bağlamda eleştirel bir gözle açıklayabilme becerisi kazanır.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Uygulama 1 % 20
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100