Radio, Television and Cinema
Bachelor TR-NQF-HE: Level 6 QF-EHEA: First Cycle EQF-LLL: Level 6

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Course Code: RTF309
Ders İsmi: Copywriting
Ders Yarıyılı: Fall
Ders Kredileri:
Theoretical Practical Laboratory ECTS
2 1 0 4
Language of instruction: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: No
Type of course: Bölüm Seçmeli
Course Level:
Bachelor TR-NQF-HE:6. Master`s Degree QF-EHEA:First Cycle EQF-LLL:6. Master`s Degree
Mode of Delivery: Face to face
Course Coordinator : Assoc. Prof. Dr. DENİZ YÜCEER BERKER
Course Lecturer(s): Assoc. Prof. Dr. DENİZ YÜCEER BERKER
Course Assistants:

Dersin Amaç ve İçeriği

Course Objectives: In the Copywriting course, fictional texts will be examined in terms of technique, content and style, and new text production studies will be done. It is aimed to learn the different types of text writing in the media, and to learn the differences between applications and genres.
Course Content: Creating stories within the scope of creative writing. Creativity and experimental thinking, Theme selection in the story. Character creation in the story, character classification, To introduce the protagonist in the story to the reader. Don't create conflict in the story. Do not plot in the story. Learning expression techniques. Producing texts suitable for media. Writing column, travel article and interview writing. Learning the advertising texts used in advertising. Learning of advertising text writing to be used in different mass media and doing text writing studies.

Learning Outcomes

The students who have succeeded in this course;
Learning Outcomes
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
1) Learning the creativity and creation processes that are essential for text writing.
2) Be able to evaluate the concept and definition of creativity.
3) Learns different writing techniques for different communication tools.
4) Learns the features of advertising communication.
2 - Skills
Cognitive - Practical
1) Uses the basic language for text writing effectively.
2) Can do practical work on the application of the created idea to various media.
3) They will be able to apply the advertisement texts for various media in accordance with the given brief.
3 - Competences
Communication and Social Competence
Learning Competence
Field Specific Competence
Competence to Work Independently and Take Responsibility

Ders Akış Planı

Week Subject Related Preparation
1) Introduction, Course Description, Speech disorders, basics of writing Zümrüt Bıyıklıoğlu , Yeni Başlayanlar için Yaratıcı Yazarlık
2) Creativity and experimental thinking, Theme selection, tips for theme selection - Zümrüt Bıyıklıoğlu , Yeni Başlayanlar için Yaratıcı Yazarlık - Aydın Şimşek, Yaratıcı yazarlık ve Deneysel Düşünme - Can Akkiriş, Adım adım yaratıcı Yazarlık
3) Character creation Classifications - Introducing the hero to the reader -general rules Writing exercises on character creation - Zümrüt Bıyıklıoğlu , Yeni Başlayanlar için Yaratıcı Yazarlık - Aydın Şimşek, Yaratıcı yazarlık ve Deneysel Düşünme - Can Akkiriş, Adım adım yaratıcı Yazarlık
4) Hero and event relationship: Conflict Main conflict -General rules Writing Exercises on Conflict Building -Zümrüt Bıyıklıoğlu , Yeni Başlayanlar için Yaratıcı Yazarlık - Aydın Şimşek, Yaratıcı yazarlık ve Deneysel Düşünme - Can Akkiriş, Adım adım yaratıcı Yazarlık
5) Time, Space and Environment creation Time, Space and Environment creation writing exercises Plot: Fiction Plot Writing Studies -Zümrüt Bıyıklıoğlu , Yeni Başlayanlar için Yaratıcı Yazarlık - Aydın Şimşek, Yaratıcı yazarlık ve Deneysel Düşünme - Can Akkiriş, Adım adım yaratıcı Yazarlık
6) Expression Techniques - Description - Dialogue - Internal Monologue - letter, diary - Autobiography Flashback Spelling Techniques -Zümrüt Bıyıklıoğlu , Yeni Başlayanlar için Yaratıcı Yazarlık - Aydın Şimşek, Yaratıcı yazarlık ve Deneysel Düşünme - Can Akkiriş, Adım adım yaratıcı Yazarlık
7) Making and evaluating a story writing study using all learned techniques. -Zümrüt Bıyıklıoğlu , Yeni Başlayanlar için Yaratıcı Yazarlık - Aydın Şimşek, Yaratıcı yazarlık ve Deneysel Düşünme - Can Akkiriş, Adım adım yaratıcı Yazarlık
8) Midterm Exam Week
9) The main features, function and importance of column letters Review column examples William Zinsser "İyi yazmak üzerine" Oya Tokgöz "Temel Gazetecilik"
10) Basic features of article writing, importance of article articles in newspapers William Zinsser "İyi yazmak üzerine" Oya Tokgöz "Temel Gazetecilik"
11) Basic features of interview articles, interview samples, interview writing work Basic features of the interview type, questioning techniques, interview case studies Conversation type text writing exercises Ali Kaptan “Haberciliğin Temel Kuralları ve röportaj Teknikleri” Atilla Girgin “Söyleşi mi? Röportaj mı?”
12) Key features of travel articles and essays and case studies Zümrüt Bıyıklıoğlu , Yeni Başlayanlar için Yaratıcı Yazarlık - Aydın Şimşek, Yaratıcı yazarlık ve Deneysel Düşünme - Can Akkiriş, Adım adım yaratıcı Yazarlık
13) Techniques used to find creative ideas in advertising. Uğur Batı “Reklamın Dili” Joseph Sugarman “ Reklam yazarının el kitabı” Godfrey Harris, Gregrey Harris "İyi reklam yapmanın 101 yolu" Prof. Dr. Ali Atıf Bir, Prof. Dr. H.Kemal Suher "Reklam teorileri"
14) The features of printed media and things to be considered in ad writing for print media channels. Preparing creative ad text for printed media Uğur Batı “Reklamın Dili” Joseph Sugarman “ Reklam yazarının el kitabı” Godfrey Harris, Gregrey Harris "İyi reklam yapmanın 101 yolu" Prof. Dr. Ali Atıf Bir, Prof. Dr. H.Kemal Suher "Reklam teorileri"
15) Features of advertising in radio and television and things to be considered in advertising writing for radio and television. Creating creative ad text for radio and television Uğur Batı “Reklamın Dili” Joseph Sugarman “ Reklam yazarının el kitabı” Godfrey Harris, Gregrey Harris "İyi reklam yapmanın 101 yolu" Prof. Dr. Ali Atıf Bir, Prof. Dr. H.Kemal Suher "Reklam teorileri"

Sources

Course Notes / Textbooks: Zümrüt Bıyıklıoğlu , Yeni Başlayanlar için Yaratıcı Yazarlık
Aydın Şimşek, Yaratıcı yazarlık ve Deneysel Düşünme
Can Akkiriş, Adım adım yaratıcı Yazarlık
Uğur Batı “Reklamın Dili”
Joseph Sugarman “ Reklam yazarının el kitabı”
Godfrey Harris, Gregrey Harris "İyi reklam yapmanın 101 yolu"

References: Prof. Dr. Ali Atıf Bir, Prof. Dr. H.Kemal Suher "Reklam teorileri"

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

4

6

3

5

7

Program Outcomes

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

No Effect 1 Lowest 2 Low 3 Average 4 High 5 Highest
           
Program Outcomes Level of Contribution

Assessment & Grading

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
Homework Assignments 1 % 20
Midterms 1 % 30
Final 1 % 50
total % 100
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 50
PERCENTAGE OF FINAL WORK % 50
total % 100