Radyo, Televizyon ve Sinema
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: RTF310
Ders İsmi: Medyanın Ekonomi Politiği
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 1 0 4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. DENİZ YÜCEER BERKER
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. DENİZ YÜCEER BERKER
Dr. Öğr. Üyesi EKREM ÇELİKİZ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı medyayı eleştirel ekonomi politik kuram bağlamında incelemektir.
Dersin İçeriği: Derste eleştirel ekonomi politik kuram bağlamında medya, iktidar, ideoloji, medya sahipliği ve söylem arasındaki ilişki incelenmektedir.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Medyayı siyaset, iktidar ve ideoloji bağlamında geniş bir çerçevede incelemek.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Medyayı yerel, ulusal ve küresel ağlar ve bu ağların sektörel etkileri, ve siyaset ile ilişkileri üzerinden tartışmak.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Medyanın tekelleşme ve yoğunlaşma süreçlerini betimlemek ve bu süreçlerin siyasal, ekonomik ve toplumsal bileşenlerini sorgulamak.
2) Eleştirel bir bakış açısıyla medyanın sahiplik yapısı, medya iktidar ilişkileri, tüketim ve emek olgularını değerlendirmek.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Genel Giriş ve Dersin Tanıtımı
2) Medya endüstrisine genel bakış
3) Ekonomi Politik Yaklaşım (Ana akım ve Eleştirel kuramlar kısaca tekrar ve ekonomi politiğe giriş)
4) Kültür Endüstrisi kavramını güncel örneklerle ekonomi politik bağlamda düşünmek
5) Bilinç ve Reklam Endüstrisi: Herbert Schiller ve Dallas Smythe
6) Kültürel Üretimin ve Haber Medyasının Ekonomi Politiği (Edward S. Herman ve Noam Chomsky) (https://www.youtube.com/watch?v=WO0jOzoIZ1o)
7) Kültürel Üretimin ve Haber Medyasının Ekonomi Politiği (devam) (Edward S. Herman ve Noam Chomsky)
8) Ara Sınav
9) Ekonomi Politik Çerçevesinde Kültür ve İletişim: Peter Golding ve Graham Murdock
10) Ekonomi Politik ve Kültürel Çalışmalar: (Nicholas Garnham, Lawrance Grossberg ve Douglas Kellner) http://www.praksis.org/wp-content/uploads/2011/07/004-Garnham.pdf
11) Tüketim Kültürü ve Boş Zaman kavramı(Dorfman ve Mattelart/ how to read Donald duck)
12) Medyada Sahiplik Sorunu(Birleşmeler)
13) Türkiye’de Medyanın Ekonomi Politiği
14) Araştırma: Sınıf Sunumları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Nazife Güngör (2013). İletişim Kuramlar Yaklaşımlar
Chomsky, Noam ve Herman, Edward S. (2012) Rızanın İmalatı: Kitle Medyasının Ekonomi Politiği
Golding, P. ve Murdock, G. (1991). Kültür İletişim ve Ekonomi Politik Medya Kültür Siyaset
Diğer Kaynaklar: Nazife Güngör (2013). İletişim Kuramlar Yaklaşımlar
Chomsky, Noam ve Herman, Edward S. (2012) Rızanın İmalatı: Kitle Medyasının Ekonomi Politiği
Golding, P. ve Murdock, G. (1991). Kültür İletişim ve Ekonomi Politik Medya Kültür Siyaset

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100