Grafik Tasarımı (Uzaktan Öğretim)
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: GRD103
Ders İsmi: Tipografi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 0 0 5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. DEMET KOCA
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Harflerin temel özellikleri, yapıları ve tasarımdaki yerini kavramak, yazı karakterleri seçimini doğru yaparak, tasarım alanında kullanmayı öğrenmek.
Dersin İçeriği: Harflerin tasarımda yerini tanımlamak afiş, logotype reklam ürünlerinde kullanılması ve tasarımının uygulanması.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Tipografi ile ilgili mesleki terimler hakkında bilgi sahibi olma.
2) Mesaja yönelik tipografi kullanımı hakkında bilgi edinme ve uygulayabilme.
3) Tipografi ile ilgili yaklaşımlar hakkında bilgi edinme ve uygulayabilme
4) Font tasarımı ve font tasarımcıları hakkında bilgi edinme.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Font, font ailesi, espas, kaligrafi, punto, hurufat, yetim hece, dul hece, initial, matrix vb. tipografi terimleri hakkında bilgi sunum ve örneklerin değerlendirilmesi. Tipografinin Temelleri-Gavin Ambrose, Paul Harris
2) Tipografinin tanımı. Tipografinin tarihsel gelişim süreci. Osmanlı matbaasının ortaya çıkışı ve gelişimi. Matbaacılık ve kitle iletişimi. Tipografinin Temelleri-Gavin Ambrose, Paul Harris
3) Grid ve bölümleri: Marjlar, sütunlar, sütun arası boşluklar, grid çizgileri, modüller ve akış çizgileri. Grid çeşitleri: Manuskript grid, gotik grid, sütun grid, modüler grid ve diyagonal grid. Tipografinin Temelleri-Gavin Ambrose, Paul Harris
4) Sayfa tasarımı içerisinde tipografi kullanımı. Sayfa tasarım ilkeleri: Görsel hiyerarşi, denge, görsel süreklilik, vurgu, çekicilik, uyum Tipografinin Temelleri-Gavin Ambrose
5) Optik denge kuralları. Tipografide kullanılan boşluk tipleri: Harf arası boşluk, satır arası boşluk, kelime arası boşluk, sütun arası boşluk. Tipografinin Temelleri-Gavin Ambrose
6) Mesaja uygun tipografi kullanımı ile ilgili sunum ve örneklerin değerlendirilmesi Tipografinin Temelleri. Paul Harris
7) Dijital Tasarımda Tipografinin Önemi Ve Örnek çalışmalar Tipografinin Temelleri-Gavin Ambrose, Paul Harris
8) Dijital Tasarımda Tipografinin Önemi Ve Örnek çalışmalar Tipografinin Temelleri-Gavin Ambrose, Paul Harris
9) İllustrator'de Tipografik Banner Tasarmı
10) İllustrator'de Tipografik Banner Tasarmı
11) İllustrator'de Tipografik Logo Tasarımı
12) İllustrator'de Tipografik Logo Tasarımı
13) Atölye Çalışması
14) Atölye Çalışması

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Tipografinin Temelleri - Gavin Ambrose
Diğer Kaynaklar:

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) İletişim, görsel iletişim, tasarım ve grafik tasarım alanlarına ilişkin temel kuram ve ilkeler hakkında bilgi ve pratik sahibi olmak
2) Grafik tasarım ve görsel iletişime ilişkin uygulamaları eleştirel bir biçimde değerlendirmek
3) Alana ilişkin teorik ve pratik alt yapıya sahip olmak ve her türlü görsel tasarım problemini çözebilmek
4) Tasarımda çağdaş, etkin bir görsel anlatım dili yaratabilmek, toplumsal ve kültürel yapıdaki değişimleri gözlemleyebilmek, kavrayabilmek ve sorgulayabilmek
5) Reklam ajanslarında, tasarım stüdyolarında, firmaların reklam departmanlarında reklam kampanya uygulamaları ve konseptleri geliştirebilmek
6) Üretilen projeleri sunabilmek ve sergileyebilmek konusunda pratik kazanmak
7) Yaratıcı, özgün, çağdaş ve estetik grafik tasarım ürünleri ve projeleri ortaya koyabilmek
8) Grafik yazılımlara bilgisayar ortamında tasarım uygulamaları üretebilecek düzeyde hakim olmak
9) Değişen iletişim ve tasarım bakış açılarını takip etmek, mesleki bilgi ve becerilerini geliştirebilmek
10) Tasarımın fikir, eskiz, uygulama basım ve sunum gibi tüm süreçlerine ilişkin profesyonel stratejiler ve planlar geliştirebilmek
11) Görsel ve dilsel anlatıma ilişkin iletişim yolları tasarlayabilmek
12) Takım çalışmalarında uyumlu, verimli ve etkin olarak yer alabilme yetkinliğine erişmek
13) İleri düzey sunumlar hazırlayabilmek amacıyla sözlü, yazılı ve görsel iletişim dilini etkin ve doğru bir biçimde kullanabilmek
14) Alana ilişkin bilgi ve beceri gelişiminin sürekliliğini sağlayabilmek

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İletişim, görsel iletişim, tasarım ve grafik tasarım alanlarına ilişkin temel kuram ve ilkeler hakkında bilgi ve pratik sahibi olmak
2) Grafik tasarım ve görsel iletişime ilişkin uygulamaları eleştirel bir biçimde değerlendirmek
3) Alana ilişkin teorik ve pratik alt yapıya sahip olmak ve her türlü görsel tasarım problemini çözebilmek
4) Tasarımda çağdaş, etkin bir görsel anlatım dili yaratabilmek, toplumsal ve kültürel yapıdaki değişimleri gözlemleyebilmek, kavrayabilmek ve sorgulayabilmek
5) Reklam ajanslarında, tasarım stüdyolarında, firmaların reklam departmanlarında reklam kampanya uygulamaları ve konseptleri geliştirebilmek
6) Üretilen projeleri sunabilmek ve sergileyebilmek konusunda pratik kazanmak
7) Yaratıcı, özgün, çağdaş ve estetik grafik tasarım ürünleri ve projeleri ortaya koyabilmek
8) Grafik yazılımlara bilgisayar ortamında tasarım uygulamaları üretebilecek düzeyde hakim olmak
9) Değişen iletişim ve tasarım bakış açılarını takip etmek, mesleki bilgi ve becerilerini geliştirebilmek
10) Tasarımın fikir, eskiz, uygulama basım ve sunum gibi tüm süreçlerine ilişkin profesyonel stratejiler ve planlar geliştirebilmek
11) Görsel ve dilsel anlatıma ilişkin iletişim yolları tasarlayabilmek
12) Takım çalışmalarında uyumlu, verimli ve etkin olarak yer alabilme yetkinliğine erişmek
13) İleri düzey sunumlar hazırlayabilmek amacıyla sözlü, yazılı ve görsel iletişim dilini etkin ve doğru bir biçimde kullanabilmek
14) Alana ilişkin bilgi ve beceri gelişiminin sürekliliğini sağlayabilmek

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 80
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 20
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 80
Toplam % 100