Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik (İ.Ö)
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MDS102
Ders İsmi: Hastane Yönetimi ve Organizasyonu
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 2 0 5
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi KADRİYE SÖNMEZ
Dersi Veren(ler):

Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Hastanelerin yönetimi, yönetim fonksiyonları ve sorumlulukları, diğer işletmelerden farklı yönleri, çeşitli ülkelerde ve Türkiye’de hastane organizasyonlarının yapısı, yönetimi ve farklı özellikleri. Hastanelerde Performans, Verimlilik, hizmet Kullanımı ve hasta tatmini ile ilgili temel bilgiler, kalite konularının kavranmasıdır.
Dersin İçeriği: Yönetimin Tanımı, Tarihsel Gelişimi ve İşlevleri, Sağlık Hizmetlerinin Özellikleri ve Sınıflandırılması, Sağlık Sistemleri ve Finansman Modelleri, Türkiye Sağlık Sistemi ve Sağlıkta Dönüşüm Programı, Sağlık Hizmetlerinde İş Gücü, Hastane Yönetiminde Temel Kavramlar, Hastanelerde Üretim ve Tedarik Yönetimi, Hastanelerde Bina Yönetimi, Hastane Organizasyonu, Özel Hastaneler, Hastanelerde Finansal Yönetim, Hastanelerde Performans Yönetimi, Hastane Yönetiminde Çağdaş Yaklaşımlar.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Kamu hastanelerinin ve özel hastanelerin organizasyon yapısının öğrenilmesidir.
2) Kamu hastanelerinin ve özel hastanelerin yönetimlerinin üretim-tedarik, iş gücü, bina yönetimi, finansal yönetim, performans yönetimi ve çağdaş yaklaşımlar disiplinleri içerisinde kavranmasıdır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Yönetimin Tanımı, Tarihsel Gelişimi ve İşlevleri Sağlık İşletmeleri Yönetimi Prof.Dr.Dilaver Tengilimoğlu Mahmut Akbolat Oğuz Işık
2) Sağlık Hizmetlerinin Özellikleri ve Sınıflandırılması Sağlık İşletmeleri Yönetimi Prof.Dr.Dilaver Tengilimoğlu Mahmut Akbolat Oğuz Işık
3) Sağlık Sistemleri ve Finansman Modelleri Sağlık İşletmeleri Yönetimi Prof.Dr.Dilaver Tengilimoğlu Mahmut Akbolat Oğuz Işık
4) Türkiye Sağlık Sistemi ve Sağlıkta Dönüşüm Programı Sağlık İşletmeleri Yönetimi Prof.Dr.Dilaver Tengilimoğlu Mahmut Akbolat Oğuz Işık
5) Sağlık Hizmetlerinde İş Gücü Sağlık İşletmeleri Yönetimi Prof.Dr.Dilaver Tengilimoğlu Mahmut Akbolat Oğuz Işık
6) Hastane Yönetiminde Temel Kavramlar Sağlık İşletmeleri Yönetimi Prof.Dr.Dilaver Tengilimoğlu Mahmut Akbolat Oğuz Işık
7) Hastanelerde Üretim ve Tedarik Yönetimi Sağlık İşletmeleri Yönetimi Prof.Dr.Dilaver Tengilimoğlu Mahmut Akbolat Oğuz Işık
8) Ara Sınav (Vize) Sağlık İşletmeleri Yönetimi Prof.Dr.Dilaver Tengilimoğlu Mahmut Akbolat Oğuz Işık
9) Hastanelerde Bina Yönetimi Sağlık İşletmeleri Yönetimi Prof.Dr.Dilaver Tengilimoğlu Mahmut Akbolat Oğuz Işık
10) Hastane Organizasyonu Sağlık İşletmeleri Yönetimi Prof.Dr.Dilaver Tengilimoğlu Mahmut Akbolat Oğuz Işık
11) Özel Hastaneler Sağlık İşletmeleri Yönetimi Prof.Dr.Dilaver Tengilimoğlu Mahmut Akbolat Oğuz Işık
12) Hastanelerde Finansal Yönetim Sağlık İşletmeleri Yönetimi Prof.Dr.Dilaver Tengilimoğlu Mahmut Akbolat Oğuz Işık
13) Hastanelerde Performans Yönetimi Sağlık İşletmeleri Yönetimi Prof.Dr.Dilaver Tengilimoğlu Mahmut Akbolat Oğuz Işık
14) Hastane Yönetiminde Çağdaş Yaklaşımlar Sağlık İşletmeleri Yönetimi Prof.Dr.Dilaver Tengilimoğlu Mahmut Akbolat Oğuz Işık

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Ağırbaş İ. (2016). Hastane Yönetimi ve Organizasyon. Siyasal Kitabevi.
2. Tengilimoğlu D, Işık O, Akbolat M. (2017). Sağlık İşletmeleri Yönetimi. Nobel Yayın Dağıtım.
3. Kaptanoğlu Yıldırım A. (Editör). (2017). Sağlık Hizmetlerinin Tripodu. Kitapana.
4. Beyatlı ZH. (2017). Hastane ve Sağlık İşletmeleri Yönetimi. Nobel Yayın Dağıtım.
5. Kavuncubaşı Ş, Yıldırım S. (2010) Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi. Siyasal Kitabevi.
6. Öğretim Elemanının Ders Notları.
Diğer Kaynaklar: 1. Heavy İ. (2016). Hospital Management and Organization. Political bookstore.
2. Tengilimoğlu D, Işık O, Akbolat M. (2017). Health Business Administration. Nobel Publishing Distribution.
3. Kaptanoğlu Yıldırım A. (Editor). (2017). Tripp for Health Services. Kitapa to.
4. Beyzled ZH. (2017). Hospital and Healthcare Management. Nobel Publishing Distribution.
5. Kavuncubaşı Ş, Yıldırım S. (2010) Hospital and Health Institutions Administration. Political bookstore.
6. Instructor's Lecture Notes.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

Program Kazanımları
1) Tıbbi dokümantasyon ve sekreterlik alanında birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince, bilgi ve birikime sahiptir.
2) Tıbbi dokümantasyon ve sekreterlik alanında görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata uygun davranır, mesleki ve etik değerleri ön planda tutarak çözüm önerileri geliştirir.
3) Tıbbi dokümantasyon ve sekreterlik alanında kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere dahil olur.
4) Diğer sağlık disiplinleri ile ortaklaşa çalışabilir.
5) Tıbbi dokümantasyon ve sekreterlik alanındaki uygulamalar için gerekli olan ofis araç ve gereçleri ile bilişim teknolojilerini kullanır.
6) Bir yabancı dili kullanarak Tıbbi dokümantasyon ve sekreterlik alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar.
7) Tıbbi dokümantasyon ve sekreterlik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
8) Tıbbi dokümantasyon ve sekreterlik alanındaki literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
9) Tıbbi dokümantasyon ve sekreterlik alanında sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle yazılı ve sözlü olarak paylaşır.
10) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine inanır ve bunu uygular.
11) Genel ahlaki değerlere ve mesleki etiğe önem verir.
12) Tıbbi dokümantasyon ve sekreterlik alanında sahip olduğu temel bilgi birikimini ve deneyimlerini kullanarak bireysel ve ekip üyesi olarak çalışır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tıbbi dokümantasyon ve sekreterlik alanında birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince, bilgi ve birikime sahiptir.
2) Tıbbi dokümantasyon ve sekreterlik alanında görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata uygun davranır, mesleki ve etik değerleri ön planda tutarak çözüm önerileri geliştirir.
3) Tıbbi dokümantasyon ve sekreterlik alanında kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere dahil olur.
4) Diğer sağlık disiplinleri ile ortaklaşa çalışabilir.
5) Tıbbi dokümantasyon ve sekreterlik alanındaki uygulamalar için gerekli olan ofis araç ve gereçleri ile bilişim teknolojilerini kullanır.
6) Bir yabancı dili kullanarak Tıbbi dokümantasyon ve sekreterlik alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar.
7) Tıbbi dokümantasyon ve sekreterlik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
8) Tıbbi dokümantasyon ve sekreterlik alanındaki literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
9) Tıbbi dokümantasyon ve sekreterlik alanında sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle yazılı ve sözlü olarak paylaşır.
10) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine inanır ve bunu uygular.
11) Genel ahlaki değerlere ve mesleki etiğe önem verir.
12) Tıbbi dokümantasyon ve sekreterlik alanında sahip olduğu temel bilgi birikimini ve deneyimlerini kullanarak bireysel ve ekip üyesi olarak çalışır.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Uygulama 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100