Dijital Oyun Tasarımı
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UEC201
Ders İsmi: İş Sağlığı ve Güvenliği
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 0 0 4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. ULAŞ GÜLTEN
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. ELİF GÖKÇİLOĞLU ÇULCU
Öğr.Gör. SELEN ORTA
Öğr.Gör. ALİ ATAŞ
Öğr.Gör. BEREN KARCI AKSAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: İşyerlerinde iş kazalarını ve  meslek hastalıklarını önlemek ve çalışanların  sağlıklı ve güvenli bir ortamda çalışmalarını sağlamak için güvenlik  önlemlerinin alınması ile ilgili yeterlilikler kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: İş sağlığı ve güvenliğinin tanımı ve tarihçesi, iş kazası oluşumu ve çeşitleri, meslek hastalıkları ve korunma yolları, işyerlerinde iş kazalarını ve meslek hastalıklarını önlemek ve çalışanların sağlıklı ve güvenli bir ortamda çalışmalarını sağlamak için yapılacak çalışmaları ve güvenlik önlemlerinin alınması ile ilgili yeterlilikler, fiziksel, kimyasal, biyolojik, psiko-sosyal risk etmenleri ve bunlardan korunma yolları, işverenin, çalışanların, iş sağlığı ve güvenliği profesyonellerinin sorumluluk, hak, yükümlülük ve yetkileri, risk değerlendirmesi, ergonomi, OHSAS 18000 İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemi konuları anlatılmaktadır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) İş sağlığı ve güvenliğinin tanımını ve tarihçesini öğrenebilme.
2) Dünyada ve Türkiye’de iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan sorunları açıklayabilme.
3) OHSAS 18000 İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sisteminin ve bu sistemin aşamalarının öğrenebilmesi.
4) Ergonominin kavranabilmesi.
5) Acil durum yönetiminin öneminin öğrenilmesi.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) İşyerlerinde iş kazaları ve meslek hastalıklarını önlemek ve çalışanların sağlıklı ve güvenli bir ortamda çalışmalarını sağlamak için yapılacak çalışmaları kavrayabilme ve uygulayabilme.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) İşyerlerinde var olan ya da dışarıdan gelebilecek tehlikeleri, çalışanlara işyerine ve çevresine verebileceği zararları ve bunlara karşı alınacak önlemleri belirleyebilme.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İş Sağlığı ve Güvenliğine Genel Bakış ve Tarihçe AKPINAR, Teoman, İş Sağlığı ve İş Güvenliği, Ekin Yayınevi, Bursa, 2013. ALTINEL, Hüseyin, İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği, Detay Yayıncılık, Ankara, 2013.
2) Dünyada ve Türkiye’de İş Sağlığı ve Güvenliği AKPINAR, Teoman, İş Sağlığı ve İş Güvenliği, Ekin Yayınevi, Bursa, 2013. ALTINEL, Hüseyin, İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği, Detay Yayıncılık, Ankara, 2013. TMMOB Makina Mühendisleri Odası Raporu, İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği, TMMOB Makina Mühendisleri Odası Yayını, Ankara, 2012.
3) Risk Yönetimi ve Risk Değerlendirmesi AKPINAR, Teoman, İş Sağlığı ve İş Güvenliği, Ekin Yayınevi, Bursa, 2013. ALTINEL, Hüseyin, İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği, Detay Yayıncılık, Ankara, 2013. TMMOB Makina Mühendisleri Odası Raporu, İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği, TMMOB Makina Mühendisleri Odası Yayını, Ankara, 2012.
4) OHSAS 18000 İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemi GÖRÇÜN, Ömer Faruk ve ERDAL, Murat, Tehlikeli Madde Lojistiği ve İş Güvenliği. Beta Yayıncılık, İstanbul, 2010. KÖLÜK, Nihat, DİLSİZ, İrfan ve KARTAL, Cafer S., Kalite Güvencesi ve Standartları. Detay Yayıncılık, Ankara, 2014.
5) Ergonomi ALTINEL, Hüseyin, İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği, Detay Yayıncılık, Ankara, 2013.
6) İş Kazaları AKPINAR, Teoman, İş Sağlığı ve İş Güvenliği, Ekin Yayınevi, Bursa, 2013. ALTINEL, Hüseyin, İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği, Detay Yayıncılık, Ankara, 2013. TMMOB Makina Mühendisleri Odası Raporu, İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği, TMMOB Makina Mühendisleri Odası Yayını, Ankara, 2012.
7) Quiz-1 Öncesi Genel Değerlendirme AKPINAR, Teoman, İş Sağlığı ve İş Güvenliği, Ekin Yayınevi, Bursa, 2013. ALTINEL, Hüseyin, İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği, Detay Yayıncılık, Ankara, 2013. TMMOB Makina Mühendisleri Odası Raporu, İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği, TMMOB Makina Mühendisleri Odası Yayını, Ankara, 2012. GÖRÇÜN, Ömer Faruk ve ERDAL, Murat, Tehlikeli Madde Lojistiği ve İş Güvenliği. Beta Yayıncılık, İstanbul, 2010. KÖLÜK, Nihat, DİLSİZ, İrfan ve KARTAL, Cafer S., Kalite Güvencesi ve Standartları. Detay Yayıncılık, Ankara, 2014.
8) İş Hijyeni ve Meslek Hastalıkları – Quiz 1 AKPINAR, Teoman, İş Sağlığı ve İş Güvenliği, Ekin Yayınevi, Bursa, 2013. ALTINEL, Hüseyin, İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği, Detay Yayıncılık, Ankara, 2013.
9) Çalışma Ortamı AKPINAR, Teoman, İş Sağlığı ve İş Güvenliği, Ekin Yayınevi, Bursa, 2013. ALTINEL, Hüseyin, İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği, Detay Yayıncılık, Ankara, 2013.
10) Acil Durum Yönetimi AKPINAR, Teoman, İş Sağlığı ve İş Güvenliği, Ekin Yayınevi, Bursa, 2013. ALTINEL, Hüseyin, İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği, Detay Yayıncılık, Ankara, 2013.
11) Kişiye Yönelik Koruma Politikaları (Kişisel Koruyucular) AKPINAR, Teoman, İş Sağlığı ve İş Güvenliği, Ekin Yayınevi, Bursa, 2013. ALTINEL, Hüseyin, İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği, Detay Yayıncılık, Ankara, 2013.
12) İşyerlerinde Sağlık ve Güvenlik İşaretleri – Quiz 2 Sağlık ve Güvenlik İşaretleri Yönetmeliği.
13) Özel Politika Gerektiren Grupların İş Sağlığı ve Güvenliği Açısından Değerlendirilmesi – Vardiyalı Çalışma ve Gece Çalışması AKPINAR, Teoman, İş Sağlığı ve İş Güvenliği, Ekin Yayınevi, Bursa, 2013. ALTINEL, Hüseyin, İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği, Detay Yayıncılık, Ankara, 2013.
14) Final Öncesi Genel Değerlendirme AKPINAR, Teoman, İş Sağlığı ve İş Güvenliği, Ekin Yayınevi, Bursa, 2013. ALTINEL, Hüseyin, İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği, Detay Yayıncılık, Ankara, 2013. Sağlık ve Güvenlik İşaretleri Yönetmeliği.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: AKPINAR, Teoman, İş Sağlığı ve İş Güvenliği, Ekin Yayınevi, Bursa, 2013.
ALTINEL, Hüseyin, İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği, Detay Yayıncılık, Ankara, 2013.
GÖRÇÜN, Ömer Faruk ve ERDAL, Murat, Tehlikeli Madde Lojistiği ve İş Güvenliği. Beta Yayıncılık, İstanbul, 2010.
Diğer Kaynaklar: TMMOB Makina Mühendisleri Odası Raporu, İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği, TMMOB Makina Mühendisleri Odası Yayını, Ankara, 2012.
KÖLÜK, Nihat, DİLSİZ, İrfan ve KARTAL, Cafer S., Kalite Güvencesi ve Standartları. Detay Yayıncılık, Ankara, 2014.
Sağlık ve Güvenlik İşaretleri Yönetmeliği.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

4

5

7

3

6

Program Kazanımları
1) Dijital Oyun Tasarımı alanına yönelik temel kavramlar arasında bağlantı kurar ve alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşim konusunda bilgi sahibidir.
2) Dijital Oyun Tasarımı tarihsel gelişimini sanatsal ve teknolojik boyutlarıyla değerlendirebilme bilgisine ve uzmanlık alanıyla ilgili kuramsal altyapıya sahiptir.
3) Dijital Oyun Tasarımına yönelik edindiği teorik bilgileri pratikle bağdaştırabilme yetisini kazanarak, üretim süreçlerine hakim olarak yenilikçi, yaratıcı ve özgün projeler üretir.
4) Alanıyla ilgili gelişmeleri takip eder, Dijital Oyun Tasarımı alanında mevcut ve olası problemlere yönelik çözümleyici ve eleştirel düşünerek, bilimsel bir yaklaşımla akılcı fikirler üretir.
5) Dijital Oyun Tasarımı alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, kuram ve uygulama bütünlüğü sağlayarak belli bir alanda uzmanlaşacak şekilde kullanabilme becerisine sahip olur.
6) Dijital Oyun Tasarımının üretim süreçlerinin farklı aşamalarında bireysel olarak veya ekip çalışması içinde aktif rol ve sorumluluk alabilecek yetkinliğe sahip olur.
7) Dijital Oyun Tasarımı alanında edindiği bilgilerle sahip olduğu yetkinliği eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla bütünleştirerek yeni fikirler üretmek için değerlendirir ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır.
8) Ulusal ve uluslararası sorunları yakından izleyerek, toplumsal sorunlara karşı farkındalık yaratma bilincine sahip olur ve bu yetkinliğini alanıyla ilgili sanatsal çalışmalar için kullanır.
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, uluslararası anlamda tasarım alanındaki bilgileri edinir, araştırmaları takip eder ve meslektaşları ile paylaşımlarda bulunur.
10) Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyi ile tasarım alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
11) Dijital Oyun Tasarlama sürecinde soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, estetik, yenilikçi ve özgün projelere dönüştürür.
12) Alanıyla ilgili yenilikleri takip eder, mesleki sorumluluk bilincine sahip olur ve etik kavramını içselleştirerek, etik kavramını bilimsel, mesleki ve kültürel bağlamda eleştirel bir gözle açıklayabilme becerisi kazanır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Dijital Oyun Tasarımı alanına yönelik temel kavramlar arasında bağlantı kurar ve alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşim konusunda bilgi sahibidir.
2) Dijital Oyun Tasarımı tarihsel gelişimini sanatsal ve teknolojik boyutlarıyla değerlendirebilme bilgisine ve uzmanlık alanıyla ilgili kuramsal altyapıya sahiptir.
3) Dijital Oyun Tasarımına yönelik edindiği teorik bilgileri pratikle bağdaştırabilme yetisini kazanarak, üretim süreçlerine hakim olarak yenilikçi, yaratıcı ve özgün projeler üretir.
4) Alanıyla ilgili gelişmeleri takip eder, Dijital Oyun Tasarımı alanında mevcut ve olası problemlere yönelik çözümleyici ve eleştirel düşünerek, bilimsel bir yaklaşımla akılcı fikirler üretir.
5) Dijital Oyun Tasarımı alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, kuram ve uygulama bütünlüğü sağlayarak belli bir alanda uzmanlaşacak şekilde kullanabilme becerisine sahip olur.
6) Dijital Oyun Tasarımının üretim süreçlerinin farklı aşamalarında bireysel olarak veya ekip çalışması içinde aktif rol ve sorumluluk alabilecek yetkinliğe sahip olur.
7) Dijital Oyun Tasarımı alanında edindiği bilgilerle sahip olduğu yetkinliği eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla bütünleştirerek yeni fikirler üretmek için değerlendirir ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır.
8) Ulusal ve uluslararası sorunları yakından izleyerek, toplumsal sorunlara karşı farkındalık yaratma bilincine sahip olur ve bu yetkinliğini alanıyla ilgili sanatsal çalışmalar için kullanır.
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, uluslararası anlamda tasarım alanındaki bilgileri edinir, araştırmaları takip eder ve meslektaşları ile paylaşımlarda bulunur.
10) Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyi ile tasarım alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
11) Dijital Oyun Tasarlama sürecinde soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, estetik, yenilikçi ve özgün projelere dönüştürür.
12) Alanıyla ilgili yenilikleri takip eder, mesleki sorumluluk bilincine sahip olur ve etik kavramını içselleştirerek, etik kavramını bilimsel, mesleki ve kültürel bağlamda eleştirel bir gözle açıklayabilme becerisi kazanır.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100