İç Mekan Tasarımı (İ.Ö)
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ARR110
Ders İsmi: Ahşap Malzeme ve Yapı Teknikleri
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. SELEN ORTA
Dersi Veren(ler):







Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ahşap malzemesinde kullanılan ağaç çeşitlerini,ağaçtan ürün yapım
aşamaları,birleştirme ve yüzey süsleme teknikleri, ahşap üründe
oluşan bozulmaların ortaya konulacak bilgilerin verilmesi ve ürün
oluşturma.
Dersin İçeriği: Ders kapsamında, ahşabın kullanım alanları genel olarak açıklanacak; mimari yapım teknikleri ve detayları incelenecektir. Ahşabın doğal bir yapı malzemesi olarak özellikleri, türleri ve bozulma süreçleri aktarılacaktır. Geleneksel ahşap yapım teknikleri (çantı, karkas, hımış) ve alt türleri, coğrafi bölgelere göre değişimi ve kullanılan yapı detayları konu edilecektir. Geleneksel İstanbul evlerinin tarih boyunca geçirdiği değişim ve mimari özellikleri tarif edilecektir. Ahşap mimari yapı elemanları (duvar, döşeme, tavan, merdiven, çatı, vb.) ve yapım detayları sınıflandırılacak, uygulama ödevleri ve çizimlerle pekiştirilecektir. Ahşabın bozulma nedenleri ve gözlenen hasar türleri sınıflandırılacak; "hasar tespiti" uygulamalı olarak gösterilecektir. Bir ahşap yapı koruma-restorasyon sürecinin aşamaları (araştırma, projelendirme, uygulama: yerinde koruma)

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Ahşap yapım tekniklerini tür ve özelliklerine göre ayırt edebilme
2) Ahşap mimari yapı elemanlarını sıralayabilme
3) Yapı malzemesi olarak kullanılacak ahşabın tür ve özelliklerini açıklayabilme
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Ahşap yapı hasarlarını, nedenlerini ve çözüm yöntemlerini açıklayabilme
2) Ahşap yapı onarımında proje ve uygulama aşamalarını takip edebilme
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Ahşap yapılarda rölöve ve analitik rölöve hazırlayabilme
2) Geleneksel ahşap mimari mirası korumada izlenecek yol ve kullanılacak yöntemleri belirtebilme
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ahşabın kullanım alanları, Geleneksel İstanbul evlerinin gelişimi ve özellikleri .
2) Yapı malzemesi olarak ahşabın özellikleri ve türleri ve korunması hakkında ilke ve tüzükler, standartlar Arel, A., 1999, “Türk Evi Dedikleri”, Cogito, 18, s.188-212.
3) Ahşap yapım teknikleri: Masif (çantı), Ahşap Karkas (çatkı) ve Hımış ve Bağdadi özellikleri ile Türkiye’de bölgelere göre ahşap yapıların dağılımının incelenmesi İBB KUDEB, 2009, Geleneksel Ahşap Yapı Uygulamaları, İstanbul. Bölüm 1-2
4) Ahşap yığma yapı ve iskelet sistemleri ve çizim teknikleri Ekinci,Z., Yapı Yayın, İstanbul, 2005, “Bir Konağın Kurgusu”. Bölüm 2
5) Ahşap mimari yapı elemanları: Temel, duvar, tavanlar ve döşemeler. Köroğlu, Ç., Kudde, E., 2011, “Bir Ahşap Yapıda Koruma-Uygulama Metodolojisi 4” Bölüm 3
6) Ahşap mimari yapı elemanları: Çatılar, merdivenler, kapı, pencere, pervaz, süpürgelik, vb. Köroğlu, Ç., Kudde, E., 2011, “Bir Ahşap Yapıda Koruma-Uygulama Metodolojisi 4” Bölüm 4- 5
7) Ahşap elemanlarının maketinin yapılması .
8) Ahşap yapılarda hasar nedenleri, türleri ve analitik rölövede gösterimi (Hasar Tespiti) Köroğlu, Ç., Kudde, E., 2011, “Bir Ahşap Yapıda Koruma-Uygulama Metodolojisi 4” Bölüm 2
9) Ahşap yapılarda konservasyon yöntemleri ve proje analizleri Günay, R., Birsen Yayınevi, İstanbul, 2007, Bölüm 3
10) Bir ahşap yapı koruma örneği: Projelendirme ve Restorasyon sürecinde yapılan tüm uygulamalar Köroğlu, Ç., Kudde, E., 2011, “Bir Ahşap Yapıda Koruma-Uygulama Metodolojisi 4” Bölüm 7 Restorasyon Konservasyon Çalışmaları Dergisi, Sayı 11, İBB KUDEB, İstanbul, s.3-15.
11) Bir ahşap yapı koruma örneği incelemesi .
12) Konut dışı yapılarda yer alan ahşap elemanların incelenmesi Köroğlu, Ç., Kudde, E., 2011, “Bir Ahşap Yapıda Koruma-Uygulama Metodolojisi 4” Bölüm 7 Restorasyon Konservasyon Çalışmaları Dergisi, Sayı 11, İBB KUDEB, İstanbul, s.17-28.
13) Ahşap yapı örneklerinde analiz ve laboratuar çalışmalarının irdelenmesi Köroğlu, Ç., Kudde, E., 2011, “Bir Ahşap Yapıda Koruma-Uygulama Metodolojisi 4” Bölüm 7 Restorasyon Konservasyon Çalışmaları Dergisi, Sayı 11, İBB KUDEB, İstanbul, s.3-15.
14) Ahşap yapı örneklerinde analiz ve laboratuar çalışmalarının irdelenmesi Köroğlu, Ç., Kudde, E., 2011, “Bir Ahşap Yapıda Koruma-Uygulama Metodolojisi 4” Bölüm 7 Restorasyon Konservasyon Çalışmaları Dergisi, Sayı 11, İBB KUDEB, İstanbul, s.3-15.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ahşap Yapılar Problem ve Çözümleri Prof Dr Necati Erşen, Birsen yayınevi
Diğer Kaynaklar: Mimarlık ve Ahşap Yapı İlişkileri, Mimarlık Vakfı Yayınları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

7

5

6

Program Kazanımları
1) Temel tasarım ilke ve yöntemlerine hakim olmak
2) Mesleki uygulamalarda karşılaşılan sorunları tanımlamak; analiz etmek ve bu sorunlara çözüm önerileri getirmek.
3) Mesleki teknik ve iletişim diline hakim olmak; ilgili yasa ve yönetmelikleri tanımak
4) Sanat ve tasarım alanında edinilen bilgilerle birlikte iç Mekanı (çevresini) kullanıcı istekleri/ihtiyaçları doğrultusunda tasarlayabilmek
5) Mekan tasarımında fiziksel çevre kalitesini arttıracak sistemleri tasarlamak ve denetimini yapmak
6) Geleneksel yöntemle ve bilgisayar ortamında teknik çizim yapabilmek, 3 boyutlu modelleme ve sunum yapabilmek.
7) Sektöründe fonksiyonlarını kullanabilme yeteneğine sahip olmak ve yeni yönetim tekniklerini iş süreçlerine adapte ederek uygulayabilmek.
8) Alanında almış olduğu teorik ve uygulamalı bilgileri iş hayatında kullanabilme becerisine sahip olmak.
9) İç mekan ile ilgili üretilen; malzeme, yapı elemanı, mekan donatıları ve her türlü tekstil, mobilya, ve benzeri elemanların pazarlanması ve kullanımı ile ilgili bilgi ve deneyim kazandırmak
10) Farklı disiplinlerle ortak proje geliştirme ve yürütme becerisine, etkin iletişim becerisine sahip olma ve birlikte çalışmaya yatkın olabilme
11) Alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek; teknolojik değişiklikleri takip ederek yeni teknolojileri işletme sistemlerine uyarlayabilmek
12) Bağımsız tasarlama ve çalışma güvenine sahip, aynı zamanda iyi bir takım oyuncusu olma uyumu gösterebilen, mesleki sorumluluk ve etik kuralların bilincinde, tasarımcılar yetiştirmektedir.
13) Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel tasarım ilke ve yöntemlerine hakim olmak
2) Mesleki uygulamalarda karşılaşılan sorunları tanımlamak; analiz etmek ve bu sorunlara çözüm önerileri getirmek.
3) Mesleki teknik ve iletişim diline hakim olmak; ilgili yasa ve yönetmelikleri tanımak
4) Sanat ve tasarım alanında edinilen bilgilerle birlikte iç Mekanı (çevresini) kullanıcı istekleri/ihtiyaçları doğrultusunda tasarlayabilmek
5) Mekan tasarımında fiziksel çevre kalitesini arttıracak sistemleri tasarlamak ve denetimini yapmak
6) Geleneksel yöntemle ve bilgisayar ortamında teknik çizim yapabilmek, 3 boyutlu modelleme ve sunum yapabilmek.
7) Sektöründe fonksiyonlarını kullanabilme yeteneğine sahip olmak ve yeni yönetim tekniklerini iş süreçlerine adapte ederek uygulayabilmek.
8) Alanında almış olduğu teorik ve uygulamalı bilgileri iş hayatında kullanabilme becerisine sahip olmak.
9) İç mekan ile ilgili üretilen; malzeme, yapı elemanı, mekan donatıları ve her türlü tekstil, mobilya, ve benzeri elemanların pazarlanması ve kullanımı ile ilgili bilgi ve deneyim kazandırmak 5
10) Farklı disiplinlerle ortak proje geliştirme ve yürütme becerisine, etkin iletişim becerisine sahip olma ve birlikte çalışmaya yatkın olabilme
11) Alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek; teknolojik değişiklikleri takip ederek yeni teknolojileri işletme sistemlerine uyarlayabilmek
12) Bağımsız tasarlama ve çalışma güvenine sahip, aynı zamanda iyi bir takım oyuncusu olma uyumu gösterebilen, mesleki sorumluluk ve etik kuralların bilincinde, tasarımcılar yetiştirmektedir.
13) Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %