Yapay Zeka (Tezli) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | AIC520 | ||||||||
Ders İsmi: | Yapay Sinir Ağları ve Bulanık Mantık | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Enstitü | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi ARiF YELĞİ | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bulanık mantık ve Yapay Sinir Ağları modelini kullanarak karmaşık doğrusal olmayan sistemleri çözme yeteneğine amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği: | Yapay sinir Ağları, Bulanık mantık, Anfis |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş, Yapay Sinir Ağı Gelişmeleri, Tarih | Konulara ilişkin ön okumalar |
2) | En basit sınıflandırma algoritması, en yakın komşu | Konulara ilişkin ön okumalar |
3) | Optimizasyon, gradyan azaltma algoritmaları ve sabit nokta ile öğrenme | Konulara ilişkin ön okumalar |
4) | Kmeans -SOM | Konulara ilişkin ön okumalar |
5) | LVQ | Konulara ilişkin ön okumalar |
6) | Hopfield ve Boltzmann | Konulara ilişkin ön okumalar |
7) | Radyal Temel Fonksiyonlar (RBF)- Çapraz entropi hata kriteri | Konulara ilişkin ön okumalar |
8) | Ara sınav | Konulara ilişkin ön okumalar |
9) | Bulanık kümeler. Üyelik işlevleri | Konulara ilişkin ön okumalar |
10) | Bulanık işlemler. T-norm, N-norm operatörleri. | Konulara ilişkin ön okumalar |
11) | Bulanık argümanlar, genişleme ilkesi. | Konulara ilişkin ön okumalar |
12) | Bulanık Kurallar Bulanıklaştırma, durulaştırma. bulanık çıkarım | Konulara ilişkin ön okumalar |
13) | Sugeno , Mamdani fuzzy inference | Konulara ilişkin ön okumalar |
14) | Anfis | Konulara ilişkin ön okumalar |
15) | Anfis | Konulara ilişkin ön okumalar |
16) | Final Sınavı | Konulara ilişkin ön okumalar |
Ders Notları / Kitaplar: | Fundamentals of Neural Networks_ Architectures, Algorithms and Applications-Pearson- Laurene V. Fausett |
Diğer Kaynaklar: | Bulanık mantık ve modelleme ilkeleri- Zekai Şen Fundamentals of Neural Networks_ Architectures, Algorithms and Applications-Pearson- Laurene V. Fausett Introduction to Artificial Neural Systems – Jacek M.Zurada Yapay sinir ağları - ercan-oztemel |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
4 |
5 |
3 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Bilgisayar mühendisliği çalışmalarını yürütmeyi sağlayacak kavram ve yetkinliklerin kazandırılması ve bilgisayar bilimleri yöntemlerini güncel sorunları çözümlemede veya ihtiyaçları gidermede kullanabilme becerisi. | |||||||||||
2) Bir bilgi sistemini modern tasarım araçları ile tasarlayabilme veya var olan bir sistemdeki sorunları saptama, tanımlama ve çözümleme becerisi. | |||||||||||
3) Gereksinimlerin analiz edilmesi, uygun donanım ve yazılım çözümlerinin belirlenmesi, kullanılması veya gerçeklenmesi becerisi. | |||||||||||
4) Bilimsel yöntemlere uygun olarak, deney, gözlem, uygulama ve akıl yürütmeye dayalı çözümleme ve yorumlama becerisi. | |||||||||||
5) Bireysel ve takım halinde veya gereğinde disiplinler arası takımlarda çalışma becerisi. | |||||||||||
6) Farklı ortamlarda ve farklı disiplinlerle iletişim kurma becerisi. | |||||||||||
7) Yeniliklere açık olma, öğrenmeye açık olma ve kendini yenileme becerisi. | |||||||||||
8) Mesleki ve ahlaki sorumluluk taşıma. | |||||||||||
9) Proje planlaması ve yönetimi yapabilme; gereğinde girişimcilik ve yenilik yapabilme becerisi. | |||||||||||
10) Sosyal, ekonomik, çevresel sorunlar hakkında farkındalık sahibi olma ve mesleğini bu bilinç ile gerçekleştirme. | |||||||||||
11) Sorgulayıcı ve sıra dışı düşünerek, özgün çözüm yolları bulabilme, alternatif çözüm yollarını karşılaştırabilme. | |||||||||||
12) İnsan ve toplum odaklı olma, kültürel duyarlılık kazanma ve sosyal sorumluluk projelerinin farkında olma. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Bilgisayar mühendisliği çalışmalarını yürütmeyi sağlayacak kavram ve yetkinliklerin kazandırılması ve bilgisayar bilimleri yöntemlerini güncel sorunları çözümlemede veya ihtiyaçları gidermede kullanabilme becerisi. | |
2) | Bir bilgi sistemini modern tasarım araçları ile tasarlayabilme veya var olan bir sistemdeki sorunları saptama, tanımlama ve çözümleme becerisi. | |
3) | Gereksinimlerin analiz edilmesi, uygun donanım ve yazılım çözümlerinin belirlenmesi, kullanılması veya gerçeklenmesi becerisi. | |
4) | Bilimsel yöntemlere uygun olarak, deney, gözlem, uygulama ve akıl yürütmeye dayalı çözümleme ve yorumlama becerisi. | |
5) | Bireysel ve takım halinde veya gereğinde disiplinler arası takımlarda çalışma becerisi. | |
6) | Farklı ortamlarda ve farklı disiplinlerle iletişim kurma becerisi. | |
7) | Yeniliklere açık olma, öğrenmeye açık olma ve kendini yenileme becerisi. | |
8) | Mesleki ve ahlaki sorumluluk taşıma. | |
9) | Proje planlaması ve yönetimi yapabilme; gereğinde girişimcilik ve yenilik yapabilme becerisi. | |
10) | Sosyal, ekonomik, çevresel sorunlar hakkında farkındalık sahibi olma ve mesleğini bu bilinç ile gerçekleştirme. | |
11) | Sorgulayıcı ve sıra dışı düşünerek, özgün çözüm yolları bulabilme, alternatif çözüm yollarını karşılaştırabilme. | |
12) | İnsan ve toplum odaklı olma, kültürel duyarlılık kazanma ve sosyal sorumluluk projelerinin farkında olma. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Toplam | % | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % |