Ekonomi
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ECO102
Ders İsmi: İktisada Giriş II
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 6
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. ERDAL BİLGİÇ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: 1. Makro iktisat toplu iktisadi değişkenleri ve aralarındaki ilişkiyi inceler.
2. Makroekonomik analizlerde hanehalkı gelirinden milli gelire, bireyin veya hanehalkının tüketiminden toplam tüketime, firmanın üretiminden toplam üretime geçişler açıklanır.
3. Bu kapsamda enflasyon, işsizlik, dış ticaret açıkları, ekonomik büyüme gibi ülke ekonomisini ilgilendiren makro iktisadi sorunlar tartışılır.
4. Devletin düzenleyici rolü ve ekonomi politikaları da makro ekonominin kapsamındadır.
Örneğin işsizlik ve enflasyonun nedenleri ve sonuçları makroekonominin önemli bir analiz konusunu oluşturur. İşsizlikle mücadele veya düşük enflasyon oranlarına ulaşmak için izlenecek politikalar da ekonomistlerin temel uğraşlarındadır.
5. Makroekonomik analizin bir ayağı ülke ve dünya ekonomisindeki temel ekonomik sorunların incelenmesi iken diğer ayağı bu sorunların çözümü için uygulanacak politikaların belirlenmesidir.
Dersin İçeriği: 1. Makro ekonomik kavramlar, makroekonomik sorunlar ve politikalar işlendikten sonra derste işsizlik, enflasyon, bütçe açığı, ekonomik büyüme, ekonomi politikaları gibi tematik başlıklar altında analizler yapılacaktır.
2. Analizlere ve tartışmalara öğrencinin katılımını sağlamak amacıyla öğretim üyesi tarafından öğrencilere ödev konuları ve okuma paketi dağıtılacak ve bu ödevlerle ilgili sunum yapmaları beklenecektir.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Toplam talep ve toplam arz gibi makro ekonomik kavramsal çerçeveyi tanımlamak
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) İşsizlik, enflasyon, bütçe açıkları, dış ticaret açıkları, ekonomik büyüme gibi makro ekonomik sorunların analizini yapabilmek,
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Makroekonomik sorunların çözümüne yönelik ekonomi politikalarını incelemek ve tartışabilmek
Alana Özgü Yetkinlik
1) Makro ekonomik teorik yaklaşımları öğrenmek ülke ve dünya ekonomisinin işleyişini anlamak
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Makro İktisadın genel ilkeleri Konulara ilişkin ön okumalar
2) Temel Makro İktisadi Değişkenler Konulara ilişkin ön okumalar
3) Kısa Dönemde Ekonomi: Toplam Harcamalar ve Millî Gelir Dengesi Konulara ilişkin ön okumalar
4) Keynesyen Yaklaşım ve Harcamaların Önemi Konulara ilişkin ön okumalar
5) Ekonomide Devletin Rolü Konulara ilişkin ön okumalar
6) Dışa Açık Ekonomide Denge Konulara ilişkin ön okumalar
7) Ara Sınav
8) Ekonominin Genel Dengesi: Toplam Talep – Toplam Arz Modeli Konulara ilişkin ön okumalar
9) Ekonomide Kısa ve Uzun Dönem Dengesi Konulara ilişkin ön okumalar
10) Para ve Finansal Sistem Konulara ilişkin ön okumalar
11) İşsizlik ve Enflasyon Konulara ilişkin ön okumalar
12) İktisadi Büyüme ve Kalkınma Konulara ilişkin ön okumalar
13) Dış Ticaret, Ödemeler Dengesi ve Döviz Kuru Konulara ilişkin ön okumalar
14) Makro İktisat Politikası Konulara ilişkin ön okumalar
15) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: TEMEL DERS KİTABI: Prof. Dr. Bülent GÜNSOY Yazarlar Prof. Dr. Bülent GÜNSOY Dr.Öğr.Üyesi
Bilgin BARİ Dr.Öğr.Üyesi Sevilay KÜÇÜKSAKARYA, İktisada Giriş II, 2020, Anadolu Üniversitesi
yayını, https://ets.anadolu.edu.tr/storage/nfs/IKT104U/ebook/IKT104U-13V2S1-8-0-1-SV1-ebook.pdf
YARDIMCI DERS KİTABI:
Prof. Dr. Erdal Ünsal: İktisada Giriş
Diğer Kaynaklar: 1. Ödev dağılımında öğretim üyesi tarafından belirlenecek bir okuma listesi olacak.
2. Lipsey and Chrystal: Principles of Economics (Oxford University Press)
3. Mankiw N.G: Principles of Economics (Thomson South-Western)
4. Mankiw, N.G: Principles of Macroeconomics

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Ekonomi bilimiyle ilgili temel kavramlara, teorilere, varsayımlara ve yöntemlere hâkim olur.
2) İktisadi, idari ve sosyal bilimlere dair temel kavramlar arasında bağlantı kurar ve olayları disiplinlerarası bir çerçevede değerlendirme becerisi kazanır.
3) İktisadi olgulara ve olaylara kavramsal ve analitik yaklaşma ve bilimsel olayları geniş bir bakış açısıyla değerlendirme becerisine sahip olur.
4) İktisadi ve finansal değişkenler arasındaki neden sonuç ilişkisini kavrar.
5) Teori ve pratik arasında ilişkiler kurarak güncel ekonomik gelişmeleri kavrama, analiz etme ve rasyonel şekilde yorumlama yetisine sahip olur.
6) İktisadi ve finansal verileri, grafikleri ve göstergeleri yorumlama ve analiz edebilme yetisi kazanır.
7) Genel iktisadi sistem ve para-maliye politikalarının etkinliğini ve bunların temel iktisadi değişkenler ve piyasalar üzerindeki etkilerini değerlendirme becerisine sahip olur.
8) Yaşanan iktisadi gelişmelerin aynı zamanda tarihsel bir boyutunun olduğu bilincini kazanır.
9) Kütüphane ve diğer akademik bilgi kaynaklarını kullanarak araştırmalar yapma, veri toplama ve istatistiki ve ekonometrik teknikleri kullanarak analiz yapma becerisi kazanır.
10) Makale, rapor, proje, sunum gibi akademik çalışmaları bilimsel, mesleki ve etik kurallara uygun şekilde hazırlama becerisi kazanır.
11) Grup projelerinde yer alarak sorumluluk alma, uyumlu çalışma ve zaman yönetimi becerisi elde eder.
12) Ekonomi alanında edindiği bilgilerle sahip olduğu yetkinliği eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla bütünleştirerek yeni fikirler üretmek için değerlendirir ve hayat boyu öğrenme bilincine sahip olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ekonomi bilimiyle ilgili temel kavramlara, teorilere, varsayımlara ve yöntemlere hâkim olur. 5
2) İktisadi, idari ve sosyal bilimlere dair temel kavramlar arasında bağlantı kurar ve olayları disiplinlerarası bir çerçevede değerlendirme becerisi kazanır. 5
3) İktisadi olgulara ve olaylara kavramsal ve analitik yaklaşma ve bilimsel olayları geniş bir bakış açısıyla değerlendirme becerisine sahip olur. 5
4) İktisadi ve finansal değişkenler arasındaki neden sonuç ilişkisini kavrar. 5
5) Teori ve pratik arasında ilişkiler kurarak güncel ekonomik gelişmeleri kavrama, analiz etme ve rasyonel şekilde yorumlama yetisine sahip olur. 5
6) İktisadi ve finansal verileri, grafikleri ve göstergeleri yorumlama ve analiz edebilme yetisi kazanır. 5
7) Genel iktisadi sistem ve para-maliye politikalarının etkinliğini ve bunların temel iktisadi değişkenler ve piyasalar üzerindeki etkilerini değerlendirme becerisine sahip olur. 4
8) Yaşanan iktisadi gelişmelerin aynı zamanda tarihsel bir boyutunun olduğu bilincini kazanır. 3
9) Kütüphane ve diğer akademik bilgi kaynaklarını kullanarak araştırmalar yapma, veri toplama ve istatistiki ve ekonometrik teknikleri kullanarak analiz yapma becerisi kazanır. 3
10) Makale, rapor, proje, sunum gibi akademik çalışmaları bilimsel, mesleki ve etik kurallara uygun şekilde hazırlama becerisi kazanır. 3
11) Grup projelerinde yer alarak sorumluluk alma, uyumlu çalışma ve zaman yönetimi becerisi elde eder. 3
12) Ekonomi alanında edindiği bilgilerle sahip olduğu yetkinliği eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla bütünleştirerek yeni fikirler üretmek için değerlendirir ve hayat boyu öğrenme bilincine sahip olur. 4

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100