Ekonomi
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ECO104
Ders İsmi: İktisatçılar için Matematik
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 6
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ARİFENUR GÜNGÖR
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, öğrencilere iktisatta kullanılan matematiksel yöntemlerin ve modellemenin temellerini öğreterek iktisadi modelleri anlama, çözümleme, yorumlama ve iktisadi model kurma becerisi kazandırmayı amaçlar.
Dersin İçeriği: Bu ders; iktisadi modeller, iktisatta denge analizi, doğrusal modeller ve matris cebiri, karşılaştırmalı durağanlıklar ve türev kavramı, genel fonksiyon modellerinde karşılaştırmalı durağanlık çözümlemesi, optimizasyon problemleri, üstel ve logaritmik fonksiyonlar, eşitlik kısıtları altında optimizasyon, iktisadi dinamiklik ve integral kalkülüsü, birinci mertebe diferansiyel denklemler ve birinci mertebe fark denklemleri konularını kapsar.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Matematiksel modelleri iktisadi açıdan yorumlayabilir.
2) İktisadi problemleri matematiksel terimlerle formüle edebilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) İktisat ve Matematikteki temel modelleri ve fonksiyonları öğrenir.
2) Matris cebiri, türev hesabı ve integral kalkülüsüne hâkim olur.
3) İktisadi modelleri anlama, çözümleme ve model kurma becerisine sahip olur.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Optimizasyon problemlerini çözebilir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İktisadi Modeller Chiang 1. ve 2. bölüm okuma
2) İktisatta Denge Analizi Chiang 3. bölüm okuma ; Sınıksaran 2. Bölüm okuma
3) Doğrusal Modeller ve Matris Cebiri Chiang 4. bölüm okuma ; Sınıksaran 8. Bölüm okuma
4) Doğrusal Modeller ve Matris Cebiri Chiang 5. bölüm okuma ; Sınıksaran 8. Bölüm okuma
5) Karşılaştırmalı Durağanlıklar ve Türev Kavramı Chiang 6. bölüm okuma
6) Türev Alma Kuralları ve Karşılaştırmalı Durağanlıklarda Kullanışları Chiang 7. bölüm okuma ; Sınıksaran 3. Bölüm okuma
7) Genel Fonksiyon Modellerinde Karşılaştırmalı Durağanlık Çözümlemesi Chiang 8. bölüm okuma ; Sınıksaran 3. Bölüm okuma
8) Vize Sınavı
9) Optimizasyon Problemleri Chiang 9. bölüm okuma ; Sınıksaran 3. Bölüm okuma
10) Üstel ve Logaritmik Fonksiyonlar Chiang 10. bölüm okuma ; Sınıksaran 4. Bölüm okuma
11) Eşitlik Kısıtları Altında Optimizasyon Chiang 12. bölüm okuma ; Sınıksaran 6. Bölüm okuma
12) İktisadi Dinamiklik ve İntegral Kalkülüsü Chiang 14. bölüm okuma ; Sınıksaran 5. Bölüm okuma
13) Sürekli Zaman: Birinci Mertebe Diferansiyel Denklemler Chiang 15. bölüm okuma ; Sınıksaran 7. Bölüm okuma
14) Kesikli Zaman: Birinci Mertebe Fark Denklemleri Chiang 16. bölüm okuma
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Alpha C. Chiang and Kevin Wainwright, Matematiksel İktisadın Temel Yöntemleri (Fundamental Methods of Mathematical Economics), 4. Baskıdan Çeviri, Gazi Kitabevi, 2005.
Enis Sınıksaran, L. Aylin Aktükün ve Alparslan Akay, İktisatçılar için Matematik, Filiz Kitapevi, 2003.
Edward T. Dowling, İşletme ve İktisat için Matematiksel Yöntemler: Teori ve Problemler, Nobel, 1993.
Diğer Kaynaklar:

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

4

6

2

3

5

Program Kazanımları
1) Ekonomi bilimiyle ilgili temel kavramlara, teorilere, varsayımlara ve yöntemlere hâkim olur.
2) İktisadi, idari ve sosyal bilimlere dair temel kavramlar arasında bağlantı kurar ve olayları disiplinlerarası bir çerçevede değerlendirme becerisi kazanır.
3) İktisadi olgulara ve olaylara kavramsal ve analitik yaklaşma ve bilimsel olayları geniş bir bakış açısıyla değerlendirme becerisine sahip olur.
4) İktisadi ve finansal değişkenler arasındaki neden sonuç ilişkisini kavrar.
5) Teori ve pratik arasında ilişkiler kurarak güncel ekonomik gelişmeleri kavrama, analiz etme ve rasyonel şekilde yorumlama yetisine sahip olur.
6) İktisadi ve finansal verileri, grafikleri ve göstergeleri yorumlama ve analiz edebilme yetisi kazanır.
7) Genel iktisadi sistem ve para-maliye politikalarının etkinliğini ve bunların temel iktisadi değişkenler ve piyasalar üzerindeki etkilerini değerlendirme becerisine sahip olur.
8) Yaşanan iktisadi gelişmelerin aynı zamanda tarihsel bir boyutunun olduğu bilincini kazanır.
9) Kütüphane ve diğer akademik bilgi kaynaklarını kullanarak araştırmalar yapma, veri toplama ve istatistiki ve ekonometrik teknikleri kullanarak analiz yapma becerisi kazanır.
10) Makale, rapor, proje, sunum gibi akademik çalışmaları bilimsel, mesleki ve etik kurallara uygun şekilde hazırlama becerisi kazanır.
11) Grup projelerinde yer alarak sorumluluk alma, uyumlu çalışma ve zaman yönetimi becerisi elde eder.
12) Ekonomi alanında edindiği bilgilerle sahip olduğu yetkinliği eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla bütünleştirerek yeni fikirler üretmek için değerlendirir ve hayat boyu öğrenme bilincine sahip olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ekonomi bilimiyle ilgili temel kavramlara, teorilere, varsayımlara ve yöntemlere hâkim olur. 5
2) İktisadi, idari ve sosyal bilimlere dair temel kavramlar arasında bağlantı kurar ve olayları disiplinlerarası bir çerçevede değerlendirme becerisi kazanır. 5
3) İktisadi olgulara ve olaylara kavramsal ve analitik yaklaşma ve bilimsel olayları geniş bir bakış açısıyla değerlendirme becerisine sahip olur. 5
4) İktisadi ve finansal değişkenler arasındaki neden sonuç ilişkisini kavrar. 5
5) Teori ve pratik arasında ilişkiler kurarak güncel ekonomik gelişmeleri kavrama, analiz etme ve rasyonel şekilde yorumlama yetisine sahip olur. 4
6) İktisadi ve finansal verileri, grafikleri ve göstergeleri yorumlama ve analiz edebilme yetisi kazanır. 3
7) Genel iktisadi sistem ve para-maliye politikalarının etkinliğini ve bunların temel iktisadi değişkenler ve piyasalar üzerindeki etkilerini değerlendirme becerisine sahip olur. 2
8) Yaşanan iktisadi gelişmelerin aynı zamanda tarihsel bir boyutunun olduğu bilincini kazanır. 1
9) Kütüphane ve diğer akademik bilgi kaynaklarını kullanarak araştırmalar yapma, veri toplama ve istatistiki ve ekonometrik teknikleri kullanarak analiz yapma becerisi kazanır. 2
10) Makale, rapor, proje, sunum gibi akademik çalışmaları bilimsel, mesleki ve etik kurallara uygun şekilde hazırlama becerisi kazanır. 2
11) Grup projelerinde yer alarak sorumluluk alma, uyumlu çalışma ve zaman yönetimi becerisi elde eder. 2
12) Ekonomi alanında edindiği bilgilerle sahip olduğu yetkinliği eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla bütünleştirerek yeni fikirler üretmek için değerlendirir ve hayat boyu öğrenme bilincine sahip olur. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %