İnsan Kaynakları Yönetimi
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UEC328
Ders İsmi: Örgütsel Davranış
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 0 0 4
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. ULAŞ GÜLTEN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Örgüt, önceden belirlenmiş hedeflere ulaşmak için bir araya gelen iş görenlerin üretim ilişkilerinden oluşur. İş görenler, örgütün işleyişinde gerekli olan görevleri yapmaya elverişli davranışlar sergiler. Örgütsel davranış, örgüt içindeki insan davranışlarını anlamak, çalışanı daha etkin, verimli ve başarılı kılmayı amaçlamaktadır. Bu ders sayesinde öğrencilerin de piyasa düzenini ve çalışma hayatının getirdiklerini öğrenmeleri ve bilinçlenmeleri sağlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Örgütsel davranış konusunda genel ve temel bilgiler, örgüt kültürü, örgütlerde gruplar ve iletişim, iş tatmini ve motivasyon, etkin liderlik, takım çalışması, örgütsel stres ve stres yönetimi, örgütlerde değişim ve çatışma, örgütlerde etik ve örgütsel davranışta güncel yaklaşımlar konularının kavramsal temelleriyle anlatılması, dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Örgüt yapısı ve kültür arasındaki ilişkiyi anlayabilme.
2) Örgütte kullanılabilecek farklı motivasyon teorilerini anlayabilme.
3) İnsan kaynakları yönetimini anlayabilme.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Örgütte etkili takım çalışmasını geliştirecek mekanizmaları anlayabilme.
Öğrenme Yetkinliği
1) Yönetim ve liderlik konusunda farklı yaklaşımları anlayabilme.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Örgütsel Davranışa Giriş Stephen P. Robbins, Timothy A. Judge, Örgütsel Davranış, Çeviri Editörü: Prof. Dr. İnci Erdem, 14. Basımdan Çeviri, Ankara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2013. Mesut Çimen, Serkan Deniz (Editör), Sağlık Kurumları Yönetiminde Örgütsel Davranış Konuları, 3. Basım, Ankara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2019. Nihat Aytürk, Örgütsel Davranış: Örgütsel Kuram ve Uygulamalar, 1. Basım, Ankara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2019.
2) Örgütsel Çeşitlilik Stephen P. Robbins, Timothy A. Judge, Örgütsel Davranış, Çeviri Editörü: Prof. Dr. İnci Erdem, 14. Basımdan Çeviri, Ankara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2013. Mesut Çimen, Serkan Deniz (Editör), Sağlık Kurumları Yönetiminde Örgütsel Davranış Konuları, 3. Basım, Ankara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2019. Nihat Aytürk, Örgütsel Davranış: Örgütsel Kuram ve Uygulamalar, 1. Basım, Ankara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2019.
3) Tutumlar ve İş Tatmini, Duygular ve Duygu Durumlar Stephen P. Robbins, Timothy A. Judge, Örgütsel Davranış, Çeviri Editörü: Prof. Dr. İnci Erdem, 14. Basımdan Çeviri, Ankara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2013. Mesut Çimen, Serkan Deniz (Editör), Sağlık Kurumları Yönetiminde Örgütsel Davranış Konuları, 3. Basım, Ankara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2019. Nihat Aytürk, Örgütsel Davranış: Örgütsel Kuram ve Uygulamalar, 1. Basım, Ankara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2019.
4) Kişilik ve Değerler Stephen P. Robbins, Timothy A. Judge, Örgütsel Davranış, Çeviri Editörü: Prof. Dr. İnci Erdem, 14. Basımdan Çeviri, Ankara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2013. Mesut Çimen, Serkan Deniz (Editör), Sağlık Kurumları Yönetiminde Örgütsel Davranış Konuları, 3. Basım, Ankara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2019. Nihat Aytürk, Örgütsel Davranış: Örgütsel Kuram ve Uygulamalar, 1. Basım, Ankara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2019.
5) Algılama ve Bireysel Karar Alma Stephen P. Robbins, Timothy A. Judge, Örgütsel Davranış, Çeviri Editörü: Prof. Dr. İnci Erdem, 14. Basımdan Çeviri, Ankara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2013. Mesut Çimen, Serkan Deniz (Editör), Sağlık Kurumları Yönetiminde Örgütsel Davranış Konuları, 3. Basım, Ankara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2019. Nihat Aytürk, Örgütsel Davranış: Örgütsel Kuram ve Uygulamalar, 1. Basım, Ankara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2019.
6) Motivasyon Temelleri Stephen P. Robbins, Timothy A. Judge, Örgütsel Davranış, Çeviri Editörü: Prof. Dr. İnci Erdem, 14. Basımdan Çeviri, Ankara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2013. Mesut Çimen, Serkan Deniz (Editör), Sağlık Kurumları Yönetiminde Örgütsel Davranış Konuları, 3. Basım, Ankara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2019. Nihat Aytürk, Örgütsel Davranış: Örgütsel Kuram ve Uygulamalar, 1. Basım, Ankara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2019.
7) Motivasyon: Kavramlardan Uygulamalara Stephen P. Robbins, Timothy A. Judge, Örgütsel Davranış, Çeviri Editörü: Prof. Dr. İnci Erdem, 14. Basımdan Çeviri, Ankara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2013. Mesut Çimen, Serkan Deniz (Editör), Sağlık Kurumları Yönetiminde Örgütsel Davranış Konuları, 3. Basım, Ankara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2019. Nihat Aytürk, Örgütsel Davranış: Örgütsel Kuram ve Uygulamalar, 1. Basım, Ankara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2019.
8) VİZE SINAVI Stephen P. Robbins, Timothy A. Judge, Örgütsel Davranış, Çeviri Editörü: Prof. Dr. İnci Erdem, 14. Basımdan Çeviri, Ankara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2013. Mesut Çimen, Serkan Deniz (Editör), Sağlık Kurumları Yönetiminde Örgütsel Davranış Konuları, 3. Basım, Ankara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2019. Nihat Aytürk, Örgütsel Davranış: Örgütsel Kuram ve Uygulamalar, 1. Basım, Ankara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2019.
9) Grup Davranışının Temelleri, Çalışma Takımlarını Anlamak Stephen P. Robbins, Timothy A. Judge, Örgütsel Davranış, Çeviri Editörü: Prof. Dr. İnci Erdem, 14. Basımdan Çeviri, Ankara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2013. Mesut Çimen, Serkan Deniz (Editör), Sağlık Kurumları Yönetiminde Örgütsel Davranış Konuları, 3. Basım, Ankara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2019. Nihat Aytürk, Örgütsel Davranış: Örgütsel Kuram ve Uygulamalar, 1. Basım, Ankara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2019.
10) İletişim, Liderlik Stephen P. Robbins, Timothy A. Judge, Örgütsel Davranış, Çeviri Editörü: Prof. Dr. İnci Erdem, 14. Basımdan Çeviri, Ankara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2013. Mesut Çimen, Serkan Deniz (Editör), Sağlık Kurumları Yönetiminde Örgütsel Davranış Konuları, 3. Basım, Ankara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2019. Nihat Aytürk, Örgütsel Davranış: Örgütsel Kuram ve Uygulamalar, 1. Basım, Ankara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2019.
11) Güç ve Politika, Çatışma ve Müzakere Stephen P. Robbins, Timothy A. Judge, Örgütsel Davranış, Çeviri Editörü: Prof. Dr. İnci Erdem, 14. Basımdan Çeviri, Ankara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2013. Mesut Çimen, Serkan Deniz (Editör), Sağlık Kurumları Yönetiminde Örgütsel Davranış Konuları, 3. Basım, Ankara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2019. Nihat Aytürk, Örgütsel Davranış: Örgütsel Kuram ve Uygulamalar, 1. Basım, Ankara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2019.
12) Örgüt Yapısının Temelleri, Örgüt Kültürü Stephen P. Robbins, Timothy A. Judge, Örgütsel Davranış, Çeviri Editörü: Prof. Dr. İnci Erdem, 14. Basımdan Çeviri, Ankara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2013. Mesut Çimen, Serkan Deniz (Editör), Sağlık Kurumları Yönetiminde Örgütsel Davranış Konuları, 3. Basım, Ankara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2019. Nihat Aytürk, Örgütsel Davranış: Örgütsel Kuram ve Uygulamalar, 1. Basım, Ankara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2019.
13) İnsan Kaynakları Politikaları ve Uygulamaları Stephen P. Robbins, Timothy A. Judge, Örgütsel Davranış, Çeviri Editörü: Prof. Dr. İnci Erdem, 14. Basımdan Çeviri, Ankara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2013. Mesut Çimen, Serkan Deniz (Editör), Sağlık Kurumları Yönetiminde Örgütsel Davranış Konuları, 3. Basım, Ankara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2019. Nihat Aytürk, Örgütsel Davranış: Örgütsel Kuram ve Uygulamalar, 1. Basım, Ankara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2019.
14) Örgütsel Değişim ve Stres Yönetimi Stephen P. Robbins, Timothy A. Judge, Örgütsel Davranış, Çeviri Editörü: Prof. Dr. İnci Erdem, 14. Basımdan Çeviri, Ankara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2013. Mesut Çimen, Serkan Deniz (Editör), Sağlık Kurumları Yönetiminde Örgütsel Davranış Konuları, 3. Basım, Ankara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2019. Nihat Aytürk, Örgütsel Davranış: Örgütsel Kuram ve Uygulamalar, 1. Basım, Ankara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2019.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Stephen P. Robbins, Timothy A. Judge, Örgütsel Davranış, Çeviri Editörü: Prof. Dr. İnci Erdem, 14. Basımdan Çeviri, Ankara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2013.
Diğer Kaynaklar: Mesut Çimen, Serkan Deniz (Editör), Sağlık Kurumları Yönetiminde Örgütsel Davranış Konuları, 3. Basım, Ankara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2019.
Nihat Aytürk, Örgütsel Davranış: Örgütsel Kuram ve Uygulamalar, 1. Basım, Ankara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2019.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

5

3

4

Program Kazanımları
1) Edindiği akademik ve sosyal oryantasyon becerilerini yaptığı işe uyarlayarak görev ve sorumluluklarını yerine getirebilecek bilgi ve donanıma sahip olabilmek, mesleki programlar ve araştırma teknikleri konularında bilgi sahibi olabilmek ve İnsan Kaynakları alanındaki genel kavramları temel düzeyde açıklayabilmek.
2) Teorik tüm bilgilendirmelerin paralelinde ilgili hukuki mevzuatın (4857 sayılı İş Kanunu ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu gibi...) önemini kavrayabilmek ve uygulayabilmek.
3) Ana dilini etkin kullanabilecek, tarihini bilen, bugününe hakim ve yenilikçi bakış açısıyla geleceğe ışık tutacak, analitik düşünme yoluyla ayrıntıları algılayıp gerekli yönergeleri izleyebilecek bireyler yetiştirebilmek.
4) İş tanımları ve gerekleri için iş analizlerini yaparak organizasyonun amaca ulaşabilmesi için gerekli olan personel ihtiyacını belirleyebilmek ve seçme-yerleştirme sürecini yönetebilmek.
5) Mesleki sorumluluk ve etiğin gerekliliğini gözeterek alanına ilişkin mülakat teknikleri, performans değerlendirme ve ücret yönetimi, çalışma ekonomisi ve endüstri ilişkileri, bilgi teknolojileri konularını açıklayabilmek ve uygulayabilmek.
6) Nicel ve nitel verilerin desteğiyle hem sözlü hem yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini ve olası sorunlara ilişkin çözüm önerilerini paylaşabilmek ve alanı ile ilgili konularda gerekli bilgilendirmeleri yapabilmek.
7) Çalışma ortamındaki sosyal ilişkileri düzenleyerek içinde bulunduğu sosyal çevre için toplumsal sorumluluk bilinciyle proje ve etkinlikler düzenleyebilmek ve bunları etkin şekilde uygulayabilmek.
8) Alanına yönelik mesleki İngilizce bilgisini en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri izleyebilmek ve meslektaşları ile etkileşimli iletişim kurabilmek.
9) Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı’nın Temel Düzeyi’nde tanımlanan bilgisayar kullanma yetkinliğine dayalı olarak alanının gerektirdiği ölçüde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek.
10) Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenme hedefleri doğrultusunda kendisinin ve sorumluluğu altındaki kişilerin performanslarının geliştirilmesine yönelik faaliyetleri planlayıp yönetebilmek.
11) Kariyer planlamasının nasıl yapılacağını ve yararlarını bilerek pratikte uygulayabilmek ve bunu eğitim programlarıyla destekleyerek aktarabilmek
12) Ücret planlaması hakkında bilgi sahibi olabilmek (kıdem ve ihbar tazminatı, bordro hazırlama gibi) ve gerektiğinde ilgili mevzuata uygun bilgi verebilmek.
13) Personeli ödüllendirme ve çalışan motivasyonu, iş hijyeni ve meslek hastalığı, iş sağlığı ve güvenliği, sosyal adalet hakkında psikolojik ve sosyolojik yaklaşımlar dâhilinde teorik ve pratik bilgileri kullanıp doğrudan uygulayarak; işletmelerde şirket kültürünün gerekliliğini anlatabilmek ve nasıl yapılandırıldığı hakkında bilgi verebilmek.
14) Performans yönetimi ve ölçümü yaparak stratejik insan gücü planlaması yapabilmek, görev tanımları dâhilinde sorumlulukları dağıtabilmek ve etkin liderlik vasıflarıyla örgütü ve örgüt üyelerini yönetebilmek, yapılan işin gerektirdiği ölçüde takım ruhuyla ortak bir amaç için hareket edebilmek ve gelecek vizyonuyla işletmenin sürekliliği sağlayabilmek.
15) Mesleki risk ve fırsatları değerlendirerek bilgi ve becerilerin sosyal/kültürel/ekonomik anlamda katma değeri yüksek alan ve faaliyetlere dönüştürülmesinde sorumluluk alabilmek; bireysel veya ekip üyesi olarak girişimci yetkinlik geliştirebilmek.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Edindiği akademik ve sosyal oryantasyon becerilerini yaptığı işe uyarlayarak görev ve sorumluluklarını yerine getirebilecek bilgi ve donanıma sahip olabilmek, mesleki programlar ve araştırma teknikleri konularında bilgi sahibi olabilmek ve İnsan Kaynakları alanındaki genel kavramları temel düzeyde açıklayabilmek.
2) Teorik tüm bilgilendirmelerin paralelinde ilgili hukuki mevzuatın (4857 sayılı İş Kanunu ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu gibi...) önemini kavrayabilmek ve uygulayabilmek.
3) Ana dilini etkin kullanabilecek, tarihini bilen, bugününe hakim ve yenilikçi bakış açısıyla geleceğe ışık tutacak, analitik düşünme yoluyla ayrıntıları algılayıp gerekli yönergeleri izleyebilecek bireyler yetiştirebilmek.
4) İş tanımları ve gerekleri için iş analizlerini yaparak organizasyonun amaca ulaşabilmesi için gerekli olan personel ihtiyacını belirleyebilmek ve seçme-yerleştirme sürecini yönetebilmek.
5) Mesleki sorumluluk ve etiğin gerekliliğini gözeterek alanına ilişkin mülakat teknikleri, performans değerlendirme ve ücret yönetimi, çalışma ekonomisi ve endüstri ilişkileri, bilgi teknolojileri konularını açıklayabilmek ve uygulayabilmek.
6) Nicel ve nitel verilerin desteğiyle hem sözlü hem yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini ve olası sorunlara ilişkin çözüm önerilerini paylaşabilmek ve alanı ile ilgili konularda gerekli bilgilendirmeleri yapabilmek.
7) Çalışma ortamındaki sosyal ilişkileri düzenleyerek içinde bulunduğu sosyal çevre için toplumsal sorumluluk bilinciyle proje ve etkinlikler düzenleyebilmek ve bunları etkin şekilde uygulayabilmek.
8) Alanına yönelik mesleki İngilizce bilgisini en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri izleyebilmek ve meslektaşları ile etkileşimli iletişim kurabilmek.
9) Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı’nın Temel Düzeyi’nde tanımlanan bilgisayar kullanma yetkinliğine dayalı olarak alanının gerektirdiği ölçüde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek.
10) Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenme hedefleri doğrultusunda kendisinin ve sorumluluğu altındaki kişilerin performanslarının geliştirilmesine yönelik faaliyetleri planlayıp yönetebilmek.
11) Kariyer planlamasının nasıl yapılacağını ve yararlarını bilerek pratikte uygulayabilmek ve bunu eğitim programlarıyla destekleyerek aktarabilmek
12) Ücret planlaması hakkında bilgi sahibi olabilmek (kıdem ve ihbar tazminatı, bordro hazırlama gibi) ve gerektiğinde ilgili mevzuata uygun bilgi verebilmek.
13) Personeli ödüllendirme ve çalışan motivasyonu, iş hijyeni ve meslek hastalığı, iş sağlığı ve güvenliği, sosyal adalet hakkında psikolojik ve sosyolojik yaklaşımlar dâhilinde teorik ve pratik bilgileri kullanıp doğrudan uygulayarak; işletmelerde şirket kültürünün gerekliliğini anlatabilmek ve nasıl yapılandırıldığı hakkında bilgi verebilmek.
14) Performans yönetimi ve ölçümü yaparak stratejik insan gücü planlaması yapabilmek, görev tanımları dâhilinde sorumlulukları dağıtabilmek ve etkin liderlik vasıflarıyla örgütü ve örgüt üyelerini yönetebilmek, yapılan işin gerektirdiği ölçüde takım ruhuyla ortak bir amaç için hareket edebilmek ve gelecek vizyonuyla işletmenin sürekliliği sağlayabilmek.
15) Mesleki risk ve fırsatları değerlendirerek bilgi ve becerilerin sosyal/kültürel/ekonomik anlamda katma değeri yüksek alan ve faaliyetlere dönüştürülmesinde sorumluluk alabilmek; bireysel veya ekip üyesi olarak girişimci yetkinlik geliştirebilmek.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100