Mimarlık (Tezsiz) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | ARC554 | ||||||||
Ders İsmi: | Kent ve Kadın | ||||||||
Ders Yarıyılı: |
Güz |
||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Enstitü | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi ÖNCÜL KIRLANGIÇ IŞIL | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders kent yaşamı tarihi içinde kadının rolünü, üstlendiği sorumlulukları ve kenti değiştirme gücünü inceleyerek günümüz kentindeki kadının rolünü tanımlamayı amaçlamaktadır. 20. YY’da ortaya çıkan feminist paradigmaları ile günümüz feminist paradigmaları karşılaştırılacak ve değişimleri gözlemlenecektir. Bu dersin sonunda kamusal alanlara ve çalışma mekanlarına kadının dahil olmasının kentsel kullanımlarda nasıl bir değişimin yaşandığı incelenecektir. |
Dersin İçeriği: | Ders kentin kullanımında kadının yerine, rolüne ve kenti değiştirme gücüne odaklanacaktır. Bu ders aynı zamanda tarih boyunca örnekler üzerinden kadın ve toplumsal rollerini inceleyecektir |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin tanıtımı | |
2) | Tarih boyunca konutta kadın kadın kimliği 1 | |
3) | Tarih boyunca konutta kadın kimliği 2 | |
4) | Tarih boyunca kent ve kadın ilişkisi, kadının kentsel kamusal alanları kullanımı 1 | |
5) | Tarih boyunca kent ve kadın ilişkisi, kadının kentsel kamusal alanları kullanımı 2 | |
6) | Tarih boyunca kent ve kadın ilişkisi, kadının kentsel kamusal alanları kullanımı 3 | |
7) | Tarihsel süreç içinde kent ve kadın ilişkisine kıyaslamalı bakış | |
8) | Ara sınav | |
9) | Endüstri devrimi ve kentte kadın kimliği, çalışan kadın ve kentin çalışma mekanlarının değişimi | |
10) | Endüstri devrimi sonrası kentte kadın kimliği, çalışan kadın ve kentin çalışma mekanlarının değişimi | |
11) | 20. yy. başı feminizm paradigmaları ve kentteki görünümleri | |
12) | Günümüz feminist paradigmaları ve kadının kenti kullanımı | |
13) | Sunumlar | |
14) | Değerlendirme | |
15) | Final |
Ders Notları / Kitaplar: | Sarıçelik, Merve, Mimarlık Kültürünün Oluşumunda Kadının Rolü ve Erken Cumhuriyet Döneminde Mimarlık–Kadın İlişkisi, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, 2017. Yükselbaba, Ülker, Habermas’da Kamusal Alan/Özel Alan Ayrımı, Doktora Tezi, T.C İstanbul Üniversitesi, 2008. Çakır, Serpil, Feminist Tarih Yazımı: Tarihin kadınlar için, kadınlar tarafından yeniden inşası, Der. Serpil Sancar, 21. Yüzyıla Girerken Türkiye’de Feminist Çalışmalar, İstanbul, Koç Üniversitesi Yayınları Akyol, Ö., Polatoğlu, Ç., Kadın Bedeninin Değişen Toplum Düzenlerinde Mimari Tasarıma Yansıması, FSMÎlmi Araştırmalar Dergisi, Sayı 10, Temmuz 2017 Kia, R., Atina Demokrasisinden Ortaçağ’a Kadının Dünyası ve Kadın Filozoflar, İstanbul, T.C İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Cilt 73, Sayı 1, Kasım 2015 Çuhadar, S., Aydınlanma, Eşitlik ve Kadın: Rousseau Üzerine Bir Değerlendirme, Emek Araştırma Dergisi (GEAD), Cilt 8, Sayı 12, Aralık 2017 Akkaş, İ., Cinsiyet Ve Toplumsal Cinsiyet Kavramları Çerçevesinde Ortaya Çıkan Toplumsal Cinsiyet Ayrımcılığı, Ekev Akademi Dergisi, ICOAEF Özel Sayısı, 2019, Palaz Erdemir, Hatice, Eskiçağda Cinsiyet ve Kadın, Ed. Halil Erdemir, Gaziantep, Serencam Akademi Yayınevi, 2018. Rose, Sonya O., Toplumsal Cinsiyet Tarihçiliği Nedir?, Karakaya, Defne (Ed.), Çev. FeritBurakAydar, İstanbul, Can Yayınları, Mayıs 2018. |
Diğer Kaynaklar: | Sarıçelik, Merve, Mimarlık Kültürünün Oluşumunda Kadının Rolü ve Erken Cumhuriyet Döneminde Mimarlık–Kadın İlişkisi, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, 2017. Yükselbaba, Ülker, Habermas’da Kamusal Alan/Özel Alan Ayrımı, Doktora Tezi, T.C İstanbul Üniversitesi, 2008. Çakır, Serpil, Feminist Tarih Yazımı: Tarihin kadınlar için, kadınlar tarafından yeniden inşası, Der. Serpil Sancar, 21. Yüzyıla Girerken Türkiye’de Feminist Çalışmalar, İstanbul, Koç Üniversitesi Yayınları Akyol, Ö., Polatoğlu, Ç., Kadın Bedeninin Değişen Toplum Düzenlerinde Mimari Tasarıma Yansıması, FSMÎlmi Araştırmalar Dergisi, Sayı 10, Temmuz 2017 Kia, R., Atina Demokrasisinden Ortaçağ’a Kadının Dünyası ve Kadın Filozoflar, İstanbul, T.C İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Cilt 73, Sayı 1, Kasım 2015 Çuhadar, S., Aydınlanma, Eşitlik ve Kadın: Rousseau Üzerine Bir Değerlendirme, Emek Araştırma Dergisi (GEAD), Cilt 8, Sayı 12, Aralık 2017 Akkaş, İ., Cinsiyet Ve Toplumsal Cinsiyet Kavramları Çerçevesinde Ortaya Çıkan Toplumsal Cinsiyet Ayrımcılığı, Ekev Akademi Dergisi, ICOAEF Özel Sayısı, 2019, Palaz Erdemir, Hatice, Eskiçağda Cinsiyet ve Kadın, Ed. Halil Erdemir, Gaziantep, Serencam Akademi Yayınevi, 2018. Rose, Sonya O., Toplumsal Cinsiyet Tarihçiliği Nedir?, Karakaya, Defne (Ed.), Çev. FeritBurakAydar, İstanbul, Can Yayınları, Mayıs 2018. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||
1) Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. | ||||||||
2) Mimarlık / planlama / tasarım alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalığa sahiptir. | ||||||||
3) İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olur. | ||||||||
4) Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranır ve sorumluluk alır, bir proje tanımlar ve yönetir. | ||||||||
5) Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | ||||||||
6) Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretir: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyan, kapsamlı bir proje üretir. | ||||||||
7) Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak için gerekli yetkinliklere sahiptir. | ||||||||
8) Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütür, akademik diyalogu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütür. | ||||||||
9) Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranır ve sorumluluk alır, bir proje tanımlar ve yönetir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |
2) | Mimarlık / planlama / tasarım alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalığa sahiptir. | |
3) | İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olur. | |
4) | Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranır ve sorumluluk alır, bir proje tanımlar ve yönetir. | |
5) | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | |
6) | Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretir: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyan, kapsamlı bir proje üretir. | |
7) | Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak için gerekli yetkinliklere sahiptir. | |
8) | Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütür, akademik diyalogu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütür. | |
9) | Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranır ve sorumluluk alır, bir proje tanımlar ve yönetir. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Toplam | % | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % |