Mimarlık (Tezsiz)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ARC554
Ders İsmi: Kent ve Kadın
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 6
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Enstitü
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ÖNCÜL KIRLANGIÇ IŞIL
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders kent yaşamı tarihi içinde kadının rolünü, üstlendiği sorumlulukları ve kenti değiştirme gücünü inceleyerek günümüz kentindeki kadının rolünü tanımlamayı amaçlamaktadır. 20. YY’da ortaya çıkan feminist paradigmaları ile günümüz feminist paradigmaları karşılaştırılacak ve değişimleri gözlemlenecektir. Bu dersin sonunda kamusal alanlara ve çalışma mekanlarına kadının dahil olmasının kentsel kullanımlarda nasıl bir değişimin yaşandığı incelenecektir.
Dersin İçeriği: Ders kentin kullanımında kadının yerine, rolüne ve kenti değiştirme gücüne odaklanacaktır. Bu ders aynı zamanda tarih boyunca örnekler üzerinden kadın ve toplumsal rollerini inceleyecektir

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Toplumsal yapılar içinde kadının rolü tanımlanır.
2) Kadının toplumsal etkinliklere ve çalışma hayatına katılımı incelenir ve değerlendirilir.
3) Endüstri Devrimi ve kentte kadının kimliğinin değişimi açıklanır.
4) Feminist düşüncenin doğuş nedenleri ve günümüze kadar değişimi saptanır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Kadının kenti kullanımının kenti değiştirmeye etkisi incelenir.
2) Kadının kenti kullanımı kültürler arası ve tarihsel süreçlerde değerlendirilir.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtımı
2) Tarih boyunca konutta kadın kadın kimliği 1
3) Tarih boyunca konutta kadın kimliği 2
4) Tarih boyunca kent ve kadın ilişkisi, kadının kentsel kamusal alanları kullanımı 1
5) Tarih boyunca kent ve kadın ilişkisi, kadının kentsel kamusal alanları kullanımı 2
6) Tarih boyunca kent ve kadın ilişkisi, kadının kentsel kamusal alanları kullanımı 3
7) Tarihsel süreç içinde kent ve kadın ilişkisine kıyaslamalı bakış
8) Ara sınav
9) Endüstri devrimi ve kentte kadın kimliği, çalışan kadın ve kentin çalışma mekanlarının değişimi
10) Endüstri devrimi sonrası kentte kadın kimliği, çalışan kadın ve kentin çalışma mekanlarının değişimi
11) 20. yy. başı feminizm paradigmaları ve kentteki görünümleri
12) Günümüz feminist paradigmaları ve kadının kenti kullanımı
13) Sunumlar
14) Değerlendirme
15) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Sarıçelik, Merve, Mimarlık Kültürünün Oluşumunda Kadının Rolü ve Erken Cumhuriyet Döneminde Mimarlık–Kadın İlişkisi, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, 2017.
Yükselbaba, Ülker, Habermas’da Kamusal Alan/Özel Alan Ayrımı, Doktora Tezi, T.C İstanbul Üniversitesi, 2008.
Çakır, Serpil, Feminist Tarih Yazımı: Tarihin kadınlar için, kadınlar tarafından yeniden inşası, Der. Serpil Sancar, 21. Yüzyıla Girerken Türkiye’de Feminist Çalışmalar, İstanbul, Koç Üniversitesi Yayınları
Akyol, Ö., Polatoğlu, Ç., Kadın Bedeninin Değişen Toplum Düzenlerinde Mimari Tasarıma Yansıması, FSMÎlmi Araştırmalar Dergisi, Sayı 10, Temmuz 2017
Kia, R., Atina Demokrasisinden Ortaçağ’a Kadının Dünyası ve Kadın Filozoflar, İstanbul, T.C İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Cilt 73, Sayı 1, Kasım 2015
Çuhadar, S., Aydınlanma, Eşitlik ve Kadın: Rousseau Üzerine Bir Değerlendirme, Emek Araştırma Dergisi (GEAD), Cilt 8, Sayı 12, Aralık 2017
Akkaş, İ., Cinsiyet Ve Toplumsal Cinsiyet Kavramları Çerçevesinde Ortaya Çıkan Toplumsal Cinsiyet Ayrımcılığı, Ekev Akademi Dergisi, ICOAEF Özel Sayısı, 2019,
Palaz Erdemir, Hatice, Eskiçağda Cinsiyet ve Kadın, Ed. Halil Erdemir, Gaziantep, Serencam Akademi Yayınevi, 2018.
Rose, Sonya O., Toplumsal Cinsiyet Tarihçiliği Nedir?, Karakaya, Defne (Ed.), Çev. FeritBurakAydar, İstanbul, Can Yayınları, Mayıs 2018.
Diğer Kaynaklar: Sarıçelik, Merve, Mimarlık Kültürünün Oluşumunda Kadının Rolü ve Erken Cumhuriyet Döneminde Mimarlık–Kadın İlişkisi, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, 2017.
Yükselbaba, Ülker, Habermas’da Kamusal Alan/Özel Alan Ayrımı, Doktora Tezi, T.C İstanbul Üniversitesi, 2008.
Çakır, Serpil, Feminist Tarih Yazımı: Tarihin kadınlar için, kadınlar tarafından yeniden inşası, Der. Serpil Sancar, 21. Yüzyıla Girerken Türkiye’de Feminist Çalışmalar, İstanbul, Koç Üniversitesi Yayınları
Akyol, Ö., Polatoğlu, Ç., Kadın Bedeninin Değişen Toplum Düzenlerinde Mimari Tasarıma Yansıması, FSMÎlmi Araştırmalar Dergisi, Sayı 10, Temmuz 2017
Kia, R., Atina Demokrasisinden Ortaçağ’a Kadının Dünyası ve Kadın Filozoflar, İstanbul, T.C İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Cilt 73, Sayı 1, Kasım 2015
Çuhadar, S., Aydınlanma, Eşitlik ve Kadın: Rousseau Üzerine Bir Değerlendirme, Emek Araştırma Dergisi (GEAD), Cilt 8, Sayı 12, Aralık 2017
Akkaş, İ., Cinsiyet Ve Toplumsal Cinsiyet Kavramları Çerçevesinde Ortaya Çıkan Toplumsal Cinsiyet Ayrımcılığı, Ekev Akademi Dergisi, ICOAEF Özel Sayısı, 2019,
Palaz Erdemir, Hatice, Eskiçağda Cinsiyet ve Kadın, Ed. Halil Erdemir, Gaziantep, Serencam Akademi Yayınevi, 2018.
Rose, Sonya O., Toplumsal Cinsiyet Tarihçiliği Nedir?, Karakaya, Defne (Ed.), Çev. FeritBurakAydar, İstanbul, Can Yayınları, Mayıs 2018.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2) Mimarlık / planlama / tasarım alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalığa sahiptir.
3) İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olur.
4) Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranır ve sorumluluk alır, bir proje tanımlar ve yönetir.
5) Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
6) Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretir: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyan, kapsamlı bir proje üretir.
7) Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak için gerekli yetkinliklere sahiptir.
8) Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütür, akademik diyalogu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütür.
9) Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranır ve sorumluluk alır, bir proje tanımlar ve yönetir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2) Mimarlık / planlama / tasarım alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalığa sahiptir.
3) İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olur.
4) Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranır ve sorumluluk alır, bir proje tanımlar ve yönetir.
5) Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
6) Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretir: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyan, kapsamlı bir proje üretir.
7) Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak için gerekli yetkinliklere sahiptir.
8) Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütür, akademik diyalogu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütür.
9) Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranır ve sorumluluk alır, bir proje tanımlar ve yönetir.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %