Elektrik-Elektronik Mühendisliği
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: FET414
Ders İsmi: Robot Sistemler
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 5
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi TAYMAZ AKAN
Dersi Veren(ler):

Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere robot sistemlerinin temel prensiplerini, bileşenlerini ve uygulama alanlarını öğretmektir. Öğrencilerin, robotların yapısını, hareketlerini ve kontrolünü hem teorik hem de uygulamalı olarak anlamaları hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği: Robot sistemlerine giriş, sınıflandırmalar ve tarihçe

Mekanik yapı, aktüatörler ve sensörler

İleri ve ters kinematik

Robot dinamiği ve modelleme

Temel kontrol stratejileri (PID, açık/kapalı çevrim)

Yol ve görev planlaması

Robot simülasyon ortamları

Uygulamalı örnekler ve projeler

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Robot sistemlerinin temel kavramlarını ve bileşenlerini tanımlar. Robot hareketlerinin kuramsal temellerini açıklar. Robotik kontrol yaklaşımlarını (ör. PID) teorik düzeyde analiz eder. Robot kinematiği ve dinamiği ile ilgili temel hesaplamaları açıklar. Robotik sistemlerin tasarımında dikkate alınması gereken teorik faktörleri açıklar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Robot sistemlerinin teorik temelini kullanarak sistem bileşenlerini kavramsal olarak analiz eder. Robot hareketlerinin kinematik ve dinamik modellerini çözümler. Robot kontrol stratejilerini karşılaştırarak teorik senaryolara uygun çözüm önerileri geliştirir. Simülasyon ortamlarında karşılaşılabilecek kontrol ve planlama problemlerini zihinsel olarak değerlendirir. Robotik uygulamalar için uygun teorik yaklaşımları seçer ve gerekçelendirir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Robotik sistemler hakkında edindiği kuramsal bilgileri gelecekteki öğrenme süreçlerine temel oluşturacak şekilde yapılandırır. Yeni robotik teknolojilere yönelik gelişmeleri takip etme ve öğrenme ihtiyacını kavrar. Robotik sistemler alanında yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir. Alanla ilgili problemleri teorik bilgilerle analiz ederek kendi öğrenme stratejilerini geliştirir.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Robotik sistemlerin teorik temellerini alan bilgisinin bir parçası olarak kullanır. Robot sistemlerinde karşılaşılan problemlere kuramsal çerçevede çözümler üretir. Robotik teknolojilerdeki güncel gelişmeleri alan bağlamında yorumlar. Alanına özgü mühendislik problemlerini teorik yaklaşımlarla analiz eder.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Robotik Bilimine Giriş
2) Robotların Tanımı ve Sınıflandırılması
3) Robotların Kullanım Alanları
4) Robot Kinematiği ve Dinamiği
4) Robotik Sistemlerin Temel Bileşenleri
5) Problem Özellikleri: Unimodal, Multimodal, Multi-objective Problemin doğasına göre çözüm stratejilerindeki farklılıklar tartışılır.
6) Robotların Programlanması
7) Robotik Sistemlerde Algılama ve Algoritmalar
8) Vize
9) Robotik Uygulamalar: Endüstriyel Robotlar
10) Robotik Uygulamalar: Mobil Robotlar
11) Robotik Uygulamalar: Servis Robotları
12) Robotik Sistemlerde Güvenlik ve Etik
13) Robotik Sistemlerin Bakımı ve Arıza Teşhisi
14) Robotik Sistemlerde Gelecek Trendler

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Robotic, Prof. Asef Varol
Diğer Kaynaklar: Robotic, Prof. Asef Varol

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Matematik ve fen bilimleri alanlarında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisi.
2) İlgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
3) Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi.
4) Karmaşık mühendislik problemlerinde uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
5) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi.
6) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü tasarlamak için modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
7) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma beceris.
8) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
9) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama ve deney yapma becerisi.
10) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
11) Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
12) Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
13) Bireysel çalışma becerisi.
14) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.
15) En az bir yabancı dil bilgisi.
16) Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi.
17) Etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
18) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık.
19) Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
20) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
21) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi.
22) Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık.
23) Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
24) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi.
25) Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik ve fen bilimleri alanlarında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisi. 1
2) İlgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. 4
3) Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi. 2
4) Karmaşık mühendislik problemlerinde uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. 2
5) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi. 1
6) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü tasarlamak için modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. 4
7) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma beceris. 2
8) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. 2
9) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama ve deney yapma becerisi.
10) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. 2
11) Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
12) Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
13) Bireysel çalışma becerisi. 3
14) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.
15) En az bir yabancı dil bilgisi.
16) Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi.
17) Etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
18) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık. 3
19) Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. 3
20) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
21) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi.
22) Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık.
23) Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
24) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi.
25) Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100