Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı, gıda ve personel hijyeninin insan sağlığı üzerindeki önemini kavramak ve gıda maddelerindeki sağlığa zararlı etken ve maddeleri öğrenerek, bu maddelerin gıda zehirlenmelerine sebep olacağını bilip bu doğrultuda gıda muhafazalarını yapmalarına katkı sağlamaktır. |
Dersin İçeriği: |
Ders; hijyen, sanitasyon, sterilizasyon, dezenfeksiyon, besin hijyeni, personel hijyeni, zehirlenmelere neden olan mikrobiyal, kimyasal ve besin kaynaklı etmenleri, gıda çeşitlerine göre muhafaza koşulları, haccp, ıso gibi kalite güvence sistemleri konularını kapsar. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Gıda Hijyeni ve Güvenliği Tanımı, Önemi |
Konulara ilişkin ön okumalar
|
2) |
Gıda Maddelerindeki Sağlığa Zararlı Etken ve Maddeler - I (Mikroorganizmalar) |
Konulara ilişkin ön okumalar
|
3) |
Gıda Maddelerindeki Sağlığa Zararlı Etken ve Maddeler - II (Kimyasal Maddeler, Doğal Besin Toksinleri, Parazitler) |
Konulara ilişkin ön okumalar
|
4) |
Gıda Zehirlenmeleri ve Alerjileri |
Konulara ilişkin ön okumalar
|
5) |
Gıda Muhafaza Yöntemleri - I (Fiziksel) |
Konulara ilişkin ön okumalar
|
6) |
Gıda Muhafaza Yöntemleri - II (Kimyasal) |
Konulara ilişkin ön okumalar
|
7) |
Gıda Depolama Sistemleri |
Konulara ilişkin ön okumalar
|
8) |
VİZE |
|
9) |
Personel Hijyeni |
Konulara ilişkin ön okumalar
|
10) |
Besin Hijyeni |
Konulara ilişkin ön okumalar
|
11) |
Besin Hazırlama ve Pişirmede Kullanılan Araç ve Gereçler |
Konulara ilişkin ön okumalar
|
12) |
Kalite Güvence Sistemleri (HACCP) |
Konulara ilişkin ön okumalar
|
13) |
Kalite Güvence Sistemleri (ISO) |
Konulara ilişkin ön okumalar
|
14) |
Gıda Mevzuatı, Türk Gıda Kodeksi Yönetmeliği |
Konulara ilişkin ön okumalar
|
15) |
FİNAL |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Gastronomi ve aşçılık alanı ile ilgili temel olgular, kavramlar ve ilkeler hakkında temel düzeyde bilgi sahibidir. |
1 |
2) |
Menü planlama, pişirme yöntemleri, sunum ve servis, malzeme tedarik ve stok uygulamaları gibi çeşitli konularda bilgi sahibi olur ve bu yöntemleri mesleki gelişime yönelik kullanabilir. |
2 |
3) |
Gastronomi ve aşçılık mesleğinin temel kavramlarını ve kuramlarını kullanarak yemekleri hazırlar ve yeni ürün geliştirebilir. |
1 |
4) |
Değişik ülke mutfaklarının yemeklerini hazırlayabilir. |
1 |
5) |
Türk mutfağının inceliklerine hâkim olur ve Türk yemeklerini aslına uygun olarak hazırlayabilir. |
1 |
6) |
İş süreçlerini bilerek takım içerisinde verimli ve düzenli bir şekilde çalışabilir, ekibi organize edebilir ve gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenebilir. |
1 |
7) |
Öğrenim sürecinde elde edilen bilgileri neden-sonuç ilişkileri ile değerlendirebilir; hangi bilgiye nerede, ne zaman ve niçin ihtiyaç duyulacağını öngörebilir ve kriz yönetebilir. |
1 |
8) |
Ekip içerisinde çalışabilir ve iyi iletişim kurabilir. |
5 |
9) |
Mutfak araç gereç ve ekipmanların kullanımını ve bakımını sağlayabilir.. |
5 |
10) |
İlk yardım bilgi ve becerisine sahiptir. |
5 |
11) |
Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncel tutar ve geliştirebilir. |
5 |
12) |
Gastronominin temel kavramlarını, kuramlarını ve yeni akımları kullanarak yeme-içme ile ilgili olguları açıklayabilir, analiz edebilir ve bu düşünceleri alanında uzman veya uzman olmayan kişilere yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır. |
1 |
13) |
Hizmet alanı, iş ve mesleği ile ilgili olarak bir yabancı dilde an az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde yenilikleri takip edebilir ve iletişim kurabilir. |
2 |
14) |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. |
1 |
15) |
Mutfaklarda verilen bir görevi doğru teknikler kullanarak, meslek standartları çerçevesinde etik değerlere bağlı kalarak yerine getirir. |
1 |
16) |
Gıda güvenliği ve kişisel hijyene dikkat eder, alanın gerektirdiği giyim ve görünüme özen gösterir. |
|
17) |
Kalite yönetim sistemlerini uygular, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. |
|