Turist Rehberliği (Uzaktan Öğretim)
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: URC114
Ders İsmi: Türk Dili II
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 0 0 2
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. ELİF AYDEMİR
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. ELİF AYDEMİR
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Hayatın her alanında ve her meslek grubunda gerekli olan dilin doğru, güzel ve etkili kullanılmasını sağlamak. Ana dili sevgisini ve bilincini kazandırmak. Öğrencilere her alanda kendilerini yeterli ve açık bir biçimde ifade edebilme becerisinin kazandırmak.
Dersin İçeriği: Türkçeyi doğru kullanma, mesleki veya meslek dışı metinleri sorunsuz okuyabilme, başarılı sözlü ve yazılı anlatım.


Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Kompozisyonla ilgili genel bilgiler, kompozisyon yazmada kullanılacak plan ve uygulaması.
2) Yeryüzündeki diller ve dil türlerinin öğrenilmesi.
3) Türkçede sesler ve Türkçenin ses özelliklerinin öğrenilmesi.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dil nedir? Dillerin doğuşu nasıl olmuştur? Aksan, Doğan; Her Yönüyle Dil, Ana Çizgileriyle Dil Bilim I, Ankara, 1979. Banguoğlu, Tahsin; Türkçenin Grameri, TDK Yay., Ankara, 1990 Caferoğlu, Ahmet; Türk Dili Tarihi II, İstanbul Ü, Edb. Fak. Yay., İstanbul,1964. Ercilasun, Ahmet B.; Başlangıcından Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Akçağ Yay., Ankara, 2004. Temur, N. ve Kurt, M.(2023) Üniversiteler için Türk Dili 1. Ankara: Gazi Üniversitesi TÖMER Yayınları Korkmaz, Zeynep, Orya; Türk Dili ve Komp. Bilgileri, YOK Yay., Ankara, 1995.
2) Yeryüzündeki diller ve dil türleri Aksan, Doğan; Her Yönüyle Dil, Ana Çizgileriyle Dil Bilim I, Ankara, 1979. Banguoğlu, Tahsin; Türkçenin Grameri, TDK Yay., Ankara, 1990 Caferoğlu, Ahmet; Türk Dili Tarihi II, İstanbul Ü, Edb. Fak. Yay., İstanbul,1964. Ercilasun, Ahmet B.; Başlangıcından Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Akçağ Yay., Ankara, 2004. Temur, N. ve Kurt, M.(2023) Üniversiteler için Türk Dili 1. Ankara: Gazi Üniversitesi TÖMER Yayınları Korkmaz, Zeynep, Orya; Türk Dili ve Komp. Bilgileri, YOK Yay., Ankara, 1995.
3) Türklerin kullandığı başlıca alfabeler- Türk dilinin bugünkü durumu Aksan, Doğan; Her Yönüyle Dil, Ana Çizgileriyle Dil Bilim I, Ankara, 1979. Banguoğlu, Tahsin; Türkçenin Grameri, TDK Yay., Ankara, 1990 Caferoğlu, Ahmet; Türk Dili Tarihi II, İstanbul Ü, Edb. Fak. Yay., İstanbul,1964. Ercilasun, Ahmet B.; Başlangıcından Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Akçağ Yay., Ankara, 2004. Temur, N. ve Kurt, M.(2023) Üniversiteler için Türk Dili 1. Ankara: Gazi Üniversitesi TÖMER Yayınları Korkmaz, Zeynep, Orya; Türk Dili ve Komp. Bilgileri, YOK Yay., Ankara, 1995.
4) Türk dilinin tarihi gelişimi Aksan, Doğan; Her Yönüyle Dil, Ana Çizgileriyle Dil Bilim I, Ankara, 1979. Banguoğlu, Tahsin; Türkçenin Grameri, TDK Yay., Ankara, 1990 Caferoğlu, Ahmet; Türk Dili Tarihi II, İstanbul Ü, Edb. Fak. Yay., İstanbul,1964. Ercilasun, Ahmet B.; Başlangıcından Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Akçağ Yay., Ankara, 2004. Temur, N. ve Kurt, M.(2023) Üniversiteler için Türk Dili 1. Ankara: Gazi Üniversitesi TÖMER Yayınları Korkmaz, Zeynep, Orya; Türk Dili ve Komp. Bilgileri, YOK Yay., Ankara, 1995.
5) Türkçenin Söz Varlığı Terimler Deyimler Atasözleri İkilemeler Ağız Unsurları Ödünçlemeler Argo Dua-Beddua (Alkış-Kargış) Kalıp sözler
6) Ses bilgisi Ses nedir? Ses uyumları Ses olayları
7) Doğru Türkçe kullanımının önemi İmlanın Önemi Yazım Kuralları Türk Dil Kurumu Yazım ve İmla Klavuzu, Ankara
8) Ara sınav
9) - Etkili Konuşma - Gündelik Konuşma - Tek Kişilik Konuşmalar - Kitle Konuşmaları - Mustafa Durmuş, Üniversiteler İçin Türk Dili El Kitabı, Grafiker Yayınları - TDK, İmla Kılavuzu, Ankara - Yusuf Çotuksöken, Meslek Yüksekokulları için Uygulamalı Türk Dili 1. ve 2. Cilt, Papatya Yayıncılık
10) Cümlenin Öğleleri - Mustafa Durmuş, Üniversiteler İçin Türk Dili El Kitabı, Grafiker Yayınları - TDK, İmla Kılavuzu, Ankara - Yusuf Çotuksöken, Meslek Yüksekokulları için Uygulamalı Türk Dili 1. ve 2. Cilt, Papatya Yayıncılık
11) Öğretici Metinler (dilekçe, mektup, rapor, tutanak) -Mustafa Özkan, Yüksek Öğretimde Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım, Filiz Kitabevi İstanbul Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Türk Dili I, Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını
12) Öğretici Metinler (Eleştiri, Sohbet, Anı, Günlük) Mustafa Özkan, Yüksek Öğretimde Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım, Filiz Kitabevi İstanbul Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Türk Dili I, Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını
13) Şiir Mustafa Özkan, Yüksek Öğretimde Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım, Filiz Kitabevi İstanbul Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Türk Dili I, Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını
14) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Dersin hocası tarafından hazırlanan ders notları ve slaytlar. /
Ledure notesand slides prepared by the course instructor.
Diğer Kaynaklar: Aksan, Doğan; Her Yönüyle Dil, Ana Çizgileriyle Dil Bilim I, Ankara, 1979.
Banguoğlu, Tahsin; Türkçenin Grameri, TDK Yay., Ankara, 1990
Caferoğlu, Ahmet; Türk Dili Tarihi II, İstanbul Ü, Edb. Fak. Yay., İstanbul,1964.
Ercilasun, Ahmet B.; Başlangıcından Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Akçağ Yay.,
Ankara, 2004.
Temur, N. ve Kurt, M.(2023) Üniversiteler için Türk Dili 1. Ankara: Gazi Üniversitesi TÖMER Yayınları
Korkmaz, Zeynep, Orya; Türk Dili ve Komp. Bilgileri, YOK Yay., Ankara, 1995.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Turizm Rehberliği alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) Alanında edindiği bilgileri daha üst bir eğitimde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma.
3) Alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
4) Turist Rehberliği ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
5) Rehberlik ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme ya da Sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme.
6) Turist rehberliği alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme.
7) Alanıyla ilgili bilgileri bir ileri eğitiminde yada mesleğinde kullanabilme ve yaşam boyu öğrenme bilinci kazanmış olma.
8) Turist Rehberliği ile ilgili alan araştırması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma.
9) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
10) Turist Rehberliği alanında bilgi,beceri, düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme, sorunlara ilişkin çözüm önerilerini paylaşabilme.
11) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
12) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Turizm Rehberliği alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) Alanında edindiği bilgileri daha üst bir eğitimde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma.
3) Alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
4) Turist Rehberliği ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
5) Rehberlik ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme ya da Sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme.
6) Turist rehberliği alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme.
7) Alanıyla ilgili bilgileri bir ileri eğitiminde yada mesleğinde kullanabilme ve yaşam boyu öğrenme bilinci kazanmış olma.
8) Turist Rehberliği ile ilgili alan araştırması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma.
9) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
10) Turist Rehberliği alanında bilgi,beceri, düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme, sorunlara ilişkin çözüm önerilerini paylaşabilme.
11) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
12) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100