Nursing
Bachelor TR-NQF-HE: Level 6 QF-EHEA: First Cycle EQF-LLL: Level 6

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Course Code: URC114
Ders İsmi: Turkish Language II
Ders Yarıyılı: Spring
Ders Kredileri:
Theoretical Practical Laboratory ECTS
2 0 0 2
Language of instruction: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: No
Type of course: Required
Course Level:
Bachelor TR-NQF-HE:6. Master`s Degree QF-EHEA:First Cycle EQF-LLL:6. Master`s Degree
Mode of Delivery: E-Learning
Course Coordinator : Öğr.Gör. ELİF AYDEMİR
Course Lecturer(s): Öğr.Gör. ELİF AYDEMİR
Course Assistants:

Dersin Amaç ve İçeriği

Course Objectives: To ensure the correct, beautiful and effective use of the language required in every field of life and in every professional group. To gain love and awareness of the mother tongue. To provide students with the ability to express themselves adequately and clearly in every field.
Course Content: Correct use of Turkish, ability to read professional or non-professional texts without any problems, successful oral and written expression

Learning Outcomes

The students who have succeeded in this course;
Learning Outcomes
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
1) General information about composition, plan that will be used in composition and its application.
2) Learning languages ​​and language types in the world.
3) Learning sounds in Turkish and phonetic features of Turkish.
2 - Skills
Cognitive - Practical
3 - Competences
Communication and Social Competence
Learning Competence
Field Specific Competence
Competence to Work Independently and Take Responsibility

Ders Akış Planı

Week Subject Related Preparation
1) What is tongue? How were languages ​​born? Aksan, Doğan; Her Yönüyle Dil, Ana Çizgileriyle Dil Bilim I, Ankara, 1979. Banguoğlu, Tahsin; Türkçenin Grameri, TDK Yay., Ankara, 1990 Caferoğlu, Ahmet; Türk Dili Tarihi II, İstanbul Ü, Edb. Fak. Yay., İstanbul,1964. Ercilasun, Ahmet B.; Başlangıcından Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Akçağ Yay., Ankara, 2004. Temur, N. ve Kurt, M.(2023) Üniversiteler için Türk Dili 1. Ankara: Gazi Üniversitesi TÖMER Yayınları Korkmaz, Zeynep, Orya; Türk Dili ve Komp. Bilgileri, YOK Yay., Ankara, 1995.
2) Languages ​​and language types on earth Aksan, Doğan; Her Yönüyle Dil, Ana Çizgileriyle Dil Bilim I, Ankara, 1979. Banguoğlu, Tahsin; Türkçenin Grameri, TDK Yay., Ankara, 1990 Caferoğlu, Ahmet; Türk Dili Tarihi II, İstanbul Ü, Edb. Fak. Yay., İstanbul,1964. Ercilasun, Ahmet B.; Başlangıcından Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Akçağ Yay., Ankara, 2004. Temur, N. ve Kurt, M.(2023) Üniversiteler için Türk Dili 1. Ankara: Gazi Üniversitesi TÖMER Yayınları Korkmaz, Zeynep, Orya; Türk Dili ve Komp. Bilgileri, YOK Yay., Ankara, 1995.
3) Main alphabets used by Turks - Current state of the Turkish Language Aksan, Doğan; Her Yönüyle Dil, Ana Çizgileriyle Dil Bilim I, Ankara, 1979. Banguoğlu, Tahsin; Türkçenin Grameri, TDK Yay., Ankara, 1990 Caferoğlu, Ahmet; Türk Dili Tarihi II, İstanbul Ü, Edb. Fak. Yay., İstanbul,1964. Ercilasun, Ahmet B.; Başlangıcından Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Akçağ Yay., Ankara, 2004. Temur, N. ve Kurt, M.(2023) Üniversiteler için Türk Dili 1. Ankara: Gazi Üniversitesi TÖMER Yayınları Korkmaz, Zeynep, Orya; Türk Dili ve Komp. Bilgileri, YOK Yay., Ankara, 1995.
4) Historical development of Turkish Language Aksan, Doğan; Her Yönüyle Dil, Ana Çizgileriyle Dil Bilim I, Ankara, 1979. Banguoğlu, Tahsin; Türkçenin Grameri, TDK Yay., Ankara, 1990 Caferoğlu, Ahmet; Türk Dili Tarihi II, İstanbul Ü, Edb. Fak. Yay., İstanbul,1964. Ercilasun, Ahmet B.; Başlangıcından Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Akçağ Yay., Ankara, 2004. Temur, N. ve Kurt, M.(2023) Üniversiteler için Türk Dili 1. Ankara: Gazi Üniversitesi TÖMER Yayınları Korkmaz, Zeynep, Orya; Türk Dili ve Komp. Bilgileri, YOK Yay., Ankara, 1995.
5) Vocabulary of Turkish Language Terms Idioms Proverbs Reduplicatives Dialect Elements Borrowings Slang Blessings-Curses (Applause-Blame) Formulaic Expressions
6) Phonetics What is sound? Sound harmonies Phonetic phenomena
7) The importance of using proper Turkish The importance of spelling Rules of orthography Türk Dil Kurumu Yazım ve İmla Klavuzu, Ankara
8) Mid-term exam
9) - Eloquence - Casual Conversation - One Person Conversations - Mass Speeches - Mustafa Durmuş, Üniversiteler İçin Türk Dili El Kitabı, Grafiker Yayınları - TDK, İmla Kılavuzu, Ankara - Yusuf Çotuksöken, Meslek Yüksekokulları için Uygulamalı Türk Dili 1. ve 2. Cilt, Papatya Yayıncılık
10) Elements of the Sentence - Mustafa Durmuş, Üniversiteler İçin Türk Dili El Kitabı, Grafiker Yayınları - TDK, İmla Kılavuzu, Ankara - Yusuf Çotuksöken, Meslek Yüksekokulları için Uygulamalı Türk Dili 1. ve 2. Cilt, Papatya Yayıncılık
11) Instructional Texts (petition, letter, report, minutes) -Mustafa Özkan, Yüksek Öğretimde Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım, Filiz Kitabevi İstanbul Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Türk Dili I, Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını
12) Instructional Texts (Criticism, Chat, Memoir, Diary) Mustafa Özkan, Yüksek Öğretimde Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım, Filiz Kitabevi İstanbul Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Türk Dili I, Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını
13) Poem Mustafa Özkan, Yüksek Öğretimde Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım, Filiz Kitabevi İstanbul Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Türk Dili I, Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını
14) Final exam

Sources

Course Notes / Textbooks: Dersin hocası tarafından hazırlanan ders notları ve slaytlar. /
Ledure notesand slides prepared by the course instructor.
References: Aksan, Doğan; Her Yönüyle Dil, Ana Çizgileriyle Dil Bilim I, Ankara, 1979.
Banguoğlu, Tahsin; Türkçenin Grameri, TDK Yay., Ankara, 1990
Caferoğlu, Ahmet; Türk Dili Tarihi II, İstanbul Ü, Edb. Fak. Yay., İstanbul,1964.
Ercilasun, Ahmet B.; Başlangıcından Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Akçağ Yay.,
Ankara, 2004.
Temur, N. ve Kurt, M.(2023) Üniversiteler için Türk Dili 1. Ankara: Gazi Üniversitesi TÖMER Yayınları
Korkmaz, Zeynep, Orya; Türk Dili ve Komp. Bilgileri, YOK Yay., Ankara, 1995.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Outcomes

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

No Effect 1 Lowest 2 Low 3 Average 4 High 5 Highest
           
Program Outcomes Level of Contribution

Assessment & Grading

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
Midterms 1 % 50
Final 1 % 50
total % 100
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 50
PERCENTAGE OF FINAL WORK % 50
total % 100