Week |
Subject |
Related Preparation |
1) |
- Features of expression
- Types of Expression - Ways to Improve the Thought
- Text Review - Text Planning |
Yusuf Çotuksöken, Meslek Yüksekokulları için Uygulamalı Türk Dili 1. ve 2. Cilt, Papatya Yayıncılık.
- Türk Dil Kurumu, İmla Kılavuzu, Ankara. |
2) |
An Overview of World Languages
Languages by structure
Languages by origin
The Position of Turkish Among World Languages
The Historical Development of Turkish Language
Historical Periods of the Turkish Language. |
Mustafa Özkan, Yüksek Öğretimde Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım, Filiz Kitabevi
Atatürk Üniversitesi Açıköğreitm Fakültesi Türk Dili I, Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını, Erzurum, 2019 |
3) |
- Writing Stage
- Paragraph
- Spelling of Numbers
- Spelling of Compound Words
- Compound Words that are Written Separately |
- Türk Dil Kurumu, İmla Kılavuzu, Ankara
- Yusuf Çotuksöken, Meslek Yüksekokulları için Uygulamalı Türk Dili 1. ve 2. Cilt Papatya Yayıncılık
- Baki Asiltürk, Yazılı Anlatım, Metin İnceleme ve Oluşturma |
4) |
Phonetics
What is sound?
Sound harmonies
Phonetic phenomena |
|
5) |
Punctuation marks |
Türk Dil Kurumu Yazım ve İmla Klavuzu, Ankara |
6) |
The importance of using proper Turkish
The importance of spelling
Rules of orthography |
Türk Dil Kurumu Yazım ve İmla Klavuzu, Ankara |
7) |
- Writing Some Appendices and Conjunctions
- Spelling Days, Months and Dates
- Sonics |
- Mustafa Durmuş, Üniversiteler İçin Türk Dili El Kitabı, Grafiker Yayınları TDK, İmla Kılavuzu, Ankara
- T. Nejat Gencan, Dilbilgisi, Ayraç Yayınları, Ankara.
- Dil Derneği, Yazım Kılavuzu, 4. Baskı, Ankara 2000. |
8) |
Mid-term exam |
|
9) |
Elements of the Sentence |
Mustafa Özkan, Yüksek Öğretimde Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım, Filiz Kitabevi İstanbul Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Türk Dili I, Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını |
10) |
Grammar (noun, verb, adjective, pronoun) |
Mustafa Özkan, Yüksek Öğretimde Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım, Filiz Kitabevi İstanbul Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Türk Dili I, Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını |
11) |
Grammar (adverb, preposition, conjunction) |
Mustafa Özkan, Yüksek Öğretimde Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım, Filiz Kitabevi İstanbul Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Türk Dili I, Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını |
12) |
- Writing Some Appendices and Conjunctions
- Spelling Days, Months and Dates
- Sonics |
- Mustafa Durmuş, Üniversiteler İçin Türk Dili El Kitabı, Grafiker Yayınları TDK, İmla Kılavuzu, Ankara
- T. Nejat Gencan, Dilbilgisi, Ayraç Yayınları, Ankara.
- Dil Derneği, Yazım Kılavuzu, 4. Baskı, Ankara 2000. |
13) |
incomprehensibility
Overview |
Mustafa Özkan, Yüksek Öğretimde Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım, Filiz Kitabevi İstanbul Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Türk Dili I, Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını |
14) |
final exam |
|
Course Notes / Textbooks: |
Dersin hocası tarafından hazırlanan ders notları ve slaytlar. /
Ledure notesand slides prepared by the course instructor. |
References: |
Aksan, Doğan; Her Yönüyle Dil, Ana Çizgileriyle Dil Bilim I, Ankara, 1979.
Banguoğlu, Tahsin; Türkçenin Grameri, TDK Yay., Ankara, 1990
Caferoğlu, Ahmet; Türk Dili Tarihi II, İstanbul Ü, Edb. Fak. Yay., İstanbul,1964.
Ercilasun, Ahmet B.; Başlangıcından Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Akçağ Yay.,
Ankara, 2004.
Temur, N. ve Kurt, M.(2023) Üniversiteler için Türk Dili 1. Ankara: Gazi Üniversitesi TÖMER Yayınları
Korkmaz, Zeynep, Orya; Türk Dili ve Komp. Bilgileri, YOK Yay., Ankara, 1995. |
|
Program Outcomes |
Level of Contribution |
1) |
Advanced knowledge of conceptual knowledge sets, methods and theoretical approaches in political science and international relations |
|
2) |
Recognizing the interaction of the disciplines of Political Science and International Relations with other social sciences intersecting with themselves (history, sociology, law, economics, psychology, anthropology), to gain the knowledge and skills of evaluation and discussion in the interdisciplinary framework
|
|
3) |
Having to ability to make data collection, analysis and reporting from library and other academic information sources ; make written texts and oral presentations in accordance with academic writing rules in related subjects
|
|
4) |
Opening the way for students to gain research and scientific ethics and to conduct original studies
|
|
5) |
Gaining the ability to analyze and discuss political, social and economic problems in a specific conceptual framework, which are equipped, nationally and internationally, which will maximize the needs of state and non-state institutions. |
|
6) |
To educate individuals with academic perspectives in the future by giving qualified undergraduate education that can lead them to the graduation and doctoral studies
|
|
7) |
Acquiring beneficial people with social responsibility awareness and ethical values by strengthening the communication competence of the individual who will interact fully with the humanities |
|
8) |
To contribute to the increase of the scientific and cultural quality of the society within the understanding of national and international cooperation and solidarity. |
|
9) |
To enable graduates to use Turkish and English effectively in their professional lives. |
|
10) |
Appreciate the plurality of and respect for differences of opinion,
lifestyles, cultural practices and identities. |
|
11) |
Engage in life-long learning and enrich personal, social and
professional development by exploring interests in diverse disciplines. |
|