Sivil Havacılık Kabin Hizmetleri
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: CCS205
Ders İsmi: Ekip Kaynak Yönetimi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 0 0 3
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. ALEV AKBULAK
Dersi Veren(ler):



Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Havacılıkta insan becerilerinin geliştirilmesi , Kaza tehtid yönetimi ile kazayı en aza indirgemek . Profersonel Disiplin ve standart operasyonel prosüdürleriin kullanılmasının önemi .Bilgi
Dersin İçeriği: Havacılıkta İletişim ,İnsan Becerileri , Shell Modeli , Swiss Cheese,Uçak kazaları Tehtid hata yönetimi , Ekip ve grup arasındaki farklar , 12 Beceri eksikliği , Tavır ve Davranış

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Ekip içi Sözlü sözsüz iletişim ve yazılı iletişimi kavrar .
Öğrenme Yetkinliği
1) Sivil Havacılıkta insan faktörü ve Ekip Kaynak Yönetimi konularında bilgi sahibi olur.
2) Kazayı en aza indirgemek için insan becerilerinin neler olduğunu ve bu becerilerin nasıl geliştirileceğini öğrenir.
3) Sistem yaklaşımını kavrar . Tehtid hata yönetimini öğrenir
Alana Özgü Yetkinlik
1) Kazayı meydana getiren CRM beceri eksikliklerini öğrenir
2) Shell modelini ve Swiss Cheese i öğrenek kazaları inceler .
3) Kendi eksik becerilerini fark ederek kendisini geliştirmesi gerektiğini öğrenir
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) CRM’nin Amacı, Tanımı, Tarihçesi, CRM Oluşum Evreleri ve Geçmişte Yaşanmış Kazalar (Tenerife, United Airlines DC-8 Kazası, Kegworth Kazası,United Airlines DC 8 Kazası Sunum ve videolar
2) CRM 'in genel prensipleri , CRM in ilke ve amaçlarına ilişkin genel talimatlar Kabin ekibi açısından CRM in önemi ,Havacılıkta insan faktörü .SHELL Modeli Sunum
3) Havacılıkta İnsan Performans ve limitleri Sunum vdeo
4) Kaza istatistikleri ,kaza raporları Sunum kaza kırım raporları
5) CRM Kaynakları, CRM Yetkinlikleri, Bilgi-Beceri-Tutum, Kaza İstatistikleri, İnsan Faktörü, Dirty Dozen, Yorgunluğun İnsan Üzerindeki Etkileri, SHELL Modeli Bileşenleri, Stres yönetimi Sunum
6) Yorgunluk ve uyku Yorgunluk ve havacılıkta yorgunluğun etkileri Sunum ve video
7) Dikkat Yönetimi, İletişim, Etkin İletişimi Engelleyen Faktörler, Dinleme, Bildirme ve Raporlama Ekip Çalışması ve Sinerji, Multi Crew Coordination, Liderlik ve Tanımı, İnisiyatif Almak, Karar Verme, Emniyet Zinciri-Hatalar Zinciri(Dryden)
8) Arasınav
9) Jetlag - Teyakkuz Dirençlilik Geliştirme, Sürpriz Gelişmeler Ve Şaşırma Etkisi, Teyakkuz, Rehavet, Risk Yönetimi, Assertiveness/Kararlılık, Girişkenlik Sunum ve video
10) Stres Yönetimi, Stresin Olumlu ve Olumsuz Etkileri, Stresi Yenmek İçin Yapılabilecekler, Yolcu Stresi ve Çatışma Yönetimi Sunum
11) Yolculara İlişkin İnsan Faktörlerinin Tespiti, Tanımlanması ve Yönetimi, Bitkinlik-Fatigue, Bitkinlik ve Yorgunluğun Nedenleri, Sunum
12) İstem dışı körlük ,İnsan Performans ve Limitleri, Yorgunluğun Sonuçları, İş Yükü Yönetimi ve Zaman Yönetimi-Delegasyon, Sunum
13) Kişisel tavır ve davranış hatalar ,insan hataları Sunum
14) Profesyonellik, Özeleştiri-Öz Değerlendirme, Tavır ve Davranışlar, Otomasyon, Kültürel Farklılıklar,tipe bağlı CRM Notlar
15) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders Kitapları ve Ders notları ,Uçak kazaları , Murat Terzioğlu - Ekip Kaynak Yönetimi , Timuçin Gürel - Havacılıkta İnsan Faktörü
SHGM Emniyet Kitabı Menderes Çakıcı MAYDAY,MAYDAY Murat Terzioğlu EKİP KAYNAK YÖNETİMİ Uğur Demiray ' Meslek Yüksek okulları için genel ve teknik iletişim ' Seckin Yayıncılık IOSA CAB 2.2.8
Subpart TRA GM1 Appendix 1 to Part CC(3)
ORO.CC.120/125/140 Tablo 1 ve 2
Diğer Kaynaklar: Ders Kitapları ve Ders notları ,Uçak kazaları , Murat Terzioğlu - Ekip Kaynak Yönetimi , Timuçin Gürel - Havacılıkta İnsan Faktörü
SHGM Emniyet Kitabı Menderes Çakıcı MAYDAY,MAYDAY Murat Terzioğlu EKİP KAYNAK YÖNETİMİ Uğur Demiray ' Meslek Yüksek okulları için genel ve teknik iletişim ' Seckin Yayıncılık
IOSA CAB 2.2.8
Subpart TRA GM1 Appendix 1 to Part CC(3)
ORO.CC.120/125/140 Tablo 1 ve 2

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

4

3

5

6

7

Program Kazanımları
1) Dünya coğrafyası ve kültürleri konularında temel bilgiye sahip olur.
2) Ulusal ve uluslararası sivil havacılık mevzuat ve yönetmelikleri hakkında bilgi sahibi olur.
3) Kabin ekibi üyesinin görev ve sorumlulukları hakkında bilgi sahibi olur.
4) Havacılık İngilizcesi ve terminolojisi konusunda bilgi sahibi olur.
5) Uçak bilgisi, uçuş teorisi, aerodinamik konularında temel bilgilere sahip olur.
6) Türkçe ve İngilizce olarak diksiyon ve uçak kabininde anons teknikleri konusunda, etkin iletişim kurabilecek düzeyde bilgi sahibi olur.
7) Kalkış öncesi emniyet prosedürlerinin ve uçağın teçhizatlarının manuel gösterilmesini yapacak bilgiye sahip olur.
8) Önceden oluşabilecek acil durumlar ile ilgili önlem almayı ,gerektiğinde tahliye yangınla mücadele, suda hayatta kalmayı ve hayat kurtarmayı uçakta bulunan acil durum malzemelerini kullanmayı öğrenir.
9) Havacılıkta ilk yardım konusunda doğru ve etkin müdahalenin önemini kavrayarak ilk yardım uygulamalarını yapabilir.
10) Sivil Havacılıkta tehlikeli maddelerin taşınmasıyla ilgili kurallar konusunda bilgi sahibi olur.
11) Sivil Havacılıkta insan faktörü ve Ekip Kaynak Yönetimi konularında bilgi sahibi olur.
12) SHT 17 -2 kapsamında Güvenlik bilinci (Modül)1 ve Kokpit kabin güvenliği(Modül 7) konularında bilgi alır.
13) Mesleği ile ilgili etik kuralları öğrenir ve uygular
14) Alanında aldığı bilgileri toplumun yararına kullanmayı öğrenir
15) Bir yabancı dili etkin kullanarak sivil havacılık alanında temel metinleri takip edebilir ,meslektaşlarıyla iletişim kurabilir .
16) Temel Havacılıkta kullanılan havacılık terminolojisini öğrenir ve kullanır
17) İş sağlığı güvenliği bilincine ve görevlerinin hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir.
18) İşletmecilikle ilgili temel düzey kavramlarını bilir .
19) Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü görev ve sorumluluklarını öğrenir. SHGM vizyon ve misyonu hedefleri hakkında bilgi sahibi olur. Denetim çeşitlerini bilir.
20) Raporlama, mesai hesaplama gibi konularda bilgi sahibi olur
21) Havaalanı ve havaalanı faaliyetleri hakkında yeterli seviyede bilgi sahibi olacaktır.
22) Mesleğin hizmet yönü öğrenir ve zor durumdan kurtulma becerilerini kavrar

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Dünya coğrafyası ve kültürleri konularında temel bilgiye sahip olur. 4
2) Ulusal ve uluslararası sivil havacılık mevzuat ve yönetmelikleri hakkında bilgi sahibi olur. 5
3) Kabin ekibi üyesinin görev ve sorumlulukları hakkında bilgi sahibi olur. 5
4) Havacılık İngilizcesi ve terminolojisi konusunda bilgi sahibi olur. 2
5) Uçak bilgisi, uçuş teorisi, aerodinamik konularında temel bilgilere sahip olur. 5
6) Türkçe ve İngilizce olarak diksiyon ve uçak kabininde anons teknikleri konusunda, etkin iletişim kurabilecek düzeyde bilgi sahibi olur. 2
7) Kalkış öncesi emniyet prosedürlerinin ve uçağın teçhizatlarının manuel gösterilmesini yapacak bilgiye sahip olur. 5
8) Önceden oluşabilecek acil durumlar ile ilgili önlem almayı ,gerektiğinde tahliye yangınla mücadele, suda hayatta kalmayı ve hayat kurtarmayı uçakta bulunan acil durum malzemelerini kullanmayı öğrenir. 1
9) Havacılıkta ilk yardım konusunda doğru ve etkin müdahalenin önemini kavrayarak ilk yardım uygulamalarını yapabilir. 1
10) Sivil Havacılıkta tehlikeli maddelerin taşınmasıyla ilgili kurallar konusunda bilgi sahibi olur. 2
11) Sivil Havacılıkta insan faktörü ve Ekip Kaynak Yönetimi konularında bilgi sahibi olur. 2
12) SHT 17 -2 kapsamında Güvenlik bilinci (Modül)1 ve Kokpit kabin güvenliği(Modül 7) konularında bilgi alır. 2
13) Mesleği ile ilgili etik kuralları öğrenir ve uygular 5
14) Alanında aldığı bilgileri toplumun yararına kullanmayı öğrenir 3
15) Bir yabancı dili etkin kullanarak sivil havacılık alanında temel metinleri takip edebilir ,meslektaşlarıyla iletişim kurabilir . 1
16) Temel Havacılıkta kullanılan havacılık terminolojisini öğrenir ve kullanır 1
17) İş sağlığı güvenliği bilincine ve görevlerinin hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir. 1
18) İşletmecilikle ilgili temel düzey kavramlarını bilir . 5
19) Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü görev ve sorumluluklarını öğrenir. SHGM vizyon ve misyonu hedefleri hakkında bilgi sahibi olur. Denetim çeşitlerini bilir. 2
20) Raporlama, mesai hesaplama gibi konularda bilgi sahibi olur 5
21) Havaalanı ve havaalanı faaliyetleri hakkında yeterli seviyede bilgi sahibi olacaktır.
22) Mesleğin hizmet yönü öğrenir ve zor durumdan kurtulma becerilerini kavrar

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %