Aşçılık | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | CKN119 | ||||||||
Ders İsmi: | Gastronomi | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. İREM YALÇIN | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı; Gastronomi bilim ve sanatı kavramlarını bütünsel bir yaklaşımla açıklamaya çalışarak, gastronomi kavramının tarihsel sürecini ve günümüze kadarki gelişim sürecinin öneminin kavranmasına katkı sağlamaktır. |
Dersin İçeriği: | Gastronomi bilimi ve sanatı kavramlarını, yeme-içme alışkanlıklarımızın sağlığımızla ilişkilerini, gastronomik yetenek ve gastronomik deneyim kavramlarını, gastronomi kavramının gelişim sürecini, modern gastronomi kavramını ve günümüze kadarki gelişim sürecini, 21. yüzyılın yeni bir bilimi olan gastrosofi kavramı konularını kapsar. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ders hakkında genel bilgilendirme | |
2) | Gastronomi Bilimi ve Sanatı | Konulara ilişkin ön okumalar |
3) | Yeme-İçme Alışkanlıklarımızın Sağlığımıza Etkileri | Konulara ilişkin ön okumalar |
4) | Gastronomik Yetenekler -Deneyimler | Konulara ilişkin ön okumalar |
5) | Gastronominin Gelişimi I; Archestratus’tan Menon’a | Konulara ilişkin ön okumalar |
6) | Gastronominin Gelişimi II; Brillant Savarin&Reyniere’den Aux Trois Freres Prvencaux’a | Konulara ilişkin ön okumalar |
7) | Ara Sınav Öncesi Genel Tekrar | Konulara ilişkin ön okumalar |
8) | ARA SINAV | |
9) | Gastronominin Gelişimi III; Soyer’den Guerard’a | Konulara ilişkin ön okumalar |
10) | Modern Gastronomi; Restoranlar ve Servisler | Konulara ilişkin ön okumalar |
11) | Modern Gastronomi; Menüler ve Değişen Menüler | Konulara ilişkin ön okumalar |
12) | Modern Gastronominin Gelişimi | Konulara ilişkin ön okumalar |
13) | Gastrosofi; Yeni bir Bilim | Konulara ilişkin ön okumalar |
14) | Dönem Sonu Genel Tekrar | Konulara ilişkin ön okumalar |
15) | DÖNEM SONU SINAVI |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | Yurtseven, H. R. (2021). Gastronomi, Adıgüzel Eğitim Kültür Araştırma Yardımlaşma ve Sağlık Vakfı. Akbaba, A., Serçeoğlu N. (ed),(2022). Gastronomi ve yiyecek Tarihi, Detay Yayıncılık. Tez, Z. (2012). Lezzetin Tarihi, Hayy Kitap. Gürsoy, D. (2014). Deniz Gürsoy’un Gastronomi Tarihi, Oğlak Yayınları. Özpınar, H. (2011). Beslenme ve Diyet, İstanbul Tıp Kitabevi. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
5 |
3 |
4 |
|||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||||
1) Gastronomi ve aşçılık alanı ile ilgili temel olgular, kavramlar ve ilkeler hakkında temel düzeyde bilgi sahibidir. | ||||||||||||||||
2) Menü planlama, pişirme yöntemleri, sunum ve servis, malzeme tedarik ve stok uygulamaları gibi çeşitli konularda bilgi sahibi olur ve bu yöntemleri mesleki gelişime yönelik kullanabilir. | ||||||||||||||||
3) Gastronomi ve aşçılık mesleğinin temel kavramlarını ve kuramlarını kullanarak yemekleri hazırlar ve yeni ürün geliştirebilir. | ||||||||||||||||
4) Değişik ülke mutfaklarının yemeklerini hazırlayabilir. | ||||||||||||||||
5) Türk mutfağının inceliklerine hâkim olur ve Türk yemeklerini aslına uygun olarak hazırlayabilir. | ||||||||||||||||
6) İş süreçlerini bilerek takım içerisinde verimli ve düzenli bir şekilde çalışabilir, ekibi organize edebilir ve gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenebilir. | ||||||||||||||||
7) Öğrenim sürecinde elde edilen bilgileri neden-sonuç ilişkileri ile değerlendirebilir; hangi bilgiye nerede, ne zaman ve niçin ihtiyaç duyulacağını öngörebilir ve kriz yönetebilir. | ||||||||||||||||
8) Ekip içerisinde çalışabilir ve iyi iletişim kurabilir. | ||||||||||||||||
9) Mutfak araç gereç ve ekipmanların kullanımını ve bakımını sağlayabilir.. | ||||||||||||||||
10) İlk yardım bilgi ve becerisine sahiptir. | ||||||||||||||||
11) Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncel tutar ve geliştirebilir. | ||||||||||||||||
12) Gastronominin temel kavramlarını, kuramlarını ve yeni akımları kullanarak yeme-içme ile ilgili olguları açıklayabilir, analiz edebilir ve bu düşünceleri alanında uzman veya uzman olmayan kişilere yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır. | ||||||||||||||||
13) Hizmet alanı, iş ve mesleği ile ilgili olarak bir yabancı dilde an az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde yenilikleri takip edebilir ve iletişim kurabilir. | ||||||||||||||||
14) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||||||||||||
15) Mutfaklarda verilen bir görevi doğru teknikler kullanarak, meslek standartları çerçevesinde etik değerlere bağlı kalarak yerine getirir. | ||||||||||||||||
16) Gıda güvenliği ve kişisel hijyene dikkat eder, alanın gerektirdiği giyim ve görünüme özen gösterir. | ||||||||||||||||
17) Kalite yönetim sistemlerini uygular, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Gastronomi ve aşçılık alanı ile ilgili temel olgular, kavramlar ve ilkeler hakkında temel düzeyde bilgi sahibidir. | 5 |
2) | Menü planlama, pişirme yöntemleri, sunum ve servis, malzeme tedarik ve stok uygulamaları gibi çeşitli konularda bilgi sahibi olur ve bu yöntemleri mesleki gelişime yönelik kullanabilir. | 2 |
3) | Gastronomi ve aşçılık mesleğinin temel kavramlarını ve kuramlarını kullanarak yemekleri hazırlar ve yeni ürün geliştirebilir. | 2 |
4) | Değişik ülke mutfaklarının yemeklerini hazırlayabilir. | 1 |
5) | Türk mutfağının inceliklerine hâkim olur ve Türk yemeklerini aslına uygun olarak hazırlayabilir. | 1 |
6) | İş süreçlerini bilerek takım içerisinde verimli ve düzenli bir şekilde çalışabilir, ekibi organize edebilir ve gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenebilir. | 1 |
7) | Öğrenim sürecinde elde edilen bilgileri neden-sonuç ilişkileri ile değerlendirebilir; hangi bilgiye nerede, ne zaman ve niçin ihtiyaç duyulacağını öngörebilir ve kriz yönetebilir. | 3 |
8) | Ekip içerisinde çalışabilir ve iyi iletişim kurabilir. | 1 |
9) | Mutfak araç gereç ve ekipmanların kullanımını ve bakımını sağlayabilir.. | 1 |
10) | İlk yardım bilgi ve becerisine sahiptir. | 1 |
11) | Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncel tutar ve geliştirebilir. | 3 |
12) | Gastronominin temel kavramlarını, kuramlarını ve yeni akımları kullanarak yeme-içme ile ilgili olguları açıklayabilir, analiz edebilir ve bu düşünceleri alanında uzman veya uzman olmayan kişilere yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır. | 5 |
13) | Hizmet alanı, iş ve mesleği ile ilgili olarak bir yabancı dilde an az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde yenilikleri takip edebilir ve iletişim kurabilir. | 1 |
14) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | 1 |
15) | Mutfaklarda verilen bir görevi doğru teknikler kullanarak, meslek standartları çerçevesinde etik değerlere bağlı kalarak yerine getirir. | 1 |
16) | Gıda güvenliği ve kişisel hijyene dikkat eder, alanın gerektirdiği giyim ve görünüme özen gösterir. | 1 |
17) | Kalite yönetim sistemlerini uygular, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | 1 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |