Aşçılık | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | CKN130 | ||||||||
Ders İsmi: | Temel Mutfak II | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. FATMA ARIN BAŞ | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Temel mutfak terimlerini kullanmayı ve uygulamayı kapsamaktadır. Temel gıda maddelerinin tanıtılması ve tekniklerin öğrenilmesi amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği: | Sebze, tahıllar, baklagilleri, ordövrler, et ve et ürünler, kümes hayvanları, balık ve deniz ürünlerini tanıma ve uygulamayı içermektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ders Hakkında Genel Bilgilendirme | |
2) | Sebze, tahıl ve baklagillerin tanıtılması | Konulara ilişkin ön okumalar |
3) | Sebze, tahıl ve baklagillerin uygulaması | Konulara ilişkin ön okumalar |
4) | Yumurta tanıtılması ve uygulaması | Konulara ilişkin ön okumalar |
5) | Sandviç ve salata çeşitlerinin tanıtılması ve salata demosu | Konulara ilişkin ön okumalar |
6) | Sandviç ve Salatalar - Uygulama | Konulara ilişkin ön okumalar |
7) | Ara Sınav Öncesi Genel Değerlendirme | Konulara ilişkin ön okumalar |
8) | ARA SINAV | |
9) | Soğuk ve Sıcak başlangıçların uygulanması | Konulara ilişkin ön okumalar |
10) | Et ve et ürünleri – Kümes hayvanlarının tanıtılması | Konulara ilişkin ön okumalar |
11) | Et ve et ürünleri - Kümes hayvanları uygulaması | Konulara ilişkin ön okumalar |
12) | Balık ve deniz ürünleri tanıtılması | Konulara ilişkin ön okumalar |
13) | Balık ve deniz ürünleri uygulaması | Konulara ilişkin ön okumalar |
14) | Dönem Sonu Sınavı Öncesi Genel Tekrar | Konulara ilişkin ön okumalar |
15) | DÖNEM SONU SINAVI |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | The Culinary Institute of America (2011). The Professional Chef, Wiley. Gisslen, W., (2021). Profesyonel Aşçılık, Nobel Yaşam. Joel Robuchon, (2009), Larousse Gastronomique |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
3 |
2 |
|||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||||
1) Gastronomi ve aşçılık alanı ile ilgili temel olgular, kavramlar ve ilkeler hakkında temel düzeyde bilgi sahibidir. | ||||||||||||||||
2) Menü planlama, pişirme yöntemleri, sunum ve servis, malzeme tedarik ve stok uygulamaları gibi çeşitli konularda bilgi sahibi olur ve bu yöntemleri mesleki gelişime yönelik kullanabilir. | ||||||||||||||||
3) Gastronomi ve aşçılık mesleğinin temel kavramlarını ve kuramlarını kullanarak yemekleri hazırlar ve yeni ürün geliştirebilir. | ||||||||||||||||
4) Değişik ülke mutfaklarının yemeklerini hazırlayabilir. | ||||||||||||||||
5) Türk mutfağının inceliklerine hâkim olur ve Türk yemeklerini aslına uygun olarak hazırlayabilir. | ||||||||||||||||
6) İş süreçlerini bilerek takım içerisinde verimli ve düzenli bir şekilde çalışabilir, ekibi organize edebilir ve gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenebilir. | ||||||||||||||||
7) Öğrenim sürecinde elde edilen bilgileri neden-sonuç ilişkileri ile değerlendirebilir; hangi bilgiye nerede, ne zaman ve niçin ihtiyaç duyulacağını öngörebilir ve kriz yönetebilir. | ||||||||||||||||
8) Ekip içerisinde çalışabilir ve iyi iletişim kurabilir. | ||||||||||||||||
9) Mutfak araç gereç ve ekipmanların kullanımını ve bakımını sağlayabilir.. | ||||||||||||||||
10) İlk yardım bilgi ve becerisine sahiptir. | ||||||||||||||||
11) Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncel tutar ve geliştirebilir. | ||||||||||||||||
12) Gastronominin temel kavramlarını, kuramlarını ve yeni akımları kullanarak yeme-içme ile ilgili olguları açıklayabilir, analiz edebilir ve bu düşünceleri alanında uzman veya uzman olmayan kişilere yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır. | ||||||||||||||||
13) Hizmet alanı, iş ve mesleği ile ilgili olarak bir yabancı dilde an az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde yenilikleri takip edebilir ve iletişim kurabilir. | ||||||||||||||||
14) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||||||||||||
15) Mutfaklarda verilen bir görevi doğru teknikler kullanarak, meslek standartları çerçevesinde etik değerlere bağlı kalarak yerine getirir. | ||||||||||||||||
16) Gıda güvenliği ve kişisel hijyene dikkat eder, alanın gerektirdiği giyim ve görünüme özen gösterir. | ||||||||||||||||
17) Kalite yönetim sistemlerini uygular, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Gastronomi ve aşçılık alanı ile ilgili temel olgular, kavramlar ve ilkeler hakkında temel düzeyde bilgi sahibidir. | 5 |
2) | Menü planlama, pişirme yöntemleri, sunum ve servis, malzeme tedarik ve stok uygulamaları gibi çeşitli konularda bilgi sahibi olur ve bu yöntemleri mesleki gelişime yönelik kullanabilir. | 5 |
3) | Gastronomi ve aşçılık mesleğinin temel kavramlarını ve kuramlarını kullanarak yemekleri hazırlar ve yeni ürün geliştirebilir. | 5 |
4) | Değişik ülke mutfaklarının yemeklerini hazırlayabilir. | 1 |
5) | Türk mutfağının inceliklerine hâkim olur ve Türk yemeklerini aslına uygun olarak hazırlayabilir. | 1 |
6) | İş süreçlerini bilerek takım içerisinde verimli ve düzenli bir şekilde çalışabilir, ekibi organize edebilir ve gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenebilir. | 4 |
7) | Öğrenim sürecinde elde edilen bilgileri neden-sonuç ilişkileri ile değerlendirebilir; hangi bilgiye nerede, ne zaman ve niçin ihtiyaç duyulacağını öngörebilir ve kriz yönetebilir. | 1 |
8) | Ekip içerisinde çalışabilir ve iyi iletişim kurabilir. | 5 |
9) | Mutfak araç gereç ve ekipmanların kullanımını ve bakımını sağlayabilir.. | 5 |
10) | İlk yardım bilgi ve becerisine sahiptir. | |
11) | Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncel tutar ve geliştirebilir. | 2 |
12) | Gastronominin temel kavramlarını, kuramlarını ve yeni akımları kullanarak yeme-içme ile ilgili olguları açıklayabilir, analiz edebilir ve bu düşünceleri alanında uzman veya uzman olmayan kişilere yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır. | 2 |
13) | Hizmet alanı, iş ve mesleği ile ilgili olarak bir yabancı dilde an az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde yenilikleri takip edebilir ve iletişim kurabilir. | |
14) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | |
15) | Mutfaklarda verilen bir görevi doğru teknikler kullanarak, meslek standartları çerçevesinde etik değerlere bağlı kalarak yerine getirir. | 5 |
16) | Gıda güvenliği ve kişisel hijyene dikkat eder, alanın gerektirdiği giyim ve görünüme özen gösterir. | 2 |
17) | Kalite yönetim sistemlerini uygular, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 50 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |