Turizm ve Otel İşletmeciliği (İÖ)
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: TRZ.1108
Ders İsmi: Yiyecek İçecek Hizmetleri
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 1 6
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ŞİMAL ŞAHİNOĞLU YAYLA
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste öğrencilerin yiyecek ve içecek hizmetleri alanında gerekli temel bilgileri edinmeleri amaçlanmaktadır. Bu kapsamda yiyecek-içecek sektörü, organizasyon yapısı ve görev tanımı, işletmelerdeki teçhizat ve donanımı, konuk karşılamaları, restoran ön hazırlık işlemleri, servis türleri ve şekilleri hakkında gerekli bilgiler verilmektir.
Dersin İçeriği: Turizm sektöründeki yiyecek ve içecek hizmetleri hakkında temel bilgiler. Hizmetin sunumu, değerlendirilmesi vb. temel bilgiler.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Yiyecek içecek endüstrisi hakkında bilgi sahibi olurlar.
2) Sanitasyon ve hijyen kavramları hakkında bilgi sahibi olarak dikkat edilmesi gereken hususlar hakkında bilgi edinirler.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Servis çeşitlerini ve servis departmanında kullanılan malzemeleri öğrenirler.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Yiyecek-içecek hizmetleri yönetiminin kavrayarak, turizm işletmelerinde yiyecek-içecek hizmetleri yönetiminin işleyişi hakkında yorum yapabilirler.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin Genel Tanıtımı ve Yiyecek İçecek Endüstrisine Giriş “Yiyecek İçecek Hizmetleri Yönetimi ve İşletmeciliği” Alptekin Sökmen, Detay Yayıncılık, 2014. “Yiyecek İçecek İşletmeciliği”, Özgür Yılmaz, Yaşar Yılmaz ve Özer Yılmaz, Detay Yayıncılık, 2013. “Yiyecek İçecek İşletmeciliği”, Dündar Denizer, Anadolu Üniversitesi, 2012. “Yiyecek ve İçecek Servisi”, Alptekin Sökmen, Detay Yayıncılık, 2011.
2) Yiyecek İçecek Bölümü ve Organizasyon Yapısı “Yiyecek İçecek Hizmetleri Yönetimi ve İşletmeciliği” Alptekin Sökmen, Detay Yayıncılık, 2014. “Yiyecek İçecek İşletmeciliği”, Özgür Yılmaz, Yaşar Yılmaz ve Özer Yılmaz, Detay Yayıncılık, 2013. “Yiyecek İçecek İşletmeciliği”, Dündar Denizer, Anadolu Üniversitesi, 2012. “Yiyecek ve İçecek Servisi”, Alptekin Sökmen, Detay Yayıncılık, 2011.
3) Yiyecek İçecek İşletmelerinde Büfe ‐ Kokteyl ve Toplantı Organizasyonu “Yiyecek İçecek Hizmetleri Yönetimi ve İşletmeciliği” Alptekin Sökmen, Detay Yayıncılık, 2014. “Yiyecek İçecek İşletmeciliği”, Özgür Yılmaz, Yaşar Yılmaz ve Özer Yılmaz, Detay Yayıncılık, 2013. “Yiyecek İçecek İşletmeciliği”, Dündar Denizer, Anadolu Üniversitesi, 2012. “Yiyecek ve İçecek Servisi”, Alptekin Sökmen, Detay Yayıncılık, 2011.
4) Servis Departmanında Kullanılan Malzemeler Ve Bakımları “Yiyecek İçecek Hizmetleri Yönetimi ve İşletmeciliği” Alptekin Sökmen, Detay Yayıncılık, 2014. “Yiyecek İçecek İşletmeciliği”, Özgür Yılmaz, Yaşar Yılmaz ve Özer Yılmaz, Detay Yayıncılık, 2013. “Yiyecek İçecek İşletmeciliği”, Dündar Denizer, Anadolu Üniversitesi, 2012. “Yiyecek ve İçecek Servisi”, Alptekin Sökmen, Detay Yayıncılık, 2011.
5) Servis Departmanında Kullanılan Malzemeler Ve Bakımları “Yiyecek İçecek Hizmetleri Yönetimi ve İşletmeciliği” Alptekin Sökmen, Detay Yayıncılık, 2014. “Yiyecek İçecek İşletmeciliği”, Özgür Yılmaz, Yaşar Yılmaz ve Özer Yılmaz, Detay Yayıncılık, 2013. “Yiyecek İçecek İşletmeciliği”, Dündar Denizer, Anadolu Üniversitesi, 2012. “Yiyecek ve İçecek Servisi”, Alptekin Sökmen, Detay Yayıncılık, 2011.
6) Servis Çeşitleri “Yiyecek İçecek Hizmetleri Yönetimi ve İşletmeciliği” Alptekin Sökmen, Detay Yayıncılık, 2014. “Yiyecek İçecek İşletmeciliği”, Özgür Yılmaz, Yaşar Yılmaz ve Özer Yılmaz, Detay Yayıncılık, 2013. “Yiyecek İçecek İşletmeciliği”, Dündar Denizer, Anadolu Üniversitesi, 2012. “Yiyecek ve İçecek Servisi”, Alptekin Sökmen, Detay Yayıncılık, 2011.
7) Genel Tekrar “Yiyecek İçecek Hizmetleri Yönetimi ve İşletmeciliği” Alptekin Sökmen, Detay Yayıncılık, 2014. “Yiyecek İçecek İşletmeciliği”, Özgür Yılmaz, Yaşar Yılmaz ve Özer Yılmaz, Detay Yayıncılık, 2013. “Yiyecek İçecek İşletmeciliği”, Dündar Denizer, Anadolu Üniversitesi, 2012. “Yiyecek ve İçecek Servisi”, Alptekin Sökmen, Detay Yayıncılık, 2011.
8) Ara Sınav
9) Yiyecek İçecek İşletmelerinde Ön Hazırlık “Yiyecek İçecek Hizmetleri Yönetimi ve İşletmeciliği” Alptekin Sökmen, Detay Yayıncılık, 2014. “Yiyecek İçecek İşletmeciliği”, Özgür Yılmaz, Yaşar Yılmaz ve Özer Yılmaz, Detay Yayıncılık, 2013. “Yiyecek İçecek İşletmeciliği”, Dündar Denizer, Anadolu Üniversitesi, 2012. “Yiyecek ve İçecek Servisi”, Alptekin Sökmen, Detay Yayıncılık, 2011.
10) Kuver Açma Ve Servis Uygulamaları “Yiyecek İçecek Hizmetleri Yönetimi ve İşletmeciliği” Alptekin Sökmen, Detay Yayıncılık, 2014. “Yiyecek İçecek İşletmeciliği”, Özgür Yılmaz, Yaşar Yılmaz ve Özer Yılmaz, Detay Yayıncılık, 2013. “Yiyecek İçecek İşletmeciliği”, Dündar Denizer, Anadolu Üniversitesi, 2012. “Yiyecek ve İçecek Servisi”, Alptekin Sökmen, Detay Yayıncılık, 2011.
11) Kuver Açma Ve Servis Uygulamaları “Yiyecek İçecek Hizmetleri Yönetimi ve İşletmeciliği” Alptekin Sökmen, Detay Yayıncılık, 2014. “Yiyecek İçecek İşletmeciliği”, Özgür Yılmaz, Yaşar Yılmaz ve Özer Yılmaz, Detay Yayıncılık, 2013. “Yiyecek İçecek İşletmeciliği”, Dündar Denizer, Anadolu Üniversitesi, 2012. “Yiyecek ve İçecek Servisi”, Alptekin Sökmen, Detay Yayıncılık, 2011.
12) Sanitasyon ve Hijyen “Yiyecek İçecek Hizmetleri Yönetimi ve İşletmeciliği” Alptekin Sökmen, Detay Yayıncılık, 2014. “Yiyecek İçecek İşletmeciliği”, Özgür Yılmaz, Yaşar Yılmaz ve Özer Yılmaz, Detay Yayıncılık, 2013. “Yiyecek İçecek İşletmeciliği”, Dündar Denizer, Anadolu Üniversitesi, 2012. “Yiyecek ve İçecek Servisi”, Alptekin Sökmen, Detay Yayıncılık, 2011.
13) Konuk İlişkileri ve Şikayetler “Yiyecek İçecek Hizmetleri Yönetimi ve İşletmeciliği” Alptekin Sökmen, Detay Yayıncılık, 2014. “Yiyecek İçecek İşletmeciliği”, Özgür Yılmaz, Yaşar Yılmaz ve Özer Yılmaz, Detay Yayıncılık, 2013. “Yiyecek İçecek İşletmeciliği”, Dündar Denizer, Anadolu Üniversitesi, 2012. “Yiyecek ve İçecek Servisi”, Alptekin Sökmen, Detay Yayıncılık, 2011.
14) Genel Tekrar “Yiyecek İçecek Hizmetleri Yönetimi ve İşletmeciliği” Alptekin Sökmen, Detay Yayıncılık, 2014. “Yiyecek İçecek İşletmeciliği”, Özgür Yılmaz, Yaşar Yılmaz ve Özer Yılmaz, Detay Yayıncılık, 2013. “Yiyecek İçecek İşletmeciliği”, Dündar Denizer, Anadolu Üniversitesi, 2012. “Yiyecek ve İçecek Servisi”, Alptekin Sökmen, Detay Yayıncılık, 2011.
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: “Yiyecek İçecek Hizmetleri Yönetimi ve İşletmeciliği”
Alptekin Sökmen, Detay Yayıncılık, 2014.

“Yiyecek İçecek İşletmeciliği”,
Özgür Yılmaz, Yaşar Yılmaz ve Özer Yılmaz, Detay Yayıncılık, 2013.

“Yiyecek İçecek İşletmeciliği”,
Dündar Denizer, Anadolu Üniversitesi, 2012.

“Yiyecek ve İçecek Servisi”,
Alptekin Sökmen, Detay Yayıncılık, 2011.

http://www.kultur.gov.tr/
http://www.megep.meb.gov.tr
Diğer Kaynaklar: .

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

4

2

3

Program Kazanımları
1) Turizm ile ilgili kavramlar, kuramlar, ilkeler ve olgular ile ilgili kapsamlı ve sistemli bilgi sahibi olabilme
2) Turizm ile ilgili yasal düzenlemeler, meslek standartları ve uygulamalar ile ilgili bilgi sahibi olabilme
3) Turizm endüstrisinin sosyal, kültürel ve fiziksel çevre üzerindeki etkilerini açıklayabilme
4) Turizm sektörünün yapısı, arz ve talep koşulları ile baş edebilecek düzeyde sektörel şartları tanıyabilme
5) Turizm sektöründe faaliyet gösteren bir işletmeyi yönetebilme.
6) Alanında faaliyet gösteren örgütlerin iç ve dış çevrelerindeki değişimleri takip edebilme, akılcı analizler yapabilme, yorumlayabilme, karar verebilme ve değişimlere uyum sağlayabilme
7) Alanı ile ilgili hizmet süreçlerini, tüketici ihtiyaç ve istekleri doğrultusunda ve tüketiciyi tatmin edecek biçimde yerine getirebilme, değerlendirebilme, geliştirebilme ve hizmet sürecini etkileyecek sorunlara çözüm önerebilme.
8) Turizm sektörünün gerektirdiği düzeyde bilişim teknolojisi araçlarını kullanabilme.
9) İş hukuku ve iş güvenliği, çevre koruma bilgisi ve kalite bilincine sahip olma
10) İnsanlar ve kültürler arasındaki farklılıklara duyarlı olabilme
11) Turizm alanında araştırma yapabilme ve proje üretebilme.
12) Turizm işletmesinin mevcut koşulları ve geleceği hakkında bilgi ve değerlendirme olanağına sahip olarak örgütsel amaç ve hedefler belirleyebilme, plan yapabilme ve öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretebilme
13) Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri etik değerlere bağlı kalarak yaşam boyu öğrenme bilinciyle sürekli güncelleme ve geliştirme
14) Turizm işletmelerinde problemleri tespit edip çözüm üretebilme
15) Yerel, ulusal ve uluslar arası düzeyde turizm plan ve politikalarını tartışabilme.
16) Alanında faaliyet gösteren örgütlerin iç ve dış çevrelerindeki değişimleri takip edebilme, akılcı analizler yaparak yorumlayabilme, karar verebilme ve değişimlere uyum sağlayabilme
17) Gerekli akademik, entelektüel ve kültürel donanıma sahip olabilme
18) Turizm sektörünün bir alanında uzmanlaşabilme

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Turizm ile ilgili kavramlar, kuramlar, ilkeler ve olgular ile ilgili kapsamlı ve sistemli bilgi sahibi olabilme 4
2) Turizm ile ilgili yasal düzenlemeler, meslek standartları ve uygulamalar ile ilgili bilgi sahibi olabilme 3
3) Turizm endüstrisinin sosyal, kültürel ve fiziksel çevre üzerindeki etkilerini açıklayabilme 3
4) Turizm sektörünün yapısı, arz ve talep koşulları ile baş edebilecek düzeyde sektörel şartları tanıyabilme 3
5) Turizm sektöründe faaliyet gösteren bir işletmeyi yönetebilme. 3
6) Alanında faaliyet gösteren örgütlerin iç ve dış çevrelerindeki değişimleri takip edebilme, akılcı analizler yapabilme, yorumlayabilme, karar verebilme ve değişimlere uyum sağlayabilme 3
7) Alanı ile ilgili hizmet süreçlerini, tüketici ihtiyaç ve istekleri doğrultusunda ve tüketiciyi tatmin edecek biçimde yerine getirebilme, değerlendirebilme, geliştirebilme ve hizmet sürecini etkileyecek sorunlara çözüm önerebilme. 4
8) Turizm sektörünün gerektirdiği düzeyde bilişim teknolojisi araçlarını kullanabilme. 2
9) İş hukuku ve iş güvenliği, çevre koruma bilgisi ve kalite bilincine sahip olma 3
10) İnsanlar ve kültürler arasındaki farklılıklara duyarlı olabilme 5
11) Turizm alanında araştırma yapabilme ve proje üretebilme. 3
12) Turizm işletmesinin mevcut koşulları ve geleceği hakkında bilgi ve değerlendirme olanağına sahip olarak örgütsel amaç ve hedefler belirleyebilme, plan yapabilme ve öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretebilme 4
13) Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri etik değerlere bağlı kalarak yaşam boyu öğrenme bilinciyle sürekli güncelleme ve geliştirme 3
14) Turizm işletmelerinde problemleri tespit edip çözüm üretebilme 4
15) Yerel, ulusal ve uluslar arası düzeyde turizm plan ve politikalarını tartışabilme. 4
16) Alanında faaliyet gösteren örgütlerin iç ve dış çevrelerindeki değişimleri takip edebilme, akılcı analizler yaparak yorumlayabilme, karar verebilme ve değişimlere uyum sağlayabilme 3
17) Gerekli akademik, entelektüel ve kültürel donanıma sahip olabilme 3
18) Turizm sektörünün bir alanında uzmanlaşabilme 5

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100