Resim
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: FCA201
Ders İsmi: Sinema ve Mekan
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 0 0 4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi CEM YILDIRIM
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi CEM YILDIRIM
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, sinema ve mimari alanları arasındaki ilişkinin ve "mekan" (uzam) kavramının sinema açısından öneminin anlaşılmasını ve aynı zamanda öğrencilerin sinema filmlerinin mekan çözümlemelerini yapabilmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Bu derste, özellikle mekan kullanımı ile öne çıkmış belirli sinema filmlerinin mekan çözümlemeleri yapılarak sinema ve mimari alanları arasındaki ilişki tartışılacaktır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sinema alanında temel bilgi birikimine sahip olur.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Bir sinema filminin mekan çözümlemesini yapabilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Edindiği bilgileri güncel örnekler üzerinden yorumlar.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Sinema ve mimarlık alanları arasındaki ilişkileri bilir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Öğrencilerle tanışma, ders içeriği hakkında genel bilgi ve hareketli görüntü kavramına giriş.
2) Sanat olarak sinema: kısa tarihi, akımları ve teknolojisi. Sinema ve Mimari ilişkisi, "Mekan" kavramı ve "sinemasal" mekan ve zaman. Erken dönem (primitif) sinemada mekan kullanımı. Sinemada kurgunun gelişimi ile mekan ve zamanın parçalanıp birleştirilmesi. "İç Mekan" (Interior) ve "Dış Mekan" Exterior" Dijital teknolojilerin gelişimi ile "sanal mekanların" ortaya çıkışı ve kullanımı.
3) "Mon Oncle (Dayım) (Jacques Tati) filminde modern mimarinin eleştirisi.
4) "Blade Runner" filminde fütüristtik mekan kullanımı
5) Sen Aydınlatırsın Geceyi Yok
6) “John Malkovich Olmak”: Beden ve Mekan"
7) Ucuz Roman Yok
8) "Dogville" filminde olmayan (hayali) mekan kullanımı. Yok
9) "Nokta" Yok
10) "Sarmaşık" Yok
11) Sinemasal Bir Kent: "Anlat İstanbul" Yok
12) Sürü: Feodalizmden Kapitalizme Yok
13) Hiper Bağ Sinema: Tazı Tura Yok
14) Toplumsal Cinsiyet ve Sinema: Aşk Mabudesi Yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Sinemekan: Sinemada mimarlık, Açalya Allmer, Varlık Yayınları.
Diğer Kaynaklar: Film Kurgusu: Tarihi, Kuramı ve Tekniği, Cem Yıldırım, Urzeni Yayınları, 2019

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Özgün sanat eserlerini üretme ve disiplinlerarası çalışabilme becerisi kazanır.
2) Sanat eserlerini araştırma, inceleme ve değerlendirme becerisi kazanır.
3) Eleştirel düşünebilme becerisi kazanır.
4) Sanatsal malzemelerin tekniklerini tanımlama ve uygulama becerisi kazanır.
5) Sanatsal alanda kendini ifade etme becerisi kazanır.
6) Sanatsal alanda gerekli olan teknikleri ve yenilikleri kullanabilme becerisi kazanır.
7) Çağın yeniliklerine ve değişimine sanatsal açıdan bakabilme becerisi kazanır.
8) Yaratıcılığı, görselliğe aktarabilme becerisi kazanır.
9) Araştırma, gözlemleme, yorumlama ve değerlendirme becerisi kazanır.
10) Sanatsal alanda mesleki özgüvenle birlikte, sosyal, kültürel ve toplumsal sorunları toplumla paylaşabilme becerisi kazanır
11) Bir içeriği, kavramı sanat yapıtına dönüştürürken en uygun araçları seçebilme ve gereken teknik yeterliliği gösterebilme becerisi kazanır.
12) Doğanın, düzeni, bilgisi ve işleyişini estetik bir bakışla görme ve algılama becerisi kazanır

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Özgün sanat eserlerini üretme ve disiplinlerarası çalışabilme becerisi kazanır. 5
2) Sanat eserlerini araştırma, inceleme ve değerlendirme becerisi kazanır. 3
3) Eleştirel düşünebilme becerisi kazanır. 4
4) Sanatsal malzemelerin tekniklerini tanımlama ve uygulama becerisi kazanır. 2
5) Sanatsal alanda kendini ifade etme becerisi kazanır. 3
6) Sanatsal alanda gerekli olan teknikleri ve yenilikleri kullanabilme becerisi kazanır. 3
7) Çağın yeniliklerine ve değişimine sanatsal açıdan bakabilme becerisi kazanır. 4
8) Yaratıcılığı, görselliğe aktarabilme becerisi kazanır. 4
9) Araştırma, gözlemleme, yorumlama ve değerlendirme becerisi kazanır. 3
10) Sanatsal alanda mesleki özgüvenle birlikte, sosyal, kültürel ve toplumsal sorunları toplumla paylaşabilme becerisi kazanır 4
11) Bir içeriği, kavramı sanat yapıtına dönüştürürken en uygun araçları seçebilme ve gereken teknik yeterliliği gösterebilme becerisi kazanır. 4
12) Doğanın, düzeni, bilgisi ve işleyişini estetik bir bakışla görme ve algılama becerisi kazanır 5

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %