Elektronörofizyoloji
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ENP102
Ders İsmi: Klinik Nörofizyoloji
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 2 0 6
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: NESRİN ÖZDİL
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: EEG'nin temel prensipleri, video/EEG monitorizasyonun klinik kullanım endikasyonları, beyin uyarılmış potansiyelleri ve sinir ileti çalışmalarının temel ilkelerini tanımlamaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders; 1. Elektrofizyoloji Terminoloji,2. Sinir sistemi anatomisi (kendileri),3. EMG’ye giriş: Sinir iletim ölçüm teknikleri: genel prensipler, iğne EMG, duysal ve motor iletim teknikleri,4. F dalgası, H refleksi (kendileri senkop, kalp ve solunum durması),5. Blink refleks,6. Repetitif sinir stimülasyonu,7. Uyarılmış potansiyeller (SEP, VEP, BAEP),8. EEG çekimine hazırlık: Elektrot yerleştirme, çekim montajları I,9. EEG çekimine hazırlık: Elektrot yerleştirme, çekim montajları II,10.Artefaktlar, artefakt önleme, artefaktalrı giderme,11.Anormal EEG patternleri,12.EEG’de aktivasyon yöntemleri,,13.Normal EEG ve normal EEG varyantları,14.Sinir ileti çalışmalarında klinik endikasyonlar ve hasta kayıt örnekleri; konularını içermektedir.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Elektroensefalografi (EEG) kayıtlarında elde edilen dalgaların Nöron ve sinaps düzeyinde nasıl oluştuğunu anlayacak ve bu dalgaların uluslararası standartlarda nasıl kaydedilmesi gerektiğini betimleyebilecektir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1)
2.1) EEG kayıtlamanın klinik önemini ve endikasyonlarını video/EEG monitorizasyonunda irdeleyebilecektir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Beyin sapı uyarılmış potansiyellerin kaynağı ve kayıtlamanın temel ilkelerini öğrenebilecek, klinik uygulamadaki yerlerini ifade edebilecektir.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Sinir ileti çalışmalarında motor ve duysal sinir aksiyon potansiyellerinin nasıl kaydedilebileceğini görecek ve bu kayıtlamanın Nöroloji kliniklerindeki önemini ve yerini açıklayabilecektir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Sinir Sistemi Anatomisi & Periferik Sinirler
2) Sinir Hücresi & Sinapslar & Sinir İletisi
3) Elektrofizyoloji Laboratuvarı ve Aygıtlar: Hastanın teknisyen tarafından çekime hazırlanması
4) Ödev Sunumu: Uluslararası 10-20 Sistem, Montaj ve Elektrot Kullanımı
5) Laboratuvar
6) EEG Aktivasyon Yöntemleri
7) Laboratuvar
8) Normal EEG Dalgaları & Artefaktlar
9) Anormal EEG Bulguları & EEG Nöbet Örnekleri
10) EEG örnekleri & Video EEG
11) Laboratuvar
12) Çocuk EEG & EEG Nöbet Örnekleri
13) Uyarılmış Potansiyeller (VEP, SEP, BAEP)
14) Uyarılmış Potansiyeller (VEP, SEP, BAEP)

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: İÜ Tıp Fakültesi Nöroloji e-ders kitabı,
N.G. Şirin, N. Bebek, B. Baykan
Fisher RS, Acevedo C, Arzimanoglou A, ve ark. ILAE official report: a practical clinical definition of epilepsy. Epilepsia 2014;55(4):475-482.

Sacco RL, Adams R, Albers G, Alberts MJ, Benavente O, Furie K, Goldstein LB, Gorelick P, Halperin J, Harbaugh R, Johnston SC, Katzan I, Kelly-Hayes M, Kenton EJ, Marks M, Schawamm LH, Tomsick T. Guidelines for prevention of stroke or transient ischemic attack. Stroke. 2006; 37: 577–617
Diğer Kaynaklar: N.G. Şirin, N. Bebek, B. Baykan Tatum WO, Rubboli G, Kaplan PW, ve ark. Clinical utility of EEG in diagnosing and monitoring epilepsy in adults. Clin Neurophysiol 2018;129(5):1056-1082.
O. Çoban, E. Ekizoğlu, s. Bahar, G. Bakaç, R. Tuncay, M. Sezgin, N. Yeşilot, Y. Krespi Special report from the National Institute of Neurological Disorders and Stroke. Classification of cerebrovascular diseases III. Stroke 1990; 21:637-676

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

3

4

Program Kazanımları
1) Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır
2) Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel elektronörofizyoloji ekipman ve ilgili teknolojileri kullanır.
3) Alanının gerektirdiği en az temel elektronörofizyoloji ekipman ve ilgili teknolojileri kullanır. Beyin sapı uyarılma potansiyellerinin analizlerini yapar, Görsel uyarılma potansiyellerinin analizlerini yapar,
4) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
5) Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
6) Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
7) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır 5
2) Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel elektronörofizyoloji ekipman ve ilgili teknolojileri kullanır. 4
3) Alanının gerektirdiği en az temel elektronörofizyoloji ekipman ve ilgili teknolojileri kullanır. Beyin sapı uyarılma potansiyellerinin analizlerini yapar, Görsel uyarılma potansiyellerinin analizlerini yapar, 5
4) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. 5
5) Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. 1
6) Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. 4
7) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. 1

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 2 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100