Acil Durum ve Afet Yönetimi
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UEC213
Ders İsmi: Beden Eğitimi ve Vücut Geliştirme
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 0 0 4
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi MERYEM GÜLER YILMAZ
Dersi Veren(ler):















Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; beden eğitimi ve vücut geliştirme kavramlarını anlamak, vücut geliştirme egzersiz hareketleri için gerekli ekipmanları tanımak, tekniğe uygun bir şekilde uygulayabilecek bilgi ve beceriyi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Beden Eğitimi ve Spor ile İlgili Temel Kavramları, Beden Eğitimi ve Sporun İnsan Organizması Üzerindeki Etkileri, Herkes İçin Spor Kavramı, Yeterli ve Dengeli Beslenme, Kas-İskelet Sistemi, Vücut Kas Gruplarının Tanımlanması, Temel Antrenman Bilgisi, Antrenman Programlarının Hazırlanma İlkeleri, Temel Antrenman Yöntemleri, Vücut Geliştirme Egzersiz Yöntemleri ve İlgili Hareketleri, Vücut Geliştirme Ekipmanları (Makineler, Serbest Ağırlıklar, Cardio Aletleri, Yardımcı Aparatlar vb.), Karşılaşılan Spor Sakatlıkları, Ergojenik Yardım, Doping 1-2 konularının öğretimini kapsamaktadır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Beden Eğitimi ve Spor ile ilgili temel kavramlar hakkında bilgi sahibi olur.
2) Beden Eğitimi ve Sporun insan organizması üzerindeki etkilerini öğrenir.
3) Sporun her yaş düzeyinde nelere dikkat edilerek yapıldığı hakkında bilgi sahibi olur.
4) Temel besin kaynaklarını öğrenir ve onları doğru şekilde kullanım hakkında bakış açısı oluşur.
5) İskelet sistemi terminolojisini öğrenir.
6) Kas fizyolojisine, vücuttaki kasların terminolojisine hakim olur.
7) Antrenmanın temel amacı ve görevlerini, antrenmanlarda yüklenme ve dinlenme ilişkisini, antrenman tekniklerini bilir ve ifade eder.
8) Vücut Geliştirme ve Fıtness sporu ile ilgili hareketleri kavrar.
9) Vücut Geliştirme ve Fıtness sporu ile ilgili ekipmanlar hakkında gerekli donanıma sahip olur.
10) Antrenman sırası ve sonrasında görülebilen yaralanmalar, sakatlıklar hakkında bilgi sahibi olur.
11) Spor öncesinde, sırasında ve sonrasında kullanımı uygun olan ve yasak olan beslenme şekillerini öğrenir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma, Beden Eğitimi ve Spor ile İlgili Temel Kavramlar Sunum
2) Beden Eğitimi ve Sporun İnsan Organizması Üzerindeki Etkileri Sunum
3) Herkes İçin Spor Kavramı, Rekreasyon Sunum
4) Yeterli ve Dengeli Beslenme Sunum
5) İskelet Sistemi Sunum
6) Kas Sistemi ve Vücut Kas Gruplarının Tanımlanması Sunum
7) Temel Antrenman Bilgisi Sunum
8) Vize sınavı
9) Antrenman Programlarının Hazırlanma İlkeleri Sunum
10) Temel Antrenman Yöntemleri Sunum
11) Vücut Geliştirme Egzersiz Yöntemleri ve İlgili Hareketleri, Vücut Geliştirme Ekipmanları (Makineler, Serbest Ağırlıklar, Cardio Aletleri, Yardımcı Aparatlar vb.) Sunum
12) Vücut Geliştirme Egzersiz Yöntemleri ve İlgili Hareketleri, Vücut Geliştirme Ekipmanları (Makineler, Serbest Ağırlıklar, Cardio Aletleri, Yardımcı Aparatlar vb.) Sunum
13) Karşılaşılan Spor Sakatlıkları Sunum
14) Ergojenik Yardım, Doping-1 Sunum
15) Doping-2 ve Dönem Sonu Değerlendirmesi Sunum

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders sunumları haftalık olarak öğrencilerle paylaşılacaktır.
Diğer Kaynaklar: • Editör: Hayri ERTAN, Spor Bilimlerine Giriş, Anadolu Üniversitesi Yayınları.
• Sporda Beslenme, Aysel Pehlivan, Morpa Kültür Yayınları.
• Antrenman Teorisi, Uğur Dündar, Nobel Akademik Yayıncılık.
• Dönemleme: Antrenman Kuramı ve Yöntemi, T.O.Bompa, Çeviri: Tanju Bağırgan, Spor Yayınevi ve Kitabevi.
• Fiziksel Uygunluk, Prof. Dr. M. Kamil Özer, Nobel Yayın Dağıtım.
• Egzersiz Fizyolojisi Uygulama Klavuzu, Bob Murray, W. Larry Kenney, Çeviri: Tanju Bağırgan, Spor Yayınevi ve Kitabevi.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

Program Kazanımları
1) 1) Acil Durum ve Afet Yönetimi alanında, meydana gelebilecek acil durum ve afet gibi olaylarda,'' Hazırlık, Müdahale, İyileştirme, Risk ve Zarar Azaltma'' konularında yeterli bilgiye, donanıma ve bilince sahiptir.
2) 2) Temel bilimler alanında yeterli bilgiye sahip olur ve bu bilgiyi karşılaştığı mesleki sorunların çözümünde kullanır.
3) 3) Acil Durum ve Afet Yönetimi alanında görev, yetki, sorumluluk, hak ve yükümlülükleri ile ilgili güncel mevzuatı takip eder, yorumlar ve uygular.
4) 4) Acil Durum ve Afet alanına ilişkin olarak, malzemelerinin, uyarı ve tehlike işaret ve levhalarının özelliklerini bilir, Acil Durum ve Afet eğitimlerini planlar ve uygular, tatbikatlar planlar, gerekli ölçüm tekniklerini ve metotlarını kullanır, kayıt, raporlama ve düzeltme faaliyetlerini yürütür.
5) 5) Acil durum yönetimini etkin yürütür ve acil durumlarda ilk yardım müdahalesini yapabilecek yetkinliktedir.
6) 6) Tehlikelerini tanımlayarak risk analizleri yapar, elektrik tehlikelerinden ve yangından korunmak için gerekli tedbirleri alır ve iş yerlerindeki makine ve teçhizat hakkında bilgi sahibi olur, ilgili riskleri belirler ve bu riskler çerçevesinde Acil Durum Eylem Planlarını planlar.
7) 7) Acil Durum ve Afet Yönetimi alanındaki uygulamalar için gerekli olan bilgi teknolojilerini kullanır.
8) 8) Yabancı dili kullanarak, alanındaki bilgileri takip eder.
9) 9) çalışma arkadaşları ile sağlıklı ve sürekli iletişime özen gösterir.
10) 10) İş ve özel yaşamında yazılı veya sözlü iletişim becerileri gelişir.
11) 11) İş yaşamında sorumluluk alır, yetki alarak gereğini yerine getirebilme becerisi kazanır ve bu sayede öz güven kazanır.
12) 12) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine inanır ve bunu gerçekleştirir.
13) 13) Genel ahlaki ve mesleki etik değerlere önem verir.
14) 14) Acil Durum ve Afet Yönetimi alanındaki literatürü izler, değerlendirir ve uygular.
15) 15) Acil Durum ve Afet Yönetimi alanında hakim olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, karşılaştığı sorunların çözümü için düşüncelerini uzman olan veya olmayan kişilerle yazılı ya da sözlü olarak paylaşır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) 1) Acil Durum ve Afet Yönetimi alanında, meydana gelebilecek acil durum ve afet gibi olaylarda,'' Hazırlık, Müdahale, İyileştirme, Risk ve Zarar Azaltma'' konularında yeterli bilgiye, donanıma ve bilince sahiptir.
2) 2) Temel bilimler alanında yeterli bilgiye sahip olur ve bu bilgiyi karşılaştığı mesleki sorunların çözümünde kullanır.
3) 3) Acil Durum ve Afet Yönetimi alanında görev, yetki, sorumluluk, hak ve yükümlülükleri ile ilgili güncel mevzuatı takip eder, yorumlar ve uygular.
4) 4) Acil Durum ve Afet alanına ilişkin olarak, malzemelerinin, uyarı ve tehlike işaret ve levhalarının özelliklerini bilir, Acil Durum ve Afet eğitimlerini planlar ve uygular, tatbikatlar planlar, gerekli ölçüm tekniklerini ve metotlarını kullanır, kayıt, raporlama ve düzeltme faaliyetlerini yürütür.
5) 5) Acil durum yönetimini etkin yürütür ve acil durumlarda ilk yardım müdahalesini yapabilecek yetkinliktedir.
6) 6) Tehlikelerini tanımlayarak risk analizleri yapar, elektrik tehlikelerinden ve yangından korunmak için gerekli tedbirleri alır ve iş yerlerindeki makine ve teçhizat hakkında bilgi sahibi olur, ilgili riskleri belirler ve bu riskler çerçevesinde Acil Durum Eylem Planlarını planlar.
7) 7) Acil Durum ve Afet Yönetimi alanındaki uygulamalar için gerekli olan bilgi teknolojilerini kullanır.
8) 8) Yabancı dili kullanarak, alanındaki bilgileri takip eder.
9) 9) çalışma arkadaşları ile sağlıklı ve sürekli iletişime özen gösterir.
10) 10) İş ve özel yaşamında yazılı veya sözlü iletişim becerileri gelişir.
11) 11) İş yaşamında sorumluluk alır, yetki alarak gereğini yerine getirebilme becerisi kazanır ve bu sayede öz güven kazanır.
12) 12) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine inanır ve bunu gerçekleştirir.
13) 13) Genel ahlaki ve mesleki etik değerlere önem verir.
14) 14) Acil Durum ve Afet Yönetimi alanındaki literatürü izler, değerlendirir ve uygular.
15) 15) Acil Durum ve Afet Yönetimi alanında hakim olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, karşılaştığı sorunların çözümü için düşüncelerini uzman olan veya olmayan kişilerle yazılı ya da sözlü olarak paylaşır.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %