Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler(İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | POL207 | ||||||||
Ders İsmi: | International Relations Theory | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | İngilizce | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Arş.Gör. MUHAMMET ÖZCAN | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi SUAT DÖNMEZ |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı uluslararası ilişkilerin temel kavramlarını, uluslararası alandaki temel aktörleri, dış politika yapım sürecini ve bu süreci etkileyen temel aktörleri tanıtmaktır. Bu derste uluslararası toplumun tarihsel gelişimi, alanın temel kavramları ve kuramsal yaklaşımları incelenecektir. |
Dersin İçeriği: | Uluslararası ilişkiler teorileri, Modern devletlerin ortaya çıkışından günümüze uluslararası sistemin evrimi takip edilecek, realizmden davranışçılığa, idealizmden eleştirel teoriye farklı bakış açılarının katkı noktaları incelenecektir. Uluslararası sistemin yapısı, dinamikleri ve işleyişi ile bu yapıdaki aktör ve aktörlerin rolleri, güç, işbirliği, rekabet ve çatışma kavramları değerlendirilecektir. Uluslararası sorunlar ve uluslararası örgütlerin yapıları ve uluslararası sistemin tarihsel gelişimi, devletlerin uluslararası sistemde üstlendikleri roller incelenecektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş: Ders İçeriği Formunun Tanıtımı | |
2) | Uluslararası İlişkilerin Konusu ve Kapsamı | |
3) | Uluslararası İlişkilerde Teori Sorunu | |
4) | Uluslararası İlişkiler Teorilerinin Tarihsel Arka Planı | |
5) | Uluslararası İlişkilerde Temel Teoriler Üzerine Tartışmalar | |
6) | Realizm | |
7) | Çoğulculuk / Liberalizm / İdealizm | |
8) | Ara Sınav | |
9) | Küreselcilik / Marksizm | |
10) | İngiliz Okulu | |
11) | İnşacılık | |
12) | Entegrasyon Teorileri | |
13) | Jeopolitik Teoriler, Oyun Teorisi | |
14) | Bağımlılık Teorisi, Dünya Sistemleri Teorisi | |
15) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Tayyar Arı, Uluslararası İlişkiler ve Dış Politika, MKM Yayıncılık, Bursa, 2013 • Paul R. Viotti ve Mark V. Kauppi,(1993) International Relations Theory: Realism, Pluralism, Globalism 2nd ed (New York: Macmillan Puplishin Co.) |
Diğer Kaynaklar: | John Baylis, Steve Smith, & Patricia Owens, eds., The Globalization of World Politics (Oxford University Press, 2008). • Scott Burchill, Richard Devetak, Andrew Linklater (eds.) vd, Uluslararası İlişkiler Teorileri, Tercüme: Ali Aslan ve M. Ali Ağcan, Küre Yayınları, İstanbul, 2009. • Andrew Vincent, Modern Politik İdeolojiler, Tercüme: Arzu Tüfekçi, Paradigma Yayıncılık, İstanbul, 2006 • Hasret Çomak (ed.), Uluslararası İlişkilere Giriş: Teorik Bakış, Umuttepe Yayınları, İzmit, 2009 • Mehmet Şahin ve Osman Şen (Eds.), Uluslararası İlişkiler Teorileri Temel Kavramlar, Krypto Yayınları, Ankara, 2014 |
Ders Öğrenme Kazanımları | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında mevcut olan teorik yaklaşımlar, kavramsal bilgi seti ve yöntemlerle ilgili ileri düzeyde bilgi sahip olma | ||||||||||
2) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplininin kendisiyle kesişen diğer sosyal bilimler alt dallarıyla (tarih, sosyoloji, hukuk, iktisat, psikoloji, antropoloji) etkileşiminin farkında olarak, olayları inter-disipliner çerçevede değerlendirme ve tartışma bilgi ve becerisinin kazandırılması | ||||||||||
3) Kütüphane ve diğer akademik bilgi kaynaklarından veri toplama, çözümleme ve raporlaştırma; ilgili konularda akademik yazım kurallarına uygun yazılı metinler oluşturma ve sözlü sunumlar yapma becerisine sahip olma | ||||||||||
4) Öğrencilere araştırma ve bilim etiği kazandırılarak, özgün çalışmalar yapmasının önünün açılması | ||||||||||
5) Devlet ve devlet-dışı kurumların ihtiyacını azami düzeyde giderecek donanımlı, ulusal ve uluslararası alanda karşılaşılan siyasal, toplumsal, ekonomik sorunları belirli bir kavramsal çerçeve içerisinde çözümleyebilme ve tartışabilme yetisinin kazandırılması | ||||||||||
6) Mezunlarını yüksek lisans ve doktora sürecine taşıyabilmesine ön ayak olabilecek nitelikli lisans eğitimi verilerek gelecekte akademik perspektife sahip bireylerin yetiştirilmesi | ||||||||||
7) Beşeri bilimlerin tümüyle etkileşim halinde olacak bireyin iletişim yetkinliğini güçlendirerek, sosyal sorumluluk bilinci ve etik değerlere sahip topluma faydalı insanların kazandırılması | ||||||||||
8) Ulusal ve uluslararası işbirliği ve dayanışma anlayışı içinde toplumun bilimsel ve kültürel kalitesinin artmasına katkıda bulunmak | ||||||||||
9) Mezunların Türkçe ve İngilizce’yi mesleki yaşamlarında etkin olarak kullanabilmelerini sağlamak | ||||||||||
10) Farklı düşüncelere, hayat tarzlarına, kültürlere ve kimliklere saygı göstermek ve farklılığın değerini anlamak | ||||||||||
11) Hayat boyu öğrenim ilkesini benimsemek ve farklı disiplinleri tanıyarak kişisel, sosyal ve profesyonel gelişimi zenginleştirmek. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında mevcut olan teorik yaklaşımlar, kavramsal bilgi seti ve yöntemlerle ilgili ileri düzeyde bilgi sahip olma | |
2) | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplininin kendisiyle kesişen diğer sosyal bilimler alt dallarıyla (tarih, sosyoloji, hukuk, iktisat, psikoloji, antropoloji) etkileşiminin farkında olarak, olayları inter-disipliner çerçevede değerlendirme ve tartışma bilgi ve becerisinin kazandırılması | |
3) | Kütüphane ve diğer akademik bilgi kaynaklarından veri toplama, çözümleme ve raporlaştırma; ilgili konularda akademik yazım kurallarına uygun yazılı metinler oluşturma ve sözlü sunumlar yapma becerisine sahip olma | |
4) | Öğrencilere araştırma ve bilim etiği kazandırılarak, özgün çalışmalar yapmasının önünün açılması | |
5) | Devlet ve devlet-dışı kurumların ihtiyacını azami düzeyde giderecek donanımlı, ulusal ve uluslararası alanda karşılaşılan siyasal, toplumsal, ekonomik sorunları belirli bir kavramsal çerçeve içerisinde çözümleyebilme ve tartışabilme yetisinin kazandırılması | |
6) | Mezunlarını yüksek lisans ve doktora sürecine taşıyabilmesine ön ayak olabilecek nitelikli lisans eğitimi verilerek gelecekte akademik perspektife sahip bireylerin yetiştirilmesi | |
7) | Beşeri bilimlerin tümüyle etkileşim halinde olacak bireyin iletişim yetkinliğini güçlendirerek, sosyal sorumluluk bilinci ve etik değerlere sahip topluma faydalı insanların kazandırılması | |
8) | Ulusal ve uluslararası işbirliği ve dayanışma anlayışı içinde toplumun bilimsel ve kültürel kalitesinin artmasına katkıda bulunmak | |
9) | Mezunların Türkçe ve İngilizce’yi mesleki yaşamlarında etkin olarak kullanabilmelerini sağlamak | |
10) | Farklı düşüncelere, hayat tarzlarına, kültürlere ve kimliklere saygı göstermek ve farklılığın değerini anlamak | |
11) | Hayat boyu öğrenim ilkesini benimsemek ve farklı disiplinleri tanıyarak kişisel, sosyal ve profesyonel gelişimi zenginleştirmek. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Toplam | % | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % |