Dersin Amacı: |
Bu ders, uluslararası politik ekonominin tarihsel gelişimini ve dönüşümünü incelemeyi amaçlamaktadır. Uluslararası Politik Ekonomi, günümüz dünya sisteminin ekonomik mantığını ve bu sistemden kaynaklanan ilişkileri anlamayı amaçlar. |
Dersin İçeriği: |
Bu derste uluslararası ticaret, uluslararası finans ve para sistemleri, ulusötesi şirketler ve üretim, farklı teorik ve kavramsal çerçevelerden değerlendirilecektir. Bu derste işlenecek konular: merkantilist, liberal ve Marksist paradigmaların gelişimi, II. Dünya Savaşı sonrası dönemde uluslararası para sisteminin gelişimi, IMF, Dünya Bankası, WTO gibi uluslararası kuruluşların rolleri, Bretton Woods sisteminin çöküşü ve küreselleşme süreci, 1980'ler sonrası Borç Krizleri ve 2008 mali krizi sonrasında AB'nin dünyadaki ekonomik ve parasal konumu. Son olarak, Covid 19 pandemisi ve dünya ekonomisine etkisi. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Uluslararası Politik Ekonomi Nedir? |
Cohn (2000) |
2) |
II. Dünya Savaşından bu yana Küresel Ekonomi |
Cohn (2000) |
3) |
Realist Perspektif ve Merkantilizm |
Cohn (2000) |
4) |
Liberalizm ve Yurtiçi-Uluslararası Etkileşimler |
Cohn (2000) |
5) |
Marx ve Uluslararası Politik Ekonomi |
Cohn (2000) |
6) |
Uluslararası Para İlişkileri |
Cohn (2000) |
7) |
Bretton Woods Sistemi ve Uluslararası Para Rejimi |
Cohn (2000) |
8) |
Ara Sınav |
|
9) |
Dış Borç ve Borç Krizleri |
Cohn (2000) |
10) |
Küresel Ticari İlişkiler |
Cohn (2000) |
11) |
Bölgeselcilik ve Küreselleşme |
Cohn (2000) |
12) |
Çok Uluslu Şirketler ve Küresel Üretim |
Cohn (2000) |
13) |
Uluslararası Kalkınma |
Cohn (2000) |
14) |
Uluslararası Politik Ekonomide Güncel Eğilimler |
Cohn (2000) |
15) |
Final |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında mevcut olan teorik yaklaşımlar, kavramsal bilgi seti ve yöntemlerle ilgili ileri düzeyde bilgi sahip olma
|
|
2) |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplininin kendisiyle kesişen diğer sosyal bilimler alt dallarıyla (tarih, sosyoloji, hukuk, iktisat, psikoloji, antropoloji) etkileşiminin farkında olarak, olayları inter-disipliner çerçevede değerlendirme ve tartışma bilgi ve becerisinin kazandırılması |
|
3) |
Kütüphane ve diğer akademik bilgi kaynaklarından veri toplama, çözümleme ve raporlaştırma; ilgili konularda akademik yazım kurallarına uygun yazılı metinler oluşturma ve sözlü sunumlar yapma becerisine sahip olma |
|
4) |
Öğrencilere araştırma ve bilim etiği kazandırılarak, özgün çalışmalar yapmasının önünün açılması |
|
5) |
Devlet ve devlet-dışı kurumların ihtiyacını azami düzeyde giderecek donanımlı, ulusal ve uluslararası alanda karşılaşılan siyasal, toplumsal, ekonomik sorunları belirli bir kavramsal çerçeve içerisinde çözümleyebilme ve tartışabilme yetisinin kazandırılması |
|
6) |
Mezunlarını yüksek lisans ve doktora sürecine taşıyabilmesine ön ayak olabilecek nitelikli lisans eğitimi verilerek gelecekte akademik perspektife sahip bireylerin yetiştirilmesi |
|
7) |
Beşeri bilimlerin tümüyle etkileşim halinde olacak bireyin iletişim yetkinliğini güçlendirerek, sosyal sorumluluk bilinci ve etik değerlere sahip topluma faydalı insanların kazandırılması |
|
8) |
Ulusal ve uluslararası işbirliği ve dayanışma anlayışı içinde toplumun bilimsel ve kültürel kalitesinin artmasına katkıda bulunmak |
|
9) |
Mezunların Türkçe ve İngilizce’yi mesleki yaşamlarında etkin olarak kullanabilmelerini sağlamak |
|
10) |
Farklı düşüncelere, hayat tarzlarına, kültürlere ve kimliklere saygı göstermek ve farklılığın değerini anlamak |
|
11) |
Hayat boyu öğrenim ilkesini benimsemek ve farklı disiplinleri tanıyarak kişisel, sosyal ve profesyonel gelişimi zenginleştirmek. |
|