Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler(İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | POL401 | ||||||||
Ders İsmi: | Turkish Foreign Policy | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | İngilizce | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Arş.Gör. MUHAMMET ÖZCAN | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi ELİF GENÇKAL EROLER |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dersin amacı, öğrencilerin değişen ulusal ve uluslararası sistem çerçevesinde Türk dış politikasının gelişimi ve özellikle Türk dış politikasının oluşum süreci ve aktörleri hakkında bilgi sahibi olmalarını ve analiz etme becerisine ulaşmalarını sağlamak ve yorumlar geliştirmektir. |
Dersin İçeriği: | Türk Dış Politikası dersinde, Türk dış politikasının tarihsel ve kavramsal analizinin yanı sıra somut olaylar, alanlar ve ülkelerin tutum ve konumu incelenecektir. Osmanlı Devleti'nin son yüzyılından itibaren uluslararası sistemdeki gelişmelerle birlikte bu gelişmelerin konumuna yönelik Türkiye'nin politikası incelenecektir. Bu süreçlerde rol oynayan ulusal ve uluslararası aktörlerin ve dinamiklerin etkileri incelenecektir. Dış Politika ve Türk Dış Politikasının Analizi; Osmanlı İmparatorluğu'nun Sonu ve Türk Dış Politikasına Etkisi; 1919-1923: Milli Mücadele Dönemi Dış Politikası; 1923-1939 Döneminde Türk Dış Politikası; 1939-1945 Döneminde Türk Dış Politikası, 1945-1960 Döneminde Türk Dış Politikası; 1960-1980 Dönemi Türk Dış Politikası Türkiye'nin Ortadoğu politikası, Türkiye'nin Ermeni meselesine ilişkin Kafkas politikası, Kıbrıs sorunu ve günümüze kadar Türkiye-AB ilişkilerindeki gelişmelerin analizi. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | DIŞ POLİTİKA ANALİZİNDEN TDP ANALİZİNE: İÇ, BÖLGE VE KÜRESEL DİNAMİKLER, DIŞ POLİTİKA YAPIM SÜRECİ VE AKTÖRLER | |
2) | ERKEN CUMHURİYET DÖNEMİNDE TÜRK DIŞ POLİTİKASI (1923-1939) | |
3) | İKİNCİ DÜNYA SAVAŞI VE TÜRK DIŞ POLİTİKASI (1939-1945) | |
4) | 1945-1960 ARASI TÜRK DIŞ POLİTİKASI | |
5) | 1960-1980 ARASI TÜRK DIŞ POLİTİKASI | |
6) | 1980-1993 ARASI TÜRK DIŞ POLİTİKASI | |
7) | 1993-2000 ARASI TÜRK DIŞ POLİTİKASI | |
8) | Ara Sınav | |
9) | 2000'Lİ YILLARDA TÜRK DIŞ POLİTİKASI | |
10) | TÜRK DIŞ POLİTİKASI VE AMERİKA BİRLEŞİK DEVLETLERİ | |
11) | TÜRK DIŞ POLİTİKASI VE AVRUPA BİRLİĞİ | |
12) | TÜRK DIŞ POLİTİKASI VE ORTADOĞU | |
13) | TÜRK DIŞ POLİTİKASI, RUSYA, ORTA ASYA VE KAFKASYA | |
14) | TÜRK DIŞ POLİTİKASI, YUNANİSTAN VE BALKANLAR ORTA ÖLÇEKLİ GÜÇLER, YÜKSELEN GÜÇLER VE TÜRK DIŞ POLİTİKASI: MIKTA, BRICS, G20 | |
15) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Baskın Oran (Ed.), Türk Dış Politikası: Kurtuluş Savaşından Bugüne Olgular, Belgeler, Yorumlar, Cilt I-II-III, İstanbul: İletişim Yayınları, 2003. - Baskın Oran (Ed.), Turkish Foreign Policy , İstanbul: İletişim Yayınları, 2003. - Ali Balcı, Türkiye Dış Politikası: İlkeler, Aktörler, Uygulamalar, Etkileşim Yayınları, 2015 - William Hale, Türk Dış Politikası: 1774-2000, Mozaik Yayınları, 2003 - |
Diğer Kaynaklar: | Baskın Oran, "Giriş: Türk Dış Politikasının Teori ve Pratiği", Türk Dış Politikası Cilt I, 17-93. - Faruk Sönmezoğlu, Uluslararası Politika ve Dış Politika Analizi, İstanbul: Filiz Kitabevi, 2005. 253-339. |
Ders Öğrenme Kazanımları | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında mevcut olan teorik yaklaşımlar, kavramsal bilgi seti ve yöntemlerle ilgili ileri düzeyde bilgi sahip olma | ||||||||||
2) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplininin kendisiyle kesişen diğer sosyal bilimler alt dallarıyla (tarih, sosyoloji, hukuk, iktisat, psikoloji, antropoloji) etkileşiminin farkında olarak, olayları inter-disipliner çerçevede değerlendirme ve tartışma bilgi ve becerisinin kazandırılması | ||||||||||
3) Kütüphane ve diğer akademik bilgi kaynaklarından veri toplama, çözümleme ve raporlaştırma; ilgili konularda akademik yazım kurallarına uygun yazılı metinler oluşturma ve sözlü sunumlar yapma becerisine sahip olma | ||||||||||
4) Öğrencilere araştırma ve bilim etiği kazandırılarak, özgün çalışmalar yapmasının önünün açılması | ||||||||||
5) Devlet ve devlet-dışı kurumların ihtiyacını azami düzeyde giderecek donanımlı, ulusal ve uluslararası alanda karşılaşılan siyasal, toplumsal, ekonomik sorunları belirli bir kavramsal çerçeve içerisinde çözümleyebilme ve tartışabilme yetisinin kazandırılması | ||||||||||
6) Mezunlarını yüksek lisans ve doktora sürecine taşıyabilmesine ön ayak olabilecek nitelikli lisans eğitimi verilerek gelecekte akademik perspektife sahip bireylerin yetiştirilmesi | ||||||||||
7) Beşeri bilimlerin tümüyle etkileşim halinde olacak bireyin iletişim yetkinliğini güçlendirerek, sosyal sorumluluk bilinci ve etik değerlere sahip topluma faydalı insanların kazandırılması | ||||||||||
8) Ulusal ve uluslararası işbirliği ve dayanışma anlayışı içinde toplumun bilimsel ve kültürel kalitesinin artmasına katkıda bulunmak | ||||||||||
9) Mezunların Türkçe ve İngilizce’yi mesleki yaşamlarında etkin olarak kullanabilmelerini sağlamak | ||||||||||
10) Farklı düşüncelere, hayat tarzlarına, kültürlere ve kimliklere saygı göstermek ve farklılığın değerini anlamak | ||||||||||
11) Hayat boyu öğrenim ilkesini benimsemek ve farklı disiplinleri tanıyarak kişisel, sosyal ve profesyonel gelişimi zenginleştirmek. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında mevcut olan teorik yaklaşımlar, kavramsal bilgi seti ve yöntemlerle ilgili ileri düzeyde bilgi sahip olma | |
2) | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplininin kendisiyle kesişen diğer sosyal bilimler alt dallarıyla (tarih, sosyoloji, hukuk, iktisat, psikoloji, antropoloji) etkileşiminin farkında olarak, olayları inter-disipliner çerçevede değerlendirme ve tartışma bilgi ve becerisinin kazandırılması | |
3) | Kütüphane ve diğer akademik bilgi kaynaklarından veri toplama, çözümleme ve raporlaştırma; ilgili konularda akademik yazım kurallarına uygun yazılı metinler oluşturma ve sözlü sunumlar yapma becerisine sahip olma | |
4) | Öğrencilere araştırma ve bilim etiği kazandırılarak, özgün çalışmalar yapmasının önünün açılması | |
5) | Devlet ve devlet-dışı kurumların ihtiyacını azami düzeyde giderecek donanımlı, ulusal ve uluslararası alanda karşılaşılan siyasal, toplumsal, ekonomik sorunları belirli bir kavramsal çerçeve içerisinde çözümleyebilme ve tartışabilme yetisinin kazandırılması | |
6) | Mezunlarını yüksek lisans ve doktora sürecine taşıyabilmesine ön ayak olabilecek nitelikli lisans eğitimi verilerek gelecekte akademik perspektife sahip bireylerin yetiştirilmesi | |
7) | Beşeri bilimlerin tümüyle etkileşim halinde olacak bireyin iletişim yetkinliğini güçlendirerek, sosyal sorumluluk bilinci ve etik değerlere sahip topluma faydalı insanların kazandırılması | |
8) | Ulusal ve uluslararası işbirliği ve dayanışma anlayışı içinde toplumun bilimsel ve kültürel kalitesinin artmasına katkıda bulunmak | |
9) | Mezunların Türkçe ve İngilizce’yi mesleki yaşamlarında etkin olarak kullanabilmelerini sağlamak | |
10) | Farklı düşüncelere, hayat tarzlarına, kültürlere ve kimliklere saygı göstermek ve farklılığın değerini anlamak | |
11) | Hayat boyu öğrenim ilkesini benimsemek ve farklı disiplinleri tanıyarak kişisel, sosyal ve profesyonel gelişimi zenginleştirmek. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Toplam | % | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % |