Ağız ve Diş Sağlığı
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UEC290
Ders İsmi: Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 0 0 4
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi GÜL DERTLİ
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi GÜL DERTLİ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin temel amacı, öğrencilere bilimin ana ilkelerini, bilim felsefesinin temel kavramlarını ve konulara bilimsel yaklaşmayı öğretmektir. Bunun yanı sıra, ders kapsamında genelde fen ve sosyal-beşeri bilimlerin metodolojisi ile bir bilimsel araştırmanın aşamaları (nasıl yapılacağı ve ne şekilde sunulacağı) hakkında temel bilgi ve tekniklerin verilmesi de hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği: Bilim ve temel kavramlar (olgu, bilgi, mutlak, doğru, yanlış, evrensel bilgi v.b.), bilim tarihine ilişkin temel bilgiler, bilimsel araştırmanın yapısı, bilimsel yöntemler ve bu yöntemlere ilişkin farklı görüşler, problem, araştırma modeli, evren ve örneklem, verilerin toplanması ve veri toplama yöntemleri (nicel ve nitel veri toplama teknikleri), verilerin kaydedilmesi, analizi, yorumlanması ve raporlaştırılması.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Bilimsel araştırma kapsamındaki kavramları tanımlar.
2) Bilimsel araştırma aşamalarını sıralar.
3) Okuduğu bilimsel yazıları, araştırmaların bilimselliği ve raporlaştırmanın niteliği bağlamında yargılayabilir.
4) Belli konular ya da problemler için uygun araştırma yöntem ve tekniklerini belirler.
5) Araştırmanın bulguları bağlamında yorum ve öneri geliştirebilir.
6) Yaptığı araştırmayı bilimsel yöntem in basamakları ve genel geçer yazım kurallarıyla raporlaştırabilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Araştırma ile İlgili Temel Kavramlar Bilgisi Konulara İlişkin Ön Okumalar
2) Bilimsel Araştırma ve Bilimsel Araştırma Süreçleri Bilgisi Konulara İlişkin Ön Okumalar
3) Araştırma Önerisi Hazırlama Konulara İlişkin Ön Okumalar
4) Yöntem (Araştırma modeli ve türleri) Konulara İlişkin Ön Okumalar
5) Evren ve Örneklem Konulara İlişkin Ön Okumalar
6) Verilerin Toplanması Konulara İlişkin Ön Okumalar
7) Veri Toplama Teknikleri (Gözlem, anket, görüşme, belge tarama) Konulara İlişkin Ön Okumalar
8) Vize sınavı
9) Ölçme Aracının Teknik Nitelikleri/ Verilerin İşlenmesi, Çözümü ve Yorumlanması Konulara İlişkin Ön Okumalar
10) Özet, Yargı ve Öneriler Konulara İlişkin Ön Okumalar
11) Etik Kavramına İlişkin Temel Bilgiler Konulara İlişkin Ön Okumalar
12) Etik İhlalleri ve Etik Dışı Davranışlar Konulara İlişkin Ön Okumalar
13) Araştırma Etik Kuralları Konulara İlişkin Ön Okumalar
14) Bilimsel Yazım Kurallarına Uygun Rapor Yazma Konulara İlişkin Ön Okumalar
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Prof. Dr. Halim Kazan, Bilimsel Araştırma Teknikleri, İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi Yayınları.
Diğer Kaynaklar: Prof. Dr. Niyazi Karasar, Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler Teknikler, Nobel Akademik Yayıncılık, 37. Baskı, 2022.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Ağız ve Diş Sağlığı Programı alanında, temel düzeyde bilgiyi, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
2) Ağız ve Diş Sağlığı Programı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda sorumluluk alır.
3) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir.
4) Ağız ve Diş Sağlığı Programı alanı ile ilgili terimleri açıklar.
5) Ağız ve Diş Sağlığı Programı alanında temel düzeyde uygulamalı bilgiye sahiptir.
6) Ağız ve Diş Sağlığı Programı alanı ile ilgili güncel gelişmelerden haberdar olur.
7) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına ve insan haklarına uygun davranır.
8) İlgili diğer disiplinler ile çalışabilme deneyimine sahiptir.
9) Ağız ve Diş Sağlığı Programı alanı ile ilgili konularda sözlü ve yazılı haberleşme yöntemlerini kullanarak iletişim kurar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ağız ve Diş Sağlığı Programı alanında, temel düzeyde bilgiyi, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
2) Ağız ve Diş Sağlığı Programı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda sorumluluk alır.
3) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir.
4) Ağız ve Diş Sağlığı Programı alanı ile ilgili terimleri açıklar.
5) Ağız ve Diş Sağlığı Programı alanında temel düzeyde uygulamalı bilgiye sahiptir.
6) Ağız ve Diş Sağlığı Programı alanı ile ilgili güncel gelişmelerden haberdar olur.
7) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına ve insan haklarına uygun davranır.
8) İlgili diğer disiplinler ile çalışabilme deneyimine sahiptir.
9) Ağız ve Diş Sağlığı Programı alanı ile ilgili konularda sözlü ve yazılı haberleşme yöntemlerini kullanarak iletişim kurar.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %