Dersin Amacı: |
Osmanlı İmparatorluğu'nun yıkılmasının ardından Türkiye Cumhuriyeti, modernleşmenin tarihsel deneyimi ile şekillenen ulus-devletin laik ve üniter yapısı üzerine kurulmuştur. Türkiye Cumhuriyeti'nin kurucusu Mustafa Kemal Atatürk, bu yapının geliştirilmesinde kilit bir figür olmuştur. Atatürk, Türk Devrimi'ni Türkiye'de bir ulus-devlet, modernite ve laiklik kurmak için bir fırsat olarak görmüş ve Kemalist Düşünce'nin genç nesiller için değerli bir eğitim aracı olabileceğine inanmıştır. Öğrencilerin aldığı dersler, Türkiye Cumhuriyeti'nin kurucusu tarafından oluşturulan Türk Devrimi'nin temel ilkelerine dayanmaktadır. Bu ilkeler akıl ve bilime dayanmakta ve çağdaş normların ulusal ilkelerine göre uyarlanmaktadır.
Dersler, öğrencilere ülke düzeyinde çağdaş sorunları çözmek için ihtiyaç duydukları bilgi ve becerileri kazandırmayı amaçlamaktadır. Ayrıca öğrencilerin çevrelerindeki dünyayı anlamalarına ve onu analiz etme becerisi kazanmalarına yardımcı olur.
|
Dersin İçeriği: |
Bu ders Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunu takip eden dönemde gerçekleştirilen inkılapları ve Atatürk ilke ve politikalarını kapsamaktadır. Siyasi, hukuki, toplumsal, kültürel, ekonomik alanlardaki dönüşümler; Atatürk dönemi dış politikası ve inkılapları tamamlayıcı nitelikteki ilkeler sistemli biçimde ele alınır. Ayrıca Atatürk sonrası gelişmeler de genel hatlarıyla değerlendirilir. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
20. yüzyıl tarihinin ana hatları |
Eric Hobsbawm, Kısa 20 Yüzyıl: Aşırılıklar Çağı, s. 13-31 |
2) |
Siyasal Yaşam 1923-1945 |
Çağdaş Türkiye 1908-1980, s. 85-154 |
3) |
Atatürk İlkelerinin ve Cumhuriyet ideolojisinin oluşumu |
Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi, c.1 s. 86-88 |
4) |
1923-1950 arası toplumsal & kültürel dönüşüm |
Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce: Modernleşme ve Batıcılık, s.382-402 |
5) |
1923-1945 arası Türkiye’de ekonomi |
Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi, c.2 s. 412-418 |
6) |
1923-1950 arası Türkiye’de dış siyaset |
Erik Jan Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, s. 291-298 |
7) |
1945-1950: Türkiye’de çok partili siyasal hayata geçiş |
Eray Yılmaz, İmparatorluktan Ulus Devlete Türkiye Tarihi, s. 265-270 |
8) |
Vize Sınavı |
Yok |
9) |
1950-1960 arası Demokrat Parti iktidarı: Siyasî Gelişmeler |
Erik Jan Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, s. 321-350 |
10) |
1960 – 1980 arası Türkiye’de siyaset |
Feroz Ahmad, Bir Kimlik Peşinde Türkiye, s.147-182. |
11) |
1960-1980 arasında Türkiye’de Ekonomik Gelişme ve Toplumsal Değişme |
Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi, c.4 s. 1065-1073 |
12) |
1980 darbesi ve neo-liberalizmin yükselişi |
Feroz Ahmad, Bir Kimlik Peşinde Türkiye, s. 185-198 |
13) |
Türkiye’de Anayasalar |
Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi, c.1 s. 18-54 |
14) |
Genel Tekrar |
Yok |
15) |
Final Sınavı |
Yok |
Ders Notları / Kitaplar: |
Yok |
Diğer Kaynaklar: |
Eric Hobsbawm, Kısa 20 Yüzyıl: Aşırılıklar Çağı, İstanbul: Everest Yayınları, 2006.
Erik Jan Zürcher, Modernleşen Türkiye'nin Tarihi, İstanbul: İletişim Yayınları, 1993.
Eray Yılmaz, İmparatorluktan Ulus Devlete Türkiye Tarihi, İstanbul: Efe Akademi, 2021.
Feroz Ahmad, Bir Kimlik Peşinde Türkiye, İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2007.
Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi, İstanbul: İletişim Yayınları, 1983.
Çağdaş Türkiye 1908-1980 (Yayın Yönetmeni Sina Akşin), İstanbul: Cem Yayınevi, 2005.
Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce: Modernleşme ve Batıcılık, İstanbul: İletişim Yayınları, 2002.
Yüzyıl Biterken Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi, İstanbul: İletişim Yayınları, 1995. |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Matematik ve fen bilimleri alanlarında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisi. |
|
2) |
İlgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi |
|
3) |
Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi. |
|
4) |
Karmaşık mühendislik problemlerinde uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. |
|
5) |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi. |
|
6) |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü tasarlamak için modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. |
|
7) |
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma beceris. |
|
8) |
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. |
|
9) |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama ve deney yapma becerisi. |
|
10) |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
|
11) |
Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. |
|
12) |
Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. |
|
13) |
Bireysel çalışma becerisi. |
|
14) |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. |
|
15) |
En az bir yabancı dil bilgisi. |
|
16) |
Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi. |
|
17) |
Etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. |
|
18) |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık. |
|
19) |
Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. |
|
20) |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. |
|
21) |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi. |
|
22) |
Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık. |
|
23) |
Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. |
|
24) |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi. |
|
25) |
Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
|