Basım ve Yayın Teknolojileri
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: BSM1003
Ders İsmi: Fotoğraf Teknikleri
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 2 0 5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: ASYA LEMAN HEUER
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilere temel fotoğraf bilgisi vermektir. Fotoğrafın temel prensiplerini ve fotoğraf çekim tekniklerini öğretirken fotoğraf jargonuna hakim olmalarını sağlamaya çalışır.
Dersin İçeriği: Fotoğrafın kuram, yöntem ve araçlarının tüm tasarlama ve uyarlama projeleri için temel oluşturacak bilgi aktarımı. Fotoğrafın tanımı. Tarihsel süreç: Camera Obscura. Fotoğraf makinası (analog / dijital) ve çalışma ilkeleri. Göz/makine ilişkisi. Uygulamalı çalışmalar.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Fotoğraf tarihi ve teknolojik gelişimini anlayacaklar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Fotoğraf makinelerinde var olan temel parçaları ve işlevlerini kavrayacaklar.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Fotoğraf çekim tekniklerini ve doğal ışıkta fotoğraf çekmeyi deneyimleyecekler.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Fotoğraf çekiminde yararlanılan ilkeleri kullanarak özgün fotoğraf çekimleri yapabilecekler.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma/ Giriş Fotoğraf tarihi. Analog fotoğraf. Tarihteki önemli fotoğrafçıların işlerinden örneklerle fotoğrafa teknik ve estetik bakış.
2) Fotoğraf tarihi(devam). Analogtan dijitale… Dijtal Fotoğraf nedir? Buraya nasıl geldik? Kamera çeşitleri. Filmden Dijitale Fotoğraf, Say Yayınları, Emre İkizler
3) Işık nedir? Beyin ışığı nasıl algılar? Renk bilgisi.
4) Kameranın çalışma prensipleri. Dijital Kameraların özellikleri nelerdir? ISO, WB, Diyafram(IŞIK), Enstantene(ZAMAN) kavramlarının açıklanması. “Bracketing metodu”. İlk ödevin duyurusu
5) Lens neden en yaratıcı elemandır? Sabit ve zoom lensler. Lenslerin teknik özellikleri nelerdir? Temel Fotoğraf, Emre İkizler
6) Odak uzaklığı nedir? Netleme neye göre yapılır? Alan derinliği nedir?
7) Işık ve gölge fotoğrafı nasıl etkiler? Işığın temel özellikleri: Renk, ışık değeri, ışık şiddeti. Pozometre’yi anlamak.
8) Vize Sınavı.
9) Fotoğrafta Kompozisyon. Konuk eğitmen ile ders.
10) Makro ve mikro fotoğrafçılık. Farklı lenslerle detay fotoğrafları çözümleme.
11) Işık ve renk düzeltimine yardımcı olan elemanlar. Final projesi duyurusu
12) Fotoğrafta hareket. Uzun pozlama nedir? Panning-zooming. Tripod ile çalışmak. Fotoğraf çekme gezisi.
13) Fotoğraf analizi. Görme biçimleri. Görme Biçimleri, John Berger
14) Final proje sunumları.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Açıklamalı Fotoğraf Terimleri Sözlüğü, Say Yayınları, Güler Ertan/Bülent Erutku,
Dijital Fotoğrafçılık, Alfa Yayınları, Carla Ross,
Görme Biçimleri, Metis, John Berger,
Temel Fotoğraf, Fotoğrafevi Yayınları, Emre İkizler.
Diğer Kaynaklar: Açıklamalı Fotoğraf Terimleri Sözlüğü, Güler Ertan/Bülent Erutku,
Dijital Fotoğrafçılık, Carla Ross,
Görme Biçimleri, John Berger,
Temel Fotoğraf, Emre İkizler.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Basım ve Yayın Teknolojileri programında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olabilme.
2) Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilme
3) Basım ve Yayıncılık amaçlı kullanılan her türlü aracı tanıyabilme ve kullanabilme becerisine sahip olabilme
4) Basım ve Yayın Teknolojileri alanında yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanabilme.
5) Basım ve Yayıncılık konusunda tasarım ve sanat bilgilerini tanımlayabilme,
6) Basım ve Yayın Teknolojileri alanında öğrendiği teorik ve pratik bilgileri uygulayarak ürün oluşturabilme
7) Ürünün tasarım, üretim, tüketim, pazarlama ve kullanım süreçlerini tanıyabilme,
8) Basım ve Yayın Teknolojileri alanında yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanabilme.
9) Bireysel ve takım içinde uyumlu çalışabilmek, takım çalışmasında gruba katkı sağlayabilir.
10) Alanındaki çalışmaları yürütebilecek ve dünyadaki teknolojik gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olabilir.
11) Basım ve Yayın alanında uzmanlık gerektiren projeleri üretken şekilde yürütür.
12) Basım ve Yayın alanına dair öğrenme gereksinimlerini belirler.
13) Haber toplama ve yazma becerisine sahip olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Basım ve Yayın Teknolojileri programında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olabilme. 5
2) Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilme 5
3) Basım ve Yayıncılık amaçlı kullanılan her türlü aracı tanıyabilme ve kullanabilme becerisine sahip olabilme 4
4) Basım ve Yayın Teknolojileri alanında yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanabilme. 5
5) Basım ve Yayıncılık konusunda tasarım ve sanat bilgilerini tanımlayabilme, 3
6) Basım ve Yayın Teknolojileri alanında öğrendiği teorik ve pratik bilgileri uygulayarak ürün oluşturabilme 3
7) Ürünün tasarım, üretim, tüketim, pazarlama ve kullanım süreçlerini tanıyabilme, 2
8) Basım ve Yayın Teknolojileri alanında yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanabilme. 3
9) Bireysel ve takım içinde uyumlu çalışabilmek, takım çalışmasında gruba katkı sağlayabilir. 4
10) Alanındaki çalışmaları yürütebilecek ve dünyadaki teknolojik gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olabilir. 4
11) Basım ve Yayın alanında uzmanlık gerektiren projeleri üretken şekilde yürütür. 2
12) Basım ve Yayın alanına dair öğrenme gereksinimlerini belirler. 2
13) Haber toplama ve yazma becerisine sahip olur. 2

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 5
Uygulama 4 % 0
Arazi Çalışması 1 % 0
Ödev 4 % 10
Sunum 2 % 0
Projeler 1 % 50
Seminer 2 % 0
Ara Sınavlar 1 % 35
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 100
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam % 100