Basım ve Yayın Teknolojileri
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: BSM3005
Ders İsmi: Masaüstü Yayıncılık 1
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
1 2 0 8
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: KENAN DİREK
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi BERNA KILIÇOĞLU
Öğr.Gör. GENEL MYO
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; öğrencilere grafik tasarım sürecinde kullanacakları grafik programları konusunda bilgi vermek, görsel iletişimdeki temel kavramlar ve yöntemler doğrultusunda uygulama becerilerini arttırmaya yönelik çalışmalar yaptırmaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında grafik tasarımın temel kavramlarının yanı sıra Adobe Photoshop ve Adobe Illustrator programları uygulamalı biçimde anlatılmaktadır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Grafik tasarım ile ilgili mesleki terimler hakkında bilgi sahibi olma
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Afiş, broşür ve ambalaj tasarlayabilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Grafik tasarım süreçleri hakkında bilgi sahibi olma
Alana Özgü Yetkinlik
1) Reklam kampanyaları hakkında bilgi edinme ve reklam kampanyalarını değerlendirebilme
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Grafik tasarımın tanımı. Grafik tasarımın tarihsel gelişimi. Uçar, Tevfik Fikret, 2004. Görsel İletişim ve Grafik Tasarım, İnkılap Kitapevi, İstanbul.
2) Rengin tanımı, renklerin psikolojik etkileri ve rengin pazarlamadaki önemine ilişkin sunum. - Teker, Ulufer (2009). Grafik Tasarım ve Reklam. İstanbul: Yorum Sanat Yayınları - Twemlow, Alice. (2008). Grafik Tasarım Ne İçindir.
3) Sembol, ideogram, piktogram, işaret ve ikon ile ilgili sunum ve örneklerin incelenmesi. Uçar, Tevfik Fikret, 2004. Görsel İletişim ve Grafik Tasarım, İnkılap Kitapevi, İstanbul.
4) Grafik tasarım ve görsel algı ile ilgili sunum Gazete mizanpaj taslaklarının değerlendirilmesi. UZTUĞ, Ferruh, 2009. Halkla İlişkiler ve Uygulama Teknikleri , Anadolu Üniversitesi Yayınları Eskişehir.
5) Grafik tasarım ürünleri: Afiş, broşür, antetli kağıt, logo, ambalaj tasarımı, illüstrasyon, katalog, kitap, gazete, dergi, dijital yayın ile ilgili sunum ve örneklerin değerlendirilmesi Odabaşı, Hatice Aslan. (2006). Grafik’te Temel Tasarım. İstanbul: Yorum Sanat Yayınları.
6) Grafik tasarım ilkeleri: Denge, Vurgu, Görsel hiyerarşi, Görsel süreklilik, Uyum. UZTUĞ, Ferruh, 2009. Halkla İlişkiler ve Uygulama Teknikleri , Anadolu Üniversitesi Yayınları Eskişehir.
7) Grafik üretim teknikleri ve grafik tasarım süreçleri ile ilgili sunum. Uçar, Tevfik Fikret, 2004. Görsel İletişim ve Grafik Tasarım, İnkılap Kitapevi, İstanbul.
8) Mesaja uygun fikir geliştirme ve eskiz çalışması. Grafik tasarım programlarının tanıtılması. Teker, Ulufer. (2009). Grafik Tasarım ve Reklam. İstanbul: Yorum Sanat Yayınları.
9) Grafik tasarım elemanları: Çizgi, form, doku, renk, ölçü, mekan, yön ile ilgili sunum. Abacı, Oya. (2007). Temel Sanat Eğitimi. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
11) Form ile ilgili uygulama çalışması. Abacı, Oya. (2007). Temel Sanat Eğitimi. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
12) Doku ile ilgili uygulama çalışması. Abacı, Oya. (2007). Temel Sanat Eğitimi. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
13) Renk ile ilgili uygulama çalışması. Abacı, Oya. (2007). Temel Sanat Eğitimi. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
14) Perspektif ile ilgili sunum ve örneklerin incelenmesi. Perspektif ile ilgili uygulama çalışması. Abacı, Oya. (2007). Temel Sanat Eğitimi. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Teker, Ulufer (2009). Grafik Tasarım ve Reklam. İstanbul: Yorum Sanat Yayınları
• Twemlow, Alice. (2008). Grafik Tasarım Ne İçindir. İstanbul: Yapı Endüstri Merkezi Yayınları
• Arıkan, Abdülgani. (2008) Grafik Tasarımda Görsel Algı. Konya: Eğitim Akademi Yayınları.
• Uçar, Tevfik Fikret. (2004) Görsel İletişim ve Grafik Tasarım. İstanbul: İnkılap Yayınları.
• Elden, Müge. (2009). Reklam ve Reklamcılık. İstanbul: Say Yayınları.
• Küçükerdoğan, Rengin. (2000) Reklam Nasıl Çözümlenir? İstanbul: Beta Yayınları.
• Dahan, Gresi Sanje. (2011) Sektörün Penceresinden Reklam Süreci. İstanbul: Beta Yayınları.
• A. Tuna, Ayşen., Tuna, Muharrem. (2000) Kurumsal Kimlik Yönetimi. İstanbul: Detay Yayıncılık.
• S. Meral, Pınar. (2000) Yeni Başlayanlar İçin Kurumsal Kimlik ve Marka.
• Oskay, Ünsal. (2001) İletişimin ABC’si. İstanbul: Der Yayınları.
Diğer Kaynaklar: • Teker, Ulufer (2009). Grafik Tasarım ve Reklam. İstanbul: Yorum Sanat Yayınları
• Twemlow, Alice. (2008). Grafik Tasarım Ne İçindir. İstanbul: Yapı Endüstri Merkezi Yayınları
• Arıkan, Abdülgani. (2008) Grafik Tasarımda Görsel Algı. Konya: Eğitim Akademi Yayınları.
• Uçar, Tevfik Fikret. (2004) Görsel İletişim ve Grafik Tasarım. İstanbul: İnkılap Yayınları.
• Elden, Müge. (2009). Reklam ve Reklamcılık. İstanbul: Say Yayınları.
• Küçükerdoğan, Rengin. (2000) Reklam Nasıl Çözümlenir? İstanbul: Beta Yayınları.
• Dahan, Gresi Sanje. (2011) Sektörün Penceresinden Reklam Süreci. İstanbul: Beta Yayınları.
• A. Tuna, Ayşen., Tuna, Muharrem. (2000) Kurumsal Kimlik Yönetimi. İstanbul: Detay Yayıncılık.
• S. Meral, Pınar. (2000) Yeni Başlayanlar İçin Kurumsal Kimlik ve Marka.
• Oskay, Ünsal. (2001) İletişimin ABC’si. İstanbul: Der Yayınları.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Basım ve Yayın Teknolojileri programında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olabilme.
2) Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilme
3) Basım ve Yayıncılık amaçlı kullanılan her türlü aracı tanıyabilme ve kullanabilme becerisine sahip olabilme
4) Basım ve Yayın Teknolojileri alanında yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanabilme.
5) Basım ve Yayıncılık konusunda tasarım ve sanat bilgilerini tanımlayabilme,
6) Basım ve Yayın Teknolojileri alanında öğrendiği teorik ve pratik bilgileri uygulayarak ürün oluşturabilme
7) Ürünün tasarım, üretim, tüketim, pazarlama ve kullanım süreçlerini tanıyabilme,
8) Basım ve Yayın Teknolojileri alanında yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanabilme.
9) Bireysel ve takım içinde uyumlu çalışabilmek, takım çalışmasında gruba katkı sağlayabilir.
10) Alanındaki çalışmaları yürütebilecek ve dünyadaki teknolojik gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olabilir.
11) Basım ve Yayın alanında uzmanlık gerektiren projeleri üretken şekilde yürütür.
12) Basım ve Yayın alanına dair öğrenme gereksinimlerini belirler.
13) Haber toplama ve yazma becerisine sahip olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Basım ve Yayın Teknolojileri programında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olabilme. 5
2) Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilme 5
3) Basım ve Yayıncılık amaçlı kullanılan her türlü aracı tanıyabilme ve kullanabilme becerisine sahip olabilme 4
4) Basım ve Yayın Teknolojileri alanında yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanabilme. 5
5) Basım ve Yayıncılık konusunda tasarım ve sanat bilgilerini tanımlayabilme, 3
6) Basım ve Yayın Teknolojileri alanında öğrendiği teorik ve pratik bilgileri uygulayarak ürün oluşturabilme 4
7) Ürünün tasarım, üretim, tüketim, pazarlama ve kullanım süreçlerini tanıyabilme, 3
8) Basım ve Yayın Teknolojileri alanında yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanabilme.
9) Bireysel ve takım içinde uyumlu çalışabilmek, takım çalışmasında gruba katkı sağlayabilir. 2
10) Alanındaki çalışmaları yürütebilecek ve dünyadaki teknolojik gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olabilir.
11) Basım ve Yayın alanında uzmanlık gerektiren projeleri üretken şekilde yürütür. 4
12) Basım ve Yayın alanına dair öğrenme gereksinimlerini belirler. 4
13) Haber toplama ve yazma becerisine sahip olur.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Ödev 1 % 20
Projeler 1 % 20
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100