Basım ve Yayın Teknolojileri
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MDİ2010
Ders İsmi: Televizyonda Röportaj ve Sunum Teknikleri
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 1 0 5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. MUSTAFA MURAT ÜNSAL
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste Radyo-Televizyon haberciliğinin özellikleri, röportajın tanımı ve türleri, Haber yazmanın temel kuralları ve haber röportaj hazırlamanın temel ilkeleri ile, Röportaj öncesi ve sonrasında dikkat edilmesi gereken temel kuralların ve sunum yaparken dikkat edilmesi gerekenlerin öğretilmesi hedeflenmiştir. Öğrenme sürecinin sonunda da yapılacak sunum ve röportajlarla pekiştirme yapılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Röportaj ve söyleşi kavramlarının tanımlanması. Röportaj ve söyleşi arasındaki farklılıklar. Röportajın tanımı ve türleri, Haber röportajın tanımı , Haber röportaj hazırlamanın temel kuralları.Televizyonlarda Haber Röportajın öncesi, röportaj esnasında ve sonrasında dikkat edilmesi gerekenler. Kullanılacak teknik malzemeler.Televizyon röportajlarında aranan nitelikler,Sorulacak soruların çeşitleri ve özellikleri, Anons Çekimi ve dikkat edilmesi gerekenler, Canlı Yayında röportaj ve sunum , Stüdyo Röportajında dikkat edilecekler


Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Gazete, tv ve radyo söyleşilerinin temel özelliklerini ayırt edebilir
2) Soru sormanın yapısal ve teknik özelliklerini belirleyebilir
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Röportaj uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve çağdaş teknolojileri kullanabilir
2) Söyleşi ve röportaj programlarını hazırlayabilir.
3) Metinleri uygun tonlamalarla seslendirebilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma Dersin içeriği hakkında bilgilendirme.
2) Röportaj ve söyleşi kavramlarının tanımlanması. Röportaj ve söyleşi arasındaki farklılıklar.
3) Röportajın tanımı ve türleri Ali Kaptan “Haberciliğin Temel Kuralları ve röportaj Teknikleri” Atilla Girgin “Söyleşi mi? Röportaj mı?”
4) Haber röportajın tanımı Haber röportaj hazırlamanın temel kuralları. Neşe Kars, Haberin Tarihi, Kuramları, Söylemi ve Radyo-Televizyon Haberciliği, Der yayınları Ali Kaptan “Haberciliğin Temel Kuralları ve röportaj Teknikleri”
5) Televizyonlarda Haber Röportajın öncesi, röportaj esnasında ve sonrasında dikkat edilmesi gerekenler. Kullanılacak teknik malzemeler. Ali Kaptan “Haberciliğin Temel Kuralları ve röportaj Teknikleri”
6) Televizyon röportajlarında aranan nitelikler Sorulacak soruların çeşitleri ve özellikleri Ali Kaptan “Haberciliğin Temel Kuralları ve röportaj Teknikleri”
7) Haber-Röportaj hazırlamak. Ali Kaptan “Haberciliğin Temel Kuralları ve röportaj Teknikleri”
8) VİZE
9) Sunuş Teknikleri
10) Sunuşu Hazırlamak
11) Anons Çekimi ve dikkat edilmesi gerekenler
12) Canlı Yayında röportaj ve sunum uygulamaları
13) Stüdyo Röportajında dikkat edilecekler
14) Stüdyo röportajı uygulama

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Atilla Girgin “Söyleşi mi? Röportaj mı?”
Ali Kaptan “Haberciliğin Temel Kuralları ve röportaj Teknikleri”
Diğer Kaynaklar: Soru Nasıl Sorulur? Kemal Arslan
Etkili Ve Güzel Konuşma Teknikleri Diksiyon (NASIL SPİKER OLUNUR)
Rana Elik

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Basım ve Yayın Teknolojileri programında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olabilme.
2) Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilme
3) Basım ve Yayıncılık amaçlı kullanılan her türlü aracı tanıyabilme ve kullanabilme becerisine sahip olabilme
4) Basım ve Yayın Teknolojileri alanında yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanabilme.
5) Basım ve Yayıncılık konusunda tasarım ve sanat bilgilerini tanımlayabilme,
6) Basım ve Yayın Teknolojileri alanında öğrendiği teorik ve pratik bilgileri uygulayarak ürün oluşturabilme
7) Ürünün tasarım, üretim, tüketim, pazarlama ve kullanım süreçlerini tanıyabilme,
8) Basım ve Yayın Teknolojileri alanında yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanabilme.
9) Bireysel ve takım içinde uyumlu çalışabilmek, takım çalışmasında gruba katkı sağlayabilir.
10) Alanındaki çalışmaları yürütebilecek ve dünyadaki teknolojik gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olabilir.
11) Basım ve Yayın alanında uzmanlık gerektiren projeleri üretken şekilde yürütür.
12) Basım ve Yayın alanına dair öğrenme gereksinimlerini belirler.
13) Haber toplama ve yazma becerisine sahip olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Basım ve Yayın Teknolojileri programında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olabilme. 3
2) Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilme 3
3) Basım ve Yayıncılık amaçlı kullanılan her türlü aracı tanıyabilme ve kullanabilme becerisine sahip olabilme 4
4) Basım ve Yayın Teknolojileri alanında yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanabilme. 4
5) Basım ve Yayıncılık konusunda tasarım ve sanat bilgilerini tanımlayabilme, 3
6) Basım ve Yayın Teknolojileri alanında öğrendiği teorik ve pratik bilgileri uygulayarak ürün oluşturabilme 3
7) Ürünün tasarım, üretim, tüketim, pazarlama ve kullanım süreçlerini tanıyabilme, 3
8) Basım ve Yayın Teknolojileri alanında yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanabilme. 4
9) Bireysel ve takım içinde uyumlu çalışabilmek, takım çalışmasında gruba katkı sağlayabilir. 5
10) Alanındaki çalışmaları yürütebilecek ve dünyadaki teknolojik gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olabilir. 4
11) Basım ve Yayın alanında uzmanlık gerektiren projeleri üretken şekilde yürütür. 3
12) Basım ve Yayın alanına dair öğrenme gereksinimlerini belirler. 4
13) Haber toplama ve yazma becerisine sahip olur. 4

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100