Turizm ve Otel İşletmeciliği
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: TRZ3009
Ders İsmi: Turizm Pazarlaması
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. FATMA ARIN BAŞ
Dersi Veren(ler):

Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Turizm sektöründeki pazarlama uygulamalarını öğretmek, ayrıca öğrencilerin bir turizm işletmesinin pazarlama stratejileri ve pazarlama planının unsurlarının ayrıntılarını anlayıp turizm örgütlerinin pazarlama strateji ve planlarının güçlü ve zayıf yönlerini değerlendirme olanağı elde etmesini sağlamak.
Dersin İçeriği: Turizm sektöründeki pazarlama uygulamalarını, turizm işletmesinin pazarlama stratejileri ve pazarlama planının unsurlarının ayrıntılarını anlayıp turizm örgütlerinin pazarlama strateji ve planlarının güçlü ve zayıf yönleri değerlendirilecektir. Turizm pazarlaması turizm işletmelerinin gerçekleştirdiği tanıtım ve tutundurma faaliyetleri, turizm işletmelerinde ürün yaşam süreci, tüketici memnuniyeti ve tüketici şikayetleri konularında teorik bilgiler verilmektedir.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Turizm pazarlaması ve turizm pazarlama karmasını oluşturan unsurları bilir.
2) Turizm endüstrisinde pazar bölümlendirme ve pazar bölümlendirme stratejilerini uygular.
3) Turizm işletmelerinde pazarlama stratejileri ve pazarlama planı unsurlarını değerlendirir.
4) Pazarlama stratejilerinin güçlü ve zayıf yönlerini analiz eder.
5) Turizm işletmelerinde tanıtım ve tutundurma faaliyetlerini analiz eder.
6) Turistik ürünlerin yaşam sürecini öğrenerek farklı dönemlerde ürünün piyasadaki etkinliğini arttırıcı stratejiler üretir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Tüketicilerin turizm ürünlerinden memnuniyet düzeylerini tespit eder ve memnuniyeti arttırıcı faaliyetleri uygular.Tüketici şikayetleri karşısında etkili çözümler üretir
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Pazarlama nedir? Pazarlama anlayışındaki gelişmeler nelerdir? Müşteri değeri ve müşteri tatmini nedir? Soruları cevaplandırarak pazarlamanın tanımı, önemi ve gelişmeler irdelenecektir. Yükselen, C. (2010) Pazarlama. İçöz, O. (2001) Turizm İşletmelerinde Pazarlama İlkeler ve Uygulamalar. Hacıoğlu, N. (2005) Turizm Pazarlaması. Kozak, N. (2006) Turizm Pazarlaması.
2) Turizm ve turizm pazarlaması kavramları, turizm pazarlama karmasının açıklanması, turizm pazarlamasının özellikleri ve farklı yönleri ve pazarlama karması elemanlarının değerlendirilmesi yapılarak incelenecektir. Yükselen, C. (2010) Pazarlama. İçöz, O. (2001) Turizm İşletmelerinde Pazarlama İlkeler ve Uygulamalar. Hacıoğlu, N. (2005) Turizm Pazarlaması. Kozak, N. (2006) Turizm Pazarlaması.
3) Turizm pazarını oluşturan makro ve mikro çevre unsurları, turizm pazarlamasında sektör çevresi ve faaliyet çevresinin incelenmesi. İçöz, O. (2001) Turizm İşletmelerinde Pazarlama İlkeler ve Uygulamalar. Hacıoğlu, N. (2005) Turizm Pazarlaması. Kozak, N. (2006) Turizm Pazarlaması.
4) Turizm pazarlama planlamasının yararları, turizmde pazarlama planlaması ve planlama sürecinin analizi yapılarak turizme katkısı tartışılacaktır. İçöz, O. (2001) Turizm İşletmelerinde Pazarlama İlkeler ve Uygulamalar. Hacıoğlu, N. (2005) Turizm Pazarlaması. Kozak, N. (2006) Turizm Pazarlaması.
5) Turizm pazar konumlandırması; Turizm pazarlamasında pazar bölümlendirme süreci ve yararları, pazar bölümlendirmenin koşulları ve bölümlendirme ölçütlerinin analizi, turizm pazarlamasında pazar hedeflemesinin analizi ve değerlendirilmesi. İçöz, O. (2001) Turizm İşletmelerinde Pazarlama İlkeler ve Uygulamalar. Hacıoğlu, N. (2005) Turizm Pazarlaması. Kozak, N. (2006) Turizm Pazarlaması.
6) Turizmde Pazarlama Karması Elemanları – Ürün Turizm ürünü ve turizm ürününü oluşturan unsurların incelenmesi, turizm ürünün özellikleri, turizm ürünlerinin sınıflandırılması ve değerlendirilmesi. İçöz, O. (2001) Turizm İşletmelerinde Pazarlama İlkeler ve Uygulamalar. Hacıoğlu, N. (2005) Turizm Pazarlaması. Kozak, N. (2006) Turizm Pazarlaması.
7) Turizmde Pazarlama Karması Elemanları – Ürün (devamı) Turizm ürünü olarak turizm bölgesi (destinasyon) ve turizm bölgesini oluşturan unsurların analizi, turizm pazarlamasında yeni ürün geliştirme, turistik ürünün çeşitliliği, yaşam sürecinin analizi ve değerlendirilmesi. İçöz, O. (2001) Turizm İşletmelerinde Pazarlama İlkeler ve Uygulamalar. Hacıoğlu, N. (2005) Turizm Pazarlaması. Kozak, N. (2006) Turizm Pazarlaması.
8) Vize Haftası
9) Turizmde Pazarlama Karması Elemanları – Dağıtım turizm sektöründe aracılar ve aracıları kullanma nedenleri, turizm sektöründe dağıtım kanallarının işlevlerini ve dağıtım kanalı oluşturma seçeneklerini inceleme, turizmde dağıtım kanalı seçimi ve uygulanması incelenecektir. İçöz, O. (2001) Turizm İşletmelerinde Pazarlama İlkeler ve Uygulamalar. Hacıoğlu, N. (2005) Turizm Pazarlaması. Kozak, N. (2006) Turizm Pazarlaması.
10) Turizmde Pazarlama Karması Elemanları – Fiyat Turizm ürününde fiyatın önemi, fiyatlamayı etkileyen unsurların analizi, turizm sektöründe fiyatlamanın amaçları ve fiyatlama süreci, turizm işletmelerinin uyguladığı fiyatlama politikaları ve fiyat tutundurma çabaları incelenecektir. İçöz, O. (2001) Turizm İşletmelerinde Pazarlama İlkeler ve Uygulamalar. Hacıoğlu, N. (2005) Turizm Pazarlaması. Kozak, N. (2006) Turizm Pazarlaması.
11) Turizmde Pazarlama Karması Elemanları – Tutundurma Turizm pazarlamasında tutundurma kavramı, tutundurma karması ve tutundurma karmasını etkileyen unsurlar, turizmde tutundurma karması oluşturma süreci ve tutundurma karması elemanlarının ayrıntı bir şekilde analizi ve değerlendirilmesi. İçöz, O. (2001) Turizm İşletmelerinde Pazarlama İlkeler ve Uygulamalar. Hacıoğlu, N. (2005) Turizm Pazarlaması. Kozak, N. (2006) Turizm Pazarlaması.
12) Turizmde Pazarlama Karması Elemanları – İnsan Turistik tüketim, turistik tüketimin özellikleri, turistik tüketiciler, tüketicilerin güdüleri ve sınıflandırılması, turizmde satın alma süreci ve satın alma davranışları incelenecektir. İçöz, O. (2001) Turizm İşletmelerinde Pazarlama İlkeler ve Uygulamalar. Hacıoğlu, N. (2005) Turizm Pazarlaması. Kozak, N. (2006) Turizm Pazarlaması.
13) Turizmde Pazarlama Karması Elemanları – İnsan (devamı) Tüketici memnuniyeti, tüketici memnuniyetinin önemi, tüketici tatminini ölçmenin yararları, tüketici tatmini ölçüm tekniklerinin neler oldukları ve nasıl uygulandığı değerlendirilecektir. İçöz, O. (2001) Turizm İşletmelerinde Pazarlama İlkeler ve Uygulamalar. Hacıoğlu, N. (2005) Turizm Pazarlaması. Kozak, N. (2006) Turizm Pazarlaması.
14) Genel tekrar ve değerlendirme
15) Final Haftası

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: İçöz, O. (2001) Turizm İşletmelerinde Pazarlama İlkeler ve Uygulamalar, Turhan Kitabevi Yayınları,
Hacıoğlu, N. (2005) Turizm Pazarlaması, Nobel Yayın Dağıtım,
Kozak, N. (2006) Turizm Pazarlaması, Detay Yayıncılık.
Diğer Kaynaklar: Yükselen, C. (2010). Pazarlama İlkeler-Yönetim-Örnek Olay. Detay Yayıncılık.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

Program Kazanımları
1) Turizm ile ilgili kavramlar, kuramlar, ilkeler ve olgular ile ilgili kapsamlı ve sistemli bilgi sahibi olabilme
2) Turizm ile ilgili yasal düzenlemeler, meslek standartları ve uygulamalar ile ilgili bilgi sahibi olabilme
3) Turizm endüstrisinin sosyal, kültürel ve fiziksel çevre üzerindeki etkilerini açıklayabilme
4) Turizm sektörünün yapısı, arz ve talep koşulları ile baş edebilecek düzeyde sektörel şartları tanıyabilme,
5) Turizm sektöründe faaliyet gösteren bir işletmeyi yönetebilme
6) Alanında faaliyet gösteren örgütlerin iç ve dış çevrelerindeki değişimleri takip edebilme, akılcı analizler yapabilme, yorumlayabilme, karar verebilme ve değişimlere uyum sağlayabilme.
7) Alanı ile ilgili hizmet süreçlerini, tüketici ihtiyaç ve istekleri doğrultusunda ve tüketiciyi tatmin edecek biçimde yerine getirebilme, değerlendirebilme, geliştirebilme ve hizmet sürecini etkileyecek sorunlara çözüm önerebilme.
8) Turizm sektörünün gerektirdiği düzeyde bilişim teknolojisi araçlarını kullanabilme.
9) İş hukuku ve iş güvenliği, çevre koruma bilgisi ve kalite bilincine sahip olma
10) İnsanlar ve kültürler arasındaki farklılıklara duyarlı olabilme
11) Turizm alanında araştırma yapabilme ve proje üretebilme
12) Turizm işletmesinin mevcut koşulları ve geleceği hakkında bilgi ve değerlendirme olanağına sahip olarak örgütsel amaç ve hedefler belirleyebilme, plan yapabilme ve öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretebilme
13) Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri etik değerlere bağlı kalarak yaşam boyu öğrenme bilinciyle sürekli güncelleme ve geliştirme
14) Turizm işletmelerinde problemleri tespit edip çözüm üretebilme
15) Yerel, ulusal ve uluslararası düzeyde turizm plan ve politikalarını tartışabilme
16) Alanında faaliyet gösteren örgütlerin iç ve dış çevrelerindeki değişimleri takip edebilme, akılcı analizler yaparak yorumlayabilme, karar verebilme ve değişimlere uyum sağlayabilme
17) Gerekli akademik, entelektüel ve kültürel donanıma sahip olabilme
18) Turizm sektörünün bir alanında uzmanlaşabilme

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Turizm ile ilgili kavramlar, kuramlar, ilkeler ve olgular ile ilgili kapsamlı ve sistemli bilgi sahibi olabilme 3
2) Turizm ile ilgili yasal düzenlemeler, meslek standartları ve uygulamalar ile ilgili bilgi sahibi olabilme 1
3) Turizm endüstrisinin sosyal, kültürel ve fiziksel çevre üzerindeki etkilerini açıklayabilme 4
4) Turizm sektörünün yapısı, arz ve talep koşulları ile baş edebilecek düzeyde sektörel şartları tanıyabilme, 3
5) Turizm sektöründe faaliyet gösteren bir işletmeyi yönetebilme 4
6) Alanında faaliyet gösteren örgütlerin iç ve dış çevrelerindeki değişimleri takip edebilme, akılcı analizler yapabilme, yorumlayabilme, karar verebilme ve değişimlere uyum sağlayabilme. 5
7) Alanı ile ilgili hizmet süreçlerini, tüketici ihtiyaç ve istekleri doğrultusunda ve tüketiciyi tatmin edecek biçimde yerine getirebilme, değerlendirebilme, geliştirebilme ve hizmet sürecini etkileyecek sorunlara çözüm önerebilme. 5
8) Turizm sektörünün gerektirdiği düzeyde bilişim teknolojisi araçlarını kullanabilme. 2
9) İş hukuku ve iş güvenliği, çevre koruma bilgisi ve kalite bilincine sahip olma 1
10) İnsanlar ve kültürler arasındaki farklılıklara duyarlı olabilme 2
11) Turizm alanında araştırma yapabilme ve proje üretebilme 4
12) Turizm işletmesinin mevcut koşulları ve geleceği hakkında bilgi ve değerlendirme olanağına sahip olarak örgütsel amaç ve hedefler belirleyebilme, plan yapabilme ve öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretebilme 5
13) Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri etik değerlere bağlı kalarak yaşam boyu öğrenme bilinciyle sürekli güncelleme ve geliştirme 3
14) Turizm işletmelerinde problemleri tespit edip çözüm üretebilme 5
15) Yerel, ulusal ve uluslararası düzeyde turizm plan ve politikalarını tartışabilme 5
16) Alanında faaliyet gösteren örgütlerin iç ve dış çevrelerindeki değişimleri takip edebilme, akılcı analizler yaparak yorumlayabilme, karar verebilme ve değişimlere uyum sağlayabilme 5
17) Gerekli akademik, entelektüel ve kültürel donanıma sahip olabilme 4
18) Turizm sektörünün bir alanında uzmanlaşabilme 5

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Projeler 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100