Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler(İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: POL301
Ders İsmi: Turkish Constitutional System
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 5
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Arş.Gör. MUHAMMET ÖZCAN
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi ELİF GENÇKAL EROLER
Dr. Öğr. Üyesi SUAT DÖNMEZ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Türk Anayasa Hukukuna ilişkin bilgilerin aktarılması amaçlanmaktadır. Bu bağlamda dersin hedefi, Türk anayasacılık hareketlerine ilişkin ve 1982 Anayasası öncesi Türk Anayasalarının genel hatlarıyla öğretilmesi, ardından 1982 Anayasasına hakim olan ilkelerin, 1982 Anayasasının temel hak ve özgürlükler rejiminin, yasama ve yürütme organına dair hükümlerin, yargı bağımsızlığının ve anayasa yargısına ilişkin kavram ve kuralların kavratılmasıdır. Tüm bu konuların anlatımında, birinci dönem öğrenilen konularla bağlantı kurularak, öğrencilerin insan hakları, hukuk devleti ve demokrasi kavramlarını içselleştiren bir bakış açısına sahip olmaları hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği: Bu dersin kapsamında, Osmanlı-Türk anayasal gelişmeleri, Türkiye Cumhuriyetinin anayasal temel ilkeleri, siyasal partileri rejimi, devletin yasama, yürütme ve yargı alanındaki yapılanması, temel hak ve özgürlükler rejimine ilişkin esas ve ölçütler, anayasanın değiştirilmesi gibi konular ele alınmaktadır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Osmanlı-­‐Türk anayasal gelişmelerini açıklar.
2) Devletin yasama-­‐yürütme ve yargı işlevini açıklar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Anayasal gelişmeler ekseninde siyasal rejimleri tespit eder.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Osmanlı-­Türk Anayasal Gelişmelerinin Başlangıcı III.Selim'den II.Mahmud'a Gelişmeler
2) Tanzimat ve Islahat Fermanları
3) I. ve II. Meşrutiyet, 1876 Kanun’u Esasisi ve 1909 Anayasa Değişiklikleri, 1921 Anayasası: Özellikleri Kuvvet Ayrılığı Çerçevesinde Öngörülen Siyasal Rejim
4) 1924 Anayasası-­ Tek ve Çok Partili Dönem Demokrasi Anlayışı
5) 1961 ve 1982 Anayasalarının Hazırlık süreçleri, Geçiş Dönemleri ve 1961 Anayasasının özgürlük anlayışı
6) 1982 Anayasasının Temel Özellikleri­‐ Değiştirilemez Maddeler
7) Cumhuriyetin Nitelikleri: İnsan Haklarına Saygılı Devlet-­‐ Demokratik Devlet-­‐ Atatürk Milliyetçiliğine Bağlı Devlet-­‐ Hukuk Devleti
8) Ara Sınav
9) Laik Devlet -­‐Sosyal Devlet
10) 1982 Anayasasında Özgürlükler Rejimi Tanınması-­‐ Sınırlanması ve Güvenceleri
11) 1982 Anayasasında Yasama
12) 1982 Anayasasında Yürütme
13) 1982 Anayasasında Yargı -­‐2010 Anayasa Değişiklikleri-­‐ Yeni Anayasa Çalışmaları
14) 2017 Referandumu ve Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Kemal Gözler, Türk Anayasa Hukukuna Giriş, Bursa, Ekin, 2021.

Diğer Kaynaklar: Bülent Tanör, Osmanlı-­‐Türk Anayasal Gelişmeleri, YKY Yay., İstanbul, 2012.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında mevcut olan teorik yaklaşımlar, kavramsal bilgi seti ve yöntemlerle ilgili ileri düzeyde bilgi sahip olma
2) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplininin kendisiyle kesişen diğer sosyal bilimler alt dallarıyla (tarih, sosyoloji, hukuk, iktisat, psikoloji, antropoloji) etkileşiminin farkında olarak, olayları inter-disipliner çerçevede değerlendirme ve tartışma bilgi ve becerisinin kazandırılması
3) Kütüphane ve diğer akademik bilgi kaynaklarından veri toplama, çözümleme ve raporlaştırma; ilgili konularda akademik yazım kurallarına uygun yazılı metinler oluşturma ve sözlü sunumlar yapma becerisine sahip olma
4) Öğrencilere araştırma ve bilim etiği kazandırılarak, özgün çalışmalar yapmasının önünün açılması
5) Devlet ve devlet-dışı kurumların ihtiyacını azami düzeyde giderecek donanımlı, ulusal ve uluslararası alanda karşılaşılan siyasal, toplumsal, ekonomik sorunları belirli bir kavramsal çerçeve içerisinde çözümleyebilme ve tartışabilme yetisinin kazandırılması
6) Mezunlarını yüksek lisans ve doktora sürecine taşıyabilmesine ön ayak olabilecek nitelikli lisans eğitimi verilerek gelecekte akademik perspektife sahip bireylerin yetiştirilmesi
7) Beşeri bilimlerin tümüyle etkileşim halinde olacak bireyin iletişim yetkinliğini güçlendirerek, sosyal sorumluluk bilinci ve etik değerlere sahip topluma faydalı insanların kazandırılması
8) Ulusal ve uluslararası işbirliği ve dayanışma anlayışı içinde toplumun bilimsel ve kültürel kalitesinin artmasına katkıda bulunmak
9) Mezunların Türkçe ve İngilizce’yi mesleki yaşamlarında etkin olarak kullanabilmelerini sağlamak
10) Farklı düşüncelere, hayat tarzlarına, kültürlere ve kimliklere saygı göstermek ve farklılığın değerini anlamak
11) Hayat boyu öğrenim ilkesini benimsemek ve farklı disiplinleri tanıyarak kişisel, sosyal ve profesyonel gelişimi zenginleştirmek.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında mevcut olan teorik yaklaşımlar, kavramsal bilgi seti ve yöntemlerle ilgili ileri düzeyde bilgi sahip olma 4
2) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplininin kendisiyle kesişen diğer sosyal bilimler alt dallarıyla (tarih, sosyoloji, hukuk, iktisat, psikoloji, antropoloji) etkileşiminin farkında olarak, olayları inter-disipliner çerçevede değerlendirme ve tartışma bilgi ve becerisinin kazandırılması 5
3) Kütüphane ve diğer akademik bilgi kaynaklarından veri toplama, çözümleme ve raporlaştırma; ilgili konularda akademik yazım kurallarına uygun yazılı metinler oluşturma ve sözlü sunumlar yapma becerisine sahip olma 4
4) Öğrencilere araştırma ve bilim etiği kazandırılarak, özgün çalışmalar yapmasının önünün açılması 3
5) Devlet ve devlet-dışı kurumların ihtiyacını azami düzeyde giderecek donanımlı, ulusal ve uluslararası alanda karşılaşılan siyasal, toplumsal, ekonomik sorunları belirli bir kavramsal çerçeve içerisinde çözümleyebilme ve tartışabilme yetisinin kazandırılması 4
6) Mezunlarını yüksek lisans ve doktora sürecine taşıyabilmesine ön ayak olabilecek nitelikli lisans eğitimi verilerek gelecekte akademik perspektife sahip bireylerin yetiştirilmesi 4
7) Beşeri bilimlerin tümüyle etkileşim halinde olacak bireyin iletişim yetkinliğini güçlendirerek, sosyal sorumluluk bilinci ve etik değerlere sahip topluma faydalı insanların kazandırılması 3
8) Ulusal ve uluslararası işbirliği ve dayanışma anlayışı içinde toplumun bilimsel ve kültürel kalitesinin artmasına katkıda bulunmak 3
9) Mezunların Türkçe ve İngilizce’yi mesleki yaşamlarında etkin olarak kullanabilmelerini sağlamak 4
10) Farklı düşüncelere, hayat tarzlarına, kültürlere ve kimliklere saygı göstermek ve farklılığın değerini anlamak 3
11) Hayat boyu öğrenim ilkesini benimsemek ve farklı disiplinleri tanıyarak kişisel, sosyal ve profesyonel gelişimi zenginleştirmek. 4

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %