Painting | |||||
Bachelor | TR-NQF-HE: Level 6 | QF-EHEA: First Cycle | EQF-LLL: Level 6 |
Course Code: | UEC201 | ||||||||
Ders İsmi: | Occupational health and Safety | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Spring | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Language of instruction: | Turkish | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | No | ||||||||
Type of course: | Üniversite Seçmeli | ||||||||
Course Level: |
|
||||||||
Mode of Delivery: | E-Learning | ||||||||
Course Coordinator : | Öğr.Gör. ULAŞ GÜLTEN | ||||||||
Course Lecturer(s): |
Öğr.Gör. ELİF GÖKÇİLOĞLU ÇULCU Öğr.Gör. SELEN ORTA Öğr.Gör. ALİ ATAŞ Öğr.Gör. BEREN KARCI AKSAN |
||||||||
Course Assistants: |
Course Objectives: | In order to prevent work accidents and occupational diseases at workplaces and to ensure that employees work in a healthy and safety enviroment, acquiring competencies in taking safety precautions. |
Course Content: | Definition and history of occupational health and safety, occurrence and types of work accidents, occupational diseases and ways of protection, işyerlerinde iş kazalarını ve meslek hastalıklarını önlemek ve çalışanların sağlıklı ve güvenli bir ortamda çalışmalarını sağlamak için yapılacak çalışmaları ve güvenlik önlemlerinin alınması ile ilgili yeterlilikler, physical, chemical, biological, psycho-social risk factors and ways of protection from them, the responsibility, rights, obligations and authorities of the employer, the employees, the occupational health and safety professionals, risk assessment, ergonomics, OHSAS 18000 Occupational Health and Safety Management System issues are explained. |
The students who have succeeded in this course;
|
Week | Subject | Related Preparation |
1) | Overview and History of Occupational Health and Safety | AKPINAR, Teoman, İş Sağlığı ve İş Güvenliği, Ekin Yayınevi, Bursa, 2013. ALTINEL, Hüseyin, İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği, Detay Yayıncılık, Ankara, 2013. |
2) | Occupational Health and Safety in the world and Turkey | AKPINAR, Teoman, İş Sağlığı ve İş Güvenliği, Ekin Yayınevi, Bursa, 2013. ALTINEL, Hüseyin, İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği, Detay Yayıncılık, Ankara, 2013. TMMOB Makina Mühendisleri Odası Raporu, İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği, TMMOB Makina Mühendisleri Odası Yayını, Ankara, 2012. |
3) | Risk Management and Risk Assessment | AKPINAR, Teoman, İş Sağlığı ve İş Güvenliği, Ekin Yayınevi, Bursa, 2013. ALTINEL, Hüseyin, İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği, Detay Yayıncılık, Ankara, 2013. TMMOB Makina Mühendisleri Odası Raporu, İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği, TMMOB Makina Mühendisleri Odası Yayını, Ankara, 2012. |
4) | OHSAS 18000 Occupational Health and Safety Management System | GÖRÇÜN, Ömer Faruk ve ERDAL, Murat, Tehlikeli Madde Lojistiği ve İş Güvenliği. Beta Yayıncılık, İstanbul, 2010. KÖLÜK, Nihat, DİLSİZ, İrfan ve KARTAL, Cafer S., Kalite Güvencesi ve Standartları. Detay Yayıncılık, Ankara, 2014. |
5) | Ergonomics | ALTINEL, Hüseyin, İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği, Detay Yayıncılık, Ankara, 2013. |
6) | Work Accidents | AKPINAR, Teoman, İş Sağlığı ve İş Güvenliği, Ekin Yayınevi, Bursa, 2013. ALTINEL, Hüseyin, İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği, Detay Yayıncılık, Ankara, 2013. TMMOB Makina Mühendisleri Odası Raporu, İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği, TMMOB Makina Mühendisleri Odası Yayını, Ankara, 2012. |
7) | General Evaluation Before Quiz-1 | AKPINAR, Teoman, İş Sağlığı ve İş Güvenliği, Ekin Yayınevi, Bursa, 2013. ALTINEL, Hüseyin, İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği, Detay Yayıncılık, Ankara, 2013. TMMOB Makina Mühendisleri Odası Raporu, İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği, TMMOB Makina Mühendisleri Odası Yayını, Ankara, 2012. GÖRÇÜN, Ömer Faruk ve ERDAL, Murat, Tehlikeli Madde Lojistiği ve İş Güvenliği. Beta Yayıncılık, İstanbul, 2010. KÖLÜK, Nihat, DİLSİZ, İrfan ve KARTAL, Cafer S., Kalite Güvencesi ve Standartları. Detay Yayıncılık, Ankara, 2014. |
8) | Occupational Hygiene and Occupational Diseases - Quiz 1 | AKPINAR, Teoman, İş Sağlığı ve İş Güvenliği, Ekin Yayınevi, Bursa, 2013. ALTINEL, Hüseyin, İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği, Detay Yayıncılık, Ankara, 2013. |
9) | Working Environment | AKPINAR, Teoman, İş Sağlığı ve İş Güvenliği, Ekin Yayınevi, Bursa, 2013. ALTINEL, Hüseyin, İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği, Detay Yayıncılık, Ankara, 2013. |
10) | Emergency Management | AKPINAR, Teoman, İş Sağlığı ve İş Güvenliği, Ekin Yayınevi, Bursa, 2013. ALTINEL, Hüseyin, İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği, Detay Yayıncılık, Ankara, 2013. |
11) | Personal Protection Policies (Personal Protectors) | AKPINAR, Teoman, İş Sağlığı ve İş Güvenliği, Ekin Yayınevi, Bursa, 2013. ALTINEL, Hüseyin, İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği, Detay Yayıncılık, Ankara, 2013. |
12) | Health and Safety Signs at Workplace - Quiz 2 | Sağlık ve Güvenlik İşaretleri Yönetmeliği. |
13) | Evaluation of Groups in Terms of Occupational Health and Safety in the face of Special Politics - Shift Study and Night Work | AKPINAR, Teoman, İş Sağlığı ve İş Güvenliği, Ekin Yayınevi, Bursa, 2013. ALTINEL, Hüseyin, İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği, Detay Yayıncılık, Ankara, 2013. |
14) | General Evaluation Before the Final | AKPINAR, Teoman, İş Sağlığı ve İş Güvenliği, Ekin Yayınevi, Bursa, 2013. ALTINEL, Hüseyin, İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği, Detay Yayıncılık, Ankara, 2013. Sağlık ve Güvenlik İşaretleri Yönetmeliği. |
Course Notes / Textbooks: | AKPINAR, Teoman, İş Sağlığı ve İş Güvenliği, Ekin Yayınevi, Bursa, 2013. ALTINEL, Hüseyin, İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği, Detay Yayıncılık, Ankara, 2013. GÖRÇÜN, Ömer Faruk ve ERDAL, Murat, Tehlikeli Madde Lojistiği ve İş Güvenliği. Beta Yayıncılık, İstanbul, 2010. |
References: | TMMOB Makina Mühendisleri Odası Raporu, İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği, TMMOB Makina Mühendisleri Odası Yayını, Ankara, 2012. KÖLÜK, Nihat, DİLSİZ, İrfan ve KARTAL, Cafer S., Kalite Güvencesi ve Standartları. Detay Yayıncılık, Ankara, 2014. Sağlık ve Güvenlik İşaretleri Yönetmeliği. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
4 |
5 |
7 |
3 |
6 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Outcomes | |||||||||||
1) Student gains the ability to produce original works of art and to works interdisciplinary. | |||||||||||
2) Student gains the ability to research, analyzes and evaluates art works | |||||||||||
3) Student gains critical thinking skills. | |||||||||||
4) Student gains the ability to define and apply the techniques of artistic materials. | |||||||||||
5) Student gains the ability to express herself/himself in the artistic field. | |||||||||||
6) Student gains the ability to use the techniques and innovations required in the artistic field. | |||||||||||
7) Student gains the ability to look at the innovations and changes of the age from an artistic point of view. | |||||||||||
8) Student gains the ability to transfer creativity to visuality. | |||||||||||
9) Student gains the ability to research, observe, interpret and evaluate. | |||||||||||
10) Student gains the ability to share social, cultural and societal problems with the society, together with professional self-confidence in the artistic field. | |||||||||||
11) Student gains the ability to choose the most appropriate tools and demonstrates the necessary technical competence while transforming a content, concept into an art work | |||||||||||
12) Student gains the ability to see and perceive the order, knowledge and functioning of nature with an aesthetic point of view. |
No Effect | 1 Lowest | 2 Low | 3 Average | 4 High | 5 Highest |
Program Outcomes | Level of Contribution | |
1) | Student gains the ability to produce original works of art and to works interdisciplinary. | |
2) | Student gains the ability to research, analyzes and evaluates art works | |
3) | Student gains critical thinking skills. | |
4) | Student gains the ability to define and apply the techniques of artistic materials. | |
5) | Student gains the ability to express herself/himself in the artistic field. | |
6) | Student gains the ability to use the techniques and innovations required in the artistic field. | |
7) | Student gains the ability to look at the innovations and changes of the age from an artistic point of view. | |
8) | Student gains the ability to transfer creativity to visuality. | |
9) | Student gains the ability to research, observe, interpret and evaluate. | |
10) | Student gains the ability to share social, cultural and societal problems with the society, together with professional self-confidence in the artistic field. | |
11) | Student gains the ability to choose the most appropriate tools and demonstrates the necessary technical competence while transforming a content, concept into an art work | |
12) | Student gains the ability to see and perceive the order, knowledge and functioning of nature with an aesthetic point of view. |
Semester Requirements | Number of Activities | Level of Contribution |
Midterms | 1 | % 50 |
Final | 1 | % 50 |
total | % 100 | |
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK | % 50 | |
PERCENTAGE OF FINAL WORK | % 50 | |
total | % 100 |