Digital Game Design
Bachelor TR-NQF-HE: Level 6 QF-EHEA: First Cycle EQF-LLL: Level 6

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Course Code: UEC124
Ders İsmi: Use of Information Technology
Ders Yarıyılı: Fall
Spring
Ders Kredileri:
Theoretical Practical Laboratory ECTS
2 0 0 4
Language of instruction: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: No
Type of course: Üniversite Seçmeli
Course Level:
Bachelor TR-NQF-HE:6. Master`s Degree QF-EHEA:First Cycle EQF-LLL:6. Master`s Degree
Mode of Delivery: E-Learning
Course Coordinator : Öğr.Gör. GÖKHAN DİLEK
Course Lecturer(s): Öğr.Gör. HAKAN ÇAKAN
Öğr.Gör. GÖKHAN DİLEK
Course Assistants:

Dersin Amaç ve İçeriği

Course Objectives: The purpose of this course is to inform about the functions of the operating system, to give the students an understanding of information security, ethics and cloud and a usage habit about MS Office PowerPoint and Excel.
Course Content: The operating systems; Information security; Information ethics; Cloud computing; Presentation (MS PowerPoint); Spreadsheet (MS Excel); Human and Technology

Learning Outcomes

The students who have succeeded in this course;
Learning Outcomes
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
1) İşletim sistemini tanımlayabilir.
2) İşletim sisteminin temel bileşenlerini sıralayabilir.
3) İşletim sisteminin bileşenlerinin görevlerini açıklayabilir.
4) İşletim sistemi türlerini ayırt edebilir.
5) Bilişim güvenliğini tanımlayabilir.
6) Kötü amaçlı yazılımları tanıyabilir.
7) Kötü amaçlı yazılımlara karşı alınacak önlemleri açıklayabilir.
8) İnternet güvenliğinin nasıl sağlanacağını açıklayabilir.
9) Bilişim etiği kavramını tanımlayabilir.
10) Bilişim etiğinin önemini açıklayabilir.
11) Bilişim ve internet hukukunu tanımlayabilir.
12) Bilişim etiği kurallarını açıklayabilir.
13) İnternette uyulması gereken etik kurallarını açıklayabilir.
14) Bulut bilişimi tanımlayabilir.
15) Bulut bilişimin özelliklerini açıklayabilir.
16) Bulut bilişimin bileşenlerini ve altyapısını açıklayabilir.
17) Bulut uygulamalarını listeleyebilir.
18) MS PowerPoint program ara yüzünü, araç çubuklarını, şerit ve sekmeleri tanır ve özelliklerini söyleyebilir.
19) Slayt ve sunu kavramlarını açıklayabilir.
20) Slaytlar içerisindeki öğelere animasyon verebilir.
21) Sunum gösteri ayarlarını bilir ve özellikleri kullanabilir.
22) MS Excel program ara yüzünü, araç çubuklarını, şerit ve sekmeleri tanır ve özelliklerini söyleyebilir.
23) Bilgi toplumunun yaşam biçimini açıklayabilir.
24) Bilgi toplumunda teknolojinin önemini açıklayabilir.
2 - Skills
Cognitive - Practical
1) MS PowerPoint programında yeni sunu açma, var olan sunuyu açma, sunu kaydetme gibi dosya işlemlerini yapabilir.
2) MS PowerPoint programında tema değiştirme, slayt ekleme, slayt silme, slayt düzeni değiştirme ve nesne ekleme işlemlerini yapabilir.
3) MS PowerPoint programında slaytlara geçişler ekleyebilir.
4) Sunuyu yazdırabilir.
5) Yeni hesap çizelgesi açma, var olan çizelgeyi açma, çizelgeyi kaydetme gibi dosya işlemlerini yapabilir.
6) Satır, sütun kavramlarını tanır ve veri girişi ile ilgili işlemleri yapabilir.
7) MS Excel programında veriler üzerinde düzenlemeler yapabilir.
8) MS Excel programında basit formülleri tanır ve verilen amaca yönelik formül yazabilir.
9) MS Excel programında grafik türlerini tanır, verilere göre grafik ekleyebilir ve düzenleyebilir.
3 - Competences
Communication and Social Competence
Learning Competence
Field Specific Competence
Competence to Work Independently and Take Responsibility

Ders Akış Planı

Week Subject Related Preparation
1) The Operating Systems Asynchronous educational materials are available on the LMS of the university (Ayvansaray E-Learning).
2) Information Security Asynchronous educational materials are available on the LMS of the university (Ayvansaray E-Learning).
3) Information Security (Secure Internet) Asynchronous educational materials are available on the LMS of the university (Ayvansaray E-Learning).
4) Information Ethics Asynchronous educational materials are available on the LMS of the university (Ayvansaray E-Learning).
5) Cloud Computing Asynchronous educational materials are available on the LMS of the university (Ayvansaray E-Learning).
6) Presentation (MS PowerPoint): User Interface; File Management; Presentation Setup; Visual Design Asynchronous educational materials are available on the LMS of the university (Ayvansaray E-Learning).
7) Presentation (MS PowerPoint) (Effects; Settings; Printing) Asynchronous educational materials are available on the LMS of the university (Ayvansaray E-Learning).
8) 1st Midterm Exam Asynchronous educational materials are available on the LMS of the university (Ayvansaray E-Learning).
9) Presentation (MS PowerPoint): Review Asynchronous educational materials are available on the LMS of the university (Ayvansaray E-Learning).
10) Spreadsheet (MS Excel): User Interface; File management; Data Formatting; Editing Asynchronous educational materials are available on the LMS of the university (Ayvansaray E-Learning).
11) Spreadsheet (MS Excel): Formulas Asynchronous educational materials are available on the LMS of the university (Ayvansaray E-Learning).
12) Spreadsheet (MS Excel): Charts Asynchronous educational materials are available on the LMS of the university (Ayvansaray E-Learning).
13) Spreadsheet (MS Excel): Review - 2nd Midterm Exam Asynchronous educational materials are available on the LMS of the university (Ayvansaray E-Learning).
14) Society and Technology Asynchronous educational materials are available on the LMS of the university (Ayvansaray E-Learning).
15) Genel Tekrar; Final ile ilgili bilgilendirme Asynchronous educational materials are available on the LMS of the university (Ayvansaray E-Learning).

Sources

Course Notes / Textbooks: Ders notları üniversitenin öğrenme yönetim sistemi (Ayvansaray E-Öğrenme) üzerinden haftalık olarak öğrencilerle paylaşılmaktadır.
References: Aşan, H. (2019). İşletim Sistemlerinin Temelleri, Güncel İşletim Sistemleri. V. Tecim (Ed.), Bilişim Teknolojileri (s. 95-106) içinde. Ankara: Nobel Yayın
Kumtepe, E. G. (2015). İşletim Sistemleri. G. EBY, M. R. Okur, (Ed.), Temel Bilgi Teknolojileri II (s. 2-36) içinde. Anadolu Üniversitesi Yayınları No: 3196.
Tekdal, M. (2018). İşletim Sistemlerinin Temelleri, Güncel İşletim Sistemleri. S. B. Kert (Ed.), Bilişim Teknolojileri (s. 101-124) içinde. Ankara: Nobel Yayın
Çalışkan, H. (2015). Bilişim Güvenliği. G. EBY, M. R. Okur, (Ed.), Temel Bilgi Teknolojileri II (s. 38-60) içinde. Anadolu Üniversitesi Yayınları No: 3196.
Dönmez, O. (2019). Bilgi Güvenliği. H. F. Odabaşı, Ş. O. Leymun (Ed.), Bilişim Etiği ve Güvenliği içinde. Ankara: Nobel Yayın
Odabaşı, H. F. ve Ozan Leymun, Ş. (2019). Bilişim Etiği ve Güvenliği, Nobel Akademik Yayıncılık
Kumtepe, A. T. (2015). Bilişim Etiği İçinde G. EBY, M. R. Okur, (Eds.), Temel Bilgi Teknolojileri II, Anadolu Üniversitesi Yayınları No: 3196.
Aydın, S. (2015). Bulut Bilişim İçinde G. EBY, M. R. Okur, (Eds.), Temel Bilgi Teknolojileri II, Anadolu Üniversitesi Yayınları No: 3196.
Üçüncü, H. (2011). Yeni Başlayanlar İçin Bilgisayar Windows 7 ve Microsoft Office 2010. İstanbul: Alfa.
Yıldız, B. (2017). Office 2016 Türkçe. İstanbul: Kodlab.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

20

23

24

26

32

33

19

21

22

25

27

28

29

30

31

Program Outcomes
1) Connects the basic concepts of art and design and has knowledge of the interdisciplinary interaction that his field is related to.
2) Gains the design background related to the field of game design expertise.
3) Produces innovative and creative solutions by gaining the ability to combine the theoretical knowledge acquired for game design with practice.
4) Follows the developments in his field, develops original artistic analyzes by producing rational ideas for current and potential problems.
5) Uses the theoretical and applied knowledge gained in the field of design by providing the integrity of theory and practice.
6) Have the competence to take an active role and responsibility individually and in teamwork.
7) By integrating the knowledge gained in the field of basic design with the competence he/she has with a critical and questioning approach, he/she evaluates them to produce new ideas and gains the awareness of lifelong learning.
8) By closely following national and international issues, he/she has the awareness of raising awareness about social problems and use this competence for artistic works related to their field.
9) By using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level, he/she acquires knowledge in the field of international design, follows the researches and shares with his colleagues.
10) Uses the information and communication technologies required by the design field with the Advanced Level of the European Computer Use License.
11) Abstract and concrete concepts; transforms it into creative thinking, aesthetic, innovative and original works.
12) Follows the innovations in the field, internalizes ethical principles and has a sense of professional responsibility.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

No Effect 1 Lowest 2 Low 3 Average 4 High 5 Highest
           
Program Outcomes Level of Contribution
1) Connects the basic concepts of art and design and has knowledge of the interdisciplinary interaction that his field is related to.
2) Gains the design background related to the field of game design expertise.
3) Produces innovative and creative solutions by gaining the ability to combine the theoretical knowledge acquired for game design with practice.
4) Follows the developments in his field, develops original artistic analyzes by producing rational ideas for current and potential problems.
5) Uses the theoretical and applied knowledge gained in the field of design by providing the integrity of theory and practice.
6) Have the competence to take an active role and responsibility individually and in teamwork.
7) By integrating the knowledge gained in the field of basic design with the competence he/she has with a critical and questioning approach, he/she evaluates them to produce new ideas and gains the awareness of lifelong learning.
8) By closely following national and international issues, he/she has the awareness of raising awareness about social problems and use this competence for artistic works related to their field.
9) By using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level, he/she acquires knowledge in the field of international design, follows the researches and shares with his colleagues.
10) Uses the information and communication technologies required by the design field with the Advanced Level of the European Computer Use License.
11) Abstract and concrete concepts; transforms it into creative thinking, aesthetic, innovative and original works.
12) Follows the innovations in the field, internalizes ethical principles and has a sense of professional responsibility.

Assessment & Grading

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
Quizzes 2 % 20
Final 1 % 80
total % 100
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 20
PERCENTAGE OF FINAL WORK % 80
total % 100