Radio and Television Programming | |||||
Associate | TR-NQF-HE: Level 5 | QF-EHEA: Short Cycle | EQF-LLL: Level 5 |
Course Code: | UEC207 | ||||||||
Ders İsmi: | New Media Literacy | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Spring | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Language of instruction: | Turkish | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | No | ||||||||
Type of course: | Üniversite Seçmeli | ||||||||
Course Level: |
|
||||||||
Mode of Delivery: | E-Learning | ||||||||
Course Coordinator : | Öğr.Gör. DİLEK SAKA | ||||||||
Course Lecturer(s): |
Öğr.Gör. DİLEK SAKA |
||||||||
Course Assistants: |
Course Objectives: | The aim of the course is to gain knowledge about the ethical and correct use of new media by providing an understanding of the unique features of new media and raising awareness about online risks and opportunities within the framework of new media literacy. |
Course Content: | The content of the course consists of things to be considered in order to increase the awareness of individuals against the dangers that may pose a risk in the online environment and to benefit from the opportunities provided by the online environment. The course content includes ways to access truthful and accurate information on the Internet and the importance of avoiding violations in the online environment. In this context, the following topics are included: 'Mass communication', 'media literacy', 'characteristics of the online environment and new media literacy', 'threats and opportunities in new media', 'trolling', 'cyber violence', 'online hate speech', 'violations of privacy in new media', 'new media and consumption culture' and 'protection of children against harmful content in new media'. |
The students who have succeeded in this course;
|
Week | Subject | Related Preparation |
1) | Mass communication | McQuail, D., Windahl, S. (2005). İletişim Modelleri: Kitle İletişim Çalışmalarında. Ankara:İmgeYayınevi. Güngör, N. (2013). İletişime Giriş. Ankara:Siyasal Kitabevi. |
2) | Media literacy | Şahin, A. (2011). Eleştirel Medya Okuryazarlığı. Anı:Ankara. |
3) | New media and new media literacy | Binark, M. (2015). Yeni Medya Çalışmalarında Araştırma Yöntem ve Teknikleri. İstanbul: Ayrıntı Özcan, A., (2017). Dijital medya okuryazarlığı: Sorunlar, uygulamalar ve beklentiler. Online Academic Journal of Information Technology, 8(28), 55 66. Topçu, Z., Türk, M. S., (2016). Dijital çağ okuryazarlığı bağlamında yeni medya becerileri. Yeni Türkiye, 89, 459-466. |
4) | Threats and opportunities in new media | |
5) | Trolling on social media | BİNARK Mutlu, ÇOMU Tuğrul, KARATAŞ Şule, KOCA Eray. (2015). “Türkiye’de Twitter’da Troll Kültürü”. Toplum ve Bilim, Sayı 135, 124-157. BİNARK Mutlu, KARATAŞ Şule. (2016). “Yeni Medyada Yaratıcı Kültür: Troller ve Ürünleri ‘Caps’ler”, TRT Akademi, Cilt 1, Sayı 2, 426-448. |
6) | Trolling on social media | Buckels, E. E., Trapnell, P. D., Paulhus, D. L. 2014. Trolls just want to have fun. Personality and Individual Differences, 67, 97-102. Craker, N., March, E. 2016. The dark side of Facebook®: The Dark Tetrad, negative social potency,and trolling behaviours. Personality and Individual Differences, 102, 79-84. Coles, B. A., West, M. 2016. Trolling the trolls: Online forum users constructions of the nature and properties of trolling. Computersin Human Behavior, 60, 233-244. |
7) | Cyber violence | |
8) | Hate speech on social media | Demirbaş, T. 2017. Nefret söylemi ve nefret suçları. D.E.Ü. Hukuk Fakültesi Dergisi, 19 (özel sayı), 2693-2701. Akgül, M. 2020. Çevrimiçi ortamlarda nefret söylemi: Ekşi Sözlük’te65 yaş üstü sokağa çıkma yasağı tartışmaları. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 51, 57-78. |
9) | Hate speech on social media | Kuş, O. 2016. Dijital nefret söylemini anlamak: Suriyeli mülteci krizi örnek olayı bağlamında BBC World Service Facebook sayfasına gelen yorumların metin madenciliği tekniği ile analizi. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2, 97-121. |
10) | Social media and privacy | İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesine Dair Usul Ve Esaslar Hakkında Yönetmelik. (30.11.2007, Resmî Gazete Sayısı:26716). |
11) | Social media and privacy | İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesine Dair Usul Ve Esaslar Hakkında Yönetmelik. (30.11.2007, Resmî Gazete Sayısı:26716). |
12) | Social media and consumer culture | Özcan Demir, N. 2017. Bireylerin tüketimin nesnesine dönüşmesinde, sosyal medya etkisi. Sosyoloji Konferansları, 55, 277-288. |
13) | Protecting the child from harmful content in new media | Çocuk Haklarına Dair Sözleşme (1995, 27 Ocak). Resmi Gazete (Sayı:22184). |
14) | General evaluation and review of the course |
Course Notes / Textbooks: | Zıllıoğlu, M. (1996). İletişim Nedir? İstanbul: Cem Yayınevi Güngör, N. (2013). İletişime Giriş Ankara Siyasal Kitabevi Erdoğan, İ. Alemdar, K. (2011). Kültür ve İletişim Ankara Erk Eraslan, P. (1993). Kitle Toplumunun Kültürel Yapısı ve Günümüzün Açıklama Biçimi Olarak Magazin Söylemi Marmara İletişim Dergisi, 4 139 156 McQuail, D., Windahl S. (2005). İletişim Modelleri Kitle İletişim Çalışmalarında Ankara İmge Yayınevi. Şahin, A. (2011). Eleştirel Medya Okuryazarlığı. Anı:Ankara. Binark, M. (2015). Yeni Medya Çalışmalarında Araştırma Yöntem ve Teknikleri. İstanbul: Ayrıntı Özcan, A., (2017). Dijital medya okuryazarlığı: Sorunlar, uygulamalar ve beklentiler. Online Academic Journal of Information Technology, 8(28), 55 66. Topçu, Z., Türk, M. S., (2016). Dijital çağ okuryazarlığı bağlamında yeni medya becerileri. Yeni Türkiye, 89, 459-466. BİNARK Mutlu, ÇOMU Tuğrul, KARATAŞ Şule, KOCA Eray. (2015). “Türkiye’de Twitter’da Troll Kültürü”. Toplum ve Bilim, Sayı 135, 124-157. BİNARK Mutlu, KARATAŞ Şule. (2016). “Yeni Medyada Yaratıcı Kültür: Troller ve Ürünleri ‘Caps’ler”, TRT Akademi, Cilt 1, Sayı 2, 426-448. BUCKELS Erin E., TRAPNELL Paul D., PAULHUS DelroyL. (2014). “Trolls Just Want To Have Fun”, Personality and Individual Differences, Sayı 67, 97-102. Coles, B. A., West, M. 2016. Trolling the trolls: Online forum users constructions of the nature and properties of trolling. Computers in Human Behavior, 60, 233-244. Cook, C., Schaafsma, J., Antheunis, M. 2018. Under the bridge: An indepth examination of online trolling in the gaming context. New Media& Society, 20(9),3323–3340. HERRING Susan, JOB-SLUDER Kirk, SCHECKLER Rebecca, BARAB Sasha. (2002). “Searching for Safety Online: Managing “Trolling” in a Feminist Forum”, The Information Society, Sayı 18, 371-384. Sanfilippo, M., Yang, S. Fichman, P. 2017. Trolling Here, There, and Everywhere: Perceptions of Trolling Behaviors in Context. Journal Of The Association For Information Science And Technology, 68(10), 2313-2327. Buckels, E. E., Trapnell, P. D., Paulhus, D. L. 2014. Trolls just want to have fun. Personality and Individual Differences, 67, 97-102. Craker, N., March, E. 2016. The dark side of Facebook®: The Dark Tetrad, negative social potency,and trolling behaviours. Personality and Individual Differences, 102, 79-84. Coles, B. A., West, M. 2016. Trolling the trolls: Online forum users constructions of the nature and properties of trolling. Computersin Human Behavior, 60, 233-244. Demirbaş, T. 2017. Nefret söylemi ve nefret suçları. D.E.Ü. Hukuk Fakültesi Dergisi, 19 (özel sayı), 2693-2701. Akgül, M. 2020. Çevrimiçi ortamlarda nefret söylemi: Ekşi Sözlük’te65 yaş üstü sokağa çıkma yasağı tartışmaları. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 51, 57-78. Ersoy, U. 2018. Çağımızın pandemisi: Nefret suçları. TAAD, 9(35), 111-174. Kuş, O. 2016. Dijital nefret söylemini anlamak: Suriyeli mülteci krizi örnek olayı bağlamında BBC World Service Facebook sayfasına gelen yorumların metin madenciliği tekniği ile analizi. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2, 97-121. Kalav, A. ve Certe Fırat, A. B. 2017. Amerikan sosyal medyasında göçmen karşıtlığı ve dijital nefret söylemi: Twitter özelinde bir inceleme. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Kayfor15 Özel Sayısı, 2209-2222. İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesine Dair Usul Ve Esaslar Hakkında Yönetmelik. (30.11.2007, Resmî Gazete Sayısı:26716). Saka, D. 2019. İfşanın sosyal medyada intikam ve cezalandırma aracı olarak kullanımı: Instagram, Twitter ve Facebook örneği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul. Özcan Demir, N. 2017. Bireylerin tüketimin nesnesine dönüşmesinde, sosyal medya etkisi. Sosyoloji Konferansları, 55, 277-288. Akturan, U. 2010. Hedonik tüketim eğiliminin plansız satın alma eğilimi üzerindeki etkisinin belirlenmesi. Öneri Dergisi, 9 (33), 109-116 . Yaşar, M. 2017. Hedonik Ve Faydacı Tüketim Bağlamında Tüketici Davranışlarının İncelenmesi: Gençlerin Hedonik Tüketim Eğilimlerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma (Yayımlanmamış doktora tezi). Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya. Yıldız, S.Y.2019. Hedonik alışveriş motivasyonları ve teknoloji kabul modeli bileşenlerinin çevrimiçi satın alma niyetine etkisi: Sosyal medya kullanıcıları üzerine bir araştırma (Yayımlanmamış doktora tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana. |
References: | Zıllıoğlu, M. (1996). İletişim Nedir? İstanbul: Cem Yayınevi Güngör, N. (2013). İletişime Giriş Ankara Siyasal Kitabevi Erdoğan, İ. Alemdar, K. (2011). Kültür ve İletişim Ankara Erk Eraslan, P. (1993). Kitle Toplumunun Kültürel Yapısı ve Günümüzün Açıklama Biçimi Olarak Magazin Söylemi Marmara İletişim Dergisi, 4 139 156 McQuail, D., Windahl S. (2005). İletişim Modelleri Kitle İletişim Çalışmalarında Ankara İmge Yayınevi. Şahin, A. (2011). Eleştirel Medya Okuryazarlığı. Anı:Ankara. Binark, M. (2015). Yeni Medya Çalışmalarında Araştırma Yöntem ve Teknikleri. İstanbul: Ayrıntı Özcan, A., (2017). Dijital medya okuryazarlığı: Sorunlar, uygulamalar ve beklentiler. Online Academic Journal of Information Technology, 8(28), 55 66. Topçu, Z., Türk, M. S., (2016). Dijital çağ okuryazarlığı bağlamında yeni medya becerileri. Yeni Türkiye, 89, 459-466. BİNARK Mutlu, ÇOMU Tuğrul, KARATAŞ Şule, KOCA Eray. (2015). “Türkiye’de Twitter’da Troll Kültürü”. Toplum ve Bilim, Sayı 135, 124-157. BİNARK Mutlu, KARATAŞ Şule. (2016). “Yeni Medyada Yaratıcı Kültür: Troller ve Ürünleri ‘Caps’ler”, TRT Akademi, Cilt 1, Sayı 2, 426-448. BUCKELS Erin E., TRAPNELL Paul D., PAULHUS DelroyL. (2014). “Trolls Just Want To Have Fun”, Personality and Individual Differences, Sayı 67, 97-102. Coles, B. A., West, M. 2016. Trolling the trolls: Online forum users constructions of the nature and properties of trolling. Computers in Human Behavior, 60, 233-244. Cook, C., Schaafsma, J., Antheunis, M. 2018. Under the bridge: An indepth examination of online trolling in the gaming context. New Media& Society, 20(9),3323–3340. HERRING Susan, JOB-SLUDER Kirk, SCHECKLER Rebecca, BARAB Sasha. (2002). “Searching for Safety Online: Managing “Trolling” in a Feminist Forum”, The Information Society, Sayı 18, 371-384. Sanfilippo, M., Yang, S. Fichman, P. 2017. Trolling Here, There, and Everywhere: Perceptions of Trolling Behaviors in Context. Journal Of The Association For Information Science And Technology, 68(10), 2313-2327. Buckels, E. E., Trapnell, P. D., Paulhus, D. L. 2014. Trolls just want to have fun. Personality and Individual Differences, 67, 97-102. Craker, N., March, E. 2016. The dark side of Facebook®: The Dark Tetrad, negative social potency,and trolling behaviours. Personality and Individual Differences, 102, 79-84. Coles, B. A., West, M. 2016. Trolling the trolls: Online forum users constructions of the nature and properties of trolling. Computersin Human Behavior, 60, 233-244. Demirbaş, T. 2017. Nefret söylemi ve nefret suçları. D.E.Ü. Hukuk Fakültesi Dergisi, 19 (özel sayı), 2693-2701. Akgül, M. 2020. Çevrimiçi ortamlarda nefret söylemi: Ekşi Sözlük’te65 yaş üstü sokağa çıkma yasağı tartışmaları. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 51, 57-78. Ersoy, U. 2018. Çağımızın pandemisi: Nefret suçları. TAAD, 9(35), 111-174. Kuş, O. 2016. Dijital nefret söylemini anlamak: Suriyeli mülteci krizi örnek olayı bağlamında BBC World Service Facebook sayfasına gelen yorumların metin madenciliği tekniği ile analizi. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2, 97-121. Kalav, A. ve Certe Fırat, A. B. 2017. Amerikan sosyal medyasında göçmen karşıtlığı ve dijital nefret söylemi: Twitter özelinde bir inceleme. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Kayfor15 Özel Sayısı, 2209-2222. İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesine Dair Usul Ve Esaslar Hakkında Yönetmelik. (30.11.2007, Resmî Gazete Sayısı:26716). Saka, D. 2019. İfşanın sosyal medyada intikam ve cezalandırma aracı olarak kullanımı: Instagram, Twitter ve Facebook örneği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul. Özcan Demir, N. 2017. Bireylerin tüketimin nesnesine dönüşmesinde, sosyal medya etkisi. Sosyoloji Konferansları, 55, 277-288. Akturan, U. 2010. Hedonik tüketim eğiliminin plansız satın alma eğilimi üzerindeki etkisinin belirlenmesi. Öneri Dergisi, 9 (33), 109-116 . Yaşar, M. 2017. Hedonik Ve Faydacı Tüketim Bağlamında Tüketici Davranışlarının İncelenmesi: Gençlerin Hedonik Tüketim Eğilimlerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma (Yayımlanmamış doktora tezi). Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya. Yıldız, S.Y.2019. Hedonik alışveriş motivasyonları ve teknoloji kabul modeli bileşenlerinin çevrimiçi satın alma niyetine etkisi: Sosyal medya kullanıcıları üzerine bir araştırma (Yayımlanmamış doktora tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
7 |
9 |
10 |
12 |
13 |
14 |
6 |
8 |
11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Outcomes | ||||||||||||||
3) Being able to do research in the pre-production part of audiovisual media production processes. | ||||||||||||||
4) Be able to explain the production process and stages of audiovisual media products. | ||||||||||||||
5) To be able to record by using audiovisual recording tools to be used in final production in the production part of audiovisual media production processes. | ||||||||||||||
6) Be able to explain the functions of the equipment used in the audio-visual media production process (light sets, camera apparatuses, desktop software etc.). | ||||||||||||||
6) To be able to construct the materials in post-production part of audiovisual media production processes. | ||||||||||||||
7) To be able to use basic light equipments and make lighting. | ||||||||||||||
8) Apply basic visual effects. | ||||||||||||||
9) Depending on the product type, it can prepare documents such as research paper, scenario, report, budget. | ||||||||||||||
10) Developing projects in the field of radio and television. | ||||||||||||||
11) To be able to research film and television technologies and the development of these technologies. | ||||||||||||||
12) To be able to discuss the culture around the media and the cultural items that interact with radio and television with a critical point of view. | ||||||||||||||
13) To be able to discuss classical and contemporary films, television productions and events in film and television history and culture with a critical approach. | ||||||||||||||
14) To be able to explain the concept of film language, principles and elements of film language. | ||||||||||||||
15) By being involved in different stages of the production process, communication with people with different professions and duties and with other people involved in the projects made. | ||||||||||||||
16) To be able to critically explain the concept of ethics in the scientific, professional and cultural context. |
No Effect | 1 Lowest | 2 Low | 3 Average | 4 High | 5 Highest |
Program Outcomes | Level of Contribution | |
3) | Being able to do research in the pre-production part of audiovisual media production processes. | |
4) | Be able to explain the production process and stages of audiovisual media products. | |
5) | To be able to record by using audiovisual recording tools to be used in final production in the production part of audiovisual media production processes. | |
6) | Be able to explain the functions of the equipment used in the audio-visual media production process (light sets, camera apparatuses, desktop software etc.). | |
6) | To be able to construct the materials in post-production part of audiovisual media production processes. | |
7) | To be able to use basic light equipments and make lighting. | |
8) | Apply basic visual effects. | |
9) | Depending on the product type, it can prepare documents such as research paper, scenario, report, budget. | |
10) | Developing projects in the field of radio and television. | |
11) | To be able to research film and television technologies and the development of these technologies. | |
12) | To be able to discuss the culture around the media and the cultural items that interact with radio and television with a critical point of view. | |
13) | To be able to discuss classical and contemporary films, television productions and events in film and television history and culture with a critical approach. | |
14) | To be able to explain the concept of film language, principles and elements of film language. | |
15) | By being involved in different stages of the production process, communication with people with different professions and duties and with other people involved in the projects made. | |
16) | To be able to critically explain the concept of ethics in the scientific, professional and cultural context. |
Semester Requirements | Number of Activities | Level of Contribution |
Quizzes | 1 | % 10 |
Homework Assignments | 1 | % 10 |
Midterms | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 60 |
total | % 100 | |
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK | % 40 | |
PERCENTAGE OF FINAL WORK | % 60 | |
total | % 100 |