Tour Guide Training (Distance Learning)
Associate TR-NQF-HE: Level 5 QF-EHEA: Short Cycle EQF-LLL: Level 5

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Course Code: TRG213
Ders İsmi: Traditional Buildings
Ders Yarıyılı: Fall
Ders Kredileri:
Theoretical Practical Laboratory ECTS
3 0 0 5
Language of instruction: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: No
Type of course: Bölüm Seçmeli
Course Level:
Associate TR-NQF-HE:5. Master`s Degree QF-EHEA:Short Cycle EQF-LLL:5. Master`s Degree
Mode of Delivery: E-Learning
Course Coordinator : Asst. Prof. Dr. PELİN KOTAS
Course Lecturer(s):

Course Assistants:

Dersin Amaç ve İçeriği

Course Objectives: This course aims to introduce monumental and civil architectural examples (educational buildings, religious, social, commercial buildings, traditional residential architecture, etc.) from the Anatolian Seljuk, Principalities and Ottoman periods in terms of plan and facade features, structural features, construction techniques, material types and ornamental features.
Course Content: The cours covers the description of the plan, facade and structural features of madrasah, primary school, library, Turkish bath, fountain, public fountain, su terazisi, aqueduct, cistern, inn, covered bazaar, bazaar, mosque, dervish lodge, tomb from the Anatolian Seljuk, Principalities and Ottoman periods.

Learning Outcomes

The students who have succeeded in this course;
Learning Outcomes
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
1) To be able to recognize the general plan features and spatial configurations of Seljuk and Ottoman madrasahs.
2) To be able to give an idea about the contemporary functions to be given to educational buildings.
3) To be able to distinguish educational buildings from other traditional buildings with their architectural features.
4) To be able to recognize the architectural features and structural elements of water-related architecture.
5) To be able to make a spatial analysis of a bath, to define its architectural elements.
6) To be able to comprehend the spatial characteristics, plan and facade structure of religious buildings.
7) To be able to distinguish the spatial characteristics of the traditional Turkish house.
2 - Skills
Cognitive - Practical
3 - Competences
Communication and Social Competence
Learning Competence
Field Specific Competence
Competence to Work Independently and Take Responsibility

Ders Akış Planı

Week Subject Related Preparation
1) Educational buildings: Introduction to Seljuk madrasahs. Presentation of the architectural elements. Pre-readings on the topics. Oktay Aslanapa, Anadolu'da İlk Türk Mimarisi Başlangıç ve Gelişmesi, Atatürk Kültür Merkezi Yayınları, Ankara. 2007. Oktay Aslanapa, Türk Sanatı, Remzi Kitabevi. 2000. Godfrey Goodwin, Osmanlı Mimarlığı Tarihi, 1. Baskı, Kabalcı Yayınevi, 2012. Doğan Kuban, Çağlar Boyunca Türkiye Sanatının Anahatları, 6.Baskı. YKY, 2021. Metin Sözen & Uğur Tanyeli, Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü, Remzi Kitabevi, İstanbul. 2015.
2) Educational buildings: Spatial features of Ottoman madrasahs. Pre-readings on the topics. Oktay Aslanapa, Anadolu'da İlk Türk Mimarisi Başlangıç ve Gelişmesi, Atatürk Kültür Merkezi Yayınları, Ankara. 2007. Oktay Aslanapa, Türk Sanatı, Remzi Kitabevi. 2000. Godfrey Goodwin, Osmanlı Mimarlığı Tarihi, 1. Baskı, Kabalcı Yayınevi, 2012. Doğan Kuban, Çağlar Boyunca Türkiye Sanatının Anahatları, 6.Baskı. YKY, 2021. Metin Sözen & Uğur Tanyeli, Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü, Remzi Kitabevi, İstanbul. 2015. Zeynep Ahunbay. “Mimar Sinan’ın Eğitim Yapıları: Medreseler, Darülkuralar, Mektepler”, Mimarbaşı Koca Sinan Yaşadığı Çağ ve Eserleri, Cilt.1, İstanbul, pp.239-309. 1988.
3) Educational buildings: Spatial characteristics of Ottoman and Seljuk madrasahs. The current functions of these structures. Ahunbay, Z. 1988. “Mimar Sinan’ın Eğitim Yapıları: Medreseler, Darülkuralar, Mektepler”, Mimarbaşı Koca Sinan Yaşadığı Çağ ve Eserleri, Cilt.1,pp.239-309. İstanbul. Ayverdi, E. H. 1972. Osmanlı Mimarisinde Çelebi ve II. Sultan Murad Devri, İstanbul. Ayverdi, E. H., 1966. İstanbul Mimari Çağının Menşei, İstanbul. Ayverdi, E. H., 1973. Osmanlı Mimarisinde Fatih Devri, İstanbul. Baltacı, C., 1976. XV-XVI. Asırlarda Osmanlı Medreseleri-Teşkilat Tarih, İstanbul. Eyice, S. 1978. “Kapu Ağası Hüseyin Ağa’nın Vakıfları” In memoriam Prof. A. L. Gabriel, Atatürk Üniv. Publications, s.149-246, Ankara. Nayır, Z., 1975. Osmanlı Mimarlığında Sultan Ahmet Külliyesi ve Sonrası, İstanbul. Nayır, Z., 1980. İstanbul Medreseleri-Koruma ve Çağdaş Kullanım Açısından Bir Değerlendirme, İstanbul (yayınlanmamış doçentlik tezi) Yüksel, A. Osmanlı Mimarisinde II. Bayezıd, Sultan Selim I Devri, İstanbul Kütüphaneler: Eyice, S., 1967. “Eski Kütüphane Binaları Hakkında”, Türk Yurdu, no:126, s.718-732. Öztürkmen, N. M., 1957. İstanbul ve Ankara Kütüphaneleri, Ankara. Ünsal, B. 1984. “Türk Vakfı İstanbul Kütüphanelerinin Mimari Yönetimi” Vakıflar Dergisi, Cilt 18, s.95-124, Ankara.
4) Evaluation of today's use of primary schools (Sıbyan Mekteb) and libraries in educational buildings. General review of educational buildings. Aksoy, Ö., 1968. Osmanlı Devri Sıbyan Mektepleri Üzerine Bir İnceleme, İstanbul.
5) Water-related architecture: Baths, fountains, sebils, su terazisi (tower-like structures maintained water pressure when conveying water to neighbourhoods at a high-level), aqueducts, cisterns. Introduction to the Turkish baths. Aru, K. A., 1949. Türk Hamamları Etüdü, İstanbul. Eyice, S., 1960. “İznik’te Büyük Hamam ve Osmanlı Devri Hamamları Hakkında Bir Deneme”, İ.Ü. Tarih Dergisi Cilt.IX, no:15, s.99-120, İstanbul. Glück, H., 1921. “Die Baeder Konstantinopels” Probleme des Wölbungbaues, Teil 1, Vienna. Haskan, N., 1995. İstanbul Hamamları, İstanbul. İşseven, İ.H. 1982. Haydar Hamamı Restorasyon Projesi Kadınlar Bölümü, İTÜ Mim. Fak. Bilim Uzmanlığı Tezi. Önge, Y. 1978. “Eski Türk Hamamlarında Aydınlatma” Vakıflar Dergisi, no:12, Şehsuvaroğlu, B. Anadolu Kaplıcaları ve Selçuklular, İstanbul 1957 Ülgen, A. S. “Hamam”, İstanbul Ansiklopedisi, Vol.5, İstanbul 1948, s.174-178
6) Water-related architecture: Baths, fountains, sebils, su terazisi, aqueducts, cisterns. Study of Turkish bath architectural elements on plan, facade and sections. Çeçen, K., 1999. İstanbul’un Osmanlı Dönemi Su Yolları, İSKİ Yayınları, . Çeçen, K., 1999. Osmanlı İmparatorluğu’nun Doruğu 16. Yüzyıl Teknolojisi,İSKİ Yayınları. Kumbaracılar, İ., 1938. İstanbul Sebilleri, İstanbul.
7) Inns, badastans, covered bazaars. Pre-readings on the topics. Akok, M. 1974. Konya’da Üç Tarihi ve Mimari Eser: Altınapa Kervansarayı, Hasbey Darülhuffazı ve Selim II İmareti”, Türk Arkeoloji Dergisi, Vilt. XX-1, TTK s.5-36, Ankara. Baş, A.,1995.“Beylikler Dönemi Hanlarında Uygulanan Plan Şemaları”, IX. Milletlerarası Türk Sanatları Kongresi, Cilt 1, s.275-288, Ankara. Binan, C. 13., 1990. Yüzyıl Anadolu Kervansarayları Koruma Ölçütleri Üzerine Bir Araştırma, ITU Institute for Science, Unpublished dissertation. Erdmann, K., 1961. Das Anatolische Karavansaray des 13. Jahrhunderts, I-II, Berlin.
8) Mid term exam
9) Inns, badastans, covered bazaar (continued) Akok, M. 1974. Konya’da Üç Tarihi ve Mimari Eser: Altınapa Kervansarayı, Hasbey Darülhuffazı ve Selim II İmareti”, Türk Arkeoloji Dergisi, Vilt. XX-1, TTK s.5-36, Ankara. Baş, A.,1995.“Beylikler Dönemi Hanlarında Uygulanan Plan Şemaları”, IX. Milletlerarası Türk Sanatları Kongresi, Cilt 1, s.275-288, Ankara. Binan, C. 13., 1990. Yüzyıl Anadolu Kervansarayları Koruma Ölçütleri Üzerine Bir Araştırma, ITU Institute for Science, Unpublished dissertation. Erdmann, K., 1961. Das Anatolische Karavansaray des 13. Jahrhunderts, I-II, Berlin.
10) Religious buildings: Mosques, dervish lodges, tombs; architectural elements in worship buildings. Arseven, C.E., Türk Sanatı Tarihi, Maarif Vekaleti, İstanbul. Aslanapa, O., 1991. Anadolu’da ilk Türk Mimarisi, Başlangıç ve Gelişmesi, AKMB, Ankara . Kuban, D., Osmanlı’nın İstanbul’u YEM Yayınları. Kuban, D., 2007. Osmanlı Mimarisi, YEM Yayınları. Kuban, D., 2011. Sinan’ın Sanatı ve Selimiye, İş Bankası Kültür Yayınları.
11) Structures created for worships: Mosques, dervish lodges, tombs. Seminar topic: Architectural development of mosques in the historical process (Guest lecturer). Arseven, C.E., Türk Sanatı Tarihi, Maarif Vekaleti, İstanbul. Aslanapa, O., 1991. Anadolu’da ilk Türk Mimarisi, Başlangıç ve Gelişmesi, AKMB, Ankara . Kuban, D., Osmanlı’nın İstanbul’u YEM Yayınları. Kuban, D., 2007. Osmanlı Mimarisi, YEM Yayınları. Kuban, D., 2011. Sinan’ın Sanatı ve Selimiye, İş Bankası Kültür Yayınları.
12) Overview of Traditional Building Types in Istanbul Historic Peninsula/Field Trip Belge, M., 2007. İstanbul Gezi Rehberi, İletişim Yayınları.
13) Turkish House Examples of traditional building types: Homework presentations. Eldem, S. H., 1968. Türk Evi Plan Tipleri, İstanbul: İTÜ Mimarlık Fakültesi. Eldem, S. H., 1964. Köşkler ve Kasırlar, c.1. İstanbul.DGSA Rölöve Kürsüsü. Eldem, s. H., 1984-1986. Türk Evi, Osmanlı Dönemi c.1 ve c.2 İstanbul TAÇ Vakfı. Kuban, D., 1995. The Turkish Hayat House, İstanbul: Eren Yay. Küçükerman, Ö., ve Güner, Ş. Anadolu Mirasında Türk Evleri, İstanbul. T.C. Kültür Bakanlığı Yay. Arel, A., 1982. Osmanlı Konut Geleneğinde Tarihsel Sorunlar. İzmir: Ege Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Yayınları.
14) Examples of traditional building types: Homework presentations.
15) Final exam

Sources

Course Notes / Textbooks: Oktay Aslanapa, Anadolu'da İlk Türk Mimarisi Başlangıç ve Gelişmesi, Atatürk Kültür Merkezi Yayınları, Ankara. 2007.
Oktay Aslanapa, Türk Sanatı, Remzi Kitabevi. 2000.
Godfrey Goodwin, Osmanlı Mimarlığı Tarihi, 1. Baskı, Kabalcı Yayınevi, 2012.
Doğan Kuban, Çağlar Boyunca Türkiye Sanatının Anahatları, 6.Baskı. YKY, 2021.
Metin Sözen & Uğur Tanyeli, Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü, Remzi Kitabevi, İstanbul. 2015.
Zeynep Ahunbay. “Mimar Sinan’ın Eğitim Yapıları: Medreseler, Darülkuralar, Mektepler”, Mimarbaşı Koca Sinan Yaşadığı Çağ ve Eserleri, Cilt.1, İstanbul, pp.239-309. 1988.
Kâzım Çeçen, İstanbul’un Osmanlı Dönemi Su Yolları, İSKİ Yayınları. 1999.
Feridun Akozan, “Türk Han ve Kervansarayları”, Türk Sanat Tarihi Araştırma ve İncelemeleri, no:1, İstanbul, s. 133-167,1963.
Doğan Kuban, The Turkish Hayat House, Eren Yayınları, İstanbul.1995.

References: Oktay Aslanapa, Anadolu'da İlk Türk Mimarisi Başlangıç ve Gelişmesi, Atatürk Kültür Merkezi Yayınları, Ankara. 2007.
Oktay Aslanapa, Türk Sanatı, Remzi Kitabevi. 2000.
Godfrey Goodwin, Osmanlı Mimarlığı Tarihi, 1. Baskı, Kabalcı Yayınevi, 2012.
Doğan Kuban, Çağlar Boyunca Türkiye Sanatının Anahatları, 6.Baskı. YKY, 2021.
Metin Sözen & Uğur Tanyeli, Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü, Remzi Kitabevi, İstanbul. 2015.
Zeynep Ahunbay. “Mimar Sinan’ın Eğitim Yapıları: Medreseler, Darülkuralar, Mektepler”, Mimarbaşı Koca Sinan Yaşadığı Çağ ve Eserleri, Cilt.1, İstanbul, pp.239-309. 1988.
Kâzım Çeçen, İstanbul’un Osmanlı Dönemi Su Yolları, İSKİ Yayınları. 1999.
Feridun Akozan, “Türk Han ve Kervansarayları”, Türk Sanat Tarihi Araştırma ve İncelemeleri, no:1, İstanbul, s. 133-167,1963.
Doğan Kuban, The Turkish Hayat House, Eren Yayınları, İstanbul.1995.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

Program Outcomes
1) Having theoretical and practical knowledge in the field of tourism guidance.
2) Gaining the ability to use the information in the field at a higher level of training or at the same level of field.
3) To be able to interpret and evaluate data, to identify and analyze problems, and to develop evidence-based solutions by using the knowledge and skills gained in the field.
4) Being able to carry out a basic level of study on tourist guidance independently.
5) Take responsibility as a team member to solve complex and unforeseen problems encountered in guidance-related practices, or carry out activities for the development of employees under their responsibility.
6) To be able to evaluate the knowledge and skills acquired in the field of tourist guidance with a critical approach, to be able to identify and meet learning needs.
7) To be able to use the information about the field in a further education and to gain knowledge of lifelong learning.
8) To have social, scientific, cultural and ethical values in the stages of the field research, application and announcement of the results of tourist guide.
9) The universality of social rights, social justice, quality and cultural values and environmental protection, occupational health and safety.
10) To be able to transfer knowledge, skills and thoughts in the field of tourist guidance through written and oral communication and share solution suggestions about problems.
11) Using a foreign language at least in the European Language Portfolio A2 General Level, you can follow the information in your field and communicate with your colleagues.
12) To be able to use computer and communication technologies together with at least European Computer Use License Basic Level required by the field.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

No Effect 1 Lowest 2 Low 3 Average 4 High 5 Highest
           
Program Outcomes Level of Contribution
1) Having theoretical and practical knowledge in the field of tourism guidance.
2) Gaining the ability to use the information in the field at a higher level of training or at the same level of field.
3) To be able to interpret and evaluate data, to identify and analyze problems, and to develop evidence-based solutions by using the knowledge and skills gained in the field.
4) Being able to carry out a basic level of study on tourist guidance independently.
5) Take responsibility as a team member to solve complex and unforeseen problems encountered in guidance-related practices, or carry out activities for the development of employees under their responsibility.
6) To be able to evaluate the knowledge and skills acquired in the field of tourist guidance with a critical approach, to be able to identify and meet learning needs.
7) To be able to use the information about the field in a further education and to gain knowledge of lifelong learning.
8) To have social, scientific, cultural and ethical values in the stages of the field research, application and announcement of the results of tourist guide.
9) The universality of social rights, social justice, quality and cultural values and environmental protection, occupational health and safety.
10) To be able to transfer knowledge, skills and thoughts in the field of tourist guidance through written and oral communication and share solution suggestions about problems.
11) Using a foreign language at least in the European Language Portfolio A2 General Level, you can follow the information in your field and communicate with your colleagues.
12) To be able to use computer and communication technologies together with at least European Computer Use License Basic Level required by the field.

Assessment & Grading

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
total %
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 0
PERCENTAGE OF FINAL WORK %
total %