Week |
Subject |
Related Preparation |
1) |
- Features of expression
- Types of Expression - Ways to Improve the Thought
- Text Review - Text Planning |
Yusuf Çotuksöken, Meslek Yüksekokulları için Uygulamalı Türk Dili 1. ve 2. Cilt, Papatya Yayıncılık.
- Türk Dil Kurumu, İmla Kılavuzu, Ankara. |
2) |
An Overview of World Languages
Languages by structure
Languages by origin
The Position of Turkish Among World Languages
The Historical Development of Turkish Language
Historical Periods of the Turkish Language. |
Mustafa Özkan, Yüksek Öğretimde Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım, Filiz Kitabevi
Atatürk Üniversitesi Açıköğreitm Fakültesi Türk Dili I, Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını, Erzurum, 2019 |
3) |
- Writing Stage
- Paragraph
- Spelling of Numbers
- Spelling of Compound Words
- Compound Words that are Written Separately |
- Türk Dil Kurumu, İmla Kılavuzu, Ankara
- Yusuf Çotuksöken, Meslek Yüksekokulları için Uygulamalı Türk Dili 1. ve 2. Cilt Papatya Yayıncılık
- Baki Asiltürk, Yazılı Anlatım, Metin İnceleme ve Oluşturma |
4) |
Phonetics
What is sound?
Sound harmonies
Phonetic phenomena |
|
5) |
Punctuation marks |
Türk Dil Kurumu Yazım ve İmla Klavuzu, Ankara |
6) |
The importance of using proper Turkish
The importance of spelling
Rules of orthography |
Türk Dil Kurumu Yazım ve İmla Klavuzu, Ankara |
7) |
Grammar (noun, verb, adjective, pronoun) |
Mustafa Özkan, Yüksek Öğretimde Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım, Filiz Kitabevi İstanbul Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Türk Dili I, Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını |
8) |
Mid-term exam |
|
9) |
Elements of the Sentence |
Mustafa Özkan, Yüksek Öğretimde Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım, Filiz Kitabevi İstanbul Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Türk Dili I, Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını |
10) |
Grammar (adverb, preposition, conjunction) |
Mustafa Özkan, Yüksek Öğretimde Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım, Filiz Kitabevi İstanbul Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Türk Dili I, Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını |
11) |
- Writing Some Appendices and Conjunctions
- Spelling Days, Months and Dates
- Sonics |
- Mustafa Durmuş, Üniversiteler İçin Türk Dili El Kitabı, Grafiker Yayınları TDK, İmla Kılavuzu, Ankara
- T. Nejat Gencan, Dilbilgisi, Ayraç Yayınları, Ankara.
- Dil Derneği, Yazım Kılavuzu, 4. Baskı, Ankara 2000. |
12) |
incomprehensibility |
Mustafa Özkan, Yüksek Öğretimde Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım, Filiz Kitabevi İstanbul Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Türk Dili I, Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını |
13) |
Overview |
|
14) |
final exam |
|
Course Notes / Textbooks: |
Dersin hocası tarafından hazırlanan ders notları ve slaytlar. /
Ledure notesand slides prepared by the course instructor. |
References: |
Aksan, Doğan; Her Yönüyle Dil, Ana Çizgileriyle Dil Bilim I, Ankara, 1979.
Banguoğlu, Tahsin; Türkçenin Grameri, TDK Yay., Ankara, 1990
Caferoğlu, Ahmet; Türk Dili Tarihi II, İstanbul Ü, Edb. Fak. Yay., İstanbul,1964.
Ercilasun, Ahmet B.; Başlangıcından Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Akçağ Yay.,
Ankara, 2004.
Temur, N. ve Kurt, M.(2023) Üniversiteler için Türk Dili 1. Ankara: Gazi Üniversitesi TÖMER Yayınları
Korkmaz, Zeynep, Orya; Türk Dili ve Komp. Bilgileri, YOK Yay., Ankara, 1995. |
|
Program Outcomes |
Level of Contribution |
1) |
-To have theoretical and practical knowledge of the basic level supported by textbooks, application tools and other sources which contain the current knowledge in the field based on the competencies gained at secondary education level. |
|
3) |
Having social, scientific, cultural and ethical values in the stages of collecting, applying and announcing the results of the data related to the field.
- To have sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality and cultural values, environmental protection, occupational health and safety. |
|
6) |
- To be able to conduct a study independently at the basic level related to his / her field.
- To be able to take responsibility as a team member in order to solve unforeseen complex problems encountered in the applications related to the field.
- To be able to carry out activities related to the development of the employees under the responsibility of a project. |
|