Architectural Restoration
Associate TR-NQF-HE: Level 5 QF-EHEA: Short Cycle EQF-LLL: Level 5

Program Outcomes

Classified

1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
1) To obtain moral ethics and responsibility of the profession
2) To understand and adapt to the socio-cultural and physical conditions of the work-site
3) Gaining general knowledge on Turkish language, revolution and principles of Atatürk and Information technologies
4) Gaining ability to learn a foreign language on basic level
2 - Skills
Cognitive - Practical
1) To be able to use drawing tools and measurement devices
2) To prepare drawings with traditional and advanced measurement techniques ("total station", "laser scanner", photogrammetry)
3) To read a site plan, plan, cross-section, elevation drawing
4) To gain three-dimensional thinking ability
3 - Competences
Communication and Social Competence
1) To gain group-work skills
Learning Competence
1) To recognise education, religious, social, commercial, military structures and their plans and elevation features in Roman, Byzantine, Seljuk, Principalities and in the Ottoman periods and to distinguish them in terms of decorative features, structural features, construction techniques, material types
2) Be able to develop themselves by following up-to-date progresses
Field Specific Competence
1) To prepare restitution and restoration drawings and its attachments on computer
2) To be able to prepare sketches, to understand the importance of the protection of cultural property and to have the ability to use simple methods of measurement,
3) To be conscious of the historical environment and have a theoretical knowledge about restoration
4) To understand the structure of quantities and costs of construction applications, and to calculate the features tables with exposure numbers of structural elements
5) To be able to take professional photos and gaining ability to prepare relievo, restoration, restitution and the project attachments by photographs
Competence to Work Independently and Take Responsibility
1) Ability to prepare a research report,

Program Kazanımları Program Düzeyi

Program Outcomes TR-NQF-HE 5 (Associate) Level Descriptors TR-NQF-HE Main Field Descriptors
21 - Arts
TR-NQF-HE Main Field Descriptors
58 - Architecture and building
TR-NQF-HE Main Field Descriptors
85 - Environmental protection
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
1) To obtain moral ethics and responsibility of the profession
2) To understand and adapt to the socio-cultural and physical conditions of the work-site
3) Gaining general knowledge on Turkish language, revolution and principles of Atatürk and Information technologies
4) Gaining ability to learn a foreign language on basic level
1) Possess theoretical and practical knowledge supported by textbooks with updated information, practice equipments and other resource on basic level based on qualifications gained at secondary education level.
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alana özgü, kültür, estetik, yöntem, teknik ve malzemeler konusunda temel bilgilere sahiptir.
1) İlgili alanlarda ortaöğretimde kazanılan yetkinlikler temelinde kapsamlı, uzmanlaşmış, olgusal ve kavramsal bilgiye sahip olur ve bu bilginin sınırları tanımlar.
1) Matematik, fen bilimleri ve bu alanların çevre koruma konularına uygulanması kapsamında yeterli bilgi birikimine sahiptir.
2) Çevre koruma alanında kazanılan yeterliliklere dayalı olarak temel düzeydeki uygulamaları yürütebilecek bilgiye sahiptir.
2 - Skills
Cognitive - Practical
1) To be able to use drawing tools and measurement devices
2) To prepare drawings with traditional and advanced measurement techniques ("total station", "laser scanner", photogrammetry)
3) To read a site plan, plan, cross-section, elevation drawing
4) To gain three-dimensional thinking ability
1) Gain the skills to use basic level theoretical and practical knowledge acquired within the field in the same field of a higher education level or in a field of same level.
2) Interpret and evaluate data, define problems, do analysis, produce solutions based on proof with using basic level knowledge and practices gained within the field.
1) Alanında edindiği temel sanat ve temel tasarım, kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır.
2) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlar, sorunları tanımlar, analiz eder, uygulamaya yönelik çözüm önerileri oluşturur.
1) Somut ve soyut problemlere yaratıcı çözümler geliştirebilmek için gerekli mantıksal, sezgisel, yaratıcı ve eleştirel düşünme becerileri ile pratik becerilere sahiptir.
2) Sözlü ve yazılı anlatım becerileri ile konvansiyonel ve sayısal ortamlarda görsel/ grafik anlatım ve modelleme becerilerine sahiptir.
1) Temel mühendislik bakış açısı ile alanında tanımlanan çevre problemlerini anlar ve çözümlerini belirler.
2) Çevre koruma alanına yönelik her türlü modern teknik gereç ve araçları ek teknik eğitim alarak kullanır.
3) Teknik resim yapar
4) Algoritmik düşünür.
5) Çevrenin korunmasına yönelik her türlü problemin incelenmesi için deney planlar, yürütür, veri elde eder, elde edilen verileri analiz eder ve temel yorumunu yapar.
3 - Competences
Communication and Social Competence
1) To gain group-work skills
1) Transfer the ideas based on the basic knowledge and skills acquired within the field through written and oral communication.
2) Share the ideas and solution proposals to problems about issues within the field with professionals and non-professionals.
3) Monitor the developments in the field and communicate with peers by using a foreign language at least at a level of European Language Portfolio A2 General Level.
4) Use informatics and communication technologies with at least a minimum level of European Computer Driving License Basic Level software knowledge.
1) Hedef kitlesini tanımlar ve ilişki kurar.
2) Alanı ile ilgili konuları uzman ya da uzman olmayan kişilere doğru olarak aktarır.
3) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
4) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
1) Fikirlerini, proje ve çözüm önerilerini nicel ve nitel verilere dayandırarak ve iyi yapılandırılmış ve tutarlı bir biçimde akranlarına, danışmanlarına ve olası kullanıcılara/işverenlere sunar.
2) İçselleşmiş, kişisel, geniş kapsamlı bir dünya görüşünü dile getirir.
3) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar; dili, sembolleri, metinleri etkileşimli olarak kullanır.
4) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımıyla birlikte alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır.
1) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
2) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
3) Teknik resim kullanarak teknik iletişim kurar.
4) Çevre koruma alanı ile ilgili konularda düşüncelerini, karşılaştığı sorunları ve bu sorunlara getirdiği çözüm önerilerini sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde en uygun iletişim araçlarıyla, yazılı ve/veya sözlü olarak, uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
Learning Competence
1) To recognise education, religious, social, commercial, military structures and their plans and elevation features in Roman, Byzantine, Seljuk, Principalities and in the Ottoman periods and to distinguish them in terms of decorative features, structural features, construction techniques, material types
2) Be able to develop themselves by following up-to-date progresses
1) Evaluate the acquired knowledge and skills at basic level within the field with a critical approach, determine and respond to learning needs.
2) Direct the education received to a higher education level in the same field or to an occupation in the same level.
3) Gain awareness of lifelong learning.
1) Sanat ve tasarım alanındaki kendi çalışmalarını değerlendirir, öğrenme gereksinimlerini belirler.
2) Yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır.
3) Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir.
1) Daha ileri düzeyde öğrenme için gerekli öğrenme ihtiyaçlarını belirler.
2) Enformasyonun doğası, teknik altyapısı ve sosyal, kültürel ve ideolojik bağlamı ve etkileri üzerinde eleştirel ve eytişimsel (diyalektik, eleştirel, karşı tez ve sentez üretebilen) düşünür (karar verme ve bilgiye dayalı, sorumlu eylem için gerekli öğrenme becerilerine sahip olur, seçenekleri kavrar, tartışır, eldeki seçenekler üstünde sentez üretir, fikir oluşturur.)
3) Geleceğe yönelik olur, kişisel ve mesleki gelişimi için gerekli motivasyona ve öğrenme becerilerine sahip olur, bunun için planlar yapar ve bunları uygular.
4) Yaşam boyu öğrenme bilinciyle hareket eder.
1) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilgiye erişir, kendini sürekli yeniler.
2) Çevre koruma alanına yönelik her türlü modern teknik gereç ve araçları ek teknik eğitim alarak kullanır.
Field Specific Competence
1) To prepare restitution and restoration drawings and its attachments on computer
2) To be able to prepare sketches, to understand the importance of the protection of cultural property and to have the ability to use simple methods of measurement,
3) To be conscious of the historical environment and have a theoretical knowledge about restoration
4) To understand the structure of quantities and costs of construction applications, and to calculate the features tables with exposure numbers of structural elements
5) To be able to take professional photos and gaining ability to prepare relievo, restoration, restitution and the project attachments by photographs
1) Possess social, scientific, cultural and ethic values on the stages of gathering, implementation and release of the results of data related to the field.
2) Possess sufficient consciousness about the issues of universality of social rights, social justice, quality, cultural values and also, environmental protection, worker's health and security.
1) Alanında başarıyla uygulama yürütür.
2) Sanatsal, kültürel ve etik değerlere sahiptir.
3) Çevre duyarlılığına ve iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
1) Soyut ve somut problemler için yaratıcı yanıtlar/çözümler geliştirir.
2) Alanıyla ilgili süreçlerde, olası toplumsal ve etik sonuçlarını dikkate alarak karar verebilmek için gerekli temeli oluşturacak verileri toplar, değerlendirir ve yorumlar.
3) İlgili toplumsal, bilimsel ve etik sorunların bilgisine dayanarak yargıya varır.
1) Çevrenin korunmasında ve işçi sağlığı ve iş güvenliğinin sağlanmasında meslek etiğini gözetir.
Competence to Work Independently and Take Responsibility
1) Ability to prepare a research report,
1) Conduct studies at basic level within the field independently.
2) Take responsibility as a team member in order to solve unexpected complex problems faced in the implementations within the field.
3) Conduct activities towards the development of subordinates within a project.
1) Tek başına, bağımsız olarak ve/veya grup içinde uyumlu olarak çalışır.
2) Sanat ve tasarım alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
3) Proje süreçleri içinde yer alır.
1) Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız hareket eder ve sorumluluk alır, bir proje hazırlar ve yürütür.
2) Proje geliştirirken yaratıcılık sergiler.
3) Öğrenme ortamlarında karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
4) Kendi başarımını ve başkalarınınkini değerlendirir ve geliştirir.
1) Çevre koruma alanıyla ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
2) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır.

Conjoined

1) To obtain moral ethics and responsibility of the profession
2) To be able to use drawing tools and measurement devices
3) To prepare drawings with traditional and advanced measurement techniques ("total station", "laser scanner", photogrammetry)
4) To prepare restitution and restoration drawings and its attachments on computer
5) To be able to prepare sketches, to understand the importance of the protection of cultural property and to have the ability to use simple methods of measurement,
6) To be conscious of the historical environment and have a theoretical knowledge about restoration
7) To understand the structure of quantities and costs of construction applications, and to calculate the features tables with exposure numbers of structural elements
8) To read a site plan, plan, cross-section, elevation drawing
9) To recognise education, religious, social, commercial, military structures and their plans and elevation features in Roman, Byzantine, Seljuk, Principalities and in the Ottoman periods and to distinguish them in terms of decorative features, structural features, construction techniques, material types
10) To be able to take professional photos and gaining ability to prepare relievo, restoration, restitution and the project attachments by photographs
11) To gain group-work skills
12) Ability to prepare a research report,
13) Be able to develop themselves by following up-to-date progresses
14) To understand and adapt to the socio-cultural and physical conditions of the work-site
15) To gain three-dimensional thinking ability
16) Gaining general knowledge on Turkish language, revolution and principles of Atatürk and Information technologies
17) Gaining ability to learn a foreign language on basic level