Psikoloji | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | PSY314 | ||||||||
Ders İsmi: | Psikolojide Eleştirel Düşünme | ||||||||
Ders Yarıyılı: |
Bahar |
||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. ŞENAY ÇAYLAN | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bilgiyi edinme, sorgulama, nesnel ve doğru bir şekilde analiz etme, bilimsel olarak temellendirme, transfer etme ve yapılandırma süreçleri hakkında farkındalık, güvenilirlik ve tutarlılık kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği: | Düşünme ve eleştirel düşünme becerisinin kavramı Eleştirel Düşünce becerisinin işlevleri: Şüphe - Kuşku Sorgulama Analiz etme ve Araştırma Yansıtma- Özdeğerlendirme Dinleme – Kendini ifade etme -Karşı Çıkma- Fikirlerini savunma Geri bildirim verme Önyargı farkındalığı Farklı bakış açıları geliştirme Yansıtma Temel ve üst düzey düşünme becerileri Üst biliş (Metacognition)ve meta öğrenme: Bilgiye ulaşma yollarını geliştirme Bilgiyi yeniden yapılandırma, bilgiyi birçok açıdan değerlendirerek mantıklı ve etik bir sonuca ulaştırma, bilgide derinleşme Disiplinlerarası ilişki: Bilgide bağlam, ilişkilendirme, karşılaştırmanın önemi İstihdamda eleştirel düşünme: Verimliğe katkısı- Rekabet gücüne katkısı- Müşteri ilişkisine katkısı Eleştirel düşünme ve kültür ilişkisi Eleştirel düşünme ve jenerasyon ilişkisi Eleştirel düşünme ve yapay zeka |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Temel ve üst düzey düşünme becerileri (Yaratıcı düşünme- Yansıtıcı düşünme Derinlemesine düşünme- Hipotez güdümlü düşünme – Eleştirel düşünme) | Makale Okuma |
2) | Üstbiliş (Meteacognition) Kişinin kendi düşüncesinin farkında olması, sorumluluk alma, planlama, değerlendirme, karar verme ve kontrol etme becerileri | Makale okuma ve etkili sorular hazırlama |
3) | Eleştirel düşünme becerisi kavramı ve işlevleri | Film izleme ve değerlendirme |
4) | Bilgide şüphecilik ve sorgulama Derin, farklı ve etkili Sorgulama: Etkili sorular sorarak düşünme mekanizmasını aktif hale getirilme | Film izleme ve yorumlama |
5) | Analiz Etme ve Araştırma: Problemlerde kök nedene inebilme, süreçleri sorgulayarak ve analiz ederek değer yaratabilme | Konuyla ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapma |
6) | Yansıtma (Reflection): Bir işi daha etkili hale nasıl getirebilirim? Ne düşündüğü üzerine düşünme | Farklı kaynaklardan araştırma yapma ve değerlendirme |
7) | Geri Bildirim Verme (Constructive Feedback): Yazılı ve sözlü geri bildirimler vererek yapılan işi tekrar düşündürtme, yönlendirme ve farkındalık kazandırma, Geribildirimle öğrenme | Makale yazma ve geri bildirim verme |
8) | ARA SINAV | |
9) | Karşı Çıkma ve Farklı Bakış Açıları Geliştirme: Kendi görüşü ile birlikte, karşıt görüşü de savunabilme, süreçleri, olayları ya da problemleri farklı perspektiftlerden değerlendirebilme | Münazara konuları ile ilgili ön hazırlık yapma |
10) | Önyargı farkındalığı (Confirmation Bias): İç görü oluşturma ve karar alma | Münazara çalışmaları |
11) | İstihdam ve Eleştirel Düşünme İlişkisi: Etkili iletişim ve etkili dinleme | Münazara çalışmaları |
12) | Eleştirel Düşünme ve Safsatalar | Makale okuma ve değerlendirme |
13) | Tümevarım ve Tümdengelim – Yargı | Sunum hazırlama |
14) | Eleştirel Düşünme Becerisi ve Yapay Zeka: 21. yüzyılda mekanikleştirilemeyen (sosyal) becerilerin geliştirilmesinin önemi Meta Öğrenme: Öğrenmeyi öğrenme (Learnability)- Disiplinlerarası hareketliliği geliştirme | Makale yazma ve özdeğerlendirme |
15) | FİNAL SINAVI |
Ders Notları / Kitaplar: | Richard Paul – Linda Elder, Kritik Düşünme, Pearson (Nobel Yayınları), 2020 |
Diğer Kaynaklar: | Daniel Kahneman, Hızlı ve Yavaş Düşünme, Varlık Yayınları, 2015. E. F. Schumacher, Aklı Karışıklar İçin Kılavuz, Küre Yayınları, 2016. Jonah Lehrer, Karar Anı, Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, 2014. Nassim Nicholas Taleb, Siyah Kuğu, Varlık Yayınları, 2011. Alev Alatlı, Ben Öyle Düşünüyorum Demekle Olmuyor,Everest Yayınları, 2018 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Bir bilim dalı olarak psikolojinin temel kavramlarına, kuramlarına ve tarihsel gelişimine hakim olma | ||||||||||
2) Psikolojinin alt alanlarını bilme, bu alanların yöntem ve uygulamaları konusunda bilgi sahibi olma | ||||||||||
3) Ruh sağlığı alanındaki güncel, teorik ve uygulamalı bilgilere sahip olma | ||||||||||
4) Bilgi ve becerilerini kullanarak yorumlama, analiz etme, değerlendirme ve bilime dayalı çözümler geliştirebilme | ||||||||||
5) Bireylerin bilişsel, fizyolojik, duygusal ve davranışsal süreçlerini bir bütün olarak anlayabilme | ||||||||||
6) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak topluma yarar sağlayacak araştırmalar ve çalışmalar yapabilme | ||||||||||
7) Etkin bir şekilde iletişim kurarak, alana dair konularda düşüncelerini diğer kişilerle paylaşabilme | ||||||||||
8) Daima kendini geliştirmeyi hedefleyerek, bilimsel gelişmeleri takip edebilme | ||||||||||
9) Sosyal sorumluluk bilincine sahip olma, toplumsal ve bireysel sorunlara duyarlı olabilme | ||||||||||
10) Psikoloji alanına dair edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir şekilde yorumlayabilme ve analiz edebilme | ||||||||||
11) Bilimsel yöntemleri kullanarak, bağımsız bir çalışma yürütebilme |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Bir bilim dalı olarak psikolojinin temel kavramlarına, kuramlarına ve tarihsel gelişimine hakim olma | 3 |
2) | Psikolojinin alt alanlarını bilme, bu alanların yöntem ve uygulamaları konusunda bilgi sahibi olma | 3 |
3) | Ruh sağlığı alanındaki güncel, teorik ve uygulamalı bilgilere sahip olma | 4 |
4) | Bilgi ve becerilerini kullanarak yorumlama, analiz etme, değerlendirme ve bilime dayalı çözümler geliştirebilme | 5 |
5) | Bireylerin bilişsel, fizyolojik, duygusal ve davranışsal süreçlerini bir bütün olarak anlayabilme | 4 |
6) | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak topluma yarar sağlayacak araştırmalar ve çalışmalar yapabilme | 5 |
7) | Etkin bir şekilde iletişim kurarak, alana dair konularda düşüncelerini diğer kişilerle paylaşabilme | 5 |
8) | Daima kendini geliştirmeyi hedefleyerek, bilimsel gelişmeleri takip edebilme | 4 |
9) | Sosyal sorumluluk bilincine sahip olma, toplumsal ve bireysel sorunlara duyarlı olabilme | 4 |
10) | Psikoloji alanına dair edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir şekilde yorumlayabilme ve analiz edebilme | 5 |
11) | Bilimsel yöntemleri kullanarak, bağımsız bir çalışma yürütebilme | 4 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Toplam | % | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % |