Psikoloji
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PSY447
Ders İsmi: Bağımlılık Psikolojisi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi MELİKE CEYLAN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilere klinik bir uygulama olan nöropsikolojik değerlendirmenin amaçlarını, esaslarını, değerlendirmede kullanılan testlerin geçerlilik ve güvenilirlikleri ile genel olarak ne amaçla ve nasıl uygulandıklarını ve bu testlerin ölçmüş olduğu bilişsel işlevleri ve ilişkili beyin yapılarını öğretmektir.
Dersin İçeriği: Derste nöropsikolojik değerlendirme, testler ve ilişkili anatomik yapılar işlenecektir.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) 1)Derste işlenen bağımlılık ile ilgili olarak bireysel, çevresel ve biyolojik risk faktörlerini öğrenme. 2 Derste işlenen bağımlılık ile ilgili olarak bireysel, çevresel ve biyolojik koruyucu faktörleri öğrenme.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) 1) Bilgi ve becerilerini kullanarak yorumlama, analiz etme, değerlendirme ve bilime dayalı çözümler geliştirebilme 2) Ders boyunca kapsanan nitel yöntemlerin temel adımlarını kavrama 3) Ders boyunca kapsanan nicel yöntemlerin temel adımlarını kavrama 4) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak topluma yarar sağlayacak araştırmalar ve çalışmalar yapabilme
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) 1) Etkin bir şekilde iletişim kurarak, alana dair konularda düşüncelerini diğer kişilerle paylaşabilme
Öğrenme Yetkinliği
1) 1) Psikoloji alanına dair edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir şekilde yorumlayabilme ve analiz edebilme 2) Araştırma yöntemlerin uygulanmasını eleştirel olarak gözden geçirebilme ve değerlendirebilme
Alana Özgü Yetkinlik
1) 1) Daima kendini geliştirmeyi hedefleyerek, bilimsel gelişmeleri takip edebilme 2) Bilimsel araştırmanın tasarım çıkarımlarını değerlendirebilme
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) 1) Bilimsel yöntemleri kullanarak, bağımsız bir çalışma yürütebilme

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Nöropsikoloji nedir? Nasıl gelişmiştir? Hangi amaçlarla uygulanır?
2) Nöropsikolojik uygulama sırasında dikkat edilmesi gereken faktörler, test seçimi nasıl olmalıdır? Nöropsikolojik değerlendirme sonuçları nasıl ve hangi kriterlere göre yorumlanmalıdır?
3) Nöropsikolojik değerlendirmenin geçerliliği; beyni incelemek
4) Nöropsikolojinin kavramsal geçerliliği
5) Davranışın boyutları: Kognitif işlevler ve sınıflandırılmaları
6) Nöropsikolojik değerlendirmede ölçümle ilgili özellikler: verilerin yorumlanması, performans yönetimi, testlerin seçimi ve yorumlanırken dikkat edilmesi gerekenler
7) ARA SINAV
8) Davranışsal nöroanatomi: Posterior Parietal Heteromodal Korteksin İşlev ve Sendromları, Prefrontal heteromodal korteks ve frontal lob sendromları, yürütücü işlevler ve sosyal davranış, Frontal lob sendromunun klinik tablousu, Frontal lob sendromlarının nöropsikolojisi, Paralimbik (mezokortikal) alanlar.
9) Öğrenme ve bellek testleri: Sözel Bellek Süreçleri Testi ve California Sözel Öğrenme Testi, Wecshler Görsel Üretim Testi
10) Uyanıklık, dikkat ve konsantrasyon: Sayı menzili testi, Corsi Blok Testi
11) Karmaşık Dikkat ve Yürütücü İşlevler (Perseverans, Enterferansa direnç, tepki inhibisyonu, kategori değiştirme) Sözel Akıcılık Testleri (Hayvan sayma), Geriye Doğru Sayma Testleri (100’den geri 7’şer, 20’den geri 1’er, haftanın günleri ya da yılın ayları), Luria’nın ardışık el hareketleri, Luria’nın ardışık desen çizme testi, Yap-Yapma Testi, İz Sürme Testi, Stroop Testi, Wisconsin Kart Eşleme Testi
12) Planlama ve sıralama: Saat Çizimi Testi; Dil becerileri: Boston İsimlendirme Testi
13) Akıl yürütme ve soyut düşünme: Muhakeme, atasözleri, benzerlikler
14) FİNAL

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Neuropsychological Assessment, Muriel D. Lezak, 5. Basım, Oxford Press.
Bilnot- Yetişkin Nöropsikolojik Testlerin Yetişkinler için Araştırma ve Geliştirme Çalışmaları, Sirel Karakaş Eğitim Kitabevi, İstanbul (2013).
Öktem Sözel Bellek Süreçleri Testi (ÖKTEM-SBST), Öget Öktem-Tanör. 2011, Türk Psikologlar Derneği: Ankara.
Klinik Nöropsikoloji ve Nöropsikiyatrik Hastalıklar. (2018). Ed. Prof. Dr. Emre Kural, Güneş Tıp Kitabevi.
Diğer Kaynaklar: Neuropsychological Assessment, Muriel D. Lezak, 5. Basım, Oxford Press.
Bilnot- Yetişkin Nöropsikolojik Testlerin Yetişkinler için Araştırma ve Geliştirme Çalışmaları, Sirel Karakaş Eğitim Kitabevi, İstanbul (2013).
Öktem Sözel Bellek Süreçleri Testi (ÖKTEM-SBST), Öget Öktem-Tanör. 2011, Türk Psikologlar Derneği: Ankara.
Klinik Nöropsikoloji ve Nöropsikiyatrik Hastalıklar. (2018). Ed. Prof. Dr. Emre Kural, Güneş Tıp Kitabevi.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Bir bilim dalı olarak psikolojinin temel kavramlarına, kuramlarına ve tarihsel gelişimine hakim olma
2) Psikolojinin alt alanlarını bilme, bu alanların yöntem ve uygulamaları konusunda bilgi sahibi olma
3) Ruh sağlığı alanındaki güncel, teorik ve uygulamalı bilgilere sahip olma
4) Bilgi ve becerilerini kullanarak yorumlama, analiz etme, değerlendirme ve bilime dayalı çözümler geliştirebilme
5) Bireylerin bilişsel, fizyolojik, duygusal ve davranışsal süreçlerini bir bütün olarak anlayabilme
6) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak topluma yarar sağlayacak araştırmalar ve çalışmalar yapabilme
7) Etkin bir şekilde iletişim kurarak, alana dair konularda düşüncelerini diğer kişilerle paylaşabilme
8) Daima kendini geliştirmeyi hedefleyerek, bilimsel gelişmeleri takip edebilme
9) Sosyal sorumluluk bilincine sahip olma, toplumsal ve bireysel sorunlara duyarlı olabilme
10) Psikoloji alanına dair edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir şekilde yorumlayabilme ve analiz edebilme
11) Bilimsel yöntemleri kullanarak, bağımsız bir çalışma yürütebilme

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Bir bilim dalı olarak psikolojinin temel kavramlarına, kuramlarına ve tarihsel gelişimine hakim olma
2) Psikolojinin alt alanlarını bilme, bu alanların yöntem ve uygulamaları konusunda bilgi sahibi olma
3) Ruh sağlığı alanındaki güncel, teorik ve uygulamalı bilgilere sahip olma
4) Bilgi ve becerilerini kullanarak yorumlama, analiz etme, değerlendirme ve bilime dayalı çözümler geliştirebilme
5) Bireylerin bilişsel, fizyolojik, duygusal ve davranışsal süreçlerini bir bütün olarak anlayabilme
6) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak topluma yarar sağlayacak araştırmalar ve çalışmalar yapabilme
7) Etkin bir şekilde iletişim kurarak, alana dair konularda düşüncelerini diğer kişilerle paylaşabilme
8) Daima kendini geliştirmeyi hedefleyerek, bilimsel gelişmeleri takip edebilme
9) Sosyal sorumluluk bilincine sahip olma, toplumsal ve bireysel sorunlara duyarlı olabilme
10) Psikoloji alanına dair edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir şekilde yorumlayabilme ve analiz edebilme
11) Bilimsel yöntemleri kullanarak, bağımsız bir çalışma yürütebilme

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100