Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Nöropsikoloji nedir? Nasıl gelişmiştir? Hangi amaçlarla uygulanır? |
|
2) |
Nöropsikolojik uygulama sırasında dikkat edilmesi gereken faktörler, test seçimi nasıl olmalıdır? Nöropsikolojik değerlendirme sonuçları nasıl ve hangi kriterlere göre yorumlanmalıdır? |
|
3) |
Nöropsikolojik değerlendirmenin geçerliliği; beyni incelemek |
|
4) |
Nöropsikolojinin kavramsal geçerliliği |
|
5) |
Davranışın boyutları: Kognitif işlevler ve sınıflandırılmaları |
|
6) |
Nöropsikolojik değerlendirmede ölçümle ilgili özellikler: verilerin yorumlanması, performans yönetimi, testlerin seçimi ve yorumlanırken dikkat edilmesi gerekenler |
|
7) |
ARA SINAV |
|
8) |
Davranışsal nöroanatomi: Posterior Parietal Heteromodal Korteksin İşlev ve Sendromları, Prefrontal heteromodal korteks ve frontal lob sendromları, yürütücü işlevler ve sosyal davranış, Frontal lob sendromunun klinik tablousu, Frontal lob sendromlarının nöropsikolojisi, Paralimbik (mezokortikal) alanlar. |
|
9) |
Öğrenme ve bellek testleri: Sözel Bellek Süreçleri Testi ve California Sözel Öğrenme Testi, Wecshler Görsel Üretim Testi |
|
10) |
Uyanıklık, dikkat ve konsantrasyon: Sayı menzili testi, Corsi Blok Testi |
|
11) |
Karmaşık Dikkat ve Yürütücü İşlevler (Perseverans, Enterferansa direnç, tepki inhibisyonu, kategori değiştirme) Sözel Akıcılık Testleri (Hayvan sayma), Geriye Doğru Sayma Testleri (100’den geri 7’şer, 20’den geri 1’er, haftanın günleri ya da yılın ayları), Luria’nın ardışık el hareketleri, Luria’nın ardışık desen çizme testi, Yap-Yapma Testi, İz Sürme Testi, Stroop Testi, Wisconsin Kart Eşleme Testi |
|
12) |
Planlama ve sıralama: Saat Çizimi Testi; Dil becerileri: Boston İsimlendirme Testi |
|
13) |
Akıl yürütme ve soyut düşünme: Muhakeme, atasözleri, benzerlikler |
|
14) |
FİNAL |
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Neuropsychological Assessment, Muriel D. Lezak, 5. Basım, Oxford Press.
Bilnot- Yetişkin Nöropsikolojik Testlerin Yetişkinler için Araştırma ve Geliştirme Çalışmaları, Sirel Karakaş Eğitim Kitabevi, İstanbul (2013).
Öktem Sözel Bellek Süreçleri Testi (ÖKTEM-SBST), Öget Öktem-Tanör. 2011, Türk Psikologlar Derneği: Ankara.
Klinik Nöropsikoloji ve Nöropsikiyatrik Hastalıklar. (2018). Ed. Prof. Dr. Emre Kural, Güneş Tıp Kitabevi.
|
Diğer Kaynaklar: |
Neuropsychological Assessment, Muriel D. Lezak, 5. Basım, Oxford Press.
Bilnot- Yetişkin Nöropsikolojik Testlerin Yetişkinler için Araştırma ve Geliştirme Çalışmaları, Sirel Karakaş Eğitim Kitabevi, İstanbul (2013).
Öktem Sözel Bellek Süreçleri Testi (ÖKTEM-SBST), Öget Öktem-Tanör. 2011, Türk Psikologlar Derneği: Ankara.
Klinik Nöropsikoloji ve Nöropsikiyatrik Hastalıklar. (2018). Ed. Prof. Dr. Emre Kural, Güneş Tıp Kitabevi.
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Bir bilim dalı olarak psikolojinin temel kavramlarına, kuramlarına ve tarihsel gelişimine hakim olma |
|
2) |
Psikolojinin alt alanlarını bilme, bu alanların yöntem ve uygulamaları konusunda bilgi sahibi olma |
|
3) |
Ruh sağlığı alanındaki güncel, teorik ve uygulamalı bilgilere sahip olma |
|
4) |
Bilgi ve becerilerini kullanarak yorumlama, analiz etme, değerlendirme ve bilime dayalı çözümler geliştirebilme |
|
5) |
Bireylerin bilişsel, fizyolojik, duygusal ve davranışsal süreçlerini bir bütün olarak anlayabilme |
|
6) |
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak topluma yarar sağlayacak araştırmalar ve çalışmalar yapabilme |
|
7) |
Etkin bir şekilde iletişim kurarak, alana dair konularda düşüncelerini diğer kişilerle paylaşabilme |
|
8) |
Daima kendini geliştirmeyi hedefleyerek, bilimsel gelişmeleri takip edebilme |
|
9) |
Sosyal sorumluluk bilincine sahip olma, toplumsal ve bireysel sorunlara duyarlı olabilme |
|
10) |
Psikoloji alanına dair edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir şekilde yorumlayabilme ve analiz edebilme |
|
11) |
Bilimsel yöntemleri kullanarak, bağımsız bir çalışma yürütebilme |
|