Psikoloji
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PSY429
Ders İsmi: Özel Eğitim
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi YUNUS YÜCEL
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, özel eğitim ile ilgili temel kavramların, sık görülen yetersizlik alanlarının ve özel eğitimde uygulanan müdahale / destek hizmetlerinin öğretilmesidir. Ayrıca bu derste özel eğitimde sık görülen her bir yetersizlik alanı örnek olaylar ele alınarak tartışılacaktır.
Dersin İçeriği: Bu dersin içeriği, “özel gereksinimli çocuklar ve aileleri, özel gereksinimli çocuklar ve resmi/ sosyal kurumlar, özel eğitimde erken müdahale destek hizmetleri, zihinsel ve gelişimsel yetersizlik ve özellikleri, otizm spektrum bozukluğu ve özellikleri, öğrenme güçlüğü ve özellikleri, dikkat eksikliği / hiperaktivite bozukluğu ve özellikleri, duygusal ve davranışsal bozuklular ve özellikleri, iletişim, dil ve konuşma bozuklukları ve özellikleri, işitme yetersizliği ve özellikleri
görme yetersizliği ve özellikleri, fiziksel yetersizlikler, sağlık problemleri, çoklu yetersizlikler ve özellikleri, üstün zekalı ve yetenekli çocuklar ve özellikleri” konularından oluşmaktadır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Özel eğitime gereksinim duyan çocuk ve aileler ile ilgili temel kavramları tanımlar, kendi bakış açısı ile yorumlayabilir.
2) Özel eğitim hizmetlerinin eğitsel ve sosyal açıdan önemini yorumlayabilir.
3) Özel eğitimde sık görülen farklı yetersizlik alanları ile ilgili tanılama, tedavi ve eğitim süreçlerini tartışabilir.
4) Özel eğitimde sık görülen farklı yetersizlik alanları ile ilgili bireysel müdahale planı oluşturabilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Özel Gereksinimli Çocuklar Ve Aileleri 1- Krik, S., Gallagher J, Coleman M.R. (2017). Özel Gereksinimli Olan Çocukların Eğitimi – Educating Exceptional Children. (Ed. Salih Rakap), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
2) Özel Gereksinimli Çocuklar Ve Resmi/Sosyal Kurumlar 1- Krik, S., Gallagher J, Coleman M.R. (2017). Özel Gereksinimli Olan Çocukların Eğitimi – Educating Exceptional Children. (Ed. Salih Rakap), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
3) Özel Eğitimde Erken Müdahale Destek Hizmetleri 1- Krik, S., Gallagher J, Coleman M.R. (2017). Özel Gereksinimli Olan Çocukların Eğitimi – Educating Exceptional Children. (Ed. Salih Rakap), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
4) Zihinsel Ve Gelişimsel Yetersizlik Ve Özellikleri 1- Krik, S., Gallagher J, Coleman M.R. (2017). Özel Gereksinimli Olan Çocukların Eğitimi – Educating Exceptional Children. (Ed. Salih Rakap), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
5) Otizm Spektrum Bozukluğu Ve Özellikleri 1- Krik, S., Gallagher J, Coleman M.R. (2017). Özel Gereksinimli Olan Çocukların Eğitimi – Educating Exceptional Children. (Ed. Salih Rakap), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
6) Öğrenme Güçlüğü Ve Özellikleri 1- Krik, S., Gallagher J, Coleman M.R. (2017). Özel Gereksinimli Olan Çocukların Eğitimi – Educating Exceptional Children. (Ed. Salih Rakap), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
7) Dikkat Eksikliği / Hiperaktivite Bozukluğu Ve Özellikleri Krik, S., Gallagher J, Coleman M.R. (2017). Özel Gereksinimli Olan Çocukların Eğitimi – Educating Exceptional Children. (Ed. Salih Rakap), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
8) Ara Sınav Krik, S., Gallagher J, Coleman M.R. (2017). Özel Gereksinimli Olan Çocukların Eğitimi – Educating Exceptional Children. (Ed. Salih Rakap), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
9) Duygusal Ve Davranışsal Bozuklular Ve Özellikleri Krik, S., Gallagher J, Coleman M.R. (2017). Özel Gereksinimli Olan Çocukların Eğitimi – Educating Exceptional Children. (Ed. Salih Rakap), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
10) İletişim, Dil Ve Konuşma Bozuklukları Ve Özellikleri Krik, S., Gallagher J, Coleman M.R. (2017). Özel Gereksinimli Olan Çocukların Eğitimi – Educating Exceptional Children. (Ed. Salih Rakap), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
11) İşitme Yetersizliği Ve Özellikleri Krik, S., Gallagher J, Coleman M.R. (2017). Özel Gereksinimli Olan Çocukların Eğitimi – Educating Exceptional Children. (Ed. Salih Rakap), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
12) Görme Yetersizliği Ve Özellikleri Krik, S., Gallagher J, Coleman M.R. (2017). Özel Gereksinimli Olan Çocukların Eğitimi – Educating Exceptional Children. (Ed. Salih Rakap), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
13) Fiziksel Yetersizlikler, Sağlık Problemleri, Çoklu Yetersizlikler Ve Özellikleri Krik, S., Gallagher J, Coleman M.R. (2017). Özel Gereksinimli Olan Çocukların Eğitimi – Educating Exceptional Children. (Ed. Salih Rakap), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
14) Üstün Zekalı Ve Yetenekli Çocuklar Ve Özellikleri 1- Krik, S., Gallagher J, Coleman M.R. (2017). Özel Gereksinimli Olan Çocukların Eğitimi – Educating Exceptional Children. (Ed. Salih Rakap), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
15) FİNAL SINAVI 1- Krik, S., Gallagher J, Coleman M.R. (2017). Özel Gereksinimli Olan Çocukların Eğitimi – Educating Exceptional Children. (Ed. Salih Rakap), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: --
Diğer Kaynaklar: 1- Krik, S., Gallagher J, Coleman M.R. (2017). Özel Gereksinimli Olan Çocukların Eğitimi – Educating Exceptional Children. (Ed. Salih Rakap), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
2- Aksoy, V. (2016). Özel Eğitim, Ankara: Pegem Akademi.
3- Baykoç, N. (2011). Özel Gereksinimli Çocuklar Ve Özel Eğitim, İstanbul: Eğiten Kitap.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Bir bilim dalı olarak psikolojinin temel kavramlarına, kuramlarına ve tarihsel gelişimine hakim olma
2) Psikolojinin alt alanlarını bilme, bu alanların yöntem ve uygulamaları konusunda bilgi sahibi olma
3) Ruh sağlığı alanındaki güncel, teorik ve uygulamalı bilgilere sahip olma
4) Bilgi ve becerilerini kullanarak yorumlama, analiz etme, değerlendirme ve bilime dayalı çözümler geliştirebilme
5) Bireylerin bilişsel, fizyolojik, duygusal ve davranışsal süreçlerini bir bütün olarak anlayabilme
6) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak topluma yarar sağlayacak araştırmalar ve çalışmalar yapabilme
7) Etkin bir şekilde iletişim kurarak, alana dair konularda düşüncelerini diğer kişilerle paylaşabilme
8) Daima kendini geliştirmeyi hedefleyerek, bilimsel gelişmeleri takip edebilme
9) Sosyal sorumluluk bilincine sahip olma, toplumsal ve bireysel sorunlara duyarlı olabilme
10) Psikoloji alanına dair edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir şekilde yorumlayabilme ve analiz edebilme
11) Bilimsel yöntemleri kullanarak, bağımsız bir çalışma yürütebilme

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Bir bilim dalı olarak psikolojinin temel kavramlarına, kuramlarına ve tarihsel gelişimine hakim olma 4
2) Psikolojinin alt alanlarını bilme, bu alanların yöntem ve uygulamaları konusunda bilgi sahibi olma 5
3) Ruh sağlığı alanındaki güncel, teorik ve uygulamalı bilgilere sahip olma 4
4) Bilgi ve becerilerini kullanarak yorumlama, analiz etme, değerlendirme ve bilime dayalı çözümler geliştirebilme 5
5) Bireylerin bilişsel, fizyolojik, duygusal ve davranışsal süreçlerini bir bütün olarak anlayabilme 4
6) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak topluma yarar sağlayacak araştırmalar ve çalışmalar yapabilme 5
7) Etkin bir şekilde iletişim kurarak, alana dair konularda düşüncelerini diğer kişilerle paylaşabilme 4
8) Daima kendini geliştirmeyi hedefleyerek, bilimsel gelişmeleri takip edebilme 5
9) Sosyal sorumluluk bilincine sahip olma, toplumsal ve bireysel sorunlara duyarlı olabilme 5
10) Psikoloji alanına dair edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir şekilde yorumlayabilme ve analiz edebilme 4
11) Bilimsel yöntemleri kullanarak, bağımsız bir çalışma yürütebilme 5

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %