Çocuk Gelişimi
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: CDV106
Ders İsmi: Oyun ve Oyun Materyalleri Geliştirme
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 2 0 6
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi LÜTFULLAH ÇELİKTEN
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. ENES YÜREK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Okul öncesi dönemi için oyun ve oyun materyallerinin önemini kavrama, oyun temelli öğretim etkinlikleri planlayabilme ve oyun materyalleri geliştirme becerisi kazandırmak.
Dersin İçeriği: Okul öncesi dönemde oyun kavramı ve önemi, oyun materyallerinin nitelikleri ve işlevleri, okul öncesi dönemde çocuğun gelişim alanlarına katkı sağlayacak oyun materyallerinin özellikleri, oyunun ve oyun materyallerinin öğretim sürecindeki yeri ve kullanımı, okulun ya da sınıfın materyal ihtiyaçlarının belirlenmesi, uygun materyallerin planlamasının yapılması, iki ve üç boyutlu materyaller tasarlanıp yapılması.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Oyunun tanımı ve tarihçesi hakkında genel bilgi sahibi olur.
2) Oyun kavramına ilişkin detaylı bilgi sahibi olur. Oyunun toplumsal ve kültürel işlevini bilir. Oyunun çocuğun gelişim alanlarına etkisini anlar.
3) Oyun yoluyla çocuğa kazandırılabilecek beceri ve değerleri bilir. Oyun temelli öğrenme süreci ve kuramını bilir.
4) Okulöncesi dönemdeki eğitsel oyun materyalinin tanımını yapar ve özelliklerini söyler. Eğitsel oyun materyallerinin çocukların gelişimi üzerindeki etkilerini ve önemini açıklar.
5) Oyun materyali geliştirme sürecini tanımlar. Materyal hazırlama ilkelerini bilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Etkinliklerde özellikle canlandırmada kullanılan kuklaların çocukların gelişimine olan katkılarını bilir. Temel kukla tekniklerini bilir.
2) Maske yapımında doğru malzemeleri seçer. Çocukları maske yaparken yönlendirir. Maskeleri kullanmak için etkinlik planlar.
3) Dolgu oyuncaklarının tanımını söyler. Dolgu oyuncaklarının hangi amaçla kullanılacağını ve yapım aşamaları hakkında bilgiye sahiptir.
4) Artık malzeme kullanılarak yapılan oyuncakların çocukların gelişimine olan katkılarını bilir. Çocukları artık malzemeden oyuncak yaparken doğru yönlendirir. Nelerden artık malzeme olarak faydalanacağını bilir.
5) Özel eğitime ait bilgi sahibi olur, özel eğitimde kullanılacak malzemeleri ve önemini açıklar.
6) Ritim çalışmalarının çocuğun gelişimine etkilerini bilir, ritim araçlarının yapımında kullanılacak malzemeleri ve özelliklerini söyler.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Her öğrenci kendi eğitici materyalini tasarlar. Tasarladığı materyalin amacını ve etkinliğini sınıfta arkadaşlarına sunar.
2) Her öğrenci kendi eğitici materyalini tasarlar. Tasarladığı materyalin amacını ve etkinliğini sınıfta arkadaşlarına sunar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders hakkında genel bilgi Oyunun Doğusu ve Tarihçesine Giriş Homo Ludens - Johan Huizinga
2) Oyunun öğeleri, oyun ve insan, oyunun toplumsal işlevi, çocuk oyunları ve gelişime katkıları, Oyun, Çocuk, Tiyatro - Prof. Dr. Özdemir Nutku
3) Oyunun çocuklara kazandırdığı beceri ve değerler, oyun ve sanat ilişkisi ve oyun temelli öğrenme kuramı
4) Öğrenme ve öğretme sürecinde araç-gereç kullanımın önemi, Kavramsal çerçeve, Eğitsel oyun materyallerinin çocuk gelişimine olan etkileri Eğitimde Araç –Gereç Geliştirme, Miray ÖZÖZEN DANACI, Eğiten Kitap
5) Eğitsel oyun materyallerinin geliştirilme aşamaları ve özellikleri Eğitimde Araç –Gereç Geliştirme, Miray ÖZÖZEN DANACI, Eğiten Kitap
6) Kuklaların tanımı ve önemi: Okul öncesinde kukla geliştirme Eğitimde Araç –Gereç Geliştirme, Miray ÖZÖZEN DANACI, Eğiten Kitap
7) Maske ve kostümün tanımı ve önemi: Okul öncesinde maske ve kostüm geliştirme Eğitimde Araç –Gereç Geliştirme, Miray ÖZÖZEN DANACI, Eğiten Kitap
8) Dolgu oyuncakların tanımı ve önemi: Okul öncesinde dolgu oyuncak geliştirme Eğitimde Araç –Gereç Geliştirme, Miray ÖZÖZEN DANACI, Eğiten Kitap
9) Artık Materyallerin tanımı ve önemi: Okul öncesinde artık malzemelerden materyal geliştirme Eğitimde Araç –Gereç Geliştirme, Miray ÖZÖZEN DANACI, Eğiten Kitap
10) Özel Eğitimde araç gereç kullanımı: Özel eğitimde kullanılabilecek araç-gereç geliştirme Eğitimde Araç –Gereç Geliştirme, Miray ÖZÖZEN DANACI, Eğiten Kitap
11) Ritim araçlarının kullanımı: Ritim araçları geliştirme Eğitimde Araç –Gereç Geliştirme, Miray ÖZÖZEN DANACI, Eğiten Kitap
12) Eğitici Materyal Geliştirme ve Sunma Okul Öncesi Eğitimde Materyal Tasarımı, Şafak ÖZTÜRK AYNAL, Eğiten Kitap
13) Eğitici Materyal Geliştirme ve Sunma Okul Öncesi Eğitimde Materyal Tasarımı, Şafak ÖZTÜRK AYNAL, Eğiten Kitap

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Eğitimde Araç –Gereç Geliştirme, Miray ÖZÖZEN DANACI, Eğiten Kitap
Okul Öncesi Eğitimde Materyal Tasarımı, Şafak ÖZTÜRK AYNAL, Eğiten Kitap
Diğer Kaynaklar: Homo Ludens - Johan Huizinga
Oyun Dünyam Dünyam Oyun, Nurdan ERDURAN, Mahmut YILMAZ, Eğiten Kitap Yayınevi
Oyun, Çocuk, Tiyatro - Prof. Dr. Özdemir Nutku, Özgür Yayınları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

Program Kazanımları
1) Çocuk gelişimindeki çağdaş/güncel kuramcıları tanıyabilme, alanındaki ulusal ve uluslararası yenilikleri takip edebilme
2) Çocuğun gelişim alanlarını, gelişim alanlarında oluşabilecek sorunları, ihtiyaçlarını tanımlayabilme
3) Çocuğun haklarını, toplum içerisindeki yerini ve toplumla ilişkilerini tanımlayabilme
4) Çocuğun ruhsal sağlığına etki eden değişkenleri tanımlayabilme
5) Çocuk hastalıklarını tanımlayabilme
6) Çocuğun sağlıklı beslenmesini tanımlayabilme
7) Gelişimsel değerlendirmeler yapabilme
8) Çocuğun gelişim alanlarına yönelik ve gereksinimlerine uygun programlar, etkinlikler, materyaller yapabilme
9) Aile ve topluma yönelik eğitimler düzenleyebilme
10) Bireysel ve takım içinde uyumlu çalışarak, takım çalışmasında gruba katkı sağlayabilme
11) Alanındaki çalışmaları yürütebilecek ve dünyadaki teknolojik gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi
12) Eleştirel düşünebilme ve meslek etiği bilgisi
13) Farklı bakış açılarına sahip olma ve farklılıklara saygı gösterebilme
14) Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Çocuk gelişimindeki çağdaş/güncel kuramcıları tanıyabilme, alanındaki ulusal ve uluslararası yenilikleri takip edebilme
2) Çocuğun gelişim alanlarını, gelişim alanlarında oluşabilecek sorunları, ihtiyaçlarını tanımlayabilme
3) Çocuğun haklarını, toplum içerisindeki yerini ve toplumla ilişkilerini tanımlayabilme
4) Çocuğun ruhsal sağlığına etki eden değişkenleri tanımlayabilme
5) Çocuk hastalıklarını tanımlayabilme
6) Çocuğun sağlıklı beslenmesini tanımlayabilme
7) Gelişimsel değerlendirmeler yapabilme
8) Çocuğun gelişim alanlarına yönelik ve gereksinimlerine uygun programlar, etkinlikler, materyaller yapabilme
9) Aile ve topluma yönelik eğitimler düzenleyebilme
10) Bireysel ve takım içinde uyumlu çalışarak, takım çalışmasında gruba katkı sağlayabilme
11) Alanındaki çalışmaları yürütebilecek ve dünyadaki teknolojik gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi
12) Eleştirel düşünebilme ve meslek etiği bilgisi
13) Farklı bakış açılarına sahip olma ve farklılıklara saygı gösterebilme
14) Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 2 % 20
Final 1 % 80
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 20
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 80
Toplam % 100