Güvenlik Bilimleri ve Uygulamaları (Tezsiz)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SCR511
Ders İsmi: Uluslararası İlişkiler ve Kuramları
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 6
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. SUAT DÖNMEZ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste Uluslararası İlişkiler Teorileri üzerine ileri seviyede tartışmalar, kavramlar ele alınmaktadır.
Dersin İçeriği: Seminerlerde Uluslararası İlişkiler Teorileri derinlemesine ele alınıp, akademik araştırmada uygulamaları tartışılmaktadır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Öğrencilere uluslararası ilişkilere dair teorik yaklaşımları sunmak ve temel yaklaşımların eksik ve hatalarını tartışan eleştirel yaklaşımları tanıtmak
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Öğrencileri özellikle eleştirel yaklaşımlar çerçevesinden uluslararası olguları analiz etmeye yönlendirmek
2) Öğrencilere birbiryle çelişen görüşler ışığında uluslararası olgulara dair kendi özgün görüşlerini üretmeye yönlendirmek
3) Öğrencileri çeşitli önceden belirlenmiş güncel uluslararası olgular ve gelişmeler hakkında çelişen teorik görüşler ışığında hipotezler geliştirmeye teşvik etmek
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse giriş
2) Neden teoriler birbirinden farklıdır *okuma Burchill et.al., ‘Introduction’
3) Realizm *okuma Donnely, ‘Realism’ *okuma Kenneth Waltz, “The Spread of Nuclear Weapons: More May Better,” Adelphi Papers, Number 171 (London: International Institute for Strategic Studies, 1981). Available at https://www.mtholyoke.edu/acad/intrel/waltz1.htm *Read John Mearsheimer, “Back to the Future,” International Security, Summer 1990 (Vol. 15, No. 1) * Read Gideon Rose, “Neoclassical Realism and Theories of Foreign Policy,” 51 World Politics 144 (1998)
4) Liberalizm *okuma Burchill, ‘Liberalism’ *okuma Andrew Moravcsik, ‘Taking Preferences Seriously: A Liberal Theory of International Politics,’ International Organization, Autumn 1997 (Vol 51, no 4) *Read John O’Neal and Bruce Russett, ‘The Classical Liberals Were Right: Democracy, Interdependence, and Conflict, 1950–1985’ International Studies Quarterly, 1997 (Vol. 41) *Read Robert Axelrod, and Keohane, Robert O., “Achieving Cooperation Under Anarchy: Strategies and Institutions,” World Politics 38 (1985), pp. 226–54
5) Marksizm *okuma Linklater, ‘Marxism’ *okuma Giovanni Arrighi, “Lineages of Empire,” Historical Materialism, volume, 2002, (vol 10 no 3), pp. 3–16 *Read Immanuel Wallerstein, The Modern World-System: Capitalist Agriculture and the Origins of the European World-Economy in the Sixteenth Century. New York: Academic Press, 1976, pp. 229-233.
6) Eleştirel Teori *okuma Devetak, ‘Critical Theory’ *okuma Robert Cox, “Social Forces, States and World Orders,” Millenium ,1981 (vol 10)
7) Eleştirel Teori *okuma Devetak, ‘Critical Theory’ *okuma Robert Cox, “Social Forces, States and World Orders,” Millenium ,1981 (vol 10)
8) Ara Sınav
9) Postmodernizm *okuma Devetak, ‘Postmodernism’ *okuma Maja Zehfuss (2003) Forget September 11, Third World Quarterly, 24:3, 513-528,
10) İnşacılık *okuma Reus-Smit, ‘Constructivism’ *okuma Alexander Wendt, “Constructing International Politics” International Security Vol. 20, No. 1 (Summer, 1995), pp. 71-81 (11 pages) * Jutta Weldes and Diana Saco, ‘Making State Action Possible: The United States and the Discursive Construction of “The Cuban Problem”, 1960-1994,’ Millennium: Journal of International Studies 25:2 (1996) 361-395. *Read Thomas Risse-Kappen, ‘Ideas do not Float Freely: Transnational Coalitions, Domestic Structures, and the End of the Cold War,’ International Organization 48:2 (1994) 185-214
11) Feminizm *okuma True, ‘Feminism’ *okuma J. Ann Tickner, ‘You Just Don’t Understand: Troubled Engagements Between Feminists and IR Theorists,’International Studies Quarterly 41: 4 (1997) 611-632 * Marysia Zalewski, ‘Well, What’s the Feminist Perspective on Bosnia?’ International Affairs 71:2 (1995) 339-356.
12) Yeşil Siyaset *okuma Paterson, ‘Green Politics’
13) İngiliz Okulu *okuma Burchill, 'English School'
14) Ödev Sunumları
15) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Scott Burchill et.al. Theories of International Relations. Palgrave
Keith L. Shimko, International Relations: Perspectives, Controversies and Readings, Wadsworth, 2010.
Diğer Kaynaklar:

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Öğrenci programı başarıyla tamamladığında "Güvenlik Bilimleri" konusundaki temel teoriler, kavramlar ve tartışmalar hakkında bilgi sahibi olur.
2) Öğrenciler, savaşların sebepleri, devlet-altı şiddetin doğası ve caydırıcılık, mülakat ve sözleşmeler, güvenlik işbirlikleri, askeri strateji ve operasyonlar konularında analiz yeteneklerini geliştirir.
3) Öğrenciler, gelişmiş araştırma, yazma ve analitik yeteneklerini kullanarak ulusal ve uluslararası güvenlik sorunlarını ortaya koyar, gündemdeki bu sorunlara yaklaşımlar geliştirir.
4) Programdan mezun olan öğrenciler, güvenlik politikalarının analizi için uygun kuramsal ve yöntemsel araçları seçer, bu araçları güvenlik araştırmalarına kapsamlı bir biçimde uygular.
5) Mezun adayları, güvenlik politikası alanında orijinal araştırmalar şekillendirip yürütecek araştırma planı ve analitik yöntemleri uygular.
6) Öğrenciler, "Güvenlik Bilimleri" alanındaki kavram ve olguları, Sosyal Bilimlerin diğer alanları ile ilişkilendirir, disiplinlerarası bir yaklaşım elde eder.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Öğrenci programı başarıyla tamamladığında "Güvenlik Bilimleri" konusundaki temel teoriler, kavramlar ve tartışmalar hakkında bilgi sahibi olur.
2) Öğrenciler, savaşların sebepleri, devlet-altı şiddetin doğası ve caydırıcılık, mülakat ve sözleşmeler, güvenlik işbirlikleri, askeri strateji ve operasyonlar konularında analiz yeteneklerini geliştirir.
3) Öğrenciler, gelişmiş araştırma, yazma ve analitik yeteneklerini kullanarak ulusal ve uluslararası güvenlik sorunlarını ortaya koyar, gündemdeki bu sorunlara yaklaşımlar geliştirir.
4) Programdan mezun olan öğrenciler, güvenlik politikalarının analizi için uygun kuramsal ve yöntemsel araçları seçer, bu araçları güvenlik araştırmalarına kapsamlı bir biçimde uygular.
5) Mezun adayları, güvenlik politikası alanında orijinal araştırmalar şekillendirip yürütecek araştırma planı ve analitik yöntemleri uygular.
6) Öğrenciler, "Güvenlik Bilimleri" alanındaki kavram ve olguları, Sosyal Bilimlerin diğer alanları ile ilişkilendirir, disiplinlerarası bir yaklaşım elde eder.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %