İlk ve Acil Yardım (İ.Ö)
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ORS203
Ders İsmi: Hasta Güvenliği
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 5
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. BEREN KARCI AKSAN
Dersi Veren(ler):





















Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; sağlık kurumlarında hasta ve çalışan için tehdit oluşturan beklenmedik hata ve olayları tanımlayabilmek, bu tarz olumsuz olayları önleyebilmek için öğrenciye bilgi, tutum ve beceri kazandırabilmektir.
Dersin İçeriği: Hasta güvenliği kültürü, tıbbi hatalar ve nedenleri, ilaç hataları ve kontrolü, laboratuvar hataları ve kontrolü, güvenli cerrahi, cerrahi hataların önlenmesi, hasta düşmelerinin önlenmesi, hastane hijyen planı ve atık yönetimi, hasta güvenliğinde etkili iletişim, hasta kimliğinin doğrulanması, renkli kodlar, bilgi güvenliği yönetimi, hasta kısıtlama ve bakım talimatı, sağlık kurumlarında risk yönetimi ve hasta güvenliğine hukuki bakış konuları dersin genel içeriğini oluşturmaktadır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Hasta güvenliğinde sağlık çalışanının rolünü bilir.
2) İlaç güvenliği hakkında bilgi sahibi olur.
3) Laboratuvar hataları ve bu hataların kontrolü hakkında bilgi sahibi olur.
4) Güvenli cerrahi ve cerrahi hataların önlenmesi hakkında bilgi sahibi olur.
5) Hasta düşmelerinin önlenmesi hakkında bilgi sahibi olur.
6) Hastane hijyen planı ve atık yönetimi hakkında bilgi sahibi olur.
7) Sağlık kurumlarında risk yönetimi hakkında bilgi sahibi olur.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Hasta güvenliği kültürünü öğrenir.
2) Hasta güvenliğinde etkili iletişim yollarını öğrenir.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Hastane ilişkili enfeksiyonlar ve izolasyon yöntemlerini öğrenir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Hasta Güvenliği Kültürü, Temel Kavramlar ve Hasta Güvenliğinde Sağlık Çalışanlarının Rolü. Hasta Güvenliği - İyi Uygulamalar I. Mustafa Bulun, 2019, Sage Yayıncılık, İlgili Ders Notları, Ankara Üniversitesi Açık Ders Malzemeleri.
2) Tıbbi Hatalar ve Nedenleri, Tıbbi Hataların Bildirimi ve Yönetimi. Hasta Güvenliği - İyi Uygulamalar I. Mustafa Bulun, 2019, Sage Yayıncılık, İlgili Ders Notları, Ankara Üniversitesi Açık Ders Malzemeleri.
3) İlaç Hataları ve Kontrolü, İlaç Güvenliği. Hasta Güvenliği Yaklaşımları. Haydar Sur, 2019, Medipolitan Yayınevi, İlgili Ders Notları.
4) Laboratuvar Hataları ve Kontrolü. Hasta Güvenliği Yaklaşımları. Haydar Sur, 2019, Medipolitan Yayınevi, İlgili Ders Notları.
5) Hastane İlişkili Enfeksiyonlar ve İzolasyon Önlemleri. Hasta Güvenliği Yaklaşımları. Haydar Sur, 2019, Medipolitan Yayınevi, İlgili Ders Notları.
6) Güvenli Cerrahi, Cerrahi Hataların Önlenmesi. Hasta Güvenliği Yaklaşımları. Haydar Sur, 2019, Medipolitan Yayınevi, İlgili Ders Notları.
7) Hasta Güvenliğinde Düşmelerin Önlenmesi. Hasta Güvenliği - İyi Uygulamalar I. Mustafa Bulun, 2019, Sage Yayıncılık, İlgili Ders Notları.
8) Genel Tekrar, Ara Sınav Örnek Sorular
9) Hastane Hijyenik Planı, Atık Yönetimi, Ameliyathane ve Sterilizasyon Güvenliği. Hasta Güvenliği: Türkiye ve Dünya Örneği. Füsun Sayek, 2010, Türk Tabipleri Birliği Yayınları.
10) Hasta Güvenliğinde Etkili İletişim, İletişim Hatalarının Önlenmesi. Hasta Güvenliği - İyi Uygulamalar I. Mustafa Bulun, 2019, Sage Yayıncılık, İlgili Ders Notları.
11) Hasta Kimliğinin Doğrulanması ve Renkli Kodlar. Hasta Güvenliği - İyi Uygulamalar I. Mustafa Bulun, 2019, Sage Yayıncılık, İlgili Ders Notları.
12) Bilgi Güvenliği Yönetimi. Hasta Güvenliği Yaklaşımları. Haydar Sur, 2019, Medipolitan Yayınevi, İlgili Ders Notları.
13) Hasta Kısıtlama ve Bakım Talimatı. Hasta Güvenliği - İyi Uygulamalar I. Mustafa Bulun, 2019, Sage Yayıncılık, İlgili Ders Notları.
14) Sağlık Kurumlarında Risk Yönetimi. Hasta Güvenliği: Türkiye ve Dünya Örneği. Füsun Sayek, 2010, Türk Tabipleri Birliği Yayınları.
15) Hasta Güvenliğine Hukuki Bakış, Bebek / Çocuk Kaçırılmalarının ve Bebeklerin Yanlış Aileye Verilmesinin Önlenmesi. Hasta ve Çalışan Güvenliğinin Sağlanmasına Dair Yönetmelik. Resmi Gazete, Sayı 27897. Hasta Güvenliği Yaklaşımları. Haydar Sur, 2019, Medipolitan Yayınevi, İlgili Ders Notları.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Hasta ve Çalışan Güvenliğinin Sağlanmasına Dair Yönetmelik. Resmi Gazete, Sayı 27897.
Hasta Güvenliği: Türkiye ve Dünya Örneği. Füsun Sayek, 2010, Türk Tabipleri Birliği Yayınları.
Açık Ders Ankara - Ders Notları.
Diğer Kaynaklar: Hasta Güvenliği - İyi Uygulamalar I. Mustafa Bulun, 2019, Sage Yayıncılık.
Hasta Güvenliği Yaklaşımları. Haydar Sur, 2019, Medipolitan Yayınevi.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

9

2

3

4

6

7

8

10

5

Program Kazanımları
1) İnsan anatomisi, fizyolojisi ve patolojisi alanlarında temel bilgilere sahip olma
2) Bireysel ve örgütsel iletişim ilkelerini, mesleki İngilizceyi ve bilgisayar kullanımı hakkında bilgi ve beceriye sahip olmak.
3) Türkiye ve Dünya' da ki Acil Sağlık Hizmetleri hakkında genel bilgiye ve olağan ve olağan dışı durumlarda kişisel ve çevresel güvenlik bilgilerine sahip olma
4) Acil yardım müdahalesinde bulunulan kişilerin fiziksel ve ruhsal değerlendirmelerini birinci ve ikinci tıbbi değerlendirme prensiplerine göre uygulayabilme
5) Mesleki ve teknik uygulamaları bilmek ve acil müdahalede kullanılan araçların mekanik ve teknik bilgilerine sahip olmak.
6) Travmalı hastalara genel yaklaşımını ve travma ekipmanlarını etkin kullanımını bilmek, travmalı kişiye acil bakım becerisine sahip olmak.
7) Enfeksiyon kontrol yöntemlerini bilmek, acil araç ve ekipmanlarının enfeksiyon kontrollerini sağlayabilmek, asepsi antisepsi koşullarını sağlayabilmek.
8) Mesleki etiğe sahip, kişisel hak ve sorumluluklarını bilen, hasta haklarına hakim meslek profesyoneli bilincine sahip olma
9) Disiplinler arası takım çalışması yapabilen, sosyal sorumluluk bilincine sahip, kendini sosyal ve kültürel anlamda geliştirerek bireysel farkındalık yaratabilen girişimci bireyler olabilme.
10) Atatürk İlkeleri ve inkılâp tarihi konusunda bilgi sahibi olma
11) Türkçe dil bilgisine ve dili kullanma becerisine sahip, mesleki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip çağdaş bireyler olabilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İnsan anatomisi, fizyolojisi ve patolojisi alanlarında temel bilgilere sahip olma
2) Bireysel ve örgütsel iletişim ilkelerini, mesleki İngilizceyi ve bilgisayar kullanımı hakkında bilgi ve beceriye sahip olmak. 3
3) Türkiye ve Dünya' da ki Acil Sağlık Hizmetleri hakkında genel bilgiye ve olağan ve olağan dışı durumlarda kişisel ve çevresel güvenlik bilgilerine sahip olma 4
4) Acil yardım müdahalesinde bulunulan kişilerin fiziksel ve ruhsal değerlendirmelerini birinci ve ikinci tıbbi değerlendirme prensiplerine göre uygulayabilme
5) Mesleki ve teknik uygulamaları bilmek ve acil müdahalede kullanılan araçların mekanik ve teknik bilgilerine sahip olmak.
6) Travmalı hastalara genel yaklaşımını ve travma ekipmanlarını etkin kullanımını bilmek, travmalı kişiye acil bakım becerisine sahip olmak.
7) Enfeksiyon kontrol yöntemlerini bilmek, acil araç ve ekipmanlarının enfeksiyon kontrollerini sağlayabilmek, asepsi antisepsi koşullarını sağlayabilmek. 4
8) Mesleki etiğe sahip, kişisel hak ve sorumluluklarını bilen, hasta haklarına hakim meslek profesyoneli bilincine sahip olma 4
9) Disiplinler arası takım çalışması yapabilen, sosyal sorumluluk bilincine sahip, kendini sosyal ve kültürel anlamda geliştirerek bireysel farkındalık yaratabilen girişimci bireyler olabilme. 4
10) Atatürk İlkeleri ve inkılâp tarihi konusunda bilgi sahibi olma
11) Türkçe dil bilgisine ve dili kullanma becerisine sahip, mesleki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip çağdaş bireyler olabilme.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100