Yeni Medya ve İletişim
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: NMC205
Ders İsmi: Medya İşletmeciliği ve Girişimcilik
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi BAHADIR ELAL
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi NUR ESRA ATMACA DURUM
Dr. Öğr. Üyesi MEZİYET UYANIK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilere medya ekonomisi ve işletmeciliği alanında teorik ve pratik açıdan bütüncül bir bakış açısı kazandırarak, öğrencilerin medya şirketlerinin yönetim ve organizasyonu hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. Öğrencilerin medya sektörünü yakından tanıyarak analiz edebilmesi ve gelecek için yeni iş modelleri geliştirmelerine imkan tanıyacak bilgi birikimine sahip olması; çağdaş medya girişimciliğini kavrayarak medya girişimcisi olmak için gerekli bilgi ve becerileri kazanması hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği: Bu derste öğrenciler medya sektörünün piyasa ve rekabet yapısını öğrenerek, medya işletmelerini etkileyen makro ve mikro çevresel faktörleri tanıyacaklardır. Ders içeriği, öğrencilerin medya sektöründe hızla değişen teknoloji ortamına uyum sağlayacak proaktif stratejilerin oluşturulması için gerekli olan bilgi ve becerileri kazanabilecekleri şekilde tasarlanmıştır. Derste, medya yönetimi alanında pazarlama, finans, muhasebe, üretim, hizmet, yönetim ve organizasyon, liderlik, medya girişimciliği gibi konularak yer verilmektedir.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Makroekonomik ve mikroekonomik açıdan medya ekonomisini anlamak ve medya ekonomisinin yapısal özelliklerini öğrenmek
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Küresel medya politikaları ve Türkiye'deki medya politikaları hakkında bilgi sahibi olmak, medya sektörünün piyasa ve rekabet yapısını analiz etmek
2) Medya yönetiminde liderlik ve etkin karar verme becerilerini değerlendirebilmek
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Medya işletmeciliği ve yönetimini öğrenmek, medya sektörü ve medya yöneticilerinin karşılaştıkları sorunları analiz etmek ve çözümler üretmek
2) Medya sektöründe girişimcilik, iç girişimcilik ve inovasyon konuları hakkında bilgi sahibi olmak, yeni iş fırsatları ve modellerini anlamak için eleştirel ve bağımsız düşünme becerileri kazanmak
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin Genel Tanıtımı, Medya Alanına İlişkin Temel Kavramlar Konuya ilişkin ön okumalar
2) Medya ve İletişim Kavramlarının Tarihsel Süreç İçindeki Gelişimi Ders notlarına genel bakış
3) Ekonomi Alanına İlişkin Temel Kavramlar ve Bunların Medya Alanına Yansıması Ders notlarına genel bakış
4) Medya Ekonomisinin Yapısal Özellikleri; Medya Ekonomisinde Kullanılan Teori ve Modeller Ders notlarına genel bakış
5) Medyanın Ekonomi Politiği; Medya Sektörünün Piyasa Yapısı Ders notlarına genel bakış
6) Medya Sektörünün Rekabet Yapısı Ders notlarına genel bakış
7) İşletme Kavramı; İşletmelerin İşlevleri ve Sınıflandırılması Ders notlarına genel bakış
8) Vize Sınavı Önceki ders notlarının gözden geçirilmesi
9) Medya İşletmeciliği Kavramı, Medya İşletmelerinde Yönetim ve Organizasyon Ders notlarına genel bakış
10) Liderlik, Liderlik Teorileri ve Medyada Liderlik Ders notlarına genel bakış
11) Medya Yönetimi ve Ekonomisinde Reklamcılık Ders notlarına genel bakış
12) Dünyada ve Türkiye’de Medya Sahipliği ve Tekelleşme Ders notlarına genel bakış
13) Girişimcilik ve Medya Girişimciliği Ders notlarına genel bakış
14) Medya Girişimciliği ve İnovasyon Ders notlarına genel bakış

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Albarran, A. B., Mierzejewska, B. I., & Jung, J. (Eds.). (2018). Handbook of Media Management and Economics (Second ed.). New York and London: Routledge.
Anık, C. (Ed.). (2020). Dijital Medyanın Ekonomi Politiği. İstanbul: Nobel.
Bagdikian, B. (2004). Yeni Medya Tekeli. Ankara: Akılçelen Kitaplar.
Baytar, O. (2013). Teorik ve Pratik Açıdan Medya Ekonomisine Bakış. Konya: Çizgi Kitabevi.
Hang, M. (2016). Media Corporate Entrepreneurship, Theories and Cases. Springer.
Laughey, D. (2010). Medya Çalışmaları, Teoriler ve Yaklaşımlar. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
Şahin, O. N., & Yatıkçı, A. (2022). Medya Ekonomisi, İşletmeciliği ve Muhasebesi. Ankara : Detay Yayıncılık.
Wirtz, B. W. (2020). Media Management Strategy, Business Models and Case Studies. Springer.
Diğer Kaynaklar: Albarran, A. B., Mierzejewska, B. I., & Jung, J. (Eds.). (2018). Handbook of Media Management and Economics (Second ed.). New York and London: Routledge.
Anık, C. (Ed.). (2020). Dijital Medyanın Ekonomi Politiği. İstanbul: Nobel.
Bagdikian, B. (2004). Yeni Medya Tekeli. Ankara: Akılçelen Kitaplar.
Baytar, O. (2013). Teorik ve Pratik Açıdan Medya Ekonomisine Bakış. Konya: Çizgi Kitabevi.
Hang, M. (2016). Media Corporate Entrepreneurship, Theories and Cases. Springer.
Laughey, D. (2010). Medya Çalışmaları, Teoriler ve Yaklaşımlar. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
Şahin, O. N., & Yatıkçı, A. (2022). Medya Ekonomisi, İşletmeciliği ve Muhasebesi. Ankara : Detay Yayıncılık.
Wirtz, B. W. (2020). Media Management Strategy, Business Models and Case Studies. Springer.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

4

3

5

Program Kazanımları
1) Sosyal bilimler alanına yönelik temel kavramlar arasında bağlantı kurar ve disiplinlerarası bir çalışmanın gerektirdiği yetkinliğe sahip olur.
2) İletişim bilimleri uzmanlık alanıyla ilgili kuramsal altyapıyı edinir.
3) Yeni medya ve iletişim alanına yönelik edindiği teorik bilgileri pratikle bağdaştırabilme yetisini kazanarak, yenilikçi ve yaratıcı çözümler üretir.
4) Alanıyla ilgili gelişmeleri takip eder, mevcut ve olası problemlere yönelik akılcı fikirler üreterek, özgün bilimsel analizler geliştirir.
5) Ulusal ve uluslararası sorunları yakından izleyerek, toplumsal sorunlara karşı farkındalık yaratma bilincine sahip olur ve bu yetkinliğini alanıyla ilgili bilimsel çalışmalar için kullanır.
6) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, uluslararası anlamda iletişim bilimleri ve yeni medya alanındaki bilgileri edinir, araştırmaları takip eder ve meslektaşları ile paylaşımlarda bulunur.
7) Alanına yönelik Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımlarını ve yeni iletişim teknolojilerini kullanır.
8) Yeni medya ve iletişim alanında edindiği bilgilerle sahip olduğu yetkinliği eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla bütünleştirerek yeni fikirler üretmek için değerlendirir ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır.
9) Medyayı takip ederek haberleri karşılaştırmayı, değerlendirmeyi ve yorumlamayı öğrenir, bu sayede gazetecilik alanında ortaya çıkan değişimleri ve dönüşümleri sosyal bağlamda analiz eder.
10) Alanıyla ilgili yenilikleri takip eder, etik ilkeleri içselleştirir ve mesleki sorumluluk bilincine sahip olur.
11) Yeni medya ve iletişim teknolojilerinin rolünü ve etkinliğini kavrar, projeler üreterek yeni medyanın toplumsal ve kültürel etkilerini araştırır.
12) Bireysel olarak ve ekip çalışması içinde aktif rol ve sorumluluk alabilecek yetkinliği sahip olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sosyal bilimler alanına yönelik temel kavramlar arasında bağlantı kurar ve disiplinlerarası bir çalışmanın gerektirdiği yetkinliğe sahip olur. 4
2) İletişim bilimleri uzmanlık alanıyla ilgili kuramsal altyapıyı edinir. 5
3) Yeni medya ve iletişim alanına yönelik edindiği teorik bilgileri pratikle bağdaştırabilme yetisini kazanarak, yenilikçi ve yaratıcı çözümler üretir. 5
4) Alanıyla ilgili gelişmeleri takip eder, mevcut ve olası problemlere yönelik akılcı fikirler üreterek, özgün bilimsel analizler geliştirir. 5
5) Ulusal ve uluslararası sorunları yakından izleyerek, toplumsal sorunlara karşı farkındalık yaratma bilincine sahip olur ve bu yetkinliğini alanıyla ilgili bilimsel çalışmalar için kullanır. 4
6) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, uluslararası anlamda iletişim bilimleri ve yeni medya alanındaki bilgileri edinir, araştırmaları takip eder ve meslektaşları ile paylaşımlarda bulunur. 3
7) Alanına yönelik Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımlarını ve yeni iletişim teknolojilerini kullanır. 3
8) Yeni medya ve iletişim alanında edindiği bilgilerle sahip olduğu yetkinliği eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla bütünleştirerek yeni fikirler üretmek için değerlendirir ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır. 4
9) Medyayı takip ederek haberleri karşılaştırmayı, değerlendirmeyi ve yorumlamayı öğrenir, bu sayede gazetecilik alanında ortaya çıkan değişimleri ve dönüşümleri sosyal bağlamda analiz eder. 3
10) Alanıyla ilgili yenilikleri takip eder, etik ilkeleri içselleştirir ve mesleki sorumluluk bilincine sahip olur. 5
11) Yeni medya ve iletişim teknolojilerinin rolünü ve etkinliğini kavrar, projeler üreterek yeni medyanın toplumsal ve kültürel etkilerini araştırır. 4
12) Bireysel olarak ve ekip çalışması içinde aktif rol ve sorumluluk alabilecek yetkinliği sahip olur. 4

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %