Yeni Medya ve İletişim
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: NMC209
Ders İsmi: Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 2 0 4
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. SİBEL FÜGAN VAROL
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. SİBEL FÜGAN VAROL
Prof. Dr. ALPER ERTÜRK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilerin bilimsel araştırmanın önemini kavramalarını, araştırma süreci ve yöntemleri hakkında bilgi ve beceri kazanmalarını, veri toplama, veri analiz ve değerlendirme tekniklerini uygulayabilme ve araştırma raporu hazırlama becerileri geliştirmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders, bilimsel araştırmalarda kullanılan temel kavramlar, farklı araştırma metodolojileri, nicel ve nitel araştırma sürecinin temel aşamaları, nicel ve nitel araştırma modellerinden örnekler, metin içi kaynak gösterme, kaynakça yazımı ve bilimsel etik gibi konuları kapsar.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Bilim ve bilimsel araştırma ile ilgili temel kavramları tanımlayabilme
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Örneklem seçme, ölçme yöntemleri belirleme, veri toplama sürecini planlayabilme
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Bilimsel araştırma sürecini açıklayabilme
2) Nicel ve nitel araştırma yöntemleri ile diğer araştırma türlerini tanımlayabilme
Alana Özgü Yetkinlik
1) Nedensellik mantığını kurabilme
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Hipotez kurabilme, test edebilme, test sonuçlarını, araştırma bulgularını yorumlayabilme ve raporlayabilme

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Bilimsel Araştırmalarda Kullanılan Temel Kavramlar Konulara ilişkin ön okumalar
2) Modern Bilimin Doğuşu ve Bilimsel Araştırmalarda Hâkim Paradigmalar Konulara ilişkin ön okumalar
3) Nicel Araştırmalarda Konu, Araştırma Sorusu ve Literatür Taraması Konulara ilişkin ön okumalar
4) Nicel Araştırmalarda Hipotez, Evren ve Örneklem Konulara ilişkin ön okumalar
5) Nicel Araştırmalarda Verilerin Toplanması Konulara ilişkin ön okumalar
6) Nicel Araştırmalarda Verilerin Analizi ve Yorumlanması Konulara ilişkin ön okumalar
7) Nicel Araştırmalarda Rapor Yazma Konulara ilişkin ön okumalar
8) Ara Sınav Konulara ilişkin ön okumalar
9) Nitel Araştırma Desenleri Konulara ilişkin ön okumalar
10) Nitel Araştırma Sürecinin Temel Aşamaları Konulara ilişkin ön okumalar
11) Nitel Araştırmalarda Örneklem Konulara ilişkin ön okumalar
12) Nitel Araştırmalarda Veri Toplama ve Veri Analizi Konulara ilişkin ön okumalar
13) Odak Grup Görüşmesi, Gözlem ve Doküman İncelemesi Konulara ilişkin ön okumalar
14) Kaynak Gösterme ve Bilimsel Araştırma Etiği Konulara ilişkin ön okumalar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Karasar, N. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
• Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
• Aziz, A. (2012) Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri. İstanbul: Nobel Yayınları.
Diğer Kaynaklar: • Karasar, N. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
• Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
• Aziz, A. (2012) Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri. İstanbul: Nobel Yayınları.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Sosyal bilimler alanına yönelik temel kavramlar arasında bağlantı kurar ve disiplinlerarası bir çalışmanın gerektirdiği yetkinliğe sahip olur.
2) İletişim bilimleri uzmanlık alanıyla ilgili kuramsal altyapıyı edinir.
3) Yeni medya ve iletişim alanına yönelik edindiği teorik bilgileri pratikle bağdaştırabilme yetisini kazanarak, yenilikçi ve yaratıcı çözümler üretir.
4) Alanıyla ilgili gelişmeleri takip eder, mevcut ve olası problemlere yönelik akılcı fikirler üreterek, özgün bilimsel analizler geliştirir.
5) Ulusal ve uluslararası sorunları yakından izleyerek, toplumsal sorunlara karşı farkındalık yaratma bilincine sahip olur ve bu yetkinliğini alanıyla ilgili bilimsel çalışmalar için kullanır.
6) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, uluslararası anlamda iletişim bilimleri ve yeni medya alanındaki bilgileri edinir, araştırmaları takip eder ve meslektaşları ile paylaşımlarda bulunur.
7) Alanına yönelik Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımlarını ve yeni iletişim teknolojilerini kullanır.
8) Yeni medya ve iletişim alanında edindiği bilgilerle sahip olduğu yetkinliği eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla bütünleştirerek yeni fikirler üretmek için değerlendirir ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır.
9) Medyayı takip ederek haberleri karşılaştırmayı, değerlendirmeyi ve yorumlamayı öğrenir, bu sayede gazetecilik alanında ortaya çıkan değişimleri ve dönüşümleri sosyal bağlamda analiz eder.
10) Alanıyla ilgili yenilikleri takip eder, etik ilkeleri içselleştirir ve mesleki sorumluluk bilincine sahip olur.
11) Yeni medya ve iletişim teknolojilerinin rolünü ve etkinliğini kavrar, projeler üreterek yeni medyanın toplumsal ve kültürel etkilerini araştırır.
12) Bireysel olarak ve ekip çalışması içinde aktif rol ve sorumluluk alabilecek yetkinliği sahip olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sosyal bilimler alanına yönelik temel kavramlar arasında bağlantı kurar ve disiplinlerarası bir çalışmanın gerektirdiği yetkinliğe sahip olur. 3
2) İletişim bilimleri uzmanlık alanıyla ilgili kuramsal altyapıyı edinir. 1
3) Yeni medya ve iletişim alanına yönelik edindiği teorik bilgileri pratikle bağdaştırabilme yetisini kazanarak, yenilikçi ve yaratıcı çözümler üretir. 2
4) Alanıyla ilgili gelişmeleri takip eder, mevcut ve olası problemlere yönelik akılcı fikirler üreterek, özgün bilimsel analizler geliştirir. 4
5) Ulusal ve uluslararası sorunları yakından izleyerek, toplumsal sorunlara karşı farkındalık yaratma bilincine sahip olur ve bu yetkinliğini alanıyla ilgili bilimsel çalışmalar için kullanır. 2
6) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, uluslararası anlamda iletişim bilimleri ve yeni medya alanındaki bilgileri edinir, araştırmaları takip eder ve meslektaşları ile paylaşımlarda bulunur. 1
7) Alanına yönelik Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımlarını ve yeni iletişim teknolojilerini kullanır. 2
8) Yeni medya ve iletişim alanında edindiği bilgilerle sahip olduğu yetkinliği eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla bütünleştirerek yeni fikirler üretmek için değerlendirir ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır. 2
9) Medyayı takip ederek haberleri karşılaştırmayı, değerlendirmeyi ve yorumlamayı öğrenir, bu sayede gazetecilik alanında ortaya çıkan değişimleri ve dönüşümleri sosyal bağlamda analiz eder. 4
10) Alanıyla ilgili yenilikleri takip eder, etik ilkeleri içselleştirir ve mesleki sorumluluk bilincine sahip olur. 5
11) Yeni medya ve iletişim teknolojilerinin rolünü ve etkinliğini kavrar, projeler üreterek yeni medyanın toplumsal ve kültürel etkilerini araştırır. 3
12) Bireysel olarak ve ekip çalışması içinde aktif rol ve sorumluluk alabilecek yetkinliği sahip olur. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %