Yeni Medya ve İletişim
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: NMC302
Ders İsmi: Medyanın Ekonomi Politiği
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 6
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi BAHADIR ELAL
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. NAGİHAN ÇAKAR
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; medya ekonomisi ile ilgili temel bilgilerin öğretilmesi ve bu çerçevede küreselleşme ekseninde medya sektöründe ortaya çıkan değişimler ve mülkiyet yapılarının incelenerek, medya işletmelerinin gelir ve gider kalemleri arasındaki ilişkinin ayrıntılı bir şekilde değerlendirilmesidir.
Dersin İçeriği: Dersin kapsamında; medya ekonomisinin kapsamı, medyanın ekonomik özellikleri, medyanın mülkiyet yapısı, medyada üretim ve dağıtım maliyetleri, medya sahipliği ve sermaye ilişkileri, medya ürünlerinin üretim ve dolaşımı, medya işletmelerinde tekelleşme, küreselleşmenin medyada yarattığı etkiler ve medyanın finansmanı gibi konular yer almaktadır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Medyanın ekonomik özelliklerini öğrenir.
2) Medyanın mülkiyet yapısını kavrar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Medyada üretim ve dağıtım maliyetleri hakkında fikir sahibi olur.
2) Medya sahipliği ve sermaye ilişkilerini kavrar.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Medya endüstrisi ve yeni iletişim teknolojileri konusunu öğrenmiş olur.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Medyanın finansmanı hakkında bilgi sahibi olur.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Medya İşletmeleri İle İlgili Tanımlar ve Kavramlar Konulara ilişkin ön okumalar
2) Medya Ekonomisinin Kapsamı Konulara ilişkin ön okumalar
3) Medyanın Genel Nitelikleri ve Ekonomik Özellikleri Konulara ilişkin ön okumalar
4) Medyanın Mülkiyet Yapısı Konulara ilişkin ön okumalar
5) Medyada Üretim ve Dağıtım Maliyetleri Konulara ilişkin ön okumalar
6) Medya Sahipliği ve Sermaye İlişkileri Konulara ilişkin ön okumalar
7) Medya Ürünlerinin Ulusal / Uluslararası Üretimi ve Dolaşımı Konulara ilişkin ön okumalar
8) Vize Sınavı
9) Eleştirel Ekonomi Politik Konulara ilişkin ön okumalar
10) Medyada Tekelleşme ve Oligopolleşme Konulara ilişkin ön okumalar
11) Küreselleşme ve Basın Sektöründe Meydana Gelen Değişimler Konulara ilişkin ön okumalar
12) Yazılı Basının Finansmanı Konulara ilişkin ön okumalar
13) Radyo ve Televizyonun Finansmanı Konulara ilişkin ön okumalar
14) Medya Endüstrisi ve Yeni İletişim Teknolojileri Konulara ilişkin ön okumalar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1) Desmoulins, N. T. 1995. Medya Ekonomisi. İstanbul: İletişim Yayınları.

2) Söylemez, A. 1997. Medya Ekonomisi ve Türkiye Örneği. Ankara: Haberal Eğitim Vakfı.
Diğer Kaynaklar: 1) Atılgan, S. 1999. Basın İşletmeciliği. 2. Baskı. İstanbul: Beta Yayınları.

2) Anık, C. 2020. Dijital Medyanın Ekonomi Politiği. İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık.

3) Nebiler, H. 1995. Medyanın Ekonomi Politiği. İstanbul: Sarmal Yayınevi.

4) Albarran, A. B. 2017. The Media Economy. Second Edition. New York: Routledge.

5) Elavarthi, S. P. & Chitrapu, S. 2021. New York: Routledge.

6) Alexander, A., Owers, J., Carveth, R. A., Hollifield, C. A. & Greco, A. N. 2004. Media Economics: Theory and Practice. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

7) Hoskins, C., McFadyen, S. & Finn, A. 2004. Media Economics: Applying Economics to New and Traditional Media. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Sosyal bilimler alanına yönelik temel kavramlar arasında bağlantı kurar ve disiplinlerarası bir çalışmanın gerektirdiği yetkinliğe sahip olur.
2) İletişim bilimleri uzmanlık alanıyla ilgili kuramsal altyapıyı edinir.
3) Yeni medya ve iletişim alanına yönelik edindiği teorik bilgileri pratikle bağdaştırabilme yetisini kazanarak, yenilikçi ve yaratıcı çözümler üretir.
4) Alanıyla ilgili gelişmeleri takip eder, mevcut ve olası problemlere yönelik akılcı fikirler üreterek, özgün bilimsel analizler geliştirir.
5) Ulusal ve uluslararası sorunları yakından izleyerek, toplumsal sorunlara karşı farkındalık yaratma bilincine sahip olur ve bu yetkinliğini alanıyla ilgili bilimsel çalışmalar için kullanır.
6) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, uluslararası anlamda iletişim bilimleri ve yeni medya alanındaki bilgileri edinir, araştırmaları takip eder ve meslektaşları ile paylaşımlarda bulunur.
7) Alanına yönelik Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımlarını ve yeni iletişim teknolojilerini kullanır.
8) Yeni medya ve iletişim alanında edindiği bilgilerle sahip olduğu yetkinliği eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla bütünleştirerek yeni fikirler üretmek için değerlendirir ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır.
9) Medyayı takip ederek haberleri karşılaştırmayı, değerlendirmeyi ve yorumlamayı öğrenir, bu sayede gazetecilik alanında ortaya çıkan değişimleri ve dönüşümleri sosyal bağlamda analiz eder.
10) Alanıyla ilgili yenilikleri takip eder, etik ilkeleri içselleştirir ve mesleki sorumluluk bilincine sahip olur.
11) Yeni medya ve iletişim teknolojilerinin rolünü ve etkinliğini kavrar, projeler üreterek yeni medyanın toplumsal ve kültürel etkilerini araştırır.
12) Bireysel olarak ve ekip çalışması içinde aktif rol ve sorumluluk alabilecek yetkinliği sahip olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sosyal bilimler alanına yönelik temel kavramlar arasında bağlantı kurar ve disiplinlerarası bir çalışmanın gerektirdiği yetkinliğe sahip olur. 4
2) İletişim bilimleri uzmanlık alanıyla ilgili kuramsal altyapıyı edinir. 5
3) Yeni medya ve iletişim alanına yönelik edindiği teorik bilgileri pratikle bağdaştırabilme yetisini kazanarak, yenilikçi ve yaratıcı çözümler üretir. 4
4) Alanıyla ilgili gelişmeleri takip eder, mevcut ve olası problemlere yönelik akılcı fikirler üreterek, özgün bilimsel analizler geliştirir. 5
5) Ulusal ve uluslararası sorunları yakından izleyerek, toplumsal sorunlara karşı farkındalık yaratma bilincine sahip olur ve bu yetkinliğini alanıyla ilgili bilimsel çalışmalar için kullanır. 5
6) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, uluslararası anlamda iletişim bilimleri ve yeni medya alanındaki bilgileri edinir, araştırmaları takip eder ve meslektaşları ile paylaşımlarda bulunur. 3
7) Alanına yönelik Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımlarını ve yeni iletişim teknolojilerini kullanır. 5
8) Yeni medya ve iletişim alanında edindiği bilgilerle sahip olduğu yetkinliği eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla bütünleştirerek yeni fikirler üretmek için değerlendirir ve yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır. 5
9) Medyayı takip ederek haberleri karşılaştırmayı, değerlendirmeyi ve yorumlamayı öğrenir, bu sayede gazetecilik alanında ortaya çıkan değişimleri ve dönüşümleri sosyal bağlamda analiz eder. 3
10) Alanıyla ilgili yenilikleri takip eder, etik ilkeleri içselleştirir ve mesleki sorumluluk bilincine sahip olur. 2
11) Yeni medya ve iletişim teknolojilerinin rolünü ve etkinliğini kavrar, projeler üreterek yeni medyanın toplumsal ve kültürel etkilerini araştırır. 5
12) Bireysel olarak ve ekip çalışması içinde aktif rol ve sorumluluk alabilecek yetkinliği sahip olur. 5

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %