Psikoloji | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | PSY218 | ||||||||
Ders İsmi: | Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. Dr. GÖKHAN VURAL | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dersin amacı, psikolojik ölçme ve değerlendirme yöntemleri, psikometri ve testlere ilişkin temel kuramsal bilgilerin ve uygulamaların öğrenilmesidir. Bu derste psikoloji alt alanlarında kullanılan değerlendirme yöntemlerine ilişkin temel bilgiler aktarılır; bu yöntemlerinin doğası, içeriği, gerekçelerine ilişkin bilgi sunulur. |
Dersin İçeriği: | Bu dersin içeriğinde psikolojik değerlendirme ve ölçme tekniklerine tarihsel bakış, ölçme ve değerlendirme yöntemleri, psikoloji alanında kullanılan ölçeklerim yorumlanması, geçerlik, güvenilirlik kavramları, ölçek geliştirme süreçleri, kişilik değerlendirme envanterleri, zeka ve ölçüm yöntemleri, nöropsikolojik değerlendirmeler ve projektif testlere temel bakış, bu tekniklerin etik uygulanması konuları yer alır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Psikolojik Testlere Giriş ve Psikolojik Testlerin Tarihçesi Ölçme ve Ölçek Türleri Ölçüm-Test Puanlarının Yorumlanması Geçerlik Güvenirlik Test Geliştirme, Madde Analizi Kişilik ve Değerlendirilmesi Ara Sınav Zihinsel Değerlendirme- Zeka ve Değerlendirme I Zihinsel Değerlendirme- Zeka ve Değerlendirme II Nöropsikolojik Değerlendirme ve Testler I Nöropsikolojik Değerlendirme ve Testler II Projektif Testler Psikolojik Test Uygulamalarında Etik FİNAL SINAVI | Kaynak ön okumaları |
Ders Notları / Kitaplar: | Slides |
Diğer Kaynaklar: | (1)- Thorndike RM, Thorndike-Christ TT (2018) Psikolojide ve Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Nobel Akademik Yayıncılık 1- Cohen RY, Swerdlik ME (2018) Psychological Testing and Assessment -An Introduction to Tests and Measurements 9th Ed, McGrawHill Education, New York 2- Kaplan RM, Saccuzzo DP (2018) Psychological Testing, Principles, Applications and Issues 9th Ed, Cengage Learning, Boston 3- Thorndike R. (2013) Measurement and Evaluation in Psychology and Education 8th Ed, Pearson, Boston |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Bir bilim dalı olarak psikolojinin temel kavramlarına, kuramlarına ve tarihsel gelişimine hakim olma | ||||||||||
2) Psikolojinin alt alanlarını bilme, bu alanların yöntem ve uygulamaları konusunda bilgi sahibi olma | ||||||||||
3) Ruh sağlığı alanındaki güncel, teorik ve uygulamalı bilgilere sahip olma | ||||||||||
4) Bilgi ve becerilerini kullanarak yorumlama, analiz etme, değerlendirme ve bilime dayalı çözümler geliştirebilme | ||||||||||
5) Bireylerin bilişsel, fizyolojik, duygusal ve davranışsal süreçlerini bir bütün olarak anlayabilme | ||||||||||
6) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak topluma yarar sağlayacak araştırmalar ve çalışmalar yapabilme | ||||||||||
7) Etkin bir şekilde iletişim kurarak, alana dair konularda düşüncelerini diğer kişilerle paylaşabilme | ||||||||||
8) Daima kendini geliştirmeyi hedefleyerek, bilimsel gelişmeleri takip edebilme | ||||||||||
9) Sosyal sorumluluk bilincine sahip olma, toplumsal ve bireysel sorunlara duyarlı olabilme | ||||||||||
10) Psikoloji alanına dair edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir şekilde yorumlayabilme ve analiz edebilme | ||||||||||
11) Bilimsel yöntemleri kullanarak, bağımsız bir çalışma yürütebilme |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Bir bilim dalı olarak psikolojinin temel kavramlarına, kuramlarına ve tarihsel gelişimine hakim olma | |
2) | Psikolojinin alt alanlarını bilme, bu alanların yöntem ve uygulamaları konusunda bilgi sahibi olma | |
3) | Ruh sağlığı alanındaki güncel, teorik ve uygulamalı bilgilere sahip olma | |
4) | Bilgi ve becerilerini kullanarak yorumlama, analiz etme, değerlendirme ve bilime dayalı çözümler geliştirebilme | |
5) | Bireylerin bilişsel, fizyolojik, duygusal ve davranışsal süreçlerini bir bütün olarak anlayabilme | |
6) | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak topluma yarar sağlayacak araştırmalar ve çalışmalar yapabilme | |
7) | Etkin bir şekilde iletişim kurarak, alana dair konularda düşüncelerini diğer kişilerle paylaşabilme | |
8) | Daima kendini geliştirmeyi hedefleyerek, bilimsel gelişmeleri takip edebilme | |
9) | Sosyal sorumluluk bilincine sahip olma, toplumsal ve bireysel sorunlara duyarlı olabilme | |
10) | Psikoloji alanına dair edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir şekilde yorumlayabilme ve analiz edebilme | |
11) | Bilimsel yöntemleri kullanarak, bağımsız bir çalışma yürütebilme |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Toplam | % | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % |