Psikoloji
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PSY218
Ders İsmi: Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 6
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr. Gör. Dr. GÖKHAN VURAL
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı, psikolojik ölçme ve değerlendirme yöntemleri, psikometri ve testlere ilişkin temel kuramsal bilgilerin ve uygulamaların öğrenilmesidir. Bu derste psikoloji alt alanlarında kullanılan değerlendirme yöntemlerine ilişkin temel bilgiler aktarılır; bu yöntemlerinin doğası, içeriği, gerekçelerine ilişkin bilgi sunulur.
Dersin İçeriği: Bu dersin içeriğinde psikolojik değerlendirme ve ölçme tekniklerine tarihsel bakış, ölçme ve değerlendirme yöntemleri, psikoloji alanında kullanılan ölçeklerim yorumlanması, geçerlik, güvenilirlik kavramları, ölçek geliştirme süreçleri, kişilik değerlendirme envanterleri, zeka ve ölçüm yöntemleri, nöropsikolojik değerlendirmeler ve projektif testlere temel bakış, bu tekniklerin etik uygulanması konuları yer alır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) 1. Psikolojik ölçme ve değerlendirme yöntem ve araçlarının karşıladığı ihtiyaçları ve tarihsel gelişim sürecini kavrar. 2. Psikolojideki temel akımların ve kuramsal yaklaşımların psikolojik ölçme ve değerlendirme yöntemlerine bakış açıklarını değerlendirebilir, karşılaştırma yapabilir. 3. Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili bilimsel incelemelerde psikolojik ölçme ve değerlendirme araçlarının rolünü değerlendirebilir, seçim yapabilir. 4. Psikolojik değerlendirmenin temel ilkelerini bilir; değerlendirme ve ölçme sürecinin katkı ve sınırlılıklarının farkındadır; alanda sık kullanılan ölçüm araçlarına ilişkin temel düzey bilgiye sahiptir. 5. Psikolojik ölçme ve değerlendirme ile ilgili etik kuralları bilerek uygulama yapar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Psikolojik Testlere Giriş ve Psikolojik Testlerin Tarihçesi Ölçme ve Ölçek Türleri Ölçüm-Test Puanlarının Yorumlanması Geçerlik Güvenirlik Test Geliştirme, Madde Analizi Kişilik ve Değerlendirilmesi Ara Sınav Zihinsel Değerlendirme- Zeka ve Değerlendirme I Zihinsel Değerlendirme- Zeka ve Değerlendirme II Nöropsikolojik Değerlendirme ve Testler I Nöropsikolojik Değerlendirme ve Testler II Projektif Testler Psikolojik Test Uygulamalarında Etik FİNAL SINAVI Kaynak ön okumaları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Slides
Diğer Kaynaklar: (1)- Thorndike RM, Thorndike-Christ TT (2018) Psikolojide ve Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Nobel Akademik Yayıncılık
1- Cohen RY, Swerdlik ME (2018) Psychological Testing and Assessment -An Introduction to Tests and Measurements 9th Ed, McGrawHill Education, New York
2- Kaplan RM, Saccuzzo DP (2018) Psychological Testing, Principles, Applications and Issues 9th Ed, Cengage Learning, Boston
3- Thorndike R. (2013) Measurement and Evaluation in Psychology and Education 8th Ed, Pearson, Boston

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) Bir bilim dalı olarak psikolojinin temel kavramlarına, kuramlarına ve tarihsel gelişimine hakim olma
2) Psikolojinin alt alanlarını bilme, bu alanların yöntem ve uygulamaları konusunda bilgi sahibi olma
3) Ruh sağlığı alanındaki güncel, teorik ve uygulamalı bilgilere sahip olma
4) Bilgi ve becerilerini kullanarak yorumlama, analiz etme, değerlendirme ve bilime dayalı çözümler geliştirebilme
5) Bireylerin bilişsel, fizyolojik, duygusal ve davranışsal süreçlerini bir bütün olarak anlayabilme
6) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak topluma yarar sağlayacak araştırmalar ve çalışmalar yapabilme
7) Etkin bir şekilde iletişim kurarak, alana dair konularda düşüncelerini diğer kişilerle paylaşabilme
8) Daima kendini geliştirmeyi hedefleyerek, bilimsel gelişmeleri takip edebilme
9) Sosyal sorumluluk bilincine sahip olma, toplumsal ve bireysel sorunlara duyarlı olabilme
10) Psikoloji alanına dair edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir şekilde yorumlayabilme ve analiz edebilme
11) Bilimsel yöntemleri kullanarak, bağımsız bir çalışma yürütebilme

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Bir bilim dalı olarak psikolojinin temel kavramlarına, kuramlarına ve tarihsel gelişimine hakim olma
2) Psikolojinin alt alanlarını bilme, bu alanların yöntem ve uygulamaları konusunda bilgi sahibi olma
3) Ruh sağlığı alanındaki güncel, teorik ve uygulamalı bilgilere sahip olma
4) Bilgi ve becerilerini kullanarak yorumlama, analiz etme, değerlendirme ve bilime dayalı çözümler geliştirebilme
5) Bireylerin bilişsel, fizyolojik, duygusal ve davranışsal süreçlerini bir bütün olarak anlayabilme
6) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak topluma yarar sağlayacak araştırmalar ve çalışmalar yapabilme
7) Etkin bir şekilde iletişim kurarak, alana dair konularda düşüncelerini diğer kişilerle paylaşabilme
8) Daima kendini geliştirmeyi hedefleyerek, bilimsel gelişmeleri takip edebilme
9) Sosyal sorumluluk bilincine sahip olma, toplumsal ve bireysel sorunlara duyarlı olabilme
10) Psikoloji alanına dair edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir şekilde yorumlayabilme ve analiz edebilme
11) Bilimsel yöntemleri kullanarak, bağımsız bir çalışma yürütebilme

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %